Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Poprvé v historii absolvoval silniční vlak tvořený vozy Volvo XC60, Volvo V60, Volvo S60 a jedním nákladním vozidlem v automatickém režimu jízdu za vedoucím automobilem po veřejné komunikaci.
Na této komunikaci se navíc pohybovali další účastníci silničního provozu. Historická zkouška, která proběhla ve Španělsku, byla mimořádně úspěšná.
Zkoušky konvojů vozidel v rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), na kterém se společně podílejí Ricardo UK Ltd, Applus+ Idiada, Robotiker, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (IKA), SP Technical Research Institute, Volvo Technology a Volvo Car Corporation, postupují kupředu. Významný pokrok se uskutečnil na dálnici poblíž Barcelony ‒ historicky první zkušební jízda silničního vlaku mezi ostatními účastníky silničního provozu.
„Během jednoho dne jsme ujeli 200 km a test dopadl dobře. Jsme skutečně nadšeni,“ říká Linda Wahlström, vedoucí projektu SARTRE ve společnosti Volvo Car Corporation.
Silniční vlak je tvořen vedoucím vozidlem řízeným profesionálním řidičem, za kterým následují další automobily. S využitím stávajících bezpečnostních systémů firem Volvo Car Corporation a Volvo Technology ‒ včetně prvků, jako jsou kamery, radar či laserová čidla ‒ automobily sledují vedoucí vozidlo i další auta v jejich bezprostředním okolí. Díky propojení pomocí bezdrátové komunikace „napodobují“ vozidla v konvoji vedoucí vůz při použití autonomní řídicí technologie firmy Ricardo. Automobily tak můžou zrychlovat, brzdit a zatáčet stejně jako vedoucí vůz.
Vylepšené prostředí pro řidiče
Projekt si klade za cíl zvýšit pohodlí řidičů, kteří se nyní mohou při jízdě namísto řízení věnovat jiným činnostem: pracovat na svém počítači, číst knihu nebo se uvolnit a v klidu si vychutnat oběd. Od projektu se přirozeně také očekává zvýšení bezpečnosti silničního provozu, snížení jeho dopadu na životní prostředí a díky plynulé regulaci rychlosti eliminace rizik dopravních zácp. Jedno vedoucí vozidlo a čtyři další v závěsu ‒ Volvo S60, Volvo V60 a Volvo XC60 plus nákladní vůz ‒ vytvořily ve Španělsku historicky první silniční vlak.
„Jízda mezi ostatními účastníky silničního provozu je pro náš projekt významným milníkem. Bylo to opravdu napínavé,“ popisuje Linda Wahlström. Konvoj se pohyboval rychlostí 85 kilometrů v hodině. Mezera mezi jednotlivými vozy byla pouhých šest metrů. „Během našich testů na zkušebním okruhu jsme vyzkoušeli rozestupy od pěti do patnácti metrů,“ vzpomíná Linda Wahlström.
Rychlá aklimatizace
Sedět v automobilu, který se pohybuje rychlostí 85 km/h pouhých šest metrů za vozidlem vpředu, a spoléhat se výhradně na technologii, může být trochu strašidelné. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že lidé si na tento stav velmi rychle zvyknou. Tříletý projekt SARTRE probíhá již od roku 2009. Vozidla za tu dobu najezdila téměř deset tisíc kilometrů. Po zkoušce na veřejných komunikacích ve Španělsku vstupuje nyní projekt do nové fáze, kde bude hlavní pozornost věnována analýze spotřeby paliva.
„Během této doby jsme se hodně naučili. Lidé si myslí, že autonomní řízení je sci-fi, ale ve skutečnosti taková technologie již existuje. Z ryze koncepčního hlediska funguje dobře a silniční vlaky se v nějaké podobě v budoucnu zcela jistě objeví,“ říká Linda Wahlström. „Zaměřili jsme se na to, abychom ve stávajících systémech prováděli co nejméně změn. Vše by mělo fungovat bez jakýchkoliv změn infrastruktury komunikací či nákladných doplňkových součástí ve vozidlech. Kromě softwaru vyvinutého v rámci projektu se naše vozidla od těch, která jsou běžně dostupná v autosalonech, liší pouze možností vzájemné bezdrátové komunikace.“
O projektu SARTRE:
Zkratka SARTRE znamená Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí). Projekt SARTRE, který je částečně financován ze 7. rámcového programu Evropské komise, je řízen britskou společností Ricardo UK Ltd a zahrnuje spolupráci mezi následujícími zúčastněnými firmami: Španělskou Idiada and Tecnalia, německým Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (IKA), švédským SP Technical Research Institute, společností Volvo Car Corporation a švédskou Volvo Technology.
Cílem projektu SARTRE je dosáhnout pokroku v osobní dopravě prostřednictvím bezpečných a ekologických silničních vlaků (konvojů). V rámci programu se vyvíjejí prototypy systémů, které umožní bezpečné zavedení silničních vlaků do běžného provozu, aniž by bylo zapotřebí jakkoliv měnit veřejné komunikace. Projekt řeší tři hlavní dopravní problémy dneška – ekologii, bezpečnost a dopravní zácpy. Jako motivaci k jeho přijetí mezi uživateli nabízí možnost zvýšeného „komfortu jízdy pro řidiče“. Cíle projektu SARTRE lze shrnout následovně:
1. Definovat soubor přijatelných strategií pro jízdu v konvojích, které umožní provoz silničních vlaků na veřejných komunikacích, aniž by bylo nutno měnit silniční či jakoukoliv jinou infrastrukturu.
2. Vylepšit, rozvinout a integrovat prototyp technologie pro jízdu v konvojích, pomocí níž by mohly být definované strategie vyhodnoceny v reálných podmínkách.
3. Prokázat, jak může využití konvojů vést ke snížení dopadu na životní prostředí, zvýšení bezpečnosti a snížení hustoty provozu.
4. Předvést nový obchodní model motivující k využití jízdy v konvojích, jenž přinese prospěch jak provozovatelům vedoucích vozidel, tak motoristům, kteří budou jízdu v konvojích využívat.
V případě úspěšného vyřešení těchto cílů lze očekávat značný přínos projektu SARTRE. Předpokládaná úspora paliva při jízdě v silničním vlaku po dálnici se pohybuje kolem 20 procent, v závislosti na rozestupech vozidel a jejich geometrii. Bezpečnostní přínosy budou spočívat ve snížení počtu dopravních nehod zaviněných nepozorností (únavou) řidičů. Zlepší se také využití kapacity stávajících komunikací, což nabízí potenciál ke zkrácení celkové doby jízdy. Uživatelům tato technologie nabídne praktické výhody v podobě příjemnějšího, předvídatelnějšího a levnějšího cestování, s čímž souvisí i důležitý přínos v podobě většího množství volného času. Projekt SARTRE byl formálně zahájen v září 2009 a poběží celkem tři roky.