MotorInfo

Peugeot 2008 DKR odhaluje svou techniku

4.7.2014 11:59
Peugeot 2008 DKR odhaluje svou techniku

Tým Peugeot-Total poodhaluje, co se skrývá uvnitř závodního vozu 2008 DKR, který se postaví čtyřkolkám na příštím Dakaru se svým pohonem pouze jedné nápravy.

Duny, hory, vyschlá koryta řek, výheň, slané pouště, hrbolaté nebezpečné terény, jemný písek fesh–fesh,…  to jsou jen některé z nástrah, které čekají na Peugeot 2008 DKR během příští dakarské rallye. Tým Peugeot-Total se při reakci na tuto obrovskou výzvu vydal na velmi odvážnou technickou cestu: „Podobně jako když jsme pro závod 24 hodin Le Mans zvolili uzavřený vůz, i tentokrát jsme se rozhodli pro inovativní koncept,“ shrnul ředitel týmu Peugeot Sport Bruno Famin. „V případě velkých terénních závodů je důležité rozhodnout se mezi pohonem čtyř a dvou kol. Po zvážení jsme se nakonec rozhodli optimalizovat koncepci "dvoukolky", která představuje velmi zajímavé výhody.“ Jde o odvážný a pozoruhodný krok, neboť tým se pokusí dosáhnout prvního vítězství "dvojkolky" s dieselovým motorem na Dakaru.

Za účelem vyrovnání šancí totiž pravidla kompenzují přirozené výhody vozů 4×4 tím, že poskytují "dvojkolkám" několik cenných výhod. Jean-Christophe Pallier, který je odpovědný za technické otázky dakarského projektu, tyto výhody shrnul: „V automobilovém sportu je nepřítelem výkonnosti hmotnost. V cross-country rallye je však "dvojkolkám" povolena mnohem nižší hmotnost než vozům s pohonem všech čtyř kol. Mohou být také opatřeny většími koly, což jim poskytuje určitou výhodu při zvládání nástrah terénu. Navíc bylo možné zkrátit přední převis, vůz 2008 DKR je tak schopný téměř vyšplhat po svislých stěnách! A to není všechno: vůz je díky prodloužení zdvihu odpružení – 460 mm namísto 250 mm – lépe schopen překonávat překážky, což je na závodě jako Dakar zásadní věc!“ Další obrovskou výhodou je možnost dohustit pneumatiky na dálku z kabiny, jakmile vůz vjede do duny. Tím lze ušetřit vzácné minuty oproti týmům vozů 4×4.

Aby bylo možné těchto výhod naplno využít, zapojili inženýři Peugeot Sport svoji kreativitu a přišli s extrémně kompaktním vozem. Peugeot 2008 DKR s dieselovým motorem V6 twin-turbo uloženým vzadu uprostřed vypadá jako šelma připravená ke skoku a k překonávání překážek. „Uložení všech důležitých součástí do tak malého prostoru byl docela hlavolam,“ přiznal Jean-Christophe Pallier. „Vzhledem k tomu, že malé auto má tendenci cítit se lépe na klikatých rychlostních zkouškách typu WRC, zvyšuje toto uspořádání potenciál "dvojkolky" v situacích, kdy mají obvykle výhodu´čtyřkolky´.“

Kromě toho, co Red Bull ukázal již před dvěma lety, tedy že „dvojkolka“ nabízí působivé výhody, kterých lze maximálně využít, a to i v nehostinném terénu, je toto technické řešení pro francouzskou automobilku smysluplné, jak vysvětlil Bruno Famin: „Vzhledem k tomu, že sériový vůz 2008 je crossover s pohonem jedné nápravy vybavený technologií Grip Control, díky níž projede takřka všude, má smysl ukázat, že 2008 DKR zvládne obtíže Dakaru jen s pohonem 2 kol.“

Technické údaje - 2008 DKR:

MOTOR

Typ

Objem válců

Počet ventilů

Umístění

Počet válců

Výkon

Točivý moment

Maximální otáčky

Maximální rychlost

Mazivo

V6 twin turbo Diesel

2 993 cm3

24

Uprostřed vzadu

6 ve V - 60°

340 k

800 N.m

5 000 1/min

200 km/h

TOTAL QUARTZ 10 W 50

PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Způsob

Převodovka

Pohon 2 kol

Podélně montovaná šestistupňová s ručním sekvenčním ovládáním

Mazivo

TOTAL 755 HPX 80 W 140

PODVOZEK

Struktura Karoserie

Trubková ocelová karbonová

ODPRUŽENÍ / BRZDY / ŘÍZENÍ

Odpružení

Pružiny

Tlumiče

Zdvih

Torzní stabilizátor

Řízení brzd

Kotouče

 

 

 

Ráfky

Pneumatiky

Se dvěma trojúhelníkovými rameny

Šroubovité (2 na kolo)

Nastavitelné (2 na kolo)

460 mm celkem

přední a zadní

Přímé s hydraulickým posilovačem

Dvojitý hydraulický okruh, jednodílné třmeny  z lehké slitiny 4 písty/třmen

Kovové  větrané vpředu i vzadu

Přední kotouče : 355 mm

Zadní kotouče : 355 mm

Dvoudílné hliníkové  17 x 8,5

Michelin 37/12,5/17

ROZMĚRY

Délka

Celková šířka

Výška

Přední převis

Zadní převis

Rozvor

Kapacita palivové nádrže

4 099 mm

2 033 mm

1 912 mm

641 mm

658 mm

2 800 mm

400 l