MotorInfo

Premiéra designové studie ‘Škoda VisionC’ v Ženevě

7.3.2014 17:05
Premiéra designové studie ‘Škoda VisionC’ v Ženevě

Během slavnostního večera koncernu Volkswagen, v předvečer zahájení autosalonu v Ženevě, automobilka ve světové premiéře představila designový koncept ‘Škoda VisionC’.

Pětidveřové kupé je předzvěstí dalšího evolučního kroku v designu značky a současně představuje šíři možností nových koncepcí designu karoserií. Šéfdesignérovi značky Škoda Jozefu Kabaňovi a jeho týmu, se podařilo vytvořit jemnou kombinaci konkávních a konvexních ploch dělených ostrými linkami. Čisté linie tak obklopují vyvážené proporce vozu. Precizně tvarované plochy a jasně zřetelné hrany vytvářejí nezaměnitelnou hru světla a stínů. Charakteristické je podle Jozefa Kabaně také to, že „se vůz obejde bez jakýchkoli ozdob a příkras“.

Přední část studie je dynamická zároveň. Široká maska chladiče a výrazné světlomety ve tvaru protažených trojúhelníků dodávají vozu svébytnou tvář. Ostře řezané světlomety připomínají český broušený křišťál a spolu s trojúhelníkovými mlhovkami vozu propůjčují osobitý charakter. Maska chladiče je plošší a širší než u současných modelů. Charakteristickým prvkem zůstávají vertikální lamely, které jsou v tomto případě doplněny ručně broušenými křišťálovými prvky s decentním podsvícením. Ve spodní části nárazníku podtrhuje dynamiku vozu velký otvor pro vstup vzduchu, táhnoucí se přes celou šířku vozu.

Kapota je protažena hodně dopředu a vpravo a vlevo je zvýrazněna podélnými prolisy táhnoucími se v lehkém oblouku od A sloupku až nad masku chladiče. „Tím vytváříme emoce, formu a pohyb,“ říká Jozef Kabaň. Takto nově stylizované kapotě dominuje logo Škoda umístěné na zaobleném výběžku kapoty, zasahujícím do masky chladiče.

Z bočního pohledu je design konceptu vyvážený a dynamický. „Design má být atraktivní, nepotřebujeme zbytečné prolisy a hrany,“ říká Kabaň. Výrazná linie Tornádo, mírně skloněné čelní okno a elegantní převisy podtrhují dynamiku, která z vozu přímo vyzařuje. V přední části linie Tornádo je jemně skryto napojení kapoty na blatníky, vzadu plynule přechází z boků do hrany pátých dveří. Estetický zážitek představuje silueta evokující rychlost, linie střechy zvolna klesající až k odtrhové hraně a rozšiřující se C sloupek. Výjimečný dojem z karoserie kupé završují bezrámová okna, která jsou jejím charakteristickým prvkem.

Jak už je pro vozy Škoda typické, linie bočních oken směrem vzad lehce stoupá a zakončuje okno zadních dveří efektním obloukem. Tento prvek designu značky, designéry označovaný jako ‚ploutev‘, vstoupil do portfolia modelů s novou generací vozu Octavia a u studie ‘VisionC’ je jasným identifikačním znakem.

"Neviditelné“ kliky designeři zapustili do dveří přímo pod linii Tornádo tak, aby nerušily čisté tvary karoserie. Pro otevření dveří stačí podržet u kliky ruku, klika se automaticky vysune, a pak je možno dveře otevřít.

Zadní část boční siluety vozu navrhli designeři tak, aby vyjadřovala napětí díky výrazným širokým blatníkům. Zadní sdružené svítilny zasahují daleko do boků vozu, a stejně jako dlouhý rozvor tak umocňují dynamický vzhled studie. ‘VisionC’ se představuje na velkých 19" kolech z lehké slitiny.

Zadní svítilny mají typicky pro vozy Škoda tvar písmene C, které je však uprostřed horizontálně rozděleno do dvou částí. Horní část je umístěna v zadních svítilnách na pátých dveřích, zatímco spodní část písmene C tvoří odrazky, tzv. kočičí oči, umístěné v nárazníku. Nekonvenčním tvarem překvapí vertikální zakončení pátých dveří s ostrým zlomem výrazně zasahujícím do celé zádi. Toto zakončení se pozitivně projevuje na hodnotě součinitele odporu vzduchu cx. Trojúhelníkové prolisy na pátých dveřích, které designéři nazývají „kubistickými trojúhelníkovými prvky“, jednoznačně identifikují studii ‘VisionC’ jako člena rodiny modelů Škoda.

‘VisionC’ nabízí dostatek místa pro čtyři osoby a jejich zavazadla. Typické jsou rozměrné páté dveře a velký objem zavazadlového prostoru. Moderní technika MQB, ekologický pohon blízký sériovému stavu, nízká hmotnost a optimalizovaná aerodynamika představují velký potenciál pro individuální mobilitu, ekologickou bilanci a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty.

‘VisionC’ se může pochlubit dobrými hodnotami emisí díky inovativnímu pohonu na zemní plyn, nízké hmotnosti a vynikající aerodynamice. Pod kapotou pracuje přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW využívající nejmodernější techniky pro provoz na zemní plyn nebo benzin. S tímto motorem dosahuje vůz maximální rychlosti 214 km/h. Při provozu na zemní plyn spotřebuje 3,4 kg, resp. 5,1 m3 zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 91 g na kilometr. Tato hodnota je nižší, než vyžaduje často diskutovaný limit předepisovaný Evropskou unií od roku 2020. ‘VisionC’ je tak reálným příkladem, že těchto ambiciózních hodnot emisí CO2 mohou dosáhnout i atraktivní vozy střední třídy s konvenčním pohonem.

Mimořádný důraz kladli vývojáři na optimální aerodynamiku a nízkou hmotnost. Díky dokonalé souhře designu a technických vylepšení má součinitel odporu vzduchu cx hodnotu 0,26. Za účelem snížení hmotnosti byl pro konstrukci plynových nádrží použit laminát vyztužený uhlíkovými vlákny (CFK) a mimořádně lehká, za tepla tvářená ocel. Důležité povrchové díly, jako blatníky, kapota motoru nebo boční dveře jsou z hliníku.

‘VisionC’ nabízí pohled do budoucnosti interiérů vozů Škoda. Interiér byl navržen v dokonalé harmonii s exteriérem a potvrzuje celkový dojem štíhlého, dynamického a elegantního vozu. Stejně jako pro exteriér, tak i pro interiér je charakteristická souhra konvexních a konkávních ploch, precizně navržené linie a vybrané moderní materiály. Uvnitř se pohodlně usadí čtyři osoby na čtyřech samostatných sedadlech. Nabídka prostoru je i navzdory profilu kupé velkorysá. Horizontální tvarování přístrojové desky zdůrazňuje optickou šířku interiéru. Všechny přístroje a ovládací prvky jsou rozmístěny v souladu s nejpřísnějšími ergonomickými požadavky. Pozornost upoutá také systém infotainmentu se zobrazením relevantních informací na displejích pro řidiče i ostatní cestující.

Před řidičem se nachází volně programovatelný přístrojový štít s velkým displejem s 3D grafikou. Ve středu přístrojové desky upoutá pozornost multimédiální systém s dotykovým displejem, který ve spodní části jemně vystupuje z přístrojové desky a působí, jakoby byl zavěšen v prostoru. Boky displeje odkazují na tradiční české broušené sklo a jsou navíc zvýrazněny decentním podsvícením. Tento prvek je použit i na všech ostatních displejích v interiéru.

Pod displejem jsou na středové konzole umístěny ovladače klimatizace zakomponované do dekorační plochy z jednoho dílu skla.

Elegantní je přechod mezi přístrojovou deskou a dveřmi. Oba prvky opticky spojuje průběžná světelná linka, která současně zdůrazňuje šířku interiéru. Na dveřích obíhá tato linka kolem celé loketní opěry a končí v přitahovači bezpečnostních pásů. Zajímavým designovým prvkem jsou podsvícené dekorační díly z broušeného skla zakončené tradičně tvarovanou klikou dveří. Ve všech dveřích jsou odkládací prostory pro 1l láhve, takže zkrátka nepřicházejí ani funkční prvky.

Velký důraz je kladen na komfort cestujících na zadních sedadlech. Každý z nich má před sebou výsuvný displej pro přehrávání multimédií. V opěradlech jsou integrovány individuálně nastavitelné výdechy ventilace. V zadní části přední loketní opěry je umístěn displej zobrazující základní informace o provozu vozidla. Zadní hlavové opěrky jsou integrované do opěradel, aby nebránily výhledu řidiče směrem vzad. V případě potřeby je lze jednoduše vyklopit. Po stranách obou zadních dveří se nachází čtecí lampičky. Přesvědčivou nabídkou prostoru se vyznačuje také velký zavazadlový prostor. Široké páté dveře se vyklápí vysoko vzhůru, což zjednodušuje manipulaci s nákladem. Zavazadlový prostor navíc nabízí řadu „Simply Clever“ řešení, jako např. háčky na bočních stěnách nebo pásy integrované do podlahy pro zafixování zavazadel. Na bocích jsou umístěny uzavíratelné schránky na drobnosti.