Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Audi slaví mimořádné jubileum. V novém závodě San José Chiapa sjel z montážní linky osmimiliontý vůz Audi s pohonem quattro.
Jubilejním vozem je granátově červené Audi Q5 2.0 TFSI quattro.
Pohon všech kol quattro debutoval v roce 1980 a v současnosti je k dispozici ve více než 100 variantách modelů Audi. Modelové řady Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 a všechny modely S a RS jsou vybaveny pohonem všech kol quattro sériově, pro všechny ostatní modelové řady se tato technika dodává na přání. V roce 2015 se rozhodlo pro model s pohonem quattro 44 procent všech zákazníků Audi na celém světě. Nejprodávanějším modelem bylo Audi Q5 s 262 000 vyrobenými vozy. Mimořádně vysoké podíly mají modely s pohonem quattro v USA, Kanadě, Rusku a na trzích Středního východu. V Německu bylo prodáno 122 048 vozů s pohonem quattro. Rovněž v České republice je pohon quattro velmi oblíbený, v roce 2016 jím bylo vybaveno 60,68 % registrovaných vozů. Pohon všech kol je aktuálně dostupný v celé modelové řadě Audi.
Audi nabízí pohon všech kol quattro v různých verzích, které jsou přizpůsobeny na míru charakteru příslušného modelu. U kompaktních modelových řad s motorem uloženým vpředu napříč je před zadní nápravou umístěna hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová mezinápravová spojka. U sportovního vozu R8 s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou je vícelamelová spojka součástí přední nápravy. Výše uvedené aktivní systémy rozdělují hnací sílu variabilně mezi obě nápravy v závislosti na jízdní situaci.
Samosvorný mezinápravový diferenciál, který nalézá uplatnění v mnoha modelech Audi s motorem uloženým vpředu podélně, je čistě mechanické planetové soukolí. Za normálních podmínek přenáší hnací sílu na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %.
Pro některé verze s vysokým výkonem je k dispozici sportovní diferenciál na zadní nápravě, který aktivně rozděluje točivý moment mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových soukolí s regulací otáček a elektrohydraulicky ovládanými vícelamelovými spojkami. V extrémním případě je téměř veškerý točivý moment přenášen na jedno kolo – systém doslova vtlačí vůz do zatáčky, čímž je nedotáčivost eliminována již v samotném zárodku.
Nejnovější inovace: quattro s technikou ultra
Nejnovějším plodem vývoje značky Audi je pohon všech kol quattro s technikou ultra, který je koncipován rovněž pro modely s motorem uloženým vpředu podélně. V režimu pohonu všech kol rozděluje elektronicky řízená vícelamelová spojka na výstupu z převodovky točivý moment variabilně mezi obě nápravy. Odpojovací spojka v rozvodovce zadní nápravy může navíc přerušit spojení se zadními koly. V jízdních situacích, v nichž pohon všech kol nepřináší žádné výhody, jsou obě spojky otevřené. Části zadního hnacího řetězce se neotáčejí, aby nezpůsobovaly zbytečné ztráty. Řídicí jednotka systému sestavuje na základě mnoha dat model jízdní situace, která nastane přibližně za půl sekundy. Pokud například rozpozná, že vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou brzy dosáhne hranice adheze, zajistí předvídavé připojení pohonu všech kol s dostatečným předstihem. Pohon všech je tak aktivní již v okamžiku, kdy je zapotřebí. Nový koncept výrazně zvyšuje hospodárnost – bez kompromisů v oblastech trakce a jízdní dynamiky.
Značka Audi zanechala s trvalým pohonem všech kol quattro nepřehlédnutelnou stopu v historii automobilu – žádný jiný výrobce nenabízel v roce 1980 z velkosériové výroby trvalý pohon všech kol s lehkou konstrukcí, vhodnou i pro rychlou jízdu. Vyspělý systém debutoval na ženevském autosalonu 1980 v první generaci modelu quattro. V roce 1986 nahradila značka Audi první generaci mezinápravového diferenciálu s manuálně ovládanou uzávěrkou diferenciálem Torsen, který dokázal rozdělovat točivý moment variabilně. V roce 2005 následoval mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím a asymetrickým základním rozdělováním hnací síly pro dynamické jízdní vlastnosti. Audi dodnes pokračuje ve zdokonalování samosvorných mezinápravových diferenciálů. Systémy quattro jsou považovány za měřítko v oblastech trakce a jízdní dynamiky při současném zachování velmi nízké hmotnosti.
Technika quattro přinesla značce Audi také četné triumfy v motoristickém sportu. Dosavadní bilance zahrnuje čtyři tituly v mistrovství světa v rallye, šest vítězství ve slavném závodě do vrchu na Pikes Peak (USA), jeden titul v americkém seriálu závodů Trans Am, dva tituly v DTM, jedenáct prvenství v národních mistrovstvích cestovních vozů a jedno prvenství ve světovém poháru cestovních vozů. Zatím posledního vítězství techniky quattro dosáhl Mattias Ekström, který s vozem Audi S1 EKS RX quattro a svým soukromým rallyecrossovým týmem EKS získal koncem listopadu 2016 tituly mistra světa v hodnoceních jezdců i týmů v mistrovství světa FIA v rallyecrossu.
Foto:Audi