MotorInfo

Osmdesát let zimních pneumatik Nokian

22.10.2014 15:38
Osmdesát let zimních pneumatik Nokian

Pneumatika Nokian Kelirengas byla uvedena na trh jako první zimní pneumatika na světě již v roce 1934.

Firma Nokian Tyres vyvinula první zimní pneumatiku na světě již před 80 lety. Předchůdce pneumatiky Nokian Hakkapeliitta, jedné z nejznámějších zimních pneumatik, se jmenoval Nokian Kelirengas („Pneumatika do každého počasí“) a byla vyvinuta, vyrobena a uvedena na trh v roce 1934 finskou firmou Nokian Tyres. Tato špičková pneumatika přinesla svého času vynikající přilnavost na hlubokém sněhu za skandinávských zimních mrazů.

První zimní pneumatika byla zkonstruována pro nákladní vozy a měla hrubý profil, který velmi dobře zabíral v hlubokém sněhu. S revoluční pneumatikou Nokian Kelirengas se vozidla bez problémů pohybovala i po zasněžených kopcovitých silnicích při velmi dobré trakci. Dříve museli řidiči pod kopci pracně nasazovat na pneumatiky řetězy.

 

Zimní pneumatika Nokian Hakkapeliitta – král zimních silnic

Pro osobní vozidla vyvinuli finští inženýři v roce 1936 pneumatiku Nokian Hakkapeliitta, která jako opravdová inovace výrazně zvýšila bezpečnost v zimních podmínkách na zasněžených kluzkých silnicích. Tato pneumatika pro osobní vozidla měla řídký, příčný profil s několika záběrovými rohy. Zcela nový design profilu zaručoval dobrou přilnavost při výborném záběru na sněhu a na blátě. Přísavky na profilu, které zabraňovaly podklouznutí na ledu, byly typickou silnou stránkou pneumatiky Nokian Hakkapeliitta. Král zimních silnic spatřil světlo světa.

Výroba v roce 1933

 

Pneumatika Hakkapeliitta

Legendární vítězství pro zimní pneumatiky Nokian na Rallye Monte Carlo

Nároky na zimní pneumatiky v 50. letech narůstaly ruku v ruce s tím, jak přibýval provoz a začaly se používat pluhy. Povrch silnic se tak stal měkčím a zledovatělým. Průlom nastal vynálezem hřebů. První zimní pneumatikou vyvinutou speciálně pro hřeby byla Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Přišla s řešením pro zimní silnice: Hřeby se zakusují do ledu, zatímco samotná pneumatika přilne k měkkému povrchu.

Pneumatiky s hřeby se proslavily na Rallye Monte Carlo v roce 1963. Všichni tři závodníci na prvních místech závodili na zimních pneumatikách s hřeby Nokian Hakkapeliitta. Výjimečné finské know-how v oblasti zimních pneumatik se ukázalo při Rallye Monte Carlo zejména v letech 1965-1967, kdy tuto legendární zimní rallye vyhráli Timo Mäkinen, Pauli Toivonen a Rauno Aaltonen.

Sériově vyráběné zimní pneumatiky Nokian dosáhly při jízdě na ledu nového světového rekordu zapsaného do Guinnessovy knihy – maximální rychlosti 335,713 km/h, a staly se tak nejrychlejšími pneumatikami na světě. S novou špičkovou zimní pneumatikou s hřeby Nokian Hakkapeliitta 8 se podařilo dosáhnout kombinace takových parametrů přilnavosti a rychlosti jako nikdy předtím. Zimní pneumatika Hakkapeliitta vyvinutá pro tuhé severské zimy je jednou z nejrozšířenějších značek zimních pneumatik na světě v oblastech, kde panují tuhé zimy.