MotorInfo

Peugeot nabízí hothatch na vrcholu modelové řady 308

10.4.2016 19:02
Peugeot nabízí hothatch na vrcholu modelové řady 308

Už od chvíle, kdy značka představila Peugeot 308 se očekávala i sportovní verze tohoto modelu.

Její stvoření ovšem představovalo velkou výzvu, a to nabídnout obzvláště náročným zákazníkům nejradikálnější vůz modelové řady. Přijmout tuto výzvu představovalo sestavení vývojového týmu, který bude sdílet stejnou vášeň pro výkon. Značka svěřila tento úkol odborníkům z týmu Peugeot Sport, kteří mají obrovské zkušenosti získané po celém světě. 

Od uvedení legendárního modelu 205 GTi prodala značka Peugeot více než 800 000 sportovních vozů: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16 … 208 GTi, RCZ R a nyní přichází nový Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport. Nová verze 308 GTi by Peugeot Sport nese název týmu, který stál za jejím vývojem.

Vůz je vybaven motorem 1.6 THP S&S, který je nabízen ve dvou úrovních výkonu, 182 kW (250 k - tato verze není v ČR nabízena) a 200 kW (270 k). Tento motor splňující emisní normu Euro6 a vybavený systémem Stop&Start vykazuje emise 139 g CO2/km a spotřebu pohonných hmot 6,0 l/100km.  308 GTi 270 k s poměrem hmotnost/výkon pouhých 4,46 kg/k akceleruje z 0 na 100 km/h za necelých 6 vteřin a na zrychlení s pevným startem 1 000 m mu stačí 25,3 s. Vůz je vybaven diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen a koly 19’’ Carbone19 s pneumatikami Michelin Super Sport. Přední kotoučové brzdy 308 GTi 270 k mají průměr 380 mm a jsou opatřeny červenými třmeny s nápisem Peugeot Sport, zadní brzdy mají kotouče o průměru 268 mm.

Oba odstíny karoserie, červená Ultimate a černá Perla Nera, jsou odděleny chirurgicky přesným předělem. Toto spojení, které je symbolem nové 308 GTi by Peugeot Sport, nese označení „Coupe Franche“ (Ostrý řez). Styl modelové řady Peugeot 308 je ze své podstaty elegantní a čistý a pro sportovní verzi není třeba žádné působivé designové elementy. Peugeot 308 GTi tak nabízí jednoduchý, ale mimořádně rafinovaný styl. Vůz se světlou výškou sníženou o 11 mm a s 19“ koly označenými Carbone 19 působí velice sportovně. U verze GTi 270 k jsou kola opatřena pneumatikami Michelin Super Sport a ráfky typu Reverse, které jsou vzdušné a je díky nim možné vidět přední brzdové kotouče o průměru 380 mm s pevnými čtyřpístovými třmeny v červené barvě s podpisem Peugeot Sport. Velký přední nárazník naznačuje neobyčejné výkonové charakteristiky vozu. V horní části jsou do exkluzivní masky chladiče zasazeny světlomety Full LED. Černý rastr masky zdobí vodorovný šachovnicový vzor s leskle černou úpravou. Šachovnicový vzor se objevuje i na velké mřížce ve spodní části, kterou proudí vzduch do chladiče. Je opásán LED směrovkami s dynamickým zobrazováním a červenou lištou nebo chromovanou lištou s červeným odstínem Ultimate. Pod nárazníkem jsou umístěny dva spojlery, které ještě zesilují dojem, že je auto doslova přilepené k silnici, a současně zlepšují aerodynamiku, koeficient SCx činí 0,69. 

Pohled přitáhnou i široké prahy, expresivní boky a výrazná zadní strana. Ta díky leskle černému extraktoru, do něhož jsou zabudovány dvě koncovky výfuku, budí dojem, že vůz „sedí na vozovce“. Na předních blatnících a víku zavazadlového prostoru je umístěn jasně viditelný podpis GTi. Paleta barev karoserie se skládá ze  šesti odstínů: nová výrazně červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane. Výhradně pro verzi 308 GTi 270 k je určena verze „Coupe Franche“ spojující barvy červená Ultimate a černá Perla Nera, které jsou od sebe odděleny ostrým předělem. Verze „Coupe Franche“ vyjadřuje svou radikálnost i ozdobnými matně černými lištami kolem oken, které nahrazují chrom. 

Styl interiéru s exteriérem dokonale ladí. Působí sportovně, zejména díky temnému odstínu sahajícímu až po střechu. Na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích se objevuje červené prošití. A konečně prahy dveří s podpisem „PEUGEOT SPORT“ a „GTi“ jsou hliníkové, stejně jako pedálové ústrojí, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky. Ve verzi GTi 270 k se objevuje skořepinové sedadlo potažené kůží a Alcantarou s podpisem „PEUGEOT SPORT“. Sedadlo poskytuje vynikající boční oporu. Díky němu tvoří řidič s autem jeden celek a za všech okolností vnímá projížděnou dráhu vozu. Kompaktní volant o rozměru 351 × 329 mm nabízí přirozený úchyt a bezchybnou přesnost. Je potažený kůží, ve spodní části je umístěné logo GTi a v horní části červená středová ryska. Nad volantem je umístěn vyvýšený přístrojový panel. Podklad palubního přístroje a uvítací nápis GTi ve středu zdobí šachovnicový motiv.

Do měkčené palubní desky je vsazen velký dotykový displej s motivem Redline, který sestavu zvanou Peugeot i-Cockpit završuje. Díky přirozené ergonomii kabiny je řízení intuitivní a bezpečné, což je pro vůz s takovým jízdním potenciálem klíčové.

Driver Sport Pack nabízí řidiči možnost ještě zvýšit sportovní atmosféru ve voze. Stisknutím tlačítka SPORT na středovém panelu se změní barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, objeví se další údaje (výkon, tlak přeplňování, příčné a podélné zrychlení), zesílí zvuk motoru a změní se nastavení akceleračního pedálu.

Divize Peugeot Sport, která využívá svých zkušeností získaných v motoristickém sportu, má oddělení věnované vývoji nejvýkonnějších verzí modelové řady. Inženýři tohoto týmu využili své odborné zkušenosti a zajistili řidiči vozu Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport maximální sportovní zážitky. Tato verze těží ze snižování hmotnosti, které se projevilo při vývoji vozu 308: použití platformy EMP2, víko zavazadlového prostoru z kompozitního materiálu a využití vysokopevnostní oceli. Výsledkem této snahy o odlehčení je číslo 4,46, tedy na tento segment rekordní poměr hmotnost / výkon vyjádřený v kg / k u verze GTi 270 k. Tento poměr je zárukou dynamického chování vozu.

Tým Peugeot Sport pracoval na nové 308 GTi na základě jasného zadání: vyvinout kompaktní sportovní vůz, který bude rychlý a bezpečný a bude přinášet maximální požitek z jízdy. Tento požadavek se promítnul do všech prvků vozu: podvozku, motoru, brzd i elektronických systémů. Nový Peugeot 308 GTi sedí pevně na silnici, a to díky širokému rozchodu (1 570 mm vepředu a 1 554 mm vzadu) a pneumatikám Michelin Super Sport 235/35 R19. Tyto pneumatiky zabírají tak, že posunují hodně daleko limity příčné a podélné přilnavosti. 19" kola typu Reverse jsou každé lehčí o 2 kg v porovnání s 18" hliníkovými koly Diamant. Přední vzduchem chlazené kotoučové brzdy mají průměr 380 mm. Jsou namontované na hliníkovém náboji a mají čtyři písty (o průměru 38 a 41 mm), které se pohybují v pevném třmenu. Průměr zadních kotoučů je 268 mm. Jako celek jsou brzdy velmi výkonné a nepřetržitě zajišťují vynikající výsledky. Přesně vyvážený podvozek umožňuje dynamické řízení vzbuzující důvěru. Přední náprava pseudo-McPherson funguje velmi přesně a s ní přirozeně funguje i zadní náprava s deformovatelným příčným nosníkem. Tyto komponenty také pomáhají snižovat hmotnost vozu, přední zkrutný stabilizátor je napůl dutý a příčná trojúhelníková ramena jsou z hliníku.

U verze 308 GTi 270 k  se exkluzivně objevuje diferenciál s omezeným prokluzem Torsen, který je zabudován do převodovky pro větší dynamiku v zatáčkách. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen. Zpětná vazba od jednotlivých kol je přesná, řidič v každé chvíli neomylně ví, jaká se auto chová. Vůz naprosto věrně reaguje na pohyb kompaktního volantu. Diferenciál s omezeným prokluzem Torsen využívá rovněž nové nastavení systému Traction Control  pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost, umožňuje zejména větší vybočení v ostrých zatáčkách.  ESP lze zcela odpojit.

Aby Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport mohl co nejlépe využít potenciál tohoto podvozku, ukrývá pod kapotou motor 1.6 THP 270 k S&S. Tento čtyřválcový motor vykazuje specifický výkon 169 k/l. Díky technologii Stop&Start a využití know-how inženýrů týmu má však na tuto kategorii nízké emise (139 g CO2/km) a spotřebu pohonných hmot (6,0 l/km). Motor, používající benzin s oktanovým číslem RON 95 nebo RON 98, poskytuje výkon 200 kW a točivý moment činí 330 N.m. Díky vstřikovacímu tlaku 200 bar působí tento agregát velmi svižně. Je neustále zásoben palivem, výkon je téměř konstantní, dokud se nedosáhne hranice omezovače otáček 6 500 1/min, což je moment, kdy vůz dosáhne obdivuhodné rychlosti. Maximálního točivého momentu je dosahováno v rozmezí 1 900 – 5 000 1/min. Díky specifické koncepci ovládání obtokového ventilu turbodmychadla (wastegate) je výkon a točivý moment dokonale dávkovaný, a to i ve vysokých otáčkách.

Motor EP6 FDTR splňující emisní normu Euro 6 nabízí kompresní poměr 9,2:1 a špičkovou úroveň pohyblivých částí: kované hliníkové písty podobné koncepce jako u závodních vozů, zesílené ojnice a pístní kroužky, pánve ojničních ložisek s použitým polymerem, zesílené šrouby ojnic. Pro zajištění konzistentního výkonu jsou písty chlazené zespodu dvojitým postřikem oleje. Výfukové potrubí je vyrobeno z oceli, aby odolalo vysokým teplotám až do 1 000 °C. Aktivací systému Driver Sport Pack se posílí sportovní charakter zvuku výfukového potrubí. Tým se zaměřil na ztráty tlaku, jak u sání, tak u výfuku, aby bylo možné využít celého potenciálu motoru. Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport vybaven speciálně vyvinutým systémem chlazení stlačeného vzduchu, který je zabudovaný do spodní části nárazníku. Díky tomu je možné dodávat do systému požadované množství vzduchu ve správné teplotě. Na výstupu z motoru jsou spaliny účinněji vylučovány zcela přepracovaným potrubím, z katalyzátoru do obou koncovek.

Péče byla dopřána i silentblokům motoru, které byly zesíleny.  Výhoda, kterou to přineslo, je okamžitě vidět. Auto se v zatáčce otočí bez časové prodlevy a zbytečného pohybu. Manuální šestistupňová převodovka je posílená, aby dokázala zvládnout vyšší točivý moment kulminující při 330 N.m. Její dva hřídele jsou nyní opískované (metoda shot-blasting) a ozubená kola prošla karbonitridací. Díky tomuto termochemickému postupu zvyšujícímu obsah uhlíku a dusíku se zlepšila odolnost dílu vůči opotřebení i únavě materiálu. A konečně byla i zkrácena rozvodovka pro lepší akceleraci.

Řada 308 GTi by Peugeot Sport nabízí dvě úrovně výkonu: 270 k a 250 k. Základním modelem je 308 GTi 250 k, který je k dispozici jen v některých zemích a u nás jej v nabáídce značky nenajdete. Verze o výkonu 250 k je vybavena stejným motorem jako výkonnější verze 270 k. Motor EP6 FDTR má výkon 182 kW (250 k) a točivý moment 330 N.m.  Ve spojení s posílenou manuální šestistupňovou převodovkou nabízí prvotřídní výkony, a to díky poměru hmotnost/výkon pouze 4,82 kh/k. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 6,2 s a pro zrychlení s pevným startem 1 000 m vozu stačí 25,6 s. Kotouče předních brzd mají průměr 380 mm, průměr zadních je 268 mm. Kola jsou opatřena pneumatikami Michelin Pilot Sport 3 (225/40 R18). Vůz 308 GTi 250 k je sériově vybaven 18" koly Diamant a sedadly s čalouněním TEP/Alcantara s červeným prošitím, za příplatek může dostat hliníková 19" kola Carbone19 a skořepinová sedadla Peugeot Sport. V nabídce odstínů barev figuruje červená Ultimate, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré, šedá Hurricane a modrá Magnetic.

Ceny na našem trhu začínají na 637 500 Kč

Peugeot_308GT_NEW-cenik-.pdf  

 

Foto:Peugeot