Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb a tým Peugeot Sport stále hledají nové výzvy. Proto se rozhodli zúčastnit závodu Pikes Peak International Hill Climb, což je nejvýš položený závod do vrchu na světě. Mistr světa z Francie zaútočí na vrchol ve výšce 4 301 m 30. června, a to za volantem vozu 208 T16 Pikes Peak, který připraví tým Peugeot Sport.
Pro francouzský tým je to příležitost vrátit se do Colorada, kde Peugeot získal památná vítězství v letech 1988 a 1989. Už samotné oznámení tohoto ambiciózního projektu před třemi týdny vyvolalo velký zájem médií i veřejnosti. Nyní je třeba představit vůz, který by měl přivést Sébastiena Loeba ke kýženému vítězství. Z vnějšku se sice Peugeot 208 T16 Pikes Peak podobá běžnému sériovému modelu, ale byl exkluzivně vytvořen tak, aby splnil specifické požadavky, které klade tento slavný závod.
Vůz 208 T16 Pikes Peak se zúčastní závodu za třídu „Unlimited“, což je královská kategorie, ponechávající konstruktérům vozů velkou volnost. Ti pochopitelně přihlédli ke všem parametrům tohoto legendárního amerického závodu, který je druhý nejstarší po závodu 500 mil Indianapolis a jeho křivolaká trať a extrémní nadmořská výška představují jedinečnou kombinaci. Peugeot se však může opřít o nezanedbatelnou zkušenost. Francouzský tým totiž již v tomto „závodu do oblak“ zanechal svůj otisk. Vůz 405 T16 v rukou Ari Vatanena a Robby Unsera zde získal dvě vítězství po sobě, a to v letech 1988 a 1989. Film „Climb Dance“, který vznikl na oslavu tohoto památného úspěchu, tehdy všechny ohromil. A především Sébastiena Loeba.
Poté, co si Sébastien Loeb ponechal od mistrovství světa v rally, v němž dominoval po téměř celé desetiletí, odstup, vydal se k novým horizontům. Jeho letošní účast v GT World Series ho plně uspokojila, ale před výzvou zabojovat i v tomto bájném závodě dlouho nezaváhal. Všech 156 zatáček bude muset zvládnout bez pomoci svého obvyklého navigátora a bude se muset také poprat s převýšením 1 500 metrů během méně než 20 kilometrů. S cílem ve výšce 4 301 metrů nalezl francouzský šampión novou výzvu.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak se představuje
Auto, za jehož volant Sébastien Loeb v Coloradu usedne, se může pochlubit velmi osobitým vzhledem: „Jeho proporce jsou velmi odlišné od rozměrů sériové 208,“ uvedl Michael Trouvé, který má v designérském centru Peugeotu na starosti tvar vozu. „Tento rozdíl mu však dodává vzhled šelmy. Peugeot Sport nám předal seznam technických omezení, jako je například šířka, výška, umístění kol a motoru, a my jsme se na základě tohoto zadání pokusili vyvinout extrémní verzi 208.“
Společně s kolegou Attilou Bocsi vytvořili jedinečný vůz. „Závodní vozy naší značky měly často vymodelovaný tvar kombinující styl a aerodynamickou účinnost. 208 T16 Pikes Peak není výjimkou a přitom má všechny charakteristické znaky modelu 208, který sám o sobě představuje novou generaci designu Peugeot,“ prohlásil Michael. „Jsem velmi hrdý, že jsem se mohl tohoto dobrodružství zúčastnit, i proto, že jsme neměli moc času na designu pracovat, protože zelenou jsme dostali až v listopadu a projekt byl dokončen v únoru.“
Aerodynamika nebyla samozřejmě obětována stylu. Designérský tým, který má základnu pár kilometrů od týmu Peugeot Sport, hrdě sledoval jednotlivé fáze montáže: „Zadní spojler, převzatý od modelu 908, který zvítězil v závodu 24 hodin Le Mans 24, tvoří společně s difuzorem dva rysy, které vozu dodávají vzhled šelmy. A jsem rovněž ohromen krásou dílů ukrytých pod karbonovou karoserií!“
Zbývá zjistit, co 208 T16 Pikes Peak ukrývá uvnitř. Brzy bude odhalena i jeho barva.
PIKES PEAK: legendární závod
Objev žíly zlata uprostřed Colorada v červenci 1858 vyvolal opravdovou horečku. K hoře Pikes Peak, která se stala symbolem nejbláznivějších snů, se nahrnulo téměř sto tisíc dobrodruhů, kteří zde hledali štěstí. Později je čekalo mnoho deziluzí a vrchol Skalistých hor získal svůj předchozí klid a dnes je zařazen mezi národní parky. Jednou ročně se však klidné místo výrazně ožívá a Pikes Peak zažívá podobně bouřlivou invazi jako v době Zlaté horečky. Od doby, kdy byla v roce 1916 dokončena cesta vedoucí na vrchol, se sem hrne nová generace dobrodruhů toužících po slávě. Více než 150 řidičů dnes usedá za volant mnohdy velice extrémních vozidel, aby se pokusili pokořit Pikes Peak International Hill Climb, nejvýše položený závod na světě a po podniku 500 mil Indianapolis druhý nejstarší závod v USA. Princip tohoto závodu, který byl pojmenován „Race to the Clouds“ (Závod do oblak)" je jednoduchý. Každý jezdec jednotlivě se vydá serpentinami podél hory a snaží se co nejrychleji dosáhnout vrcholu v nadmořské 4 301 m. Na dvacetikilometrové trati, kde čelí jen svému osudu, musí prokázat statečnost. Startovní čára se nachází v nadmořské výšce 2 800 m, což znamená, že závodníky čeká převýšení přibližně 1 500 metrů. Nedostatek kyslíku není výzvou jen pro motory – které mohou přijít až o 30 procent své výkonnosti – ale i pro řidiče, kteří se v podmínkách ztíženého dýchání musí plně soustředit na 156 zatáček nad propastí… Nutností je extrémní obratnost a pečlivá příprava. A taky trochu štěstí...
V průběhu let ustupoval štěrkový povrch stále více asfaltu. Ročník 2012 byl první, který se celý odehrál již na asfaltu. Podle očekávání zde loni padnul nový rekord, kdy Rhys Millen (Hyundai Genesis Coupé) dosáhl času 9’46’’164, který je dvakrát rychlejší, než kolik potřeboval vítěz prvního ročníku v roce 1916.
Závod je rozdělen do více než 20 kategorií zahrnujících auta, motorky, sajdkáry a nákladní automobily. Nejvíc pozornosti přitahuje kategorie „Unlimited“, ve které bude soutěžit i Sébastien Loeb ve voze Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Jezdci mají možnost se s tratí seznámit při testovacích jízdách, ale vždy jen s jedním úsekem. Jedinou příležitostí, jak se poprat s celou tratí naráz, je totiž den závodu.
Pikes Peak, legenda v kostce