Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V roce 2015 zemřelo na silnicích států EU28 celkem 26 000 osob. Poprvé od roku 2001 (kdy statistiky zaznamenaly 55 000 usmrcených) tak došlo k nárůstu.
Naplnění ambiciózního cíle, aby v roce 2020 zemřelo při dopravních nehodách maximálně 15 500 lidí, se tak vzdaluje. Na jeden milion obyvatel zemřelo loni 51,5 osoby (v roce 2014 to bylo 51). „Příčin nepříznivého vývoje počtu obětí nehod je více, podepsat se na něm mohl i určitý sociální neklid ve většině států Evropské unie,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvyšší podíl usmrcených je zaznamenán u nehod mimo obec (55 %). Ve městech a obcích zemřelo 38 procent všech obětí, na dálnicích zbývajících 7 procent. Mezi usmrcenými tradičně převažují muži, loni byl jejich podíl 76%.
K citelnému zhoršení došlo na Kypru, v Chorvatsku a ve Finsku. Naopak výrazně se situace zlepšila v celém Pobaltí a v Polsku. Švédsko, Nizozemsko a Velká Británie si i nadále udržely pověst států, které se mohou pochlubit jedněmi z nejbezpečnějších silnic na světě.
Kromě usmrcených bylo dalších 135 000 osob těžce zraněno. To je naopak výrazný meziroční pokles o 68 500 osob. „Hlavní příčinu takto výrazné meziroční redukce spatřuji v tom, že státy Evropské unie začínají klasifikovat zraněné při nehodách podle jednotné metodiky. Rozdíl může být obrovský, v některých státech může poklesnout počet těžce zraněných i na pouhou jednu čtvrtinu,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Těžká zranění ovšem i nadále zůstávají doménou chodců, seniorů a cyklistů.
Česká republika si pohoršila
Oproti roku 2014, kdy v České republice zemřelo na jeden milion obyvatel 65 osob, došlo k podstatnému nárůstu, a to na rovných 70 obětí (usmrcení do 30 dnů po nehodě). V rámci EU nám tak i nadále patří nelichotivé 21. místo. Řadíme se po bok Řecka či Polska. „Nicméně Polákům se podařilo počet usmrcených na milion obyvatel výrazně snížit, o rovných sedm osob,“ podotýká Roman Budský. Ke zvýšení počtu obětí přispěl především vyšší počet usmrcených chodců, spolujezdců v osobním automobilu a cyklistů. „Při podrobnějším pohledu na tragické nehody cyklistů si nelze nevšimnout, že významný podíl na celkovém počtu obětí mají osoby ve věku nad 64 let. V letošním roce jim rozhodně budeme věnovat zvýšenou pozornost,“ konstatuje Tomáš Lindner, koordinátor dopravně preventivního projektu Na kole jen s přilbou.
Počty obětí dopravních nehod na milion obyvatel ve státech EU28
Pořadí |
Stát |
r. 2015 |
r. 2014 |
změna |
27.-28. |
Rumunsko |
95 |
91 |
4 |
27.-28. |
Bulharsko |
95 |
90 |
5 |
26. |
Lotyšsko |
94 |
106 |
-12 |
24.-25. |
Litva |
82 |
90 |
-8 |
24.-25. |
Chorvatsko |
82 |
73 |
9 |
23. |
Polsko |
77 |
84 |
-7 |
22. |
Řecko |
74 |
73 |
1 |
21. |
Česká rep. |
70 |
65 |
5 |
20. |
Belgie |
67 |
64 |
3 |
18.-19. |
Kypr |
66 |
52 |
14 |
18.-19. |
Maďarsko |
66 |
63 |
3 |
17. |
Portugalsko |
60 |
58 |
2 |
15.-16. |
Slovinsko |
58 |
52 |
6 |
15.-16. |
Lucembursko |
58 |
64 |
-6 |
13.-14. |
Rakousko |
56 |
51 |
5 |
13.-14. |
Itálie |
56 |
55 |
1 |
12. |
Francie |
54 |
51 |
3 |
11. |
Slovensko |
51 |
48 |
3 |
10. |
Estonsko |
50 |
59 |
-9 |
9. |
Finsko |
48 |
41 |
7 |
8. |
Německo |
43 |
42 |
1 |
6.-7. |
Irsko |
36 |
42 |
-6 |
6.-7. |
Španělsko |
36 |
36 |
0 |
5. |
Dánsko |
30 |
33 |
-3 |
4. |
Velká Británie |
29 |
28 |
1 |
3. |
Nizozemsko |
28 |
34 |
-6 |
2. |
Švédsko |
27 |
28 |
-1 |
1. |
Malta |
26 |
24 |
2 |
Celkem EU28 |
51,5 |
51 |
0,5 |
Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě materiálů následujících subjektů: Evropská komise; PČR; Die Welt.
Ilustrační foto:J.Svoboda