Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Romeo a Julie, kdo by neznal ten dávný příběh lásky až za hrob. Alfa Romeo a Giulietta i to je dnes již dlouhý příběh. Je také o kráse, ladnosti tvarů i o vášni.
Současná Alfa Romeo Giulietta navíc vysílá do svého okolí impulsy, které mají oživit tuto legendární značku v jednom z nejvýznamnějších evropských segmentů vozidel. Přesvědčili jsme se o tom při krátkém testu, kdy jsme měli možnost vyzkoušet si tuto finalistku letošní ankety Auto roku 2011 v ČR KMN.
Dlouhá historie
Vraťme se ale na chvíli do minulosti. Vždyť Alfa Romeo slaví již plných sto let své existence. Jméno Giulietta je u Alfy Romeo již od 50. let symbolem pro automobilový klenot. Tehdy to by vůz, který zaujal celou generaci nadšenců a díky dostupnosti se stal splněným snem o Alfě Romeo pro řadu příznivců sportovních aut. V historii automobilky se Giulietta objevila již dvakrát. Poprvé u již zmíněného sedanu a kupé z let 1954 až 1965 a později u sedanu z let 1977-85.
Vraťme se ale k současné Giuliettě. Ta si klade za cíl potrápit zaběhlé stálice v segmentu nižší střední třídy. Nový model od Alfy Romeo byl vyvinut s cílem oslovit náročné zákazníky, kteří očekávají dynamický výkon, exkluzivní styl, to zároveň při zachování pohodlí a bezpečí. A je potřeba říci, že se to u Alfy opravdu povedlo. Ke krátkému testu jsme měli k dispozici vůz s motorizací o nejmenším výkonu - tedy „jednačtyřku" o výkonu 120 koní. Ale i tento turbem přeplňovaný motor dokáže s vozem pěkně zacvičit.
Giulietta dostala novou podvozkovou platformu, která sice vychází ze své starší sestry použité poprvé u Fiatu Stilo, ale je zcela zásadně přepracovaná. Konstrukce navíc využívá hojnou měrou hliníkové díly, a protože je důraz kladen na tuhost a bezpečnost, je zde skoro z 90 % použita vysokopevnostní ocel. Výsledkem je pak plných pět hvězdiček v nárazovém testu EuroNCAP.
Navzdory tomu, že používá dívčí a křehké jméno je Giulietta poměrně rozměrným vozem, na délku má 4,35 metru, na šířku 1,80 m a na výšku 1,46 m. Rozvor náprav činí 2,63 m. Pro našince bude důležitým číslem i rozměr zavazadlového prostoru, který v základu pojme 350 litrů.
Kráska z venku i uvnitř
Elegance, krása a rychlost. Design prostě u Giulietty hraje první housle. Nezaměnitelná maska chladiče zasazená do výrazného předního nárazníku a z ní vycházející charakteristické tvary. Oválná světla s technologií LED a diodami pro denní svícení pak představují jeden z prvků aktivní bezpečnosti. Silueta vozu svými tvary potvrzuje dynamiku a živost. Vysoké a hladké boky s výraznými prolisy nad koly a tvar bočních oken jako u kupé a v neposlední řadě kliky zadních dveří ukryté do C-sloupku podtrhují osobnost vozu. Zezadu působí auto robustním a stabilním dojmem a stejně jako u předních světlometů i u zadních světel je použita technologie LED, která nejen dobře vypadá, ale přispívá i k vyšší bezpečnosti.
Interiéru pak byla věnována stejná péče jako exteriéru a jsou pro něj charakteristické kvalitní materiály. Pozornost byla věnovaná každému detailu, což je pro italský styl typické. Jen by někdy bylo možná lepší, kdyby bylo využito méně plastu, například u neobvykle tvarovaných ovladačů. Palubní deska je horizontálně orientovaná a dává vyniknout detailům evokujícím přímé spojení s legendou - vozem 8C Competizione.
DNA rozhodně využijete
Dobrý jízdní výkon a vlastnosti jsou výsledkem propracovaného technického řešení zavěšení, systému řízení nové generace, pevné, ale přesto lehké konstrukce, jak již bylo zmíněno z hliníku v kombinaci s vysokopevnostní ocelí a samozřejmě také použití nejnovějších výrobních technologií. Při vývoji nové Giulietty mysleli konstruktéři především na pohodlí řidiče a maximální požitek z jízdy. Systém Alfa DNA, který je součástí standardní výbavy všech verzí, pak navíc přizpůsobuje reakce automobilu různým stylům řízení a rozličným podmínkám na cestě. Tento systém ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronické funkce diferenciálu, který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu. Zkratka DNA je odvozena od trojice nabízených režimů: Dynamic, Normal a All Weather. Ty lze zvolit kolébkovým voličem před řadicí pákou. Když jsme již u jízdních vlastností, je potřeba se zmínit o tom, že podvozek vozu, který je sportovněji naladěn má na nerovnostech tendenci odskakovat. Hladká a nerovností prostá silnice i se zatáčkami je však pro něj zcela ideální. Náklon karosérie v zatáčkách, především při využití režimu „D", je minimální a i dříve kritizované „přeposilování" u řízení je zde minulostí. Rozjetou Giuliettu pak zastavují dobře dimenzované brzdy, jejichž výborná účinnost je pro tuto automobilku typická. Také řazení doznalo změny a dráhy jednotlivých stupňů jsou příjemně krátké, i když by mohly být v některých momentech přesnější. Na displeji u sdružených přístrojů se jako pomůcka zobrazuje také šipka, která řidiče nabádá k přeřazení na vyšší, nebo naopak nižší převodový stupeň. I to má přispět k optimálnímu využití síly motoru, snížení spotřeby paliva a emisí škodlivin. Někdy nám připadalo, že je přeci jen rozumnější využít vlastních zkušeností a citu při jízdě. Řadit při jízdě po městě do mírného stoupání až šestý převodový stupeň při rychlosti do padesáti km/h, jak přikazoval počítač, nám přišlo jako vyložené trápení motoru.
Co je pod kapotou
Alfa Romeo doplnila svůj nejnovější model nejvýkonnějšími pohonnými jednotkami, které zaručují nejen optimální výkon, ale také jsou šetrné k životnímu prostředí. K dispozici jsou čtyři turbo motory, které splňují normu Euro 5 a jsou standardně vybavené systémem "Start&Stop", tedy systémem snižujícím spotřebu a emise, dva přeplňované benzinové motory - 1,4T s výkonem 120 k a 1,4T MultiAir s výkonem 170 k a dva naftové - 1,6 JTDM o výkonu 105 k a 2,0 JTDM s výkonem 170 k, které doplňuje ještě chlouba automobilky, motor 1750 TBi s výkonem 235 k v exkluzivní verzi Quadrifoglio Verde.
A co říci na závěr - Giulietta je prostě kráska, vybavená skvělou technikou a motory, do které, když si sednete, tak si prostě musíte říci - tohle je Alfa. Rozhodně to není nějaká stoletá babička, ale dynamická slečna, která své konkurenci asi pěkně zatopí.