Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Tým Peugeot-Total poodhaluje, co se skrývá uvnitř závodního vozu 2008 DKR, který se postaví čtyřkolkám na příštím Dakaru se svým pohonem pouze jedné nápravy.
Duny, hory, vyschlá koryta řek, výheň, slané pouště, hrbolaté nebezpečné terény, jemný písek fesh–fesh,… to jsou jen některé z nástrah, které čekají na Peugeot 2008 DKR během příští dakarské rallye. Tým Peugeot-Total se při reakci na tuto obrovskou výzvu vydal na velmi odvážnou technickou cestu: „Podobně jako když jsme pro závod 24 hodin Le Mans zvolili uzavřený vůz, i tentokrát jsme se rozhodli pro inovativní koncept,“ shrnul ředitel týmu Peugeot Sport Bruno Famin. „V případě velkých terénních závodů je důležité rozhodnout se mezi pohonem čtyř a dvou kol. Po zvážení jsme se nakonec rozhodli optimalizovat koncepci "dvoukolky", která představuje velmi zajímavé výhody.“ Jde o odvážný a pozoruhodný krok, neboť tým se pokusí dosáhnout prvního vítězství "dvojkolky" s dieselovým motorem na Dakaru.
Za účelem vyrovnání šancí totiž pravidla kompenzují přirozené výhody vozů 4×4 tím, že poskytují "dvojkolkám" několik cenných výhod. Jean-Christophe Pallier, který je odpovědný za technické otázky dakarského projektu, tyto výhody shrnul: „V automobilovém sportu je nepřítelem výkonnosti hmotnost. V cross-country rallye je však "dvojkolkám" povolena mnohem nižší hmotnost než vozům s pohonem všech čtyř kol. Mohou být také opatřeny většími koly, což jim poskytuje určitou výhodu při zvládání nástrah terénu. Navíc bylo možné zkrátit přední převis, vůz 2008 DKR je tak schopný téměř vyšplhat po svislých stěnách! A to není všechno: vůz je díky prodloužení zdvihu odpružení – 460 mm namísto 250 mm – lépe schopen překonávat překážky, což je na závodě jako Dakar zásadní věc!“ Další obrovskou výhodou je možnost dohustit pneumatiky na dálku z kabiny, jakmile vůz vjede do duny. Tím lze ušetřit vzácné minuty oproti týmům vozů 4×4.
Aby bylo možné těchto výhod naplno využít, zapojili inženýři Peugeot Sport svoji kreativitu a přišli s extrémně kompaktním vozem. Peugeot 2008 DKR s dieselovým motorem V6 twin-turbo uloženým vzadu uprostřed vypadá jako šelma připravená ke skoku a k překonávání překážek. „Uložení všech důležitých součástí do tak malého prostoru byl docela hlavolam,“ přiznal Jean-Christophe Pallier. „Vzhledem k tomu, že malé auto má tendenci cítit se lépe na klikatých rychlostních zkouškách typu WRC, zvyšuje toto uspořádání potenciál "dvojkolky" v situacích, kdy mají obvykle výhodu´čtyřkolky´.“
Kromě toho, co Red Bull ukázal již před dvěma lety, tedy že „dvojkolka“ nabízí působivé výhody, kterých lze maximálně využít, a to i v nehostinném terénu, je toto technické řešení pro francouzskou automobilku smysluplné, jak vysvětlil Bruno Famin: „Vzhledem k tomu, že sériový vůz 2008 je crossover s pohonem jedné nápravy vybavený technologií Grip Control, díky níž projede takřka všude, má smysl ukázat, že 2008 DKR zvládne obtíže Dakaru jen s pohonem 2 kol.“
Technické údaje - 2008 DKR:
MOTOR |
|
Typ Objem válců Počet ventilů Umístění Počet válců Výkon Točivý moment Maximální otáčky Maximální rychlost Mazivo |
V6 twin turbo Diesel 2 993 cm3 24 Uprostřed vzadu 6 ve V - 60° 340 k 800 N.m 5 000 1/min 200 km/h TOTAL QUARTZ 10 W 50 |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ |
|
Způsob Převodovka |
Pohon 2 kol Podélně montovaná šestistupňová s ručním sekvenčním ovládáním |
Mazivo |
TOTAL 755 HPX 80 W 140 |
PODVOZEK |
|
Struktura Karoserie |
Trubková ocelová karbonová |
ODPRUŽENÍ / BRZDY / ŘÍZENÍ |
|
Odpružení Pružiny Tlumiče Zdvih Torzní stabilizátor Řízení brzd Kotouče
Ráfky Pneumatiky |
Se dvěma trojúhelníkovými rameny Šroubovité (2 na kolo) Nastavitelné (2 na kolo) 460 mm celkem přední a zadní Přímé s hydraulickým posilovačem Dvojitý hydraulický okruh, jednodílné třmeny z lehké slitiny 4 písty/třmen Kovové větrané vpředu i vzadu Přední kotouče : 355 mm Zadní kotouče : 355 mm Dvoudílné hliníkové 17 x 8,5 Michelin 37/12,5/17 |
ROZMĚRY |
|
Délka Celková šířka Výška Přední převis Zadní převis Rozvor Kapacita palivové nádrže |
4 099 mm 2 033 mm 1 912 mm 641 mm 658 mm 2 800 mm 400 l |