MotorInfo

Peugeot Instinct Concept

27.2.2017 11:29
Peugeot Instinct Concept

Autoři koncepčního vozu Peugeot Instinct Concept se řídili jediným heslem, a tím je svoboda. Svoboda zvolit si režim řízení, svoboda pohybu, svoboda díky konektivitě. Tento koncepční vůz plní touhy i potřeby svého uživatele.

Peugeot Instinct Concept ztělesňuje trvalé spojení mezi značkou a potěšením z jízdy prostřednictvím autonomního vozu se samočinným řízením Peugeot. Samočinné řízení znamená příští automobilovou revoluci. Tuto technologii budou schopni nabízet všichni výrobci. Rozdíl bude spočívat v tom, jak na to půjdou. Poprvé v historii přichází auto s funkční platformou I.o.T (Internet of Things) . Jde o platformu Samsung Artik Cloud, která spojuje automobil s cloudem svého majitele.

Peugeot Instinct Concept funguje v celkové symbióze s celou řadou připojených zařízení a vytváří zcela nový přístup k mobilitě. Vůz využívá data, která se s ním uživatel rozhodne sdílet a která pocházejí z chytrých telefonů, hodinek nebo systémů inteligentních budov. Každodenní aktivity nyní probíhají plynule, bez přerušení. Peugeot Instinct Concept se zapojuje do různých aktivit od ovládání funkcí v domě svého majitele (např. zamykání, osvětlení), přes cestování, trávení volného času, až po práci. Koncept nabízí čtyři režimy jízdy, dva klasické (Drive Boost nebo Drive Relax) a dva samočinné (Autonomous Sharp nebo Autonomous Soft).

Systém Peugeot Responsive i-Cockpit přináší nový pohled na kabinu, která je přizpůsobená potřebám samočinného řízení. Rozhraní se konfigurují – před, během a po použití – podle zvoleného způsobu jízdy a profilu uživatele. Řidič si po celou dobu ponechává nad vozem Peugeot Instinct Concept kontrolu. V režimu se samočinným řízením může provést příkaz či manévrovat prostřednictvím zařízení i-Device na středové konzole.

Uživateli auto nabízí nebývale hladký zážitek z jízdy. Okolí mu totiž na cestách pomáhá. Auto přednastaví výbavu: jízdní režim, nastavení rozhraní a sedadel, osvětlení interiéru, HiFi systém atd. Rozhoduje však nakonec člověk, který volí mezi ručním ovládáním a autonomním režimem. Čtyři režimy, které jsou k dispozici, umožňují mimořádně přesné řízení. Režim Drive Boost je zaměřen na jízdní dynamiku. Drive Relax využívá ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), který pomáhá řidiči. Zahrnuje například automatické přepínání světel nebo aktivní tempomat. V autonomním režimu Autonomous Soft je důraz kladen na komfort. Cesty mohou být o něco delší, takže je čas na sledování filmu, čtení nebo odpočinek. A konečně režim Autonomous Sharp optimalizuje dobu jízdy a nabízí přesné a účinné jízdní vlastnosti.

Prostor řidiče skrývá elegantní kinematický systém, který vstoupí do hry během přechodu mezi režimy Drive a Autonomous. Kompaktní volant a lišta s páčkovými spínači se zasunou do palubní desky a současně se zatáhne plynový pedál. Bez ohledu na to, který režim je aktivovaný, si řidič si zachovává nad vozidlem kontrolu. V režimu Drive je to jasné, ale tato zvláštnost autonomního vozu Peugeot překvapí v režimu Autonomous. V těsné blízkosti 9,7"displeje ve středové konzole je umístěno zařízení i-Device, které lze kdykoliv použít pro ovládání vozu. Stačí jeden dotyk a můžete předjet auto před vámi nebo přejít z režimu Soft na Sharp. V režimu Drive přináší holografický přístroj informace o řízení: rychlosti vozu, rozdělení energie mezi oběma systémy PHEV, nabití baterie ... Digitální funkce zpětného zrcátka upozorní na přítomnost vozu v mrtvém úhlu. V autonomním režimu přináší tyto funkce nové informace, jako je čas, zbývající doba jízdy do cíle či průběh trasy. Tyto informace jsou v autonomním režimu podstatné, protože při něm je důležitý hlavně čas. Atmosféra na palubě se s každým režimem a zadáním změní. Kromě zobrazovaných informací ji vytváří i poloha sedadel, osvětlení a ozvučení.

Responsive i-Cockpit zajišťuje každému členovy posádky vlastní prostor, a to i když jde o kompaktní vůz. Sedadla se inspirovala od letadel tak, aby měl každý své pohodlné místo. Části a místa, která přicházejí do styku s tělem, tedy sedák, opěradlo a opěrka hlavy, jsou zpracovány samostatně. Sedáky jsou ozdobené hliníkem a zůstávají pevně na místě. Opěradla jsou mobilní, otáčejí se kolem příčné osy Y. Cestující si sám zvolí pozici: horizontální, když si potřebuje odpočinout, vzpřímenou, když řídí, nebo mírně sklopenou, vhodnou pro sledování filmu nebo pro práci. Cestující mohou všichni komunikovat s autem přes „chatbot“, hlasového osobního asistenta s  přístupem k celé řadě služeb. Je možné si například přes hlasové ovládání rezervovat lístek do kina nebo nakupovat na internetu. 3D tkanina je vytvarovaná tak, aby obepínala tělo. Objevuje se na bočních panelech středové konzoly a na dveřních panelech, na sedáku a opěradle sedadel. Opěrka hlavy je pro větší podporu šíje potažena kůží a pružnou 3D tkaninou.

S vozem Peugeot Instinct Concept se z autonomního vozu stává zcela nový ekosystém, který slouží ku prospěchu celé posádky. Navíc nabízí čistý nadčasový styl. Dokonalou siluetu podtrhuje i inovativní aerodynamické zpracování. Při jízdě vytlačuje vůz objem vzduchu, který vytváří odpor proti jeho pohybu. Designéři se vždy snažili aerodynamiku zlepšovat, aby dosáhli snížení spotřeby a zvýšení komfortu pro cestující. Do budoucna bude tento komfort ještě důležitější. Se samočinným řízením se bude moci posádka věnovat na palubě novým aktivitám, nové zábavě. Proporce vozu čerpají z velké tradice mistrů karosářů. Propracované linie těsně obepínají technické zařízení vozu i posádku. Dlouhá kapota naznačuje výkonnost hnacího ústrojí PHEV (300 k). Velké podběhy kol nasvědčují o dobré jízdní stabilitě a výkonnosti tohoto vozu s pohonem 4×4. Přední maska je velmi expresivní. Uprostřed každého LED světlometu je umístěna čočka kamery, která evokuje zornici oka. Optika snímá okolí vozu a odesílá informace do podpůrných systémů řízení. Maska chladiče není ve všech místech stejná, její propustnost se mění. Na její částečně vyduté struktuře je umístěno logo ve tvaru lva, jehož spodní část se po zapnutí samočinného autonomního režimu bíle rozsvítí. Světelný podpis zasahuje po obou stranách světlometů přes celou výšku přední masky. Kromě toho se v rychlosti nad 90 km/h rozšiřuje směrem nahoru. Oba světelné pásky spojuje ve spodní části lišta, která zvyšuje přítlak na přední nápravu. Na druhé straně se tímto pohybem vytváří otvor snižující tlak na karoserii při jízdě. Vzduch je nasáván vepředu a odchází ven na úrovni kola. Tato virtuální kapotáž kol v kombinaci s pětipaprskovými koly ruší aerodynamické interference s nápravovým systémem. Hliníkové ráfky jsou pokryty jemnými drážkami, takže jsou lehčí. Tato aerodynamická funkce se objevuje i v zadní části. Proud vzduchu je nasáván otvorem na úrovni linie oken v předních dveřích a směřuje do difuzéru, nad nímž jsou umístěna 3D světla spojená světelnou lištou.

V horní části je střešní okno díky křivce střechy těsně nad hlavami cestujících. Tento design je zvýrazněn tmavě modrým odstínem tvořeným třívrstevným lakem, který pokrývá celou karoserii.

 

Foto:Peugeot