MotorInfo

Osobní vozy v ČR stále stárnou

7.2.2012 20:45
Osobní vozy v ČR stále stárnou

V ČR je registrováno přes 4,58 milionu osobních automobilů, jejich průměrný věk se přiblížil 14 rokům, udává Sdružení automobilového průmyslu.

Průměrný věk vozového parku osobních automobilů registrovaných v ČR se za rok 2011 zvýšil na 13,83 roku. Celkem bylo v ČR k 31. 12. 2011 registrováno 4 582 903 osobních automobilů.

Usnesení Vlády ČR č. 819 ze dne 9. 11. 2011 ukládá mimo jiné ministru průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministrem dopravy, Sdružením automobilového průmyslu  a Svazem dovozců automobilů „nadále monitorovat vývoj struktury vozového parku v ČR“. Po vyhodnocení údajů o celkových registracích vozidel k 31. 12. 2011 je možno konstatovat, že v této oblasti nedochází k žádným pozitivním změnám.

Vývoj struktury tuzemského vozového parku osobních automobilů v uplynulých několika letech není příznivý. Průměrné stáří vozového parku se opět přiblížilo hranici 14 let a v současné době je vyšší, než tomu bylo například v letech 1999 a 2000. Přitom od roku 2000 přibylo v registru více než 1 150 000 ks osobních automobilů, bohužel v nevyhovující věkové struktuře. Stále roste podíl vozidel starších než 10 let, který ke konci roku 2011 činil 60,38 % (v konci roku 2010 to bylo „jen“ 60,02 %), přičemž podíl vozidel ve věku nad 15 let přesáhl již 31 %.

Obdobná situace je i v kategorii autobusů, kde průměrný věk 19 699 ks registrovaných autobusů přesáhl hranici 14,5 roku (k 31. 12. 2011 to bylo 14,56 roku, ke konci roku 2010 byl průměrný věk autobusů 14,38 roku a v závěru roku 2009 „jen“ 14,19 roku).

Stárnou i ostatní druhy vozidel. Malá užitková vozidla (kat. N1) již dosahují průměrného věku nad 9 let a nákladní automobily (kat. N2 a N3) jsou ve věku 16,5 roku. Průměrný věk všech registrovaných motocyklů pak přesahuje 32 let a u traktorů se přibližuje 30 rokům.

Ani průměrný věk přípojných vozidel (přívěsů a návěsů) není příznivý a v souhrnu za všechny kategorie (O1 až O4) činí 21,68 roku. Oproti roku 2010 došlo i zde ke zvýšení průměrného věku.

 „Dlouhodobé monitorování struktury vozového parku vozidel v ČR ukazuje, že stav se nezlepšuje. Pokud chceme, aby došlo k obnově vozového parku za vozidla příznivější k životnímu prostředí a bezpečnosti přepravovaných osob, je nezbytně nutné přijmout konkrétní opatření v této oblasti“, uvedl k dané problematice prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.