Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Model Ferrari s kultovním názvem LaFerrari je sice sériově vyráběný vůz, avšak koupit si jej nemůže každý. Automobilka si totiž v případě LaFerrari své zákazníky doslova vybírá.
V České republice byly oficiálně do této chvíle pouze dva takové vozy. Třetí vůz zamířil na showroom Ferrari, aby mohl být slavnostně předán novému majiteli. Tím je dlouholetý automobilový závodník a také spolumajitel společnosti Scuderia Praha, jediného oficiálního zastoupení automobilek Ferrari a Maserati u nás, Mgr. Robert Pergl.
„S Ferrari závodím už téměř dvacet let, úspěchy našeho týmu Scuderia Praha jsou viditelné třeba v závodech Ferrari Challenge, v rámci závodní třídy Trofeo Pirelli, kde jsme například loni získali krásné čtvrté místo. Závodění mám tedy už dlouho v krvi,“ vysvětluje svůj vztah ke značce Ferrari a profesionálním závodům nový majitel LaFerrari, Robert Pergl.
Na otázku jak složité bylo získat tak jedinečný vůz, kterého Ferrari vyrobilo pouhých 499 kusů a v současné době si jej tedy už nikdo jiný nemůže objednat, Robert Pergl odpovídá: „Pro mě to bylo logické pokračování v řadě vozů Ferrari, které jsem vlastnil a některé z nich ještě stále vlastním. Před deseti lety jsem například získal předchůdce LaFerrari, kterým bylo úchvatné Ferrari Enzo. Mohu vám upřímně říci, že splnit podmínky pro získání tak exkluzivních vozů, jakým bylo například již zmíněné Enzo a dnes je jím LaFerrari, není vůbec jednoduché. V první řadě musíte vlastnit minimálně pět vozů z modelových řad Ferrari, mít dlouholeté vazby k automobilce jako její oddaný a loajální zákazník. Teprve potom získáte možnost se vůbec zapsat na výběrovou listinu. Tu poté posuzuje samotné Ferrari. Vybírá si, hledí na vaši historii, kdo jste, jaký máte vztah k Ferrari a jak dlouho. LaFerrari není určeno pro každého. Peníze jsou až na druhém místě. Automobilka chce mít jistotu, že jste ten pravý koncový zákazník, ne nějaký překupník, či kšeftař. To by bylo pro tak vyspělý technologický klenot, kterým LaFerrari bezesporu je, naprosto nepřijatelné,“ vysvětluje Pergl. Co se mu na novém voze líbí nejvíce: „Rozhodně to, že už dorazil. Těším se až se projedu,“ dodává s úsměvem.
LaFerrari je nejrychlejší a nejexkluzivnější silniční Ferrari všech dob. Hybridní supersport poháněný kombinací vidlicového dvanáctiválce 6,2 l a elektromotoru dosahuje kombinovaného výkonu 963 koní, z nuly na 300 km/h zrychlí za 15 sekund a stojí více jak milion eur.
LaFerrari je nejlepším vyjádřením jedinečnosti značky Ferrari ve smyslu inženýringu a know-how, které byly získány ve Formuli 1. Limitované série a speciály Ferrari představují pro automobilku příležitost jak experimentovat s nadčasovými technologickými řešeními, které se později přenesou i do ostatních modelových řad. Zvláštního významu nabývá také přítomnost hybridního systému, který značku Ferrari posunul ještě dále v rovině vzrušení z jízdy.
Při konstruování LaFerrari bylo cílem dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti a také dokonalé dynamiky. Výsledkem je, že veškerá hmotnost vozu se nachází mezi oběma nápravami a co nejblíže k zemi. Sníženo bylo i těžiště. Dosáhlo se tak kompaktních rozměrů pro snadnější dynamickou manipulaci vozu. V tomto ohledu rovněž významně přispělo uspořádání kabiny. Sedadlo je pevně přizpůsobeno k rozměrům řidiče, zatímco oba pedálové boxy a volant jsou nastavitelné. Pozice jezdce je tedy podobná jako u monopostu a byla navržena po konzultacích se stájí Scuderia Ferrari a jezdci Fernandem Alonsou a Felipem Massou, kteří hráli aktivní roli v celém procesu vývoje tak brilantního vozu jakým je právě LaFerrari.
Podvozek LaFerrari je vyroben z více jak čtyřech různých typů uhlíkových vláken. Vše ručně laminované a vytvrzené v autoklávech závodního oddělení. Při jeho výrobě byly tedy použity stejné postupy jako při výrobě Formule 1. To samozřejmě také dopomohlo k optimalizaci designu, protože různé funkce byly jednak integrovány do podvozku, například sedadla a prostor baterie, za účelem snížení hmotnosti, ale také pro zlepšení torzní tuhosti včetně tuhosti nosníku.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE LAFERRARI
HY-KERS systém
Celkový maximální výkon 963 k
Celkový maximální točivý moment > 900 Nm
Maximální V12 výkon 800 k @ 9 000 1/min
Maximální otáčky 9 250 1/min
Maximální V12 točivý moment 700 N.m @ 6 750 1/min
Výkon elektromotoru 120 kW (163 k)
Emise CO2 330 g / km
Výkon
Maximální rychlost přes 350 km / h
0-100 km / h <3 sec
0-200 km / h <7 sec
0-300 km / h 15 sec
ICE
Typ 65-stup. V12
Vrtání a zdvih 94 x 752 mm
Celkový výtlak 6 262 cm3
Kompresní poměr 13,5: 1
Měrný výkon 128 k / l
Rozměry
Délka 4 702 mm
Šířka 1 992 mm
Výška 1 116 mm
Rozvor 2 650 mm
Rozložení hmotnosti 41% přední, 59% zadní
Převodovka
7- rychlostní DCT
Zavěšení kol
Přední - dvojité trojúhelníkové rameno
Zadní – víceprvkové uchycení
Pneumatiky (Pirelli P-Zero)
Přední 265/30 - 19
Zadní 345/30 – 20
Uhlíkové keramické brzdy (Brembo)
Přední 398 x 223 x 36 mm
Zadní 380 x 253 x 34 mm
Elektronické ovládání
Kontrola stability ESC
Vysoký výkon ABS / EBD antiblok. systém / elektron. řízení brzdové rovnováhy
EF1 –Trac F1 elektron.kontrola trakce integr. s hybrid.sys.
E-Diff 3 třetí generace elektr. uzávěrka diferenciálu,
tlumení se dvěma elektromagnety SCM-E Frs magnetoreologické (Al-Ni trubice)
Aerodynamika aktivní
Foto:Scuderia Praha