MotorInfo

Představuje se nový Opel Meriva

17.10.2013 10:43
Představuje se nový Opel Meriva

Opel Meriva nabídne motory nové generace, které plní normu Euro 6, změny v designu a řadu dalších vylepšení. Světová premiéra a první dodávky zákazníkům proběhnou v lednu 2014.

Opel Meriva se od své premiéry v první generaci v roce 2003 stal vzorem v segmentu malých MPV modelů. Druhá generace, uvedená v roce 2010, dále přinesla řadu inovativních prvků (např. protisměrné zadní dveře FlexDoors či flexibilní systém sedadel), pohodlnou polohou na předních i zadních sedadlech a mnoho inteligentními odkládacích míst. Nový Opel Meriva bude mít svoji světovou výstavní premiéru na autosalonu v Bruselu v polovině ledna roku 2014).

Nový Opel Meriva představuje evoluci původní koncepce vylepšené novými prvky. Vůz dostal pozměněnou tvář, která nese charakteristické prvky modernizované vlajkové lodi Opel Insignia, nedávno představené na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Chromovaná maska chladiče, přední světlomety s novým designem, světla pro denní svícení z LED diod a sdružená koncová světla z LED diod dodávají vozu nový styl. Decentní chromované prvky karoserie zvýrazňují charakteristicky zalomenou dolní hranu bočních oken a zařazují jej do rodiny automobilů Opel s nejmodernějším designem, jako jsou modely ADAM, Cascada nebo Insignia.

S novým dynamickým vzhledem musí korespondovat i motory. Proto model Meriva dostal turbodiesel 1.6 CDTI nové generace, který nedávno debutoval pod kapotou většího vanu Zafira Tourer. Motor, který je nejtišším agregátem své třídy, má výkon 100 kW (136 k) a maximální točivý moment 320 N.m. Spotřebuje 4,4 litru nafty na 100 kilometrů a do ovzduší emituje 116 gramů CO2 na kilometr. V průběhu roku 2014 nabídku doplní další turbodiesely o objemu 1,6 l s ještě nižší spotřebou i emisemi CO2.

Vedle nového turbodieselu 1.6 CDTI také všechny zážehové motory i motor modifikovaný na LPG v nové modelové řadě Meriva už nyní plní budoucí emisní normu Euro 6. Zážehové motory 1,4 l o výkonu 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k) se nyní montují i v kombinaci s přepracovanou šestistupňovou automatickou převodovkou se sníženými třecími ztrátami. Také manuální převodovky byly přepracované a nyní se vyznačují přesnějším řazením s minimálními ovládacími silami.

Opel Meriva dostal i nejmodernější systém infotainmentu IntelliLink s integrovanou navigací. Velký barevný dotykový monitor s úhlopříčkou 7 palců (17,8 cm) a vysokým rozlišením usnadňuje ovládání a zaručuje optimální zobrazování. Na monitor se přenáší i obraz záďové parkovací kamery. Hlasové ovládání dovoluje uskutečňovat telefonické hovory z mobilního telefonu připojeného přes Bluetooth. Systém Navi 950 IntelliLink je standardně vybavený rozsáhlým mapovým materiálem, pokrývajícím celou Evropu, který lze snadno aktualizovat z internetu a přenést prostřednictvím klíče USB.

„Před deseti roky stála Meriva první generace osamocená ve své třídě. Dnes jí v segmentu konkuruje více než 20 jiných modelů různých značek, ale v oblasti flexibility a ergonomie zůstává Meriva stále nepřekonatelná. Nový Opel Meriva přináší zásadní vylepšení – patří mezi ně čistý a výkonný vznětový motor nové generace, přepracované převodovky a systém infotainmentu IntelliLink nové generace. S novým modelem Meriva, který je součástí naší produktové ofenzívy, se chceme udržet na špičce třídy, kterou jsme před deseti lety vytvořili,” říká Dr. Karl-Thomas Neumann, CEO značky Opel.

Svěží design s módními prvky a elegantními chromovanými elementy

Filozofie designu značky Opel – sochařské umění ve spojení s německou precizností – dobře ladí s malým a flexibilním vanem. Na přední části karoserie je nová maska chladiče s množstvím chromovaných prvků, chromované lišty zvýrazňují i světla do mlhy. Masku lemují světlomety v novém designu s grafikou orlích očí. Poprvé jsou k dispozici denní světla z LED diod. Při pohledu z boku zaujme nová elegantní chromovaná lišta na spodní hraně bočních oken, zvýrazňující lomený tvar okna v zadních dveřích. Tento prvek spolu s centrálně umístněnými vnějšími klikami dveří zviditelňuje inovativní dveře FlexDoors, která se otvírají protisměrně, což usnadňuje nastupování do vozu.

Dynamický a elegantní charakter zadní části karoserie umocňují koncová skupinová světla z LED diod s novou grafikou. Pro nový model Meriva jsou k dispozici disky kol z lehké slitiny formátu 17“ a 18“ s novým designem. Meriva zůstává jediným malým vanem na trhu, pro který výrobce nabízí osmnáctipalcová kola.

Vznětové motory nové generace plní normu Euro 6

Nový model Opel Meriva dostal motor 1.6 CDTI nové generace. Tento turbodiesel střední objemové třídy, který byl vyvinutý zcela od základu, debutoval v modelové řadě Zafira Tourer. Motor 1.6 CDTI v řadě Meriva postupně nahradí aktuální turbodiesely 1.3 CDTI a 1.7 CDTI. Z nového motoru Opel neprofituje jen posádka, ale i životní prostředí – už dnes totiž motor 1.6 CDTI plní budoucí emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost v září 2015. Zpočátku bude Opel montovat do vanu Meriva verzi 1.6 CDTI o výkonu 100 kW (136 k). Celohliníkový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva common-rail, přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií VGT (Variable Geometry Turbocharger), dosahuje maximálního točivého momentu 320 N.m při otáčkách 2 000 1/min. Výkon vyšší o 4,5 kW (6 k) a točivý moment o 20 N.m oproti motoru 1.7 CDTI, který čtyřválec 1.6 CDTI nahrazuje, přispěly k výraznému zlepšení akcelerace. Opel Meriva 1.6 CDTI zrychlí z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy oproti původním 9,9 sekundy. Nový motor boduje i hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2, což je zásluha velmi nízkých třecích ztrát – v rozmezí otáček od 1 500 do 2 500 1/min má tento motor velmi nízké třecí ztráty. Spotřeba činí 4,4 l nafty na 100 kilometrů, čemuž odpovídá hodnota emisí CO2 116 g na kilometr. To představuje oproti původnímu motoru 1.7 CDTI o výkonu 96 kW (130 k) zlepšení o 10 % (původní hodnoty 4,9 l/100 km a 129 g/km). V průběhu prvního půlroku 2014 budou následovat další verze motoru 1.6 CDTI s ještě nižší spotřebou paliva i emisí, které zpřístupní nejmodernější technologii vznětových motorů širší skupině zákazníků. Čtyřválcový turbodiesel je kromě toho na špičce své třídy i z hlediska kultury chodu, a to především díky efektivnímu spalování směsi a více násobnému vstřikování paliva během jediného pracovního taktu, optimalizované konstrukci komponentů a použití akustických tlumicích prvků. I ve vysokých otáčkách nebo plném zatížení motor se projevuje tiše.

Zážehové motory plní normu Euro 6

Pro nový Opel Meriva jsou k dispozici i tři zážehové motory o objemu 1,4 l. Základní verze s atmosférickým plněním dosahuje výkonu 74 kW (100 k), dvě turbodmychadlem přeplňované verze mají výkon 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba přeplňované agregáty lze nyní na přání kombinovat s nově vyvinutou šestistupňovou automatickou převodovkou, vybavenou funkcí ActiveSelect pro sekvenční manuální řazení. Výrobce předpokládá, že pro tuto novou kombinaci zážehový motor + automatická převodovka se rozhodne 15-20 % ze všech zákazníků. Také všechny zážehové motory v nové modelové řadě Meriva již nyní plní budoucí přísnou emisní normu Euro 6.

To samé platí i pro nový Opel Meriva na zkapalněný ropný plyn LPG. Motor 1.4 Turbo LPG o výkonu 88 kW (120 k) snižuje nejenom emise CO2 na přibližně 121 g CO2 na kilometr, ale také téměř na polovinu snižuje náklady na palivo. LPG je velmi rozšířeným palivem – LPG lze tankovat u bezmála 30 000 čerpacích stanic v celé Evropě.

Bez ohledu na zvolený motor všechny verze nového modelu Meriva poskytují nejvyšší míru komfortu při ovládaní převodovek díky investicím ve výši 50 milionů EUR do optimalizace aktuálních pětistupňových a šestistupňových převodovek. Konstrukční modifikace komponentů převodovek a řadicího mechanismu i integrace systémů do vozidla přinesly především v případě manuálních převodovek dramatické zvýšení komfortu řazení. Ovládání řadicí páky vyžaduje jen minimální sílu a je rychlejší, snazší a přesnější.

Nejmodernější systém infotainmentu IntelliLink s integrovanou navigací

Nový Opel Meriva dostal také nejmodernější systém infotainmentu IntelliLink nové generace, který umožňuje optimální integraci smartfonů do systémů vozu. Velký dotykový displej s úhlopříčkou velikosti 7 palců (17,8 cm) a s vysokým rozlišením zobrazuje nové uživatelské rozhraní s grafikou IntelliLink, která je čitelnější a umožňuje snazší ovládání jednotlivých funkcí. Systém je vybavený integrovaným modulem Bluetooth pro telefonování s volnýma rukama a Bluetooth audio streaming (bezdrátový přenos hudebního záznamu z mobilního telefonu do audiosystému vozu). Externí zařízení lze k systému infotainmentu připojit přes USB nebo WiFi. Systém IntelliLink nového Opelu Meriva je kromě rádia standardně vybavený také CD-přehrávačem, na přání může být doplněný o digitální rozhlasový tuner DAB (Digital Audio Broadcast), který poskytuje širší programovou nabídku a vyšší kvalitu příjmu. Funkce navigacie je u systémů Navi 650 a Navi 950 IntelliLink přímo integrovaná. Navigace je rychlá a přesná, cíle trasy lze zadávat pomocí hlasových příkazů jako kompletní adresu (stejně, jako u nové Insignie). Aktualizace digitálních map se dají nahrávat z internetu na USB klíč a přenášet do vozu. Systém Navi 950 IntelliLink je vybavený mapami celé Evropy. Kromě běžného hlasového ovládání vlastních funkcí integruje systém infotainmentu i hlasové ovládání funkcí připojeného smartfonu řidiče (např. SIRI pro telefony Apple iPhone).

Interiér modelu Meriva zůstává ergonomický, praktický a flexibilní

Opel Meriva je prvním sériově vyráběným automobilem na světě, který získal ocenění za svoji komplexní ergonomickou koncepci. V roce 2010 ocenila nezávislá asociace lékařů a ergonomů AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Kampaň za zdravá záda) Merivu certifikátem AGR za celkovou ergonomii. Za tento certifikát Meriva vděčí svým zásadním a jedinečným inovacím - koncepci sedadel FlexSpace, systému dveří FlexDoors, na přání montovaným ergonomickým předním sedadlům či integrovanému nosiči jízdních kol FlexFix.

Multifunkční středová konzole FlexRail byla rekonstruovaná a je nyní ještě funkčnější a díky kratším vodicím kolejničkám poskytuje více místa pro nohy na zadních sedadlech. Konzole FlexRail obsahuje odkládací prostory pro nejrůznější drobnosti, užitečné jsou držáky nápojů, konzole poslouží i jako loketní opěrka. Meriva může být na přání vybavena např. vyhřívaným volantem nebo velkým panoramatickým střešním oknem.

Důležitým prvkem ergonomického konceptu modelu Meriva je patentovaný systém dveří FlexDoors se zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy. Tyto dveře jsou lehčí a estetičtější než běžně používané posuvné bočné dveře, přičemž méně zasahují do zadního prostoru kabiny. FlexDoors dveře mají velký úhel otevření 84 stupňů (normální úhel bývá 68 stupňů) a oproti konvenčním dveřím umožňují mimořádně pohodlný přístup do zadní části kabiny. Tato výhoda dveří FlexDoors se projeví např. při instalaci dětských sedaček na zadní sedadla.

Experti AGR ocenili i další výbavu modelu Meriva. Zadní sedadla FlexSpace umožňují rychlou a snadnou přeměnu interiéru – vůz lze rychle změnit z pětisedadlového na čtyřsedadlový, třímístný, nebo na dvoumístné uspořádání. Několika jednoduchými pohyby lze vzadu vytvořit dvě místa s extrémně velkým prostorem pro nohy a ramena a pohodlnou loketní opěrkou ve středu vozu. Externí mobilitu zvyšuje nosič jízdních kol FlexFix zcela integrovaný do zadního nárazníku.

Exceluje v oblasti bezpečnosti

Nový Opel Meriva je optimálním společníkem pro každodenní život. Je kompaktní, efektivní, výkonný, tichý, komfortní, praktický i vizuálně atraktivní. Ale Meriva nezanedbává ani oblast bezpečnosti. V testech Euro NCAP dosáhl malý van Opel nejvyššího ohodnocení 5 hvězdičkami. Kromě toho výrobce poskytuje asistenční systémy, z nichž řada byla až dosud dostupná pouze pro vozy vyšších tříd. Například couvací kamera, jejíž obraz se přenáší na barevný 7" monitor v palubní desce, ulehčuje manévrování v těsných prostorách.