MotorInfo

Peugeot se vrací na Dakar

31.3.2014 22:24
Peugeot se vrací na Dakar

Po pětadvacetileté přestávce se Peugeot v roce 2015 opět objeví na startu Rally Dakar, za volant usednou Carlos Sainz a Cyril Despres.

Týmy Peugeot Sport, Red Bull a Total, které v loňském roce vytvořily fenomenální rekord v nejvýše položeném závodě na světě, kdy jejich vůz ujel 20 km na hoře Pikes Peak za o něco více než 8 minut, opět spojily své síly pro další vzrušující výzvu, kterou je 10 000 km nejdelšího a nejobtížnějšího vytrvalostního závodu na světě.

Po loňském intenzivním dobrodružství, které týmy Peugeot Sport, Red Bull a Total prožily ve výšce 4 301 metrů v Coloradských horách, se rozhodly pustit se do jiného prostředí – do míst, kde se odehrává nejobtížnější vytrvalostní rallye na světě: Dakar. Pro francouzský tým jde o připomenutí mimořádně úspěšného období v historii týmu, který na Dakaru zanechal v letech 1987 – 1990 nesmazatelnou stopu svými čtyřmi vítězstvími s legendárními vozy 205 T 16 Grand Raid a 405 T16 Grand Raid.

Africké duny mezitím vystřídala jihoamerická trať, která je ale pro účastníky i techniky stejně náročná. A právě zde, po 25 letech od své poslední účasti, přijme v lednu příštího roku tým Peugeot Total novou výzvu a s novou zbraní - vozem 2008 DKR. Čeká ho dvoutýdenní maraton a 10 000 kilometrů, na které se soustředí veškeré síly týmy Peugeot Sport.

Tento program je koncipován jako víceletý a i když je Dakar pochopitelně hlavním cílem, bude se Peugeot účastnit i dalších závodů, aby se co nejlépe připravil. Hlavními hvězdy týmu budou Carlos Sainz a Cyril Despres. Carlos Sainz je vítězem Dakaru z roku 2010 a do týmu přináší bohaté zkušenosti a dovednosti při seřizování vozu. Pětinásobný vítěz v kategorii motocyklů Cyril Despres přechází s Peugeotem na kategorii automobilů. Oba jezdci se již nemohou dočkat, až se seznámí s novým vozem, který připravil stejný tým, jenž stál za vývojem vozu 208 T16 Pikes Peak.

Peugeot na Dakaru

Čtyři starty, čtyři vítězství. Zapojení Peugeotu do Dakaru by se dalo shrnout do tohoto stručného oznámení. Opomenuly by se tak však občas nepravděpodobně znějící peripetie, jimiž musel tým Peugeot na 48 125 kilometrech, které v letech 1987 – 1990 urazil, projít.

1. ledna 1987 bylo vše připraveno na první účast Peugeotu na trati Paříž – Alžír – Dakar. Za volant vozu 205 Turbo 16 s příhodně přiděleným číslem 205 usedl Ari Vatanen. Vše vypadalo jako ideální scénář pro propagaci symbolického modelu značky. Při prologu v Cergyy-Pontoise u Paříže měl však vůz 205 závažnou nehodu a slavný pilot týmu Peugeot se propadl na 274. místo. Ještě před vstupem na africký kontinent ukázal Dakar týmu, který byl přitom na rizika spojená s rallye sportem navyklý, svou tvář. Stejnou zkušenost získal o několik dnů později Vatanenův týmový kolega Shekhar Mehta, který byl v té chvíli ve vedení, ale jeho vůz 205 T16 postihly nevysvětlitelné problémy s motorem. Ari Vatanen od něj naštěstí díky fantastickému výkonu převzal štafetu a Peugeot tak získal po 13 000 kilometrech závodu své první vítězství.

Ročník 1988 jen potvrdil nepředvídatelnost tohoto závodu. Peugeot tehdy vkládal naděje do dvou vozů 405 T16, ale plány ředitele týmu Jeana Todta zkřížily neuvěřitelné události. Po 13 etapách se Ari Vatanen dostal v Bamaku na vedoucí místo, ale jeho vůz 405 T16 byl v noci ukraden. Auto se později našlo, ale bylo už příliš pozdě. Finský závodník byl diskvalifikován a vítězství nakonec patřilo opět vozu 205 T 16, za jehož volantem seděl Juha Kankkunen, který byl původně přijatý jako řidič zajišťující asistenci pro Vatanena.

Vůz 405 T16 Grand Raid se nicméně dočkal úspěchu, i když později. Již od startu ročníku 1989 se oba piloti Ari Vatanen a Jacky Ickx pustili do nelítostného souboje. Ředitel týmu, který nechtěl riskovat, že Peugeot nezvítězí, se nakonec v Gao rozhodl, že boj mezi oběma závodníky musí rozsoudit hod mincí. Los rozhodl pro Ari Vatanena, který nakonec závod vyhrál i přesto, že se v jeho průběhu dvakrát převrátil na střechu.

V roce 1990 se finskému jezdci podařilo vybudovat si dvouhodinový náskok, který se mu hodil při bouřlivé etapě mezi Niamey a Gao. Během této etapy, která kladla velké nároky na navigaci, byl jeho spolujezdec indisponovaný, polámal se mu kompas a Ari narazil do stromu, který udělal do karoserie vozu 405 velkou díru. Finský jezdec však neztratil hlavu a Peugeot díky němu získal i čtvrté vítězství v řadě.