MotorInfo

Pražská podnikatelská sféra s elektromobilitou počítá

20.10.2011 12:22
Pražská podnikatelská sféra s elektromobilitou počítá

 Příchod elektromobilů není pro v Praze působící firmy nijak nezajímavé téma.

Podle detailního průzkumu firmy TILI Czech Republic, vedeného ve spolupráci s Hospodářskou komorou hl. m. Prahy, 70 % firem všech velikostí nákup elektromobilů do roku 2016 zvažuje, celá jedna třetina s ním již pevně počítá. Rozhodujícím faktorem pro ně zůstává ekonomičnost provozu a dále pak od města očekávaná podpora růstu veřejné dobíjecí infrastruktury a zavedení pobídek finančního i nefinančního rázu. 

Automobily jezdící na elektřinu přestaly být báchorkami malého okruhu nadšenců do elektrotechniky. Elektromobily, které v závěru 19. století na krátký čas dobyly vyspělá města v Evropě a USA, zažívají na počátku 21. století celosvětový come-back. I přes v současnosti široké mediální pokrytí se výsledky průzkumu mezi pražskými firmami na toto téma ukázaly být překvapivými. „Elektromobilita už tak prokazatelně není postranním tématem. Naopak, firmy netrpělivě očekávají příchod elektromobilů do autosalonů a oznámení míry podpory ze strany města a státu, která s nimi musí ruku v ruce přijít“, vypočítává Tomáš Studeník, jednatel TILI.

Více než polovina z firem začleněných do průzkumu, který TILI v létě tohoto roku nechalo společně s Hospodářskou komorou hl. m. Prahy uspořádat, přitom vlastní vozový park s více než 10 vozidly a čtvrtina více než s 500. Bezemisní revoluce na českých silnicích by tak mohla brzy opravdu začít, naplnilo by všech 33 % z firem odhodlání elektromobily do roku 2016 nakoupit. „Za zásadní lze však považovat příchod elektromobilů do měst, neboť v rychlostech do 45 km/h jsou téměř bezhlučné“, uvádí Jan Vejbor, projektový manažer elektromobility TILI.

 

 

Elektromobily však na rozdíl od zahraničí nemají na českém trhu zatím na růžích ustláno. Chybí zde v západních ekonomikách vyspělý systém pobídek a dostatečná dobíjecí infrastruktura. Celých 40 % dotazovaných přitom učiní své rozhodnutí na základě ekonomičnosti provozu, ekologičnost a PR přichází až v závěsu (oboje po 26 %). „Projekt Praha-elektromobilní musí být brzy doplněn přímými i nepřímými finančními dotacemi, pokud stát stále přešlapuje,“ vypočítává Studeník a dodává „podpora rozvoje dobíjecí infrastruktury a finanční pobídky jsou přitom v městské kompetenci a měly by být hlavní prioritou dopravou zužovaného města.“