MotorInfo

Před dovolenými vzrostly prodeje víceúčelových vozů

31.7.2013 12:54
Před dovolenými vzrostly prodeje víceúčelových vozů

Ze statistik skupiny AAA AUTO vyplývá, že ve druhém čtvrtletí 2013 vzrostly ve srovnání s prvním čtvrtletím prodeje vozů MPV o 25 % a kombi o 14 %.

Nejčastěji je u víceúčelových vozidel a u kombi shodně volen střední stupeň výbavy. Mezi nejvyhledávanějšími značkami dominují Ford, Citroën, Renault, Škoda a Opel. Prostorná auta jsou nejžádanější zejména před letní sezonou, kdy zabezpečí pohodlnou dopravu na rodinnou dovolenou.

Na dovolenou si stále více Čechů kupuje víceúčelové vozy anebo kombíky, a to i přes fakt, že ne vždy se jedná o početné rodiny. Podle statistik společnosti AAA AUTO se opakuje každoroční trend postupného sezonního nárůstu poptávky právě po těchto vozech. „První zvýšený zájem bývá v březnu a s výjimkou malého srpnového propadu trvá až do listopadu. Na rozdíl od předchozích let ale přišla letos hlavní vlna prodejů už o měsíc dříve,“ komentuje značný nárůst prodejů generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Nejvíce žádanými modely MPV (multi-purpose vehicle) jsou Renaulty Scénic, Mégane Scénic a Grand Scénic s nejrozšířenějším motorem 1.9 dCi. Citroën zastupují Xsara Picasso s motory 1.8 16V a 2.0 HDI, dále C4 Picasso a C4 Grand Picasso s motorem 1.6 HDI. Značku Ford reprezentuje model C-Max se stejným motorem, tentokrát označeným jako 1.6 TDCi. Zájem se rovněž začal zvyšovat i o tuzemský model Škody Roomster a jeho benzinové motory 1.2 a 1.4. Dalšími zástupci jsou Opel Zafira a Volkswageny Touran a Sharan. U kombíků jasně dominuje Škoda Octavia, nejčastěji s motory 1.9 TDI a 2.0 TDI. S ohledem na to, jak krátce je na trhu, se velmi rozšířil také 1.6 TDI. U Fábií jsou to pak nejčastěji benzinové motory 1.2 a 1.4. Ford Mondeo je nejvíce prodáván s motorem 2.0 TDCi, model Focus s 1.6 TDCi a Volkswagen Passat s motory 2.0 TDI a 1.9 TDI.

Jak u vozů MPV, tak u kombíků upřednostňují Češi střední stupeň výbavy. Digitální klimatizaci má v podstatě každý druhý vůz. U kombíků je to 48 %, u MPV dokonce 55 %. Automatickou převodovku má pouze 7 % vozů kombi a 9 % MPV. Tempomatem se chlubí 43 % obou druhů rodinných vozů. 

Užitečné rady při nákupu rodinného auta:

Francouzská MPV mají obecně výhodu především v nižších prodejních cenách. To pramení z mnohdy neopodstatněných obav kupujících z jejich vyšší poruchovosti. Dalšími lákadly jsou pohodlný podvozek, elegantní design a promyšlené uspořádání interiéru. Nejdražší bývají obvykle modely z produkce koncernu VW. Sharan, Alhambra či Galaxy patří mezi hvězdy bazarového nebe, tudíž jejich ceny klesají jen velmi pomalu. Vysoká poptávka navíc hraje do karet různým podvodníkům, a tak na trhu není nouze o vozy se stočeným tachometrem, či nekvalitně opravené exempláře po vážných bouračkách.

Vícečlenné rodiny uvažující o sedmimístném MPV by měly mít na paměti, že při využití třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem zavazadelníku redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů. Cesta na delší dovolenou v sedmi lidech se tak v praxi neobejde bez přídavného střešního boxu. Zároveň je na místě připomenout, že sedadla pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít s sebou při nákupu celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet. Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira či Citroën C4 Grand Picasso. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.

Při výběru konkrétního vozu je v případě ojetiny potřeba věnovat pozornost technickému průkazu, v němž musí počet uvedených sedadel odpovídat skutečnosti ve voze. Jinak auto neprojde STK.