MotorInfo

Počet obětí dopravních nehod ve státech EU28 v roce 2015 meziročně narostl

28.3.2016 13:17
Počet obětí dopravních nehod ve státech EU28 v roce 2015 meziročně narostl

V roce 2015 zemřelo na silnicích států EU28 celkem 26 000 osob. Poprvé od roku 2001 (kdy statistiky zaznamenaly 55 000 usmrcených) tak došlo k nárůstu. 

Naplnění ambiciózního cíle, aby v roce 2020 zemřelo při dopravních nehodách maximálně 15 500 lidí, se tak vzdaluje. Na jeden milion obyvatel zemřelo loni 51,5 osoby (v roce 2014 to bylo 51). „Příčin nepříznivého vývoje počtu obětí nehod je více, podepsat se na něm mohl i určitý sociální neklid ve většině států Evropské unie,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvyšší podíl usmrcených je zaznamenán u nehod mimo obec (55 %). Ve městech a obcích zemřelo 38 procent všech obětí, na dálnicích zbývajících 7 procent. Mezi usmrcenými tradičně převažují muži, loni byl jejich podíl 76%.

K citelnému zhoršení došlo na Kypru, v Chorvatsku a ve Finsku. Naopak výrazně se situace zlepšila v celém Pobaltí a v Polsku. Švédsko, Nizozemsko a Velká Británie si i nadále udržely pověst států, které se mohou pochlubit jedněmi z nejbezpečnějších silnic na světě.

Kromě usmrcených bylo dalších 135 000 osob těžce zraněno. To je naopak výrazný meziroční pokles o     68 500 osob. „Hlavní příčinu takto výrazné meziroční redukce spatřuji v tom, že státy Evropské unie začínají klasifikovat zraněné při nehodách podle jednotné metodiky. Rozdíl může být obrovský, v některých státech může poklesnout počet těžce zraněných i na pouhou jednu čtvrtinu,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Těžká zranění ovšem i nadále zůstávají doménou chodců, seniorů a cyklistů.  

Česká republika si pohoršila

Oproti roku 2014, kdy v České republice zemřelo na jeden milion obyvatel 65 osob, došlo k podstatnému nárůstu, a to na rovných 70 obětí (usmrcení do 30 dnů po nehodě). V rámci EU nám tak i nadále patří nelichotivé 21. místo. Řadíme se po bok Řecka či Polska. „Nicméně Polákům se podařilo počet usmrcených na milion obyvatel výrazně snížit, o rovných sedm osob,“ podotýká Roman Budský. Ke zvýšení počtu obětí přispěl především vyšší počet usmrcených chodců, spolujezdců v osobním automobilu a cyklistů. „Při podrobnějším pohledu na tragické nehody cyklistů si nelze nevšimnout, že významný podíl na celkovém počtu obětí mají osoby ve věku nad 64 let. V letošním roce jim rozhodně budeme věnovat zvýšenou pozornost,“ konstatuje Tomáš Lindner, koordinátor dopravně preventivního projektu Na kole jen s přilbou. 

Počty obětí dopravních nehod na milion obyvatel ve státech EU28  

 

Pořadí

Stát

r. 2015

r. 2014

změna

27.-28.

Rumunsko

95

91

4

27.-28.

Bulharsko

95

90

5

26.

Lotyšsko

94

106

-12

24.-25.

Litva

82

90

-8

24.-25.

Chorvatsko

82

73

9

23.

Polsko

77

84

-7

22.

Řecko

74

73

1

21.

Česká rep.

70

65

5

20.

Belgie

67

64

3

18.-19.

Kypr

66

52

14

18.-19.

Maďarsko

66

63

3

17.

Portugalsko

60

58

2

15.-16.

Slovinsko

58

52

6

15.-16.

Lucembursko

58

64

-6

13.-14.

Rakousko

56

51

5

13.-14.

Itálie

56

55

1

12.

Francie

54

51

3

11.

Slovensko

51

48

3

10.

Estonsko

50

59

-9

9.

Finsko

48

41

7

8.

Německo

43

42

1

6.-7.

Irsko

36

42

-6

6.-7.

Španělsko

36

36

0

5.

Dánsko

30

33

-3

4.

Velká Británie

29

28

1

3.

Nizozemsko

28

34

-6

2.

Švédsko

27

28

-1

1.

Malta

26

24

2

 

Celkem EU28

51,5

51

0,5

 

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě materiálů následujících subjektů: Evropská komise; PČR; Die Welt.

 

Ilustrační foto:J.Svoboda