Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Porsche rozšiřuje nabídku o nový model Macan. Jedná se první Porsche, které vstupuje do segmentu kompaktních SUV.
Model bude nabízen ve třech provedeních: Macan S, Macan S Diesel a Macan Turbo s nejvyšší rychlostí 266 km/h při výkonu 400 k (294 kW). V České republice bude nové SUV k dostání od 5. dubna 2014, a to ve všech autorizovných prodejních a servisních místech v Porsche Centrum Praha a Porsche Centrum Brno.
Sportovní DNA modelu Macan je, stejně jako u každého Porsche, patrné také z jeho charakteristického designu. Nové SUV je jasně rozpoznatelné zásluhou kombinace malé výšky a značné šířky. Ke sportovní eleganci a dynamice přispívá také zaoblená kapota motoru a jemně klesající linie střechy. Mnoho designérských prvků bylo přejato z ostatních sportovních modelů Porsche a modelu Macan dodávají jistotu, že je z každého úhlu pohledu, v duchu nejlepší tradice Porsche, jasně identifikovatelný jako sportovní vůz, tentokrát však v segmentu kompaktních SUV. Macan se vyrábí v továrně Porsche v Lipsku, může se tedy pochlubit visačkou „Made in Germany“. Před zahájeném výroby Porsche do této továrny investovalo 500 milionů euro. Výrobní linka je nastavena pro výrobu přibližně 50 000 vozidel ročně.
Při uvedení do prodeje budou připraveny tři modely Macan. Macan Sje vybaven zážehovým šestiválcem 3,0 l s dvojicí turbodmychadel a výkonem 340 k (250 kW). Samozřejmostí je aktivní pohon všech kol s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou. Tento systém pohonu všech kol je součástí výbavy všech modelů Macan. Sedmistupňová dvouspojková převodovka přenáší sílu motoru ke kolům bez přerušení toku výkonu. Díky tomu je automobil schopen z 0 na 100 km/h zrychlit za 5,4 s (nebo 5,2 s na přání dodávaným paketem Sport Chrono). Automobil dosahuje nejvyšší rychlosti 254 km/h a v kombinovaném režimu měření NEDCse spotřeba pohybuje mezi 9,0 a 8,7 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 mezi 212 a 204 g/km.
Macan S Dieselmá pod kapotou vznětový šestiválec 3,0 l a vykazuje kombinovanou spotřebu v cyklu NEDCv rozmezí 6,3 až 6,1 l/100 km, která odpovídá emisi CO2 od 164 do 159 g/km. Macan S Diesel dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během 6,3 s (nebo 6,1 s ve spojení s paketem Sport Chrono). Jeho motor s výkonem 258 k (190 kW) dokáže udělit vozu nejvyšší rychlost 230 km/h.
Nejvýše postavená verze modelu Macan je Macan Turbo. Přeplňovaný motor 3,6 l V6, který slaví ve voze značky Porsche premiéru, disponuje nejvyšším výkonem 400 k (294 kw) a katapultuje vůz z 0 na 100 km/h během 4,8 s. S paketem Sport Chrono dokáže zrychlit během pouhých 4,6 s. I přesto, že Macan Turbo je schopný dosáhnout nejvyšší rychlosti 266 km/h, činí jeho kombinovaná spotřeba v cyklu NEDC9,2 až 8,9 l/100 km, což je ekvivalent produkci CO2 v rozmezí 216 až 208 g/km.
Jméno Macan znamená indonésky tygr. A Macan je tomuto spojení věrný: je výkonný, vždy připraven ke skoku, působí lehce, a přitom je schopen operovat v každém terénu. Nejnovější evoluce pohonu všech kol – známá jako Porsche Traction Management (PTM) – je jedním z nejúčinnějších systémů svého druhu. Po premiéře modelu Macan nabízí Porsche širokou nabídku sportovně navržených pohonů všech kol.
Již standardní výbava modelu Macan je velmi bohatá a její součástí je pohon všech kol, převodovka PDK, multifunkční sportovní volant s řadicími páčkami, velká kola, výkonný audiosystém nebo elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Na seznamu doplňkové výbavy je kromě jiného specialita v podobě vzduchového podvozku. Připraven je také systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), který byl speciálně upraven pro použití v modelu Macan. Tento systém mění distribuci točivého momentu mezi zadními koly a pracuje v kooperaci s elektronicky řízeným závěrem diferenciálu. Seznam výbavy na přání obsahuje také dynamický asistent dálkových světel, který je součástí systému Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Má schopnost nastavovat svit světel tak, aby neoslňovaly automobily jedoucí v protisměru i stejným směrem.
Off-roadový režim stiskem tlačítka
Off-roadový režim je součástí standardní výbavy modelu Macan, funkci lze aktivovat stiskem tlačítka na středové konzoli v rychlostech mezi 0 a 80 km/h. Tato funkce přepne všechny relevantní systémy do off-roadového režimu, který je navržen pro zajištění maxima trakce: například otáčky a převody jsou zaměřené na vyšší úroveň trakce, mezinápravová spojka je připravena rychleji přenést odpovídající porci točivého momentu na přední nápravu a standardní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, stejně jako reakce plynového pedálu, jsou přizpůsobeny pro terénní podmínky. S na přání dodávaným vzduchovým podvozkem lze světlou výšku zvýšit o 40 milimetrů na maximum 230 mm.
Výbava na přání: Systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)
Systém Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) byl ve snaze zlepšit jízdní dynamiku a stabilitu speciálně upraven pro model Macan. PTV Plus používá variabilní rozdělení točivého momentu mezi zadní kola a kombinuje ho s elektronicky řízeným závěrem zadního diferenciálu. Systém PTV Plus pracuje s informacemi v podobě úhlu natočení volantu, rychlosti otáčení volantem, pozice plynového pedálu, rychlosti stáčení vozu kolem svislé osy a rychlosti vozu a na jejich základě rozhoduje o cíleném přibrzďování vnitřního kola zadní nápravy s cílem zlepšit ochotu k zatáčení a posílit přesnost řízení. Vnější kolo tímto krokem dostane více točivého momentu a vyvolá potřebný stáčivý moment vozu. Výsledkem je přímé a dynamické chování v zatáčce. PTV Plus má také pozitivní dopad při jízdě mimo zpevněnou vozovku: na kluzkém povrchu se pomocí cílených zásahů do diferenciálu a brzd snižuje prokluz zadních kol.
Všechny modely Macan jsou standardně vybaveny tlačítkem Sport, které se nachází na středové konzoli vlevo od páky voliče převodovky. Po stisknutí tlačítka Sport se elektronická řídicí jednotka motoru postará o ještě rychlejší odezvu pohonné jednotky: jemné sešlápnutí plynového pedálu má za následek výrazně přímější reakce, omezovač otáček se posune blíže k červenému poli a dynamika motoru se charakterově blíží závodům. Navíc převodovka PDK řadí ve vyšších otáčkách, což přidá na celkové sportovnosti. Zkracuje se reakční doba, zatímco změny rychlostních stupňů jsou ostřejší a rychlejší, obzvláště při podřazování dva stupně. Optimalizuje se také zvuk motoru, automobil zní odhodlaněji. Kromě toho se na sportovní režim nastaví také systém adaptivních tlumičů Porsche Active Suspension Management (PASM), který je součástí standardní výbavy modelu Macan Turbo. Tím se dosahuje ještě sportovnějšího chování a přímějšího řízení, což společně přináší ještě agilnější jízdní vlastnosti.
Paket Sport Chrono
Na přání dodávaný paket Sport Chrono nabízí vyšší výkonnost stiskem jediného tlačítka; nastavuje podvozek, motor a převodovku na ještě sportovnější notu, která je doprovázena emotivnějším zvukem. Typickým poznávacím znamením paketu Sport Chrono jsou analogové stopky na přístrojové desce, stejně jako tlačítko Sport Plus na středové konzoli. Dalším prvkem paketu je displej jízdních výkonů doplňkového systému Porsche Communication Management (PCM), jenž poskytuje například informace o době trvání jízdy, ujeté vzdálenosti v daném kole nebo čase, za který jste ujeli jedno kolo. Přidává také funkci „Launch Control“, která aktivuje závodní start z místa v nejkratším možném čase. Čas, o který se zkrátí sprint z 0 na 100 km/h, je pro všechny motory o 0,2 sekundy kratší. Funkce „Launch Control“ zlepšuje časy na okruhu a zvětšuje rozdíl mezi komfortem a sportovností, když jde o ultimativní jízdní zážitky.
Tři podvozky pro model Macan
Pro model Macan existují tři typy podvozku. Podvozek s ocelovými pružinami splňuje nejvyšší standardy v oblasti výkonnosti, potěšení z jízdy, terénních schopností a komfortu. Filozofie lehké konstrukce, jež je ztělesněná hliníkovými nápravami a součástkami podvozku, přispívá k jízdní dynamice a komfortu. Přední náprava je pětiprvkové konstrukce, zadní kola jsou zavěšena víceprvkovou nápravou. Oddělené tlumiče a pružiny na zadní nápravě zlepšují jízdní komfort a odezvu tlumičů. Toto uspořádání má svůj podíl na tom, že zavazadlový prostor má tak velkou šířku. Druhou verzí podvozku modelu Macan je kombinace ocelových pružin a adaptivních tlumičů PASM, které jsou součástí základní výbavy vrcholného modelu Macan Turbo. Systém PASM je pro modely Macan S a Macan S Diesel dodáván na přání. Kombinace ocelových pružin a PASM dovoluje ještě lépe naplnit vysoké standardy v oblasti komfortu na dlouhých cestách, výkonů a agility. Tato varianta nabízí trojici režimů, „Comfort“, „Sport“ a „Sport Plus“, mezi nimiž lze přepínat pomocí tlačítka.
Cena modelu je stanovena na 57 930 € včetně DPH pro model Macan S a Macan S Diesel. Špičkový model Macan Turbo je k dostání za cenu 79 826 € včetně DPH.