MotorInfo

Praktická a moderní Škoda Fabia Combi

14.1.2015 12:29
Praktická a moderní Škoda Fabia Combi

Jen několik týdnů po představení nové generace modelu Fabia odstartovala značka Škoda další etapu své modelové ofenzívy novou generací vozu Fabia Combi.

Třetí generace modelu Fabia Combi stanovuje nová měřítka nejen v oblasti prostoru pro cestující a zavazadla. Vzhled mladoboleslavské novinky pracuje s emocionálním designovým jazykem. K tomu všemu Fabia Combi nabízí nejmodernější techniku na bázi MQB koncernu Volkswagen. Patří sem mimo jiné inovativní prvky bezpečnosti, komfortu a infotainmentu, se kterými jsme se doposud setkávali především ve vozech vyšších tříd nebo kompletně nové technologie motorů, splňující emisní hodnoty EU 6. Vyspělé systémy představují komunikační rozhraní MirrorLink (jakmile bude k dispozici ze strany výrobce také Apple CarPlay a Android Auto) a SmartGate, díky kterým lze vůz propojit s chytrým telefonem. Na první evropské trhy vstoupí nová Fabia Combi již v polovině ledna 2015.

Od roku 2000 až do konce roku 2014 bylo na celém světě prodáno více než 1,1 milionu vozů Fabia Combi, což jej řadí k nejprodávanějším vozům v této třídě.

Fabia Combi již od uvedení na trh pracuje s tradičními atributy vozů Škoda - nabídkou prostoru v interiéru při kompaktních vnějších rozměrech, řadou praktických řešení, nízkou spotřebou, vyspělou technikou a výhodným poměr ceny a nabízené hodnoty. Díky této kombinaci se tento model stal tak úspěšným.

Při kompaktních vnějších rozměrech nastavuje Fabia Combi nová měřítka svého segmentu, co se týče nabídky prostoru, kterého je dostatek až pro pět cestujících a jejich zavazadla. Interiér vozu narostl jak do šířky (plus 21 mm), tak do délky (plus 8 mm). Zavazadlový prostor nyní nabízí objem 530 litrů. V základním postavení je tak oproti předchozímu modelu o 25 litrů větší. Po sklopení zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru modelu Fabia Combi zvětší na 1 395 litrů.

Zadní sedadlo se skládá ve dvou krocích, nejprve se sklopí sedák, poté opěradlo. Zvyšuje se tím využití prostoru interiéru, do kterého se dají umístit i předměty o délce až 1,55 m. Ložná plocha je široká 960 mm, to je mezigeneračně o 2 mm více. Otvor pátých dveří je vykrojen více do hloubky. Výška nákladové hrany tak činí 611 mm, což je oproti druhé generaci o 26 mm méně. Páté dveře se otevírají do výšky 1 900 mm a jsou široké 1 028 mm.

Malé kombi od škodovky zaujme novým, emocionálním designem. Stejně jako její sourozenec s karoserií hatchback uvádí Fabia Combi do sériové výroby designové prvky známé ze studie ŠKODA VisionC, sportovní proporce a moderní tvary. Precizní linie a ostré hrany svědčí o vysoké kvalitě výroby a detailním zpracování. Vzhledu vozu prospívá také výrazná hra světel a stínů a použití krystalických tvarů. Nová Fabia Combi je o 10 mm delší, 90 mm širší a 31 mm nižší než její předchůdkyně. Příď vozu je identická s verzí hatchback a díky větší šířce a cílenému zdůraznění horizontály působí sebevědomě. Výrazný design světlometů, krystalicky vybroušené krycí sklo a pro značku Škoda typická lamelová mřížka chladiče, do níž zasahuje výběžek kapoty s logem, jsou dominantními prvky přídě této novinky. Velmi výrazná je kapota s dvěma dominantními prolisy, které lemují vnější hranu kapoty a v přední části se ztrácejí směrem k logu. Bočnímu pohledu dominuje plynulá silueta vozu, který vypadá jako odlitý z jednoho kusu.

Celý boční pohled působí velice dynamicky, což je posíleno kombinací ostré Tornado linie a pod ní se nacházející takzvané „Wing Line“, následně úzkými sloupky karoserie, hrou světel a stínů, lehce se svažující linii střechy i atraktivní nabídkou kol. Při pohledu zezadu je Fabia Combi jasně uspořádaná, má zřetelně vykreslené kontury a opět zdůrazňuje horizontální orientaci. Zadní sdružené svítilny mají kontrastní tmavý okraj. Jejich grafika skládá poctu tradičnímu umění českých sklářů. Jak je u značky Škoda typické, do tmy Fabia Combi svítí písmenem C.

Nová Fabia Combi nabízí širokou škálu možností individualizace. Interiér zaujme svým svěžím vzhledem, precizním zpracováním, horizontálními liniemi a pestrou nabídkou barev a barevných kombinací. Zcela nově koncipované jsou systémy infotainmentu pro třetí generaci modelu Fabia Combi. Technika vychází z takzvané modulární stavebnice infotainmentu (MIB) a umožňuje řadu atraktivních funkcí. Zákazník má na výběr čtyři infotainment systémy, nejvyšší z nich nabídne displej, který rozpozná více dotyků najednou. Řadí se mezi ně i napevno zabudovaný radio-navigační systém Amundsen. Fabia Combi poskytuje možnost jednoduchého propojení vozu a chytrého telefonu pomocí technologie MirrorLink. Ta umožňuje zobrazení a obsluhu vybraných aplikací chytrého telefonu na obrazovce infotainmentu Bolero a Amundsen. Jakmile budou k dispozici odpovídající rozhraní ze strany výrobce, mohou být připojeny rovněž i chytré telefony značky Apple (přes Apple CarPlay) a chytré telefony s Androidem (přes Android Auto).

Fabia Combi navíc podporuje i rozhraní SmartGate, pomocí nehož lze zobrazovat, ukládat a používat určitá data vozu pomocí speciálních aplikací v chytrém telefonu. Uživatel tak může například s nově vyvinutou aplikací Škoda Drive vidět, jak efektní byl jeho styl jízdy na trase, kterou ujel. S aplikací MFA Pro mohou uživatelé na svém telefonu sledovat rozšířené funkce palubního počítače, např. obsah multifunkčního displeje (MFA). Nabídku rozšiřují také další aplikace.

Nová Fabia Combi je úspornější - v porovnání s druhou generací klesla spotřeba až o 17 %. Toto zlepšení je výsledkem zcela nově vyvinuté generace benzinových a naftových motorů, radikálního snížení hmotnosti až na 1 004 kg a zdokonalené aerodynamiky. Například u modelu Fabia Combi GreenLine, který přijde na trh ve druhé polovině roku 2015, klesá spotřeba paliva až na 3,1 l/100 km a hodnota emisí CO2 na 82 g/km. Konstruktéři využili potenciál, který jim nabízela inovativní technika z nabídky modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Pro model Fabia Combi jsou v nabídce tři benzinové a tři vznětové agregáty. Všech šest motorů plní emisní normu EU 6 a jsou standardně osazeny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Výkonové spektrum benzinových jednotek sahá od 55 kW (75 k) až po 81 kW (110 k). Nová paleta tříválcových vznětových motorů dává výkony od 55 kW (75 k) až po 77 kW (105 k). Moderní převodovky jsou buď s ručním řazením, nebo automatická dvouspojková ústrojí DSG.

Mimořádný důraz kladli vývojáři také na podvozek. Ten odladili s důrazem na vyšší komfort při zachování maximální jízdní stability. Skvělého výsledku dosáhli mimo jiné nasazením nového elektromechanického řízení či upravených uložení motorů v karoserii. Novince v neposlední řadě prospělo také mezigenerační rozšíření předního rozchodu o 30 mm (zadního o 31 mm), spolu s prodloužením rozvoru o 5 mm. Konstrukce nové generace modelu Fabia Combi je založena na modulární koncepci, která značnou měrou využivá prvků MQB. Sem patří mimo jiné i nové motory, elektromechanické řízení, většina elektroniky jako řídicí jednotky, sdružený přístrojový panel, stejně jako asistenční systémy a systémy infotainmentu. Přes vyšší technickou úroveň a komfort je nová Fabia Combi mezigeneračně podstatně lehčí. V závislosti na konkrétní konfiguraci a po zohlednění rozsahu standardní výbavy klesla hmotnost až o 61 kg. S tříválcovým motorem 1,0 MPI má Fabia Combi pohotovostní hmotnost (bez řidiče) 1 004 kg.

Nová Fabia Combi přesvědčí také vysokým stupněm bezpečnosti. Model získal bezpečnostní systémy s MQB technologií koncernu Volkswagen, které byly ještě nedávno obvyklé pouze u vozů vyšších tříd. Volitelný Front Assistant s funkcí nouzové brzdy, který vůz samočinně zastaví, snižuje riziko nehod v kolonách. Multikolizní brzda vůz po nehodě automaticky zabrzdí, aby zabránila dalšímu nárazu po kolizi. Počínající únavu řidiče rozpozná Driver Activity Assistant. Nový Speedlimiter omezuje maximální rychlost vozu na předem nastavenou hodnotu. Při rozjezdech ve stoupání pomáhá funkce Hill Hold Control. Pro země Evropské unie je standardem elektronická kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách. Pro bezpečné projíždění zatáček i při dynamickém stylu jízdy je vůz sériově vybaven rozšířenou funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu, označovanou jako XDS+. Z oblasti prvků pasivní bezpečnosti zde nechybí šest airbagů, které jsou pro země EU součástí sériové výbavy, a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech.

Třetí generace malého kombi z Mladé Boleslavi stanovuje zcela novou úroveň v nabídce prvků komfortních výbav. Poprvé lze tento model získat se systémem bezklíčového odemykání, startování a zamykání KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Premiéru slaví také signalizace vzdálenosti při parkování vpředu i vzadu. Doposud mohla mít Fabia Combi parkovací senzory pouze vzadu. Optimální výhled z vozu zajišťuje Rain-Light Assistant. Skládá se z dešťového senzoru, který automaticky reguluje spouštění a rychlost stěračů, a dále světelného senzoru, jenž v závislosti na světelných podmínkách automaticky přepíná mezi denním svícením a potkávacími světly. Premiéru má v nové generaci modelu Fabia Combi elektromechanické řízení C-EPS (Column-Electric Power Steering). Nahrazuje dosud používaný elektrohydraulický posilovač a šetří hmotnost i palivo. Zákazník si pro může také poprvé objednat panoramatickou prosklenou střechu příjemně prosvětlující interiér. K nárůstu komfortu přispívá nejnovější generace klimatizací, jejichž řídicí jednotky jsou založeny na technice MQB. Zákazník může volit mezi manuální klimatizací, nebo plně automatickou klimatizací Climatronic. Ve srovnání s dosud používanou technikou pracuje nový Climatronic podstatně efektivněji.

Nová Fabia Combi nenabízí jen mnoho místa pro cestující a jejich zavazadla, vnitřní prostor je zároveň využit lépe a praktičtěji než kdykoli předtím. Své posádce Fabia Combi usnadňuje život až 17 „Simply Clever“ řešeními, deset z nich je pro tento model v nabídce poprvé. Vůz může být na přání vybaven variabilní mezipodlahou v zavazadlovém prostoru. Technologie MirrorLin umožňuje zrcadlit aplikace z chytrého telefonu na displeji infotainmentu. Rozhraní SmartGate naopak dokáže určitá data vozu zobrazovat, ukládat a využívat pomocí speciálních aplikací na chytrém telefonu. Třetí generace modelu Fabia Combi bude mít v sériové výbavě také škrabku na led a držák multimediálních zařízení ve středovém panelu. Pro reflexní vestu, povinnou v mnoha zemích, má vůz nyní speciální odkládací prostor ve výplni dveří řidiče. Do výplní bočních dveří lze také umístit odpadkový koš. Odkládací kapsy na vnitřní straně předních opěradel jsou velmi užitečnými úložnými prostory a pojmou nejrůznější drobnosti. Posádka má na výběr více možností, kam odložit láhve s nápoji. Do obou zadních dveří se nyní vejde po jedné láhvi o objemu 0,5 litru. Odkládací schránka před sedadlem spolujezdce navíc pojme i jednu láhev o objemu 1 litru. Navíc nabízí nová Fabia Combi další „Simply Clever“ řešení, které se osvědčily již ve druhé generaci tohoto modelu. Celá řada jich je přímo v zavazadlovém prostoru jako například odnímatelná krycí roleta s praktickou funkcí: krátkým stlačením jejího okraje se natažená roleta automaticky zavine. Navíc jsou zde i dva háčky na zavěšení tašek. Pořádek zajistí na přání dodávaný síťový program, obsahující tři různé sítě (2x vertikální, 1x horizontální). Součástí výbavy je také pružná odkládací schránka, která zabrání menším předmětům v nechtěném pohybu. Lístek z parkoviště si může řidič zasunout za sériově dodávaný držák parkovacích lístků za čelním sklem, umístěný na vnitřní výplni levého A-sloupku. Výčet doplňuje i funkce Corner předních mlhových světlometů pro přisvětlování do zatáček.

 

Foto:Škoda Auto