Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Koupit automobil je většinou otázka emocí. Málokdo pak počítá, jaké náklady jsou potřebné pro jeho provoz v dalších letech, a to jak u nových vozů, tak i u ojetin. Server Sauto.cz připravil porovnání nákladů u dvojic vozidel, které nejčastěji vyhledávají zájemci o koupi ojetého automobilu.
Až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách. Nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. U jednoho z prověřovaných vozů se tyto dvě položky vyšplhaly na 335 000 korun. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. To a mnohem více zjistil server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ.
Nejvíc můžete prodělat na opravách
V porovnání dvojic typově podobných vozů se průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 000 korun, a to za pouhé tři roky provozu. „Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo vs. BMW 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ komentuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Podobně „nebezpečnou“ položkou jsou možné zanedbané opravy, v překladu to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 000 korun nebo spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.
„Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodává Prošek. Desítky tisíc korun číhají vedle již zmíněného především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. „Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“ vysvětluje Prošek.
Proti tomu jen menší roli, při srovnání podobných vozů a motorů, hraje amortizace či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek nás totiž spíše zajímají silnější motory s vyšší spotřebou. Tyto vozy si na druhé straně lépe zachovávají hodnotu.
Položka |
Průměrný rozdíl za 3 roky |
Amortizace |
9 834 Kč |
Spotřeba |
11 145 Kč |
Provozní údržba |
13 127 Kč |
Opravy |
60 204 Kč |
Zanedbaná údržba |
30 338 Kč |
Kolik si tedy skutečně připlatíme za prémiové značky?
Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW 1 a Opel Astra H je po šesti letech jen 45 000 korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o 8 000 levněji. Za provoz BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí jen 52 000 korun. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 000 korun více.
„Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší. Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.
Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky. Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za téměř 50 000 korun, zatímco u Citroënu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.
„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.
Sauto.cz porovnalo dvě dvojice menších rodinných vozů. Kromě toho se do srovnání dostaly dva oblíbené větší vozy, oblíbená kategorie MPV a menších SUV. Byl modelován tříletý a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 kilometrů. Pro toto srovnání byly vynechány značky Škoda a VW, které jsou specifické například díky pomalejší amortizaci. Byly vybrány vozy se srovnatelnou pořizovací cenou při nákupu ojetiny. Což v praxi znamená, že vozy prémiovějších značek měly na začátku ujetý větší počet kilometrů a případně byly oněco staršího data výroby. Je jasné, že s velikostí jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí přibližně 350 000 korun – tedy zhruba 4 800 korun měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8 000 korun měsíčně.
Vůz |
Provoz za 6 let |
|
Menší vozy pro rodinu: Šestiletý provoz za cca 350 000 Kč |
Opel Astra H |
324 000 Kč |
BMW 1 (E87) |
368 000 Kč |
|
Audi A3 |
337 000 Kč |
|
Ford Focus II |
340 000 Kč |
|
Větší vozy: Na šest let si připravte 600 000 Kč |
Ford Mondeo |
546 000 Kč |
BMW 5 (E60) |
614 000 Kč |
|
MPV: Záleží, co pořídíte, do 400, ale taky 550 tisíc Kč |
Citroen C4 Picasso I |
399 000 Kč |
Ford S Max |
565 000 Kč |
|
Menší SUV: 100 000 Kč na rok je běžný výdaj |
Hyundai ix34 |
543 000 Kč |
BMW X3 |
663 000 Kč |
Provozní náklady včetně amortizace za 6 let, bez nákupní ceny.
Inzerát Sauto.cz |
Náklady za 3 roky v Kč |
Náklady za 6 let v Kč |
ROZDÍL Kč |
|||||||
Značka |
Model |
Motor |
Výkon |
Palivo |
Stav km |
v provozu od |
Cena |
|
|
|
Opel |
Astra H |
1,6 i |
85 kW |
benzin |
94 807 |
duben 09 |
148 000 |
334 512 |
472 076 |
|
BMW |
1 (E87) |
1,6 i |
86 kW |
benzin |
144 000 |
leden 05 |
149 000 |
376 181 |
517 207 |
45 130 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Citroën |
C4 Picasso I |
1,6 HDI |
82 kW |
nafta |
125 866 |
prosinec 11 |
227 000 |
434 352 |
626 020 |
|
Ford |
S Max |
2,2 TDCi |
129 kW |
nafta |
181 000 |
červenec 09 |
249 000 |
610 815 |
814 161 |
188 141 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Audi |
A3 |
1,6 |
75 kW |
benzin |
180 109 |
březen 05 |
145 000 |
351 454 |
481 763 |
|
Ford |
Focus II |
1,6 |
74 kW |
benzin |
101 000 |
březen 09 |
149 900 |
335 082 |
489 555 |
7 792 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Ford |
Mondeo |
2,0 TDCi |
103 kW |
nafta |
140 000 |
květen 10 |
249 000 |
495 281 |
795 757 |
|
BMW |
5 (E60) |
525 d |
145 kW |
nafta |
228 000 |
květen 07 |
234 900 |
659 579 |
847 427 |
51 669 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hyundai |
ix35 |
2,0 CRDi |
100kW |
nafta |
94 121 |
říjen 10 |
289 900 |
593 636 |
832 643 |
|
BMW |
X3 |
2,0 xDrive |
130 kW |
nafta |
191 500 |
leden 09 |
290 900 |
695 666 |
954 040 |
121 396 |
Podklady: Rychloměr Sauto.cz
Ilustrační foto:J.Svoboda