MotorInfo

Pozor na auta v polopřevodu

13.4.2015 15:47
Pozor na auta v polopřevodu

V České republice je v současnosti více než 773 000 vozidel s nedokončenou registrací. Jejich majitelé mají na nápravu tohoto stavu čas jen do  30. června 2015 - po tomto datu tato vozidla administrativně zaniknou.

Tato povinnost pro majitele těchto vozidel vyplývá ze změny zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Vše je vedeno snahou o vyčištění registru vozidel, kde díky nedokončeným registracím docházelo k obcházení ekologické likvidace vozidla a jedná se pravděpodobně i o kriminalitu spojenou s nelegálními machinacemi s vozidly při jejich registrování. Provozovatelé vozidel s nedokončenou registrací mají čas už jen do 30. června 2015. Pokud do tohoto data nenavštíví úřad, od 1. července jejich vozidla administrativně zaniknou, nesmí na silnici a nepůjdou už znovu zaregistrovat. „Nový systém jasně nastavil pravidla registrování vozidel v České republice. Bude tak jasné, kdo je za vozidlo odpovědný. To je důležité nejen pro stát, ale chrání to i motoristy, kteří auto kupují, či prodávají,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Přestože již minulá právní úprava nedovolovala provozovat vozidlo s nedokončenou registrací, lidé, kteří přijdou dát věci do pořádku a takové vozidlo přihlásí, by neměli v tuto chvíli za toto své pochybení platit žádnou pokutu.

„V praxi docházelo například k situacím, kdy bylo odhlášeno vozidlo na jiného vlastníka bez jeho vědomí, nebo na sebe naopak nový vlastník auto nepřepsal a dále jej provozoval, což způsobovalo problémy zejména tehdy, když takovým vozidlem byly porušovány právní předpisy. K těmto situacím už do budoucna nedojde. Jedná se o krok správným směrem, jednoznačně chránícím občany před podvody spojenými s registracemi aut,“ dodal Ťok.

Postup při dokončení registrace je následující - motorista navštíví úřad obce s rozšířenou působností ve svém bydlišti. K žádosti doloží občanský průkaz či jiný doklad totožnosti, doklady k vozidlu (technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla), doklad o pojištění, protokol o evidenční kontrole a doklad o platné technické prohlídce.

Ani samotné ministerstvo dopravy v tuto chvíli neví, jestli jsou tato vozidla stále ještě provozována, nebo se jedná o vozidla, která již byla nějakým způsobem odstavena, zlikvidována, rozebrána na náhradní díly apod. Každopádně se jedná o poměrně velké množství vozidel a pokud by v následujících dvou a půl měsících přišla byť jen třetina jejich majitelů k přeregistraci, tak budou mít na pověřených obcích zcela jistě plné ruce práce.

Ministerstvo dopravy představilo také jednoduchou aplikaci www.dokonceteregistraci.cz, kde si občané mohou ověřit, zda se problém netýká rovněž jich. Na těchto stránkách zadají do příslušného místa písmena a čísla z Osvědčení o registraci vozidla (stále ještě někdy nazývané jako OTP, nebo malý techničák) a dozvědí se, jestli je vše v pořádku, nebo mají vůz v polopřevodu. Aplikace je opravdu jednoduchá a pravděpodobně pracuje jen s databází vozidel, která jsou registrována jako ta v polopřevodu. Protože, pokud do příslušného okénka napíšete jakýkoliv i nesmyslný výraz, dozvíte se, že vaše vozidlo je v pořádku. Samozřejmě pro ty, kdož si nejsou jisti, je i takováta prvotní informace důležitá.

Asi nejjednodušší ověření stavu přihlášení vozidla (pro všechny gramotné řidiče) je pravděpodobně toto - pokud jsem majitel vozidla, tak bych měl být zapsán jako majitel vozidla ve velkém technickém průkazu i v osvědčení o registraci vozidla. Pokud tomu tak není, tak určitě něco není v pořádku a na něco jsem zcela určitě zapomněl.

Nová legislativa s registrováním vozidel přinesla problémy i těm, kteří se zabývají prodejem ojetin. V současnosti se ale tento problém asi nejvíce týká malých autobazarů, soukromých osob a jednotlivců. Karolína Topolová, generální ředitelka jednoho z našich největších prodejců ojetých automobilů se k vozidlům v polopřevodu vyjádřila následovně: „V nabídce společnosti AAA AUTO jsou již jen jednotky kusů vozů v polopřevodu. Doregistraci těchto aut jsme totiž věnovali velké úsilí již koncem minulého roku a začátkem současného. Problém polopřevodů se týká spíše soukromých osob, které na sebe vůz neregistrovaly záměrně, většinou proto, aby ušetřily na ekologické dani. Vozy v polopřevodu jsme ovšem připraveni nadále vykupovat, pokud k nim bude k dispozici dokumentace, umožňující převod vlastnictví. 

Podrobné informace k registraci vozidel najdete i zde.

 

Foto:J.Svoboda