MotorInfo

Peugeot 308 R HYbrid

20.4.2015 09:39
Peugeot 308 R HYbrid

Peugeot 308 R HYbrid vychází z hatchbacku 308 a jeho platformy EMP2. Na jejím základě vyvinula divize Peugeot Sport nový hybridní benzinový pohon plug-in - výkon 500 k a pohon všech čtyř kol přinášejí mimořádné výsledky.

Peugeot 308 R HYbrid při této příležitosti představuje také zcela nový interiér se čtyřmi samostatnými sedadly a modročernou kombinací vzájemně jasně oddělených barev.

Vůz získal dobrou stabilitu díky použitým pneumatikám 235/35 R19 namontovaným na kolech s rozchodem rozšířeným o 80 mm. Kapota je opatřena expresivními mřížkami sání, nárazník má ostré hrany a hladké plochy. Maska chladiče s šachovnicovým vzorem přivádí vzduch do inovativní pohonné jednotky o výkonu 500 k. Boční mřížky sání mají v sobě zabudovanou směrovku s posuvem světla s LED diodami, zatímco středová mřížka sání nese podpis vozu, znak 308 R HYbrid. Boční linie vozu jsou propracovány tak, aby co nejlépe kopírovaly jeho mechaniku, zachycují světlo a vedou pohled pozorovatele podél celého vozu. Karoserie vozu Peugeot 308 R HYbrid je vyvedena v intenzivním modrém odstínu, využívajícím fluorescenční pigmenty a skleněné částice. Odstín evokuje jak hybridní pohon, tak barvu historicky vyhrazenou francouzským závodním vozům. Na úrovni zadních dveří se tento modrý odstín potkává s matně černou a společně vytvářejí novou interpretaci jasně oddělených linií, které jsou poznávacím znamením nejextrémnějších modelů Peugeot. Ze zadní části vozu Peugeot 308 R HYbrid působí jeho radikálnost střízlivě. Tvar zadní strany podtrhuje jízdní stabilitu vozu a úzký spojler v horní části pátých dveří zvyšuje jeho aerodynamiku. V nárazníku jsou zabudované dvě mřížky sání, které odsávají ven horký vzduch a tím pomáhají udržovat správnou teplotu baterie. Na lištách mřížek sání a na prahových lištách je bodově použit bílý odstín keramického vzhledu, který podtrhuje dynamiku vozu.

Po otevření dveří se objeví kabina nabízející čtyři skořepinová sedadla a působivou středovou konzoli. Zvolené materiály a barvy jasně zdůrazňují cíl vozu Peugeot 308 R HYbrid, tedy dosažení vysokého výkonu. Obložení střechy je břidlicově šedé. Skořepinová sedadla jsou potažena žlutou patinovanou kůží.  Po celém interiéru jsou přítomné červené prvky, tradičně patřící do sportovního světa. Objevují se především na lištách kolem budíků, ve středu volantu a na středové konzole. Peugeot 308 R HYbrid poprvé přejímá celou sadu materiálů počínaje těmi, které se používají v sériových vozech, až po ty vyhrazené koncepčním vozům. Palubní deska je potažena látkou získanou technikou digitálního tkaní. Tento inovativní materiál lze použít na složité kusy velkých rozměrů, které jsou pak měkké na dotek bez nutnosti používat pěnu, čímž se snižuje hmotnost vozu. Tato digitální tkanina se používá pro výplně dveří, společně s černou kůží a plavou patinovanou kůží.

Díky inovativní architektuře kabiny Peugeot i-Cockpit má řidič nad 500 koňmi výkonu plnou kontrolu. Kompaktní volant potažený perforovanou kůží s logem 308 R HYbrid uprostřed mu padne přesně do ruky a umožňuje přesné a ostré vybírání zatáček. Po ruce má páčky pod volantem, jimiž může ovládat šestistupňovou převodovku jen špičkami prstů. Vyvýšená přístrojová deska mu poskytuje veškeré informace, aniž by musel spustit vozovku z očí. A konečně pomocí dvou tlačítek na středové konzole získává kontrolu nad mechanikou. První aktivuje výkonnou pohonnou jednotku, druhým se přepínají čtyři režimy řízení.

Vývoj vozu Peugeot 308 R HYbrid byl svěřen týmu Peugeot Sport. Výzva to byla náročná: vyvinout účinnou benzinovou plug-in hybridní pohonnou jednotku, začlenit ji do platformy EMP2 a definovat nové limity z hlediska výkonu. Výsledek je na úrovni přijaté výzvy. Peugeot 308 R HYbrid o výkonu 500 koní a s pohonem všech 4 kol dosahuje elektronicky omezené rychlosti 250 km/h, zrychlení z  0 na 100 km/h dosáhne za necelé 4 vteřiny a na zrychlení s pevným startem 1 000 m mu stačí pouze 22 vteřin. Navzdory tomu jsou jeho emise CO2 pouhých 70 g/km. Peugeot 308 R HYbrid je dokonale vyvážený, hmotnost je rozložená z 60 % vepředu a 40 % vzadu. Jeho temperament nabízí vynikající poměr hmotnost/výkon, sotva 3,1 kg/k.

Peugeot Sport systematicky využívá své technické zkušenosti a úspěchy v závodech pro stanovení specifikace každého komponentu a jeho ideálního umístění. Pohonná jednotka tak v sobě spojuje tři zdroje energie, z nichž každý pohání vozidlo nezávisle na ostatních:

- benzinový čtyřválec 1.6 THP 270 k S&S, s nejvyšším specifickým výkonem na světě pro tento zdvihový objem motoru;

- elektromotor o výkonu 85 kW / 115 k, spojený s šestistupňovou převodovkou,

- elektromotor se stejnými vlastnostmi na zadní nápravě.

Pro zajištění dokonalých dynamických jízdních vlastností byla hmotnost vozu nově vycentrovaná a těžiště bylo posunuto co nejníže. Pod zadními sedadly byla místo palivové nádrže umístěna lithium-iontová baterie 3 kWh s vynikajícím poměrem mezi výkonem a velikostí. Palivová nádrž o objemu 50 litrů je nyní umístěna v zavazadlovém prostoru nad zadním elektromotorem a oběma transformátory. Inženýři týmu Peugeot Sport ve své snaze o dosažení dokonalosti změnili koncepci dna nádrže, aby co nejlépe kopírovalo technické komponenty. Několik milimetrů takto získaných na výšce přispělo k lepšímu výkonu vozu.

Přepínací tlačítko na středové konzole se používá k volbě jednoho ze čtyř jízdních režimů:

  • režim Hot Lap je nejsilnější, využívá veškerý potenciál všech tří zdrojů a výsledkem je výkon 500 k a maximální točivý moment 730 N.m;
  • režim Track vyvíjí 400 k  a 530 N.m, především díky benzinovému motoru a zadnímu elektromotoru; přední elektromotor zajišťuje při akceleraci funkci boost;
  • režim Road je určen pro jízdu mimo město, s výkonem 300 k  a točivým momentem 400 N.m; benzinový motor poskytuje veškerý svůj potenciál, zadní elektromotor pomáhá při zrychlení; přední elektromotor není v tomto režimu aktivován;
  • režim ZEV prioritně využívá pro pohon vozu Peugeot 308 R HYbrid zadní elektromotor; přední elektromotor zasahuje v závislosti na tlaku, která řidič vyvíjí na pedál akcelerátoru.

Brzdový systém odpovídá výkonu vozu, vepředu používá vzduchem chlazené kotouče o  průměru 380 mm se čtyřmi písty, vzadu kotouče o průměru 290 mm. Brzdy se však nepoužívají při každém zabrzdění, protože Peugeot Sport vyvinul pohon, který zpomaluje pomocí elektromotorů v celé škále rychlosti, tj. od 250 km/hod. Tento rekuperační systém brzdění nejen že chrání kotouče a destičky, ale je také jedním ze tří způsobů dobíjení baterie. Další strategie spočívá v  používání předního elektromotoru jako generátoru, který je poháněn benzínovým motorem. Třetím řešením je terminál pro rychlé dobíjení, pomocí něhož dojde k obnovení maximálního výkonu baterie za pouhých 45 minut.

 

Foto:Peugeot