MotorInfo

Při výběru ojetiny přemýšlejte i o provozních nákladech

11.10.2016 16:33
Při výběru ojetiny přemýšlejte i o provozních nákladech

Koupit automobil je většinou otázka emocí. Málokdo pak počítá, jaké náklady jsou potřebné pro jeho provoz v dalších letech, a to jak u nových vozů, tak i u ojetin. Server Sauto.cz připravil porovnání nákladů u dvojic vozidel, které nejčastěji vyhledávají zájemci o koupi ojetého automobilu.

Až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách. Nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. U jednoho z prověřovaných vozů se tyto dvě položky vyšplhaly na 335 000 korun. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. To a mnohem více zjistil server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ.

Nejvíc můžete prodělat na opravách

V porovnání dvojic typově podobných vozů se průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 000 korun, a to za pouhé tři roky provozu.  „Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo vs. BMW 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ komentuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Podobně „nebezpečnou“ položkou jsou možné zanedbané opravy, v překladu to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 000 korun nebo spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.

„Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodává Prošek. Desítky tisíc korun číhají vedle již zmíněného především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. „Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“ vysvětluje Prošek.

Proti tomu jen menší roli, při srovnání podobných vozů a motorů, hraje amortizace či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek nás totiž spíše zajímají silnější motory s vyšší spotřebou. Tyto vozy si na druhé straně lépe zachovávají hodnotu. 

Položka

Průměrný rozdíl za 3 roky

Amortizace

9 834 Kč

Spotřeba

11 145 Kč

Provozní údržba

13 127 Kč

Opravy

60 204 Kč

Zanedbaná údržba

30 338 Kč

 

Kolik si tedy skutečně připlatíme za prémiové značky?

Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW 1 a Opel Astra H je po šesti letech jen 45 000 korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o 8 000 levněji. Za provoz BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí jen 52 000 korun.  Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 000 korun více.

„Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší. Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.

Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky. Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za téměř 50 000 korun, zatímco u Citroënu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.

„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.

Sauto.cz porovnalo dvě dvojice menších rodinných vozů. Kromě toho se do srovnání dostaly dva oblíbené větší vozy, oblíbená kategorie MPV a menších SUV. Byl modelován tříletý a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 kilometrů. Pro toto srovnání byly vynechány značky Škoda a VW, které jsou specifické například díky pomalejší amortizaci. Byly vybrány vozy se srovnatelnou pořizovací cenou při nákupu ojetiny. Což v praxi znamená, že vozy prémiovějších značek měly na začátku ujetý větší počet kilometrů a případně byly oněco staršího data výroby. Je jasné, že s velikostí jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí přibližně 350 000 korun – tedy zhruba 4 800 korun měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8 000 korun měsíčně.

 

 

Vůz

Provoz za 6 let

Menší vozy pro rodinu:

Šestiletý provoz za cca 350 000 Kč

Opel Astra H

324 000 Kč

BMW 1 (E87)

368 000 Kč

Audi A3

337 000 Kč

Ford Focus II

340 000 Kč

Větší vozy: Na šest let si připravte 600 000 Kč

Ford Mondeo

546 000 Kč

BMW 5 (E60)

614 000 Kč

MPV: Záleží, co pořídíte, do 400, ale taky 550 tisíc Kč

Citroen C4 Picasso I

399 000 Kč

Ford S Max

565 000 Kč

Menší SUV: 100 000 Kč na rok je běžný výdaj

Hyundai ix34

543 000 Kč

BMW X3

663 000 Kč

Provozní náklady včetně amortizace za 6 let, bez nákupní ceny.

 

Inzerát Sauto.cz

Náklady za 3 roky v Kč

Náklady za 6 let v Kč

ROZDÍL Kč

Značka

Model

Motor

Výkon

Palivo

Stav km

v provozu od

 Cena

 

 

 

Opel

Astra H

1,6 i

85 kW

benzin

94 807

duben 09

148 000

334 512

    472 076

 

BMW

1 (E87)

1,6 i

86 kW

benzin

144 000

leden 05

149 000

376 181

    517 207

    45 130

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Citroën

C4 Picasso I

1,6 HDI

82 kW

nafta

125 866

prosinec 11

227 000

434 352

    626 020

 

Ford

S Max

2,2 TDCi

129 kW

nafta

181 000

červenec 09

249 000

610 815

    814 161

  188 141

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Audi

A3

1,6

75 kW

benzin

180 109

březen 05

145 000

351 454

    481 763

 

Ford

Focus II

1,6

74 kW

benzin

101 000

březen 09

149 900

335 082

    489 555

     7 792

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Ford

Mondeo

2,0 TDCi

103 kW

nafta

140 000

květen 10

249 000

495 281

    795 757

 

BMW

5 (E60)

525 d

145 kW

nafta

228 000

květen 07

234 900

659 579

    847 427

    51 669

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai

ix35

2,0 CRDi

100kW

nafta

94 121

říjen 10

289 900

593 636

    832 643

 

BMW

X3

2,0 xDrive

130 kW

nafta

191 500

leden 09

290 900

695 666

    954 040

  121 396

 

Podklady: Rychloměr Sauto.cz

Ilustrační foto:J.Svoboda