MotorInfo

Pneumatiky Michelin mají zabudované čipy RFID

12.8.2012 12:33
Pneumatiky Michelin mají zabudované čipy RFID

Michelin uvádí na trh „komunikující“ pneumatiku. Vložením RFID čipu do svých pneumatik vytvořil Michelin elektronickou vazbu, která se přenáší z pneumatiky do systému zpracování dat.

RFID (Identifikace radiové frekvence) čip nevyžaduje baterii, protože je dobíjen elektromagnetickými vlnami vydávanými při přenosu dat. Paměť RFID čipu, který používá Michelin, je rozdělena na 4 části. Jeho životnost je výrazně delší než životnost samotné pneumatiky. A stejně jako je tomu u čárových kódů, neexistuje ani v tomto případě žádné riziko smazání dat nebo existence štítků, které nejsou zaevidovány. Kromě toho stále více zákazníků může do čipů zadávat svá vlastní data, která je možné aktualizovat po celou dobu živnotnosti pneumatiky. Data obsažená v čipech jsou přenášena bezdrátovým, bezkontaktním systémem, který využívá radiové vlny. Studie prokázaly, že je v průměru na kontrolu tlaku a stavu pneumatiky na autobuse či nákladním vozidle potřeba 15 minut. Proto potřebují manažeři vozových parků využívat pro kontrolu pneumatik na stovkách vozidel svých vozových parků komplexní systémy údržby, které nejsou příliš nákladné, a to zejména kvůli dvojitě osazeným kolům, která celkově komplikují proces kontroly.

Michelin tento systém inovoval tím, že vytvořil komplexní údržbový ekosystém, který v sobě kombinuje  čipy RFID chips a TPMS (Tyre Pressure Monitoring System – Systém monitoringu tlaku v pneumatikách, bezkontaktní řešení). Díky „komunikující“ pneumatice operátor pouze projde kolem pneumatiky s elektronickou čtečkou, která načte komplexní, mimořádně spolehlivá data získaná díky TMPS za mnohem kratší dobu a zároveň získají z RFID čipu jedinečné identifikační číslo pneumatiky. Díky tomu se mohou kontroly provádět nejen častěji a efektivněji, ale také zárovň díky čipu RFID je zajištěna bezchybná dohledatelnost historie pneumatiky. Tato inovace posiluje dohledatelnost informací, protože kontrola jednotlivého  identifikačního čísla každé pneumatiky může být problematická, zejména v případě, kdy jsou čísla pneumatik na vnitřních bočnicích, což se stává velmi často. I když je číslo na vnější straně, bývá obtížné ho přečíst kvůli neustálému tření a škrábancům či jiným překážkám, kterým jsou pneumatiky v náročném prostředí vystaveny. Michelin při navrhování TPMS sensoru využil své zkušenosti s nasazováním a demontáží pneumatik i svou schopnost zajistit, aby toto zařízení bylo vysoce odolné. Schopnost Michelinu inovovat své pneumatiky umožnila dopravním společnostm zlepšit se ve dvou oblastech, které byly v minulosti zcela neslučitelné – opltimalizace doby nutné pro údržbu vozidel a zároveň významně posílit bezpečnost..

6 milird najetých kilometrů a přibližně 20 zaregistrovaných patentů

Přestože byla technologie RFID poprvé průmyslově použita ve vetším rozsahu již v polovině 20. století, je to nyní poprvé, kdy hraje klíčovou roli v procesu přenosu komplexních dat o pneumatikách. Na vývoji této technologie strávil Michelin 7 let, podal přibližně 20 patentů a na 50 000 pneumatikách najezdil 6 miliard kilometrů při testech po celém světě. Michelin ctí svůj závazek zajistit, aby tato technologie byla spolehlivá, dlouhodobě přesně přenášela data  a aby společnost vyráběla pneumatiky, které odpovídají obvyklým výkonnostním standardům. Tato inovace je zcela v souladu s cílem vyvíjet  vybavení pro elektronické pneumatiky. Pochopení systémů monitoringu tlaku v elektronických pneumatikách umožnilo přinést na trh MICHELIN® X® OneTM, extra širokou pneumatiku pro nákladní vozy, schopnou nahradit duálně montované pneumatiky. Ve Spojených státech se již prodal více než milion těchto pneumatik.

Pět hlavních výhod, které pomáhají optimalizovat provoz vozových parků

  • Bezpečnější. Je snadnější provádět kontrolu tlaku v pneumatikách a údržbu vozidel. Proto jsou pneumaitky, kterými jsou osazeny tyto autobusy, bezpečnější. Navíc technici, kteří jsou zodpovědní za údržbu pneumatik vozových parků, stráví méně času kontrolou tlaku, díky čemuž mají volné ruce, aby mohli vytvářet skutečnou „přidanou hodnotu“, která se skládá především z vizuální kontroly opotřebení, hloubky vzorku a celkového stavu pneumatiky. Je také třeba poznamenat, že dálková kontrola tlaku v pneumatikých je pro techniky bezpečnější.
  • Větší energetická účinnost a méně emisí CO2. Správně nahuštěné pneumatiky  pomáhají snížit spotřebu paliva a tím také emise CO2. Michelin odhaduje, že pneumatika nahuštěná o 1 bar méně než je doporučeno, zvýší spotřebu paliva až o 0,4 l na 100 km, zatímci studie prokázaly, že dvě třetiny nákladních aut by mohly zlepšit výkon svých pneumatik (volba pneumatik, geometrie a tlak v pneumatice) a snížit tím spotřebu paliva. Tak tedy inovativní řešení výrazně přispívají k efektivnější a udržitelnější mobilitě.
  • Delší životnost. Nahuštění pneumatik na tlak, který je vhodně přizpůsoben nákladu a podmínkám, ve kterých jsou používány, také pomáhá snižovat jejich opotřebení. Inovativní řešení v oblasti pneumatik tímto způsobem podporují jednu ze všeobecně uznávaných výhod pneumatik Michelin – to, že mají nejdelší životnost běhounu na trhu.  
  • Zlepšená mobilita. Studie provozu vozových parků ukázaly, že 75 % nehod souvisejících s pneumatikami a problémů s nimi souvisejícími je způsobeno jejich pomalým ucházením. Protože řešení nabízená Michelinem umožňují snadnější a častější kontroly tlaku v pneumatikách a jejich teploty, manažeři vozových parků mohou rychle tyto problémy identifikovat. To jim umožní také rychle aplikovat správné řešení a zabrání tak jednomu z nejzávažnějšch problémů, které s sebou přináší tento druh podnikání – vozidlo, které se za jízdy porouchá. Výhody, které přináší Michelin, tak nejen umožňují bezpečněji vozit pasažéry, ale také zlepšují image přepravních společností a  veřejné správy. Inovace výrobků tak zlepšuje celkovou mobilitu.
  • Bezpečnější. Inovativní řešení navržené Michelinem umožní ve speciálních podmínkách technikům provádět rychleji údržbu vozidel aniž by tím byla jakkoliv ohrožena bezpečnost. Naopak. Skutečnost, že RFID čip obsahuje jedinečné identifikační čísto pneumatiky, zajistí bezchybnou vystopovatelnost. Michelin tak nabízí manažerům společností, které přepravují lidi i zboží, jistotu spolehlivých, špičkových monitorovacích řešení pro celou dobu životnosti pneumatiky, tedy i poté, co je pneumatika znovu prořezána nebo protektorována.