MotorInfo

Převodovka 9G-TRONIC slaví premiéru

29.7.2013 09:53
Převodovka 9G-TRONIC slaví premiéru

První devítistupňová samočinná převodovka 9G-TRONIC s kapalinovým měničem momentu je určená pro prémiové vozy Mercedes-Benz.

Inovativní převodovka zařadila model E 350 BlueTEC mezi nejhospodárnější automobily poháněné šestiválcovým vznětovým motorem. Díky vysoké účinnosti patentovaného konceptu převodovky klesla kombinovaná spotřeba paliva podle metodiky EU u výše uvedeného modelu na 5,3 litru nafty na 100 kilometrů. Nová převodovka disponuje ale také komfortem pohonu a sotva vnímatelným řazením. Vozy E 350 BlueTEC se standardně dodávanou převodovkou 9G-TRONIC lze již objednávat v karosářských verzích sedan a kombi. Ceny vozů zůstávají beze změny.

Vznětový motor V6 o výkonu 185 kW (252 k) je v modelu E 350 BlueTEC nabízen u provedení sedan a kombi a standardně je vybaven novou převodovkou 9G-TRONIC. V této konfiguraci se spokojí v kombinovaném režimu EU průměrně s 5,3 litru nafty na 100 kilometrů (kombi: 5,5 l/100 km), což odpovídá emisím CO2 138 g/km (kombi: 144 g/km). Vyšší počet převodových stupňů a větší rozpětí převodů zvyšuje jízdní komfort a umožňuje výrazně lepší přenos hnací síly.

Celkové snížení úrovně otáček zlepšilo na jedné straně akustický komfort, díky němuž je cestování v třídě E ještě příjemnější, na druhé straně se rovněž snížila vnější hlučnost až o 4 dB (A), a také zatížení životního prostředí. Snížení spotřeby paliva modelu E 350 BlueTEC s převodovkou 9G-TRONIC bylo dosaženo především díky vysoké účinnosti převodovky. Široké rozpětí mezi prvním a devátým převodovým stupněm 9,15 umožnilo velmi citelné snížení úrovně otáček a je rozhodujícím faktorem pro dosažení energetické účinnosti a jízdního komfortu. Rychlejší řazení a kratší reakční doby zajišťují nejvyšší možnou spontánnost při dobrém komfortu řazení. Převodovka 9G-TRONIC reaguje mnohem aktivněji a zvyšuje potěšení z jízdy zejména v manuálním režimu a v programu S.

Mimořádný komfort řazení nové převodovky 9G-TRONIC je výsledkem rozsáhlého souboru opatření. Jeho součástí je nové přímé řízení, které umožňuje sotva vnímatelné, rychlé řazení. Kombinace dvojitého tlumiče torzních kmitů a odstředivého kyvadlového tlumiče torzních kmitů v kapalinovém měniči momentu je zárukou jízdního komfortu. Společně s větším rozpětím převodů umožňují uvedená opatření cestování vyššími rychlostmi s větším komfortem díky nižším otáčkám motoru. Konkrétně to znamená, že např. rychlosti 120 km/h na 9. stupeň odpovídá otáčkám zhruba 1 350 1/min

High-tech pro přenos hnací síly

U nové devítistupňové samočinné převodovky kladli vývojoví inženýři důraz rovněž na téma „kompaktní lehká konstrukce“. Navzdory dvěma dodatečným převodovým stupňům a limitu pro přenos točivého momentu ve výši až 1 000 N.m, zabírá převodovka stejně malý prostor jako její předchůdce a navíc je lehčí. Dvoudílný koncept skříně byl zachován. Pouzdro kapalinového měniče je vyrobeno ze slitiny hliníku, skříň převodovky je zhotovena ze slitiny hořčíku a doplněna plastovým spodním víkem s optimalizovanou hmotností. Dalším cílem byla realizace devíti převodových stupňů pro jízdu vpřed s minimálním počtem planetových soukolí a řadicích členů. Na základě intenzivní počítačové systémové analýzy a syntézy byl tento úkol splněn použitím pouhých čtyř jednoduchých planetových soukolí a šesti řadicích členů. Nad činností převodovky bdí tři senzory otáček, které dodávají řídicí jednotce převodovky potřebná data, aby bylo zaručeno efektivní řazení. V případě potřeby je možné přeskakovat několik převodových stupňů při akceleraci i zpomalování.

Nová samočinná převodovka je vybavena dvěma čerpadly, aby bylo zajištěno spolehlivé a zároveň velmi energeticky účinné mazání hospodárným syntetickým převodovkovým olejem druhé generace s dlouhou životností, nízkou viskozitou a vysokou střihovou stabilitou. Výrazně menší mechanické hlavní čerpadlo s vyosenou konstrukcí je uloženo vedle hlavního hřídele, poháněno řetězem a doplněno samostatným elektrickým doplňkovým čerpadlem. Tato konstrukce umožňuje na jedné straně aktivní řízení objemového proudu mazacího a chladicího oleje podle aktuální potřeby, a na druhé straně činí převodovku 9G-TRONIC kompatibilní s funkcí start/stop. Navíc byla výrazně zvýšena hydraulická účinnost uvnitř převodovky, díky poprvé použitému přímému řízení v devítistupňové planetové samočinné převodovce.

Od roku 1961 vyrobil Mercedes-Benz přibližně 22 milionů samočinných převodovek

Mercedes-Benz vyvíjí a vyrábí již více než 50 let velmi kvalitní samočinné převodovky s vynikajícím komfortem řazení, nejvyšší energetickou účinností a spolehlivým provozem s dlouhou životností. Výrobní závod Stuttgart-Hedelfingen, nedaleko koncernové centrály ve čtvrti Stuttgart-Untertürkheim, opustilo dosud celkem cca 22 milionů samočinných převodovek pro osobní vozy. Převodovka 9G-TRONIC je koncipována pro pohon zadních i všech kol, včetně hybridních pohonů bez i s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), a v následujících letech bude používána v téměř všech modelových řadách a s téměř všemi motory.

Model E 350 BlueTEC se standardní převodovkou 9G-TRONIC lze již objednávat pro karosářské varianty sedan a kombi. Uvedení na trh proběhne v září 2013.