MotorInfo

Posílené sportovní kupé od Peugeotu

30.5.2014 08:17
Posílené sportovní kupé od Peugeotu

Peugeot RCZ R má pod kapotou nový motor 1,6 litru o výkonu 270 koní, specificky upravený podvozek a řadu dalších vylepšení, tak aby se stal výkonnou verzí pro využití na závodním okruhu, ale přinášel komfort a potěšení z jízdy i v každodenním provozu.

Sportovní kupé RCZ zaujalo příznivce značky především svým designem a jízdními vlastnostmi. Jeho silnější verze dostala označení RCZ R. Zadávací podmínky při vývoji tohoto vozu byly pro tým Peugeot Sport ambiciózní. Úkolem bylo vyvinout silnější verzi RCZ, tedy vysoce výkonnou verzi pro závodní využití na okruhu, verzi, která si zachová komfort a potěšení z jízdy v každodenním provozu a současně nabídne současně nízkou spotřebu a emise CO2.

RCZ R se tak s motorem o objemu 1,6 litru a výkonem 270 k /199 kW stává nejsilnějším sériovým modelem v historii značky. Zrychlení z 0 na 100 km zvládne za méně než 6 s, vykazuje emise CO2 pouze 145 g/km. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky zmenšení objemu motoru (downsizing), aerodynamické optimalizaci a odlehčení celého vozu. Downsizing se využívá stále častěji, nejen u sériových vozů, ale i v motoristickém sportu, kde se u hlavních kategorií využívá turbo motor o objemu 1,6 l. V roce 2014 na něj přešla i Formule 1. Nový motor THP o výkonu 270 k s objemem 1,6 l znamená v této kategorii rekordní specifickou výkonnost; s litrovým výkonem téměř 170 k/l je vůz jedním z nejlepších sériových vozů na světě, navíc již dnes splňuje emisní normu Euro 6.

Díky propracované aerodynamice se zvýšil zadní přítlak o 15 daN, to je především zásluha nového spojleru, který podporuje stabilitu při vysoké rychlosti, aniž by došlo ke zvýšení aerodynamického odporu. Specifický nápravový systém použitý u této verze je spojený s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen, který zajišťuje vysokou úroveň účinnosti a dynamických vlastností.

Snahou o odlehčení byl veden i vývoj specifických dílů, oproti RCZ o výkonu 200 k bylo dosaženo úspory 17 kg. Vůz RCZ R o hmotnosti 1 280 kg tak nabízí poměr hmotnost / výkon pouze 4,7 kg / k.

Exteriér

RCZ R s černě matnými oblouky (Noir Mat) a tmavou maskou Titane nabízí elegantně zpracované sportovní atributy podporující jeho dynamickou účinnost. Světlá výška snížená o 10 mm a širší vystupující devatenáctipalcová kola zvyšující přilnavost a pohyblivost dodávají vozu RCZ R ještě expresivnější postoj. Specifické dvoubarevné ráfky kol s diamantovým výbrusem / černě matné technického a sportovního stylu jsou označeny písmenem R, vyfrézovaným přímo do litého kola. Je do nich umístěno chlazení nových naddimenzovaných brzd, jejichž červené třmeny nesou vepředu podpis Peugeot Sport.

Velké zadní pevné křídlo, dokonale zabudované do karoserie, zaručuje lepší aerodynamický odpor a současně při pohledu zezadu prodlužuje siluetu vozu. Specifický zadní difuzér zachovává rovný tvar zadní části vozu RCZ, jsou do něj zabudovány dva velké chromované symetrické vývody výfuku, které jsou součásti přepracovaného výfukového vedení pro větší výkonnost a lepší zvuk.

Vnější vzhled vozu RCZ R doplňuje červený nápis Peugeot na masce chladiče a písmeno R vepředu i vzadu.

Možnosti personalizace i nabídka doplňků

Peugeot RCZ R, který je k dispozici ve 4 odstínech: červená Erythrée, černá Perla Nera, šedá Sidobre a bílá Opale, nabízí i řadu prvků umožňujících osobní úpravu na míru. Patří k nim lesklá nebo matná karbonová střecha, polepy na karoserii a černá zpětná zrcátka. To vše mohou doplňovat například i bixenonové světlomety s ostřikovači nebo multimediální systém WIP Nav Plus.

Po otevření dveří se objeví místo řidiče přizpůsobené vzhledu karoserie, jehož cílem je zlepšovat pocity při řízení. Sportovní charakter je posílen mnoha prvky, počínaje prahem dveří s označením Peugeot Sport. Měkký technický elegantní povrch palubní desky je oživen červeným prošitím, které se objevuje i na kůži volantu, na manžetě řadicí páky, dveřních panelech, loketních opěrkách a sedadlech.

Sedadla sportovního vzhledu jsou potažena černou kůží Nappa a materiálem Alcantara, nesou označení „R“. Chromované písmeno „R“ zasažené v červeném podkladu působí, jakoby vystupovalo z leskle hliníkové tabulky připevněné čtyřmi viditelnými šrouby ke středové konzole. Tato tabulka, která se inspirovala ve světě letectví, je symbolem přesnosti a nese označení Peugeot Sport.

K dokonalým pocitům při řízení aktivně přispívá volant malých rozměrů, krátká řadicí páka, specifická hliníková hlavice řadicí páky s červenou lištou a nová sedadla z dílen týmu Peugeot Sport, která nabízejí pevnější držení odpovídající úrovni výkonu RCZ R.

Vedle zrakových a hmatových vjemů se nezapomnělo ani na sluch. Sound System spojený se specifickým vedením sání a přepracovaným výfukovým vedením umožňuje užít si sportovního charakteru nového motoru RCZ R v rytmu akcelerací a změn rychlostních stupňů.

Sportovní povaha vozu RCZ R se odráží i v číslech: maximální rychlost 250 km/hod (elektronicky omezená), zrychlení z 0 na 100 km/hod za 5,9 s, zrychlení s pevným startem na 400 m za 14,2 s, na 1 000 m za 25,4 s. Akcelerační pružnost je vysoká, u posledního rychlostního stupně vůz z 80 na 120 km/hod zrychlí za 6,8 s. Odstupňování ruční šestistupňové převodovky je specifické, pro lepší akcelerace a odezvy motoru.

Nižší těžiště, vylepšená aerodynamika, specifické seřízení náprav (rozchod, úkos, odklon, kola širší o +0,5 palce) a pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235 / 40 R19 optimalizují přilnavost a zaručují vynikající jízdní stabilitu. Nápravový systém využívá nové seřízení tlumičů, vyšší pevnost pružin a větší vycentrování torzních stabilizátorů. Díky diferenciálu s omezeným prokluzem Torsen je možné na maximum využít točivý moment již od nízkých otáček motoru. Vozu RCZ R poskytuje dobrou stabilitu při brzdění a schopnost udržet se v dráze v těsné blízkosti vnitřku zatáček.

Výkonnost a mrštnost jsou rovněž výsledkem řady seřizování během testů na okruhu, na kterých se podíleli především testovací jezdci týmu Peugeot Sport. Jejich náročné požadavky, pokud jde o brzdy, přirozeným způsobem nasměrovala technické řešení na pevné čtyřpístové třmeny umožňující výrazné zlepšení tuhosti a zdvihu pedálů a současně snížení hmotnosti nezavěšených částí. Kotouče o průměru 380 mm a tloušťce 32 mm jsou namontovány jako plovoucí v hliníkové „misce“, která přispívá od odlehčení a chlazení, stejně jako vnitřní větrání kotouče, při jehož optimalizaci se využilo zkušeností Alconu ve světě závodů. Výsledkem je odolný brzdový systém, který vozu RCZ R dodává bezpečnost a výkonnost, pro zabrzdění ze 130 na 0 km/hod stačí 61 m.

Hnací ústrojí určené pro okruh

RCZ R je opatřen novým motorem 1.6 THP s turbodmychadlem s přímým vstřikováním benzinu. Dosahuje maximálního výkonu 199 kW (270 k) při 6 000 1/min a jeho maximální točivý moment je 330 N.m od 1 900 do 5 500 1/min. Tento nový motor „EP6CDTR“ prošel výrazným vývojem, mnoho dílů se změnilo nebo byly vyvinuty díly zcela nové, aby bylo dosaženo těchto výkonů a motor mohl splňovat požadavky na sportovní jízdu a přitom dosahovat odolnosti sériového motoru. Zesílený je i blok motoru, který před obráběním prošel specifickou tepelnou úpravou zvyšující jeho robustnost. Turbodmychadlo Twin Scroll bylo vyvinuto konkrétně pro tento vůz, takže má ideální vlastnosti pro toto konkrétní využití a tuto úroveň výkonnosti. Turbodmychadlo spojené s ocelovým sběrným sacím potrubím nového tvaru, které se inspirovalo u závodních vozů, umožňuje zachovat vyšší provozní teplotu. Nové písty zajišťující kompresní poměr 9,2, které byly vyvinuty ve spolupráci s MAHLE Motorsport, mají vykovanou strukturu s využitím hliníku, který se používá u Formule 1. Jejich chlazení zajišťují 2 trysky. Vývojem prošly také ojnice, které musí odolat vyšším otáčkám motoru. Jejich ložiska s polymerovým povrchem zajišťují odolnost vůči vyšším tlakům ve válcích. Patent na ně si podala firma Mahle, která je představila v roce 2011, ve světové premiéře se poprvé sériově používají u RCZ R.

Komfort pro každodenního řízení

Divize Peugeot Sport vyvinula vůz RCZ R jako závodní verzi pro využití na okruhu, ale lze jej také pohodlně využít pro běžné jízdy v provozu. Kalibrování hnací jednotky v sobě snoubí požadavky sportovního řízení na okruhu a využití v běžném provozu. Podle sešlápnutí plynového pedálu a otáček motoru, z nichž se odvozuje typ řízení, se chování vozu upraví buď pro komfortní řízení ve městě, nebo pro závodní využití. Točivý moment dosažený již při nízkých otáčkách motoru navíc umožňuje dynamické chování a příjemné řízení v běžném provozu. Nastavení odpružení zlepšuje pružnost a dynamický charakter vozu RCZ R, výsledkem je kompromis zachovávající komfort na úrovni podobné komfortu vozu RCZ 1.6 THP 200 k.

Ušlechtilé materiály a ergonomické místo řidiče, luxusní prvky výbavy a nízká spotřeba při běžném využití (6,3 l/100 km ve smíšeném režimu) tvoří z RCZ R rovněž pohodlné sportovní kupé, které lze snadno využít i mimo závodní okruhy.

 

Ceny modelu Peugeot RCZ

Výbava

Motor

CENA

AKČNÍ CENA

ALLURE

1.6 16V THP 156 k MAN 6

735 000 Kč

583 500 Kč

1.6 16V THP 156 k AUT 6

785 000 Kč

643 500 Kč

1.6 16V THP 200 k MAN 6

795 000 Kč

653 500 Kč

2.0 HDI 16V 163 k FAP MAN 6

800 000 Kč

658 500 Kč

R

1.6 16V THP 270 k MAN 6

 

1 025 000 Kč