Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Volkswagen uvedl před deseti lety na trh, jako první výrobce automobilů na světě, parkovacího asistenta s automatizovaným řízením. „Park Assist“ je díky nepřetržitému zdokonalování v současnosti ještě inteligentnější a dokáže k zaparkování vozidla využít i ty nejtěsnější mezery.
Kdo z motoristů nezná nepříjemné hledání vhodného místa pro zaparkování? Lhostejno, zda se jedná o centra velkých měst nebo rezidenční čtvrti, parkovacích míst je nedostatek. Řidič, který nakonec volné místo nalezne, stojí před další výzvou: zaparkováním vozidla. To je ženami i muži bez rozdílu vnímáno jako nepříjemný úkol navzdory nasbíraným zkušenostem z bezpočtu parkovacích manévrů. Inženýři značky Volkswagen si proto stanovili na začátku nového tisíciletí za cíl vyřešení tohoto problému. A v roce 2006 představili výsledek svého úsilí: asistenční systém Park Assist.
Pro řidiče to znamená, že mohou pustit volant a jen sledovat jízdu. Systém podpoří osobu za volantem automatickým řízením a výpočtem ideální trajektorie pro parkovací manévr. Park Assist automaticky zjistí rozměry parkovacího místa, stanoví výchozí polohu a převezme ovládání volantu – řidič musí pouze ovládat pedály plynu a brzdy.
Při premiéře parkovacího asistenta v modelu Touran před deseti lety byly možnosti ještě omezené. Možné bylo zaparkovat maximálně ve dvou krocích, a to pouze na parkovací místa souběžná s vozovkou. Dalším požadavkem byla délka mezery pro zaparkování, která musela přesahovat délku vozidla minimálně o 1,40 metru. A tak bylo hledání vhodného parkovacího místa, zejména ve stísněných centrech měst, často náročné.
Mezitím pokračoval intenzivní vývoj zaměřený na funkční zdokonalení systému Park Assist a jeho uživatelskou přívětivost. Od roku 2010 bylo možné parkovat na souběžná parkovací místa ve větším počtu kroků. O dva roky později byla funkčnost rozšířena o parkování na příčně orientovaná parkovací místa. Díky stále komplexnějším algoritmům se zvyšovala přesnost výpočtu modelu okolí vozidla, snímaného celkem dvanácti ultrazvukovými senzory. A potřebná délka parkovacího místa? Ta se průběžně zkrátila na pouhých 90 centimetrů nad rámec délky vozidla.
Po funkcích parkování na souběžně a příčně orientovaná parkovací místa chybělo už jen parkování při jízdě vpřed. Také v tomto případě bylo jen otázkou času, kdy inženýři značky Volkswagen představí ideální řešení. Generace 3.0 systému Park Assist měla premiéru v roce 2015 a splní téměř všechna přání. Park Assist potřebuje už jen 80 centimetrů délky navíc, aby vůz dostal na požadované parkovací místo. K dispozici je nyní také funkce „nouzové brzdy“, která sice nedokáže zabránit kontaktu spřekážkou zcela, protože nelze eliminovat lidský faktor, ale může alespoň minimalizovat rozsah poškození.
Také na přístrojové desce došlo v uplynulých deseti letech k velkým změnám. Zatímco dřív sledoval řidič jen jednoduché zobrazení okolí z šesti senzorů, podobně jako v počítačových hrách z 80. let, v současnosti je zobrazováno na digitální mapě detailní okolí včetně trajektorie pohybu vozidla při daném natočení kol, kterou vypočítává inteligentní systém. Systémem Park Assist mohou být vybaveny nejen modely Volkswagen Golf, Passat, Sharan, Tiguan a Touran, ale také užitkové vozy Caddy a Crafter.
Park Assist slaví úspěchy nejen v Německu, ale parkování je díky němu snadné pro řidiče téměř na celém světě. Trend přitom směřuje ke stále dokonalejšímu asistovanému a dálkově ovládanému parkování a následně i k automatizované jízdě. Proto je jisté, že parkovací asistent s automatizovaným řízením poslouží jako základ pro další vývoj nových funkcí a systémů pro podporu řidiče.
Foto:Volkswagen