MotorInfo

Premiéra pneumatik Goodyear Coach

19.10.2012 18:06
Premiéra pneumatik Goodyear Coach

Společnost Goodyear představuje v Evropě své vůbec první pneumatiky určené pro dálkové autobusy – pneumatiku Goodyear Marathon Coach, určenou na všechny nápravy, a zimní pneumatiku pro hnanou nápravu Goodyear Ultra Grip Coach.

Nedávný průzkum společnosti Goodyear ukazuje, že 89 % dotázaných flotil městských i dálkových autobusů vidí rostoucí náklady na pohonné hmoty jako klíčový problém v oblasti silniční přepravy. Průzkum také ukázal, že náklad na kilometr byl jednou z nejdůležitějších vlastností, které provozovatelé obvykle u pneumatik pro městské i dálkové autobusy hledají, s tím, že 64 % účastníků jej řadí jako první prioritu nebo jej vidí jako velmi důležitý. Na druhém místě byl vliv na spotřebu pohonných hmot / valivý odpor (62 %), na třetím kilometrový proběh (58 %). Následovalo jízdní pohodlí s 54 % a přilnavost za mokra s 48 %.

Nové řady pneumatik Goodyear Coach splňují potřeby evropských provozovatelů dálkových autobusů, na které poukázal průzkum, a nabízejí výbornou celkovou výkonnost a hodnocení na štítku. 

Marathon Coach je pneumatika na všechny nápravy určená k používání po celý rok. Charakterizuje ji unikátní asymetrický dezén, který zajišťuje rovnoměrné opotřebení, výborný kilometrový proběh a vysokou úroveň jízdního pohodlí. Nerovnoměrné opotřebení bylo závažným problémem pneumatik u moderních dálkových autobusů, což vedlo k nižší životnosti pneumatiky. Asymetrický dezén, jenž společnost Goodyear vyvinula speciálně pro pneumatiku Marathon Coach, tento problém řeší.

Ultra Grip Coach je speciální zimní pneumatikou se zvýšeným záběrem na sněhu. Tato pneumatika bude skutečnou výhodou pro autobusy pohybující se často v oblastech, jako jsou severské země a alpské regiony, kde zledovatělé vozovky jsou běžné a náhlé sněhové srážky mohou způsobit výrazná zpoždění. Dezén a šířka běhounu zaručují nejen vynikající přilnavost a záběr v zimních podmínkách, ale také nízkou hlučnost, což znamená vyšší pohodlí zákazníka. 

Nové pneumatiky Goodyear Coach charakterizuje kombinace více technologií s názvem TravelMax. Tyto technologie zahrnují běhounovou směs Silefex, asymetrický dezén a nejnovější konstrukci kostry. TravelMax je klíčovým prvkem všestranné výkonnosti této pneumatiky. Další výhodou, již obě tyto pneumatiky nabízejí, je zvýšená nosnost u rozměru 295/80R22.5 vedoucí k indexu nosnosti 154, což představuje 3 750 kg.

Ačkoli je společnost Goodyear již mnoho let předním dodavatelem pneumatik v autobusovém průmyslu, toto jsou první pneumatiky speciálně určené pro dálkové autobusy, které společnost nabízí. Zkoušky obou pneumatik prokázaly jejich vynikající výkonnost a spokojenost zákazníků. Nové dezény a zejména význam technologie TravelMax reflektují na moderní vzhled dálkových autobusů a důmyslné nezávislé zavěšení, jež charakterizuje většinu dnešních moderních vozidel.

 „Jsme velice nadšeni pozitivní odezvou, již jsme získali od provozovatelů, kteří naše nové pneumatiky Marathon Coach a Ultra Grip Coach testovali,” řekl Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires, Goodyear Dunlop EMEA. „Náš nedávný průzkum potvrzuje, že kritéria výkonnosti, na něž se při vývoji těchto pneumatik zaměřujeme, splňují požadavky provozovatelů dálkových autobusů.“  

Testování zákazníky

Než společnost Goodyear uvedla tyto pneumatiky na trh, prováděla po dobu téměř dvou let na pneumatikách Goodyear Marathon Coach testování zákazníky, do kterého se v letech 2010 a 2011 zapojilo šest různých evropských společností s dálkovými autobusy. Celkem se těchto zkoušek účastnilo 28 vozidel.

 „Nové pneumatiky Marathon Coach jsou velmi dobré především vzhledem k nákladu na kilometr a rovnoměrnému opotřebení,“ řekl Ad Bruintjes, majitel společnosti Royal Coach Travel – autobusové flotily založené v Belgii, fungující v dálkové přepravě. „Testovali jsme nové pneumatiky Marathon Coach na všech našich autobusech rok a půl. Jejich asymetrický dezén je výrazně odlišuje od všech ostatních pneumatik. Předchozí pneumatiky, které jsme používali, se opotřebovávali hlavně na vnějším rameni, ale pneumatiky Marathon Coach se opotřebovávají rovnoměrně, a tak mohou poskytnout vyšší kilometrový proběh, a tudíž i nižší náklady. Všichni mí řidiči se shodují, že hlučnost pneumatik je nízká a jízda pohodlnější než s jakýmikoli jinými pneumatikami, jež jsme používali.“ Royal Coach Travel je autobusová společnost provozující dálkovou přepravu pro nizozemskou cestovní společnost Solmar Tours.

Společnost Goodyear provedla zákaznické zkoušky také u pneumatik Ultra Grip Coach. Do zkoušek se zapojilo celkem 15 dálkových autobusů od 5 provozovatelů v různých evropských zemích.  

„Jsme velice spokojeni s výsledky testů, kterých jsme se zúčastnili, abychom posoudili výkonnost nových pneumatik pro dálkové autobusy Goodyear Ultra Grip Coach,“ řekl Jos Derkum, technický ředitel lucemburské společnosti s městskými i dálkovými autobusy Sales-Lentz. „Testy byly velice úspěšné a my jsme byli obzvlášť příjemně překvapeni záběrem na zimních vozovkách a rovnoměrným opotřebením, což znamená velmi dobrý kilometrový proběh.“ 

ZÁKLADNÍ INFORMACE 

Marathon Coach

Pneumatika Marathon Coach má asymetrický dezén, jenž hraje významnou roli při zajištění rovnoměrného opotřebení a vysokého kilometrového proběhu, což jsou klíčové výhody nabízené touto pneumatikou. Navíc robustní vnější rameno poskytuje vysokou odolnost vůči nepravidelnému opotřebení, jako je zkosení hran či rychlé opotřebení ramene. Široký pětižebrový dezén nabízí zvýšený kilometrový proběh a zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti a pohodlí.  

Nejnovější generace běhounové směsi využívá technologie Sileflex, díky níž dosahuje lepšího kilometrového proběhu a má pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmotami. Rovněž byla zvýšena kontrola při smyku na mokra, za což pneumatika vděčí vysoké hustotě lamelování Flexomatic. Ochrana pláště je zvýšena ochrannými prvky proti pronikání kamínků, což zajišťuje delší životnost pneumatiky. 

Ultra Grip Coach

Ultra Grip Coach je zimní pneumatika určená na hnanou nápravu nabízející zvýšený kilometrový proběh, skvělý záběr a jízdní vlastnosti, stejně jako nízkou hlučnost. Široký vzorek běhounu pneumatiky Ultra Grip Coach má oddělené bloky pro zvýšený potenciál kilometrového proběhu a vysokou hustotu lamel s polootevřenými rameny pro zvýšený záběr na zasněžené a zledovatělé vozovce. Vaflové lamelování poslední generace dále zaručuje vysokou výkonnost jízdy a rovnoměrné opotřebení.

Šířku a tvar drážek a oddělení bloků definoval numerický model tak, aby se snížila hlučnost a zároveň se udržela vysoká úroveň záběru a odolnost vůči kamínkům.   

Rozměry a hodnocení na štítku

Pneumatiky Goodyear Marathon Coach jsou dostupné v rozměrech 295/80R22.5 a 315/80R22.5. Tyto pneumatiky dosahují na štítku v parametru valivý odpor hodnocení B nebo C (v závislosti na rozměru), hodnoty B v přilnavosti na mokru a jedné vlnky za hlučnost 69 dBA.  

Pneumatika Ultra Grip Coach je rovněž k dispozici v rozměrech 295/80R22.5 a 315/80R22.5 a na zimní pneumatiku má vynikající hodnocení na štítku. Oba rozměry jsou hodnoceny D ve valivém odporu, C za přilnavost na mokra a jednou vlnkou za hlučnost 72 (první rozměr) a 73 dBA (druhý rozměr). Hodnocení uvedená na štítku nejsou tak vysoká jako u pneumatik vytvořených speciálně pro dálkovou přepravu, vzhledem k povaze dezénu, který musí zajistit vysokou přilnavost a záběr na sněhu a ledu za nízkých teplot.  

 

Marathon Coach

Valivý odpor

Přilnavost na mokru

Vnější hlučnost

295/80R22.5

C

B

69   )

315/80R22.5

B

B

69   )

Ultra Grip Coach

Valivý odpor

Přilnavost na mokru

Vnější hlučnost

295/80R22.5

D

C

72   ))

315/80R22.5

D

C

73   ))

 

Autobusový průzkum společnosti Goodyear

Společnost Goodyear zadala průzkum, aby zjistila, jaké jsou hlavní problémy provozovatelů dálkových autobusů v sektoru silniční přepravy a jaké jsou nejdůležitější vlastnosti, které při nákupu pneumatik zohledňují. Výsledky ukazují, že nové pneumatiky Goodyear Coach naplňují aktuální potřeby evropského trhu. Průzkum se konal v červenci a srpnu roku 2012 a zahrnoval sto klíčových provozovatelů městských i dálkových autobusů ze zemí Beneluxu, Francie, Německa a Británie.

Největší problémy uvedené dotázanými flotilami jsou narůstající náklady – 89% z nich považuje rostoucí ceny pohonných hmot za hlavní klíčový problém, 62% trápí narůstající náklady na údržbu, práci a školení řidičů. Rostoucí dopravní zácpy se jeví jako problém u 55% dotázaných. Průzkum ukázal, že náklad na kilometr je nejvyšším nebo nejdůležitějším kritériem, které provozovatelé obecně u pneumatik pro městské i dálkové autobusy hledají - 64% účastníků toto řadí jako nejvyšší prioritu nebo to vidí jako velmi důležité. Na druhém místě je valivý odpor (62%), na třetím kilometrový proběh (58%), na čtvrtém pohodlí (54%) a pátém přilnavost za mokra (48%).