MotorInfo

Opel představuje novou Astru

2.6.2015 07:34
Opel představuje novou Astru

Nová generace modelu Astra je postavena na kompletně nové odlehčené architektuře, pohánějí ji motory nejnovější generace a nabízí nové prvky výbavy.

Opel a kompaktní třída – to je úspěšný příběh, který započal už v roce 1936 s modelem Kadett. A nyní pokračuje novým modelem Astra v už jedenácté generaci. Dodnes opustilo výrobní haly více než 24 milionů kompaktních modelů Kadett a Astra. Opel s novou generací otvírá novou kapitolu - další generace modelu Astra spočívá na kompletně nové odlehčené architektuře, pohánějí ji výhradně motory nejnovější generace a nabízí prvky výbavy, které byly dosud k dispozici pouze ve vozech vyšších tříd. Díky svému designu přitom nová Astra působí sportovněji než dříve. Nový Opel Astra bude mít světovou premiéru na podzim na frankfurtském autosalonu IAA.

„Tři základní momenty jsou pro nový Opel Astra rozhodující: Účinnost, inovace a dynamické jízdní vlastnosti,“ říká Dr. Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva Opel Group. „Naši konstruktéři začali s vývojem nového modelu doslova od čistého listu papíru. Nová Astra je až o 200 kilogramů lehčí než její předchůdkyně. Vnější rozměry nové Astry jsou menší, ale vnitřní prostor i cestovní komfort zřetelně vzrostly. Pod kapotou budu výlučně motory nejnovější generace. Nejrůznější technologie a asistenční systémy z vyšších automobilových tříd zvyšují cestovní komfort a bezpečnost pasažérů – jde například o náš asistenční systém Opel OnStar nebo revoluční adaptivní světlomety z LED diod IntelliLux LED.“

Lehčí, úspornější, agilnější a současně i komfortnější – to vše nabízí nový Opel Astra díky úspěšné odtučňovací kúře. Vzorem pro jedenáctou generaci kompaktního modelu Opel byla vizionářská studie Monza, představená na frankfurtském autosalonu v roce 2013. V každém komponentu a každém stylistickém detailu reflektuje nová Astra zmiňovanou účinnost - v závislosti na verzi a výbavě je až o 200 kilogramů lehčí než předchůdkyně, nejméně však o 120 kilogramů. Rozhodující roli při této odtučňovací kúře sehrála zcela nová architektura vozu. U každého dílu se dbalo na kompaktní rozměry a využití lehkých materiálů. Díky tomu už hmotnost samotné karoserie klesla o více než 20 procent – z 357 kg na 280 kilogramů. Konstrukční zásahy na podvozku, využívání vysoce pevných ocelí, kompaktní pomocné rámy a snížení hmotnost obou náprav – to vše přineslo úsporu dalších 50 kilogramů.

Logickým důsledkem této odtučňovací kúry je zvýšení agility a komfortu cestování. Nová Astra spontánněji reaguje, dynamičtěji zatáčí a tak poskytuje bezprostřednější zážitek z jízdy.

Tento přístup podtrhují i motory nového modelu. Pod kapotou každé verze bude vždy agregát z kompletně nového portfolia motorů, jejichž výkonové rozpětí sahá od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k).

Turbodiesel 1.6 CDTI je k dispozici hned v několika výkonových stupních od 70 kW (95 k). Základním zážehovým agregátem je tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o výkonu 77 kW (105 k). Premiéru v modelové řadě značky Opel má úplně nový čtyřválec 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, který pochází ze stejné konstrukční řady jako malý výkonný přeplňovaný tříválec o obejmu 1,0 l. Celohliníkový motor debutuje ve výkonové verzi 107 kW (145 k). Nový čtyřválec imponuje dynamickým charakterem a vysokými výkony při příznivé spotřebě paliva – nejvyšší točivý moment motoru 1.4 Turbo činí 250 N.m v širokém pásmu otáček od 1 800 do 4 000 1/min. Kromě toho je motor 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo lehčí – jen samotný blok motoru z hliníku je o 10 kilogramů lehčí, než litinový blok aktuálního agregátu stejného objemu 1,4 l.

 

Díky evoluční filozofii designu značky Opel na sebe nová Astra upozorňuje spíše, atletickým vzhledem než vizuální robustností. Logo blesku ve středu chromované lišty na masce chladiče a charakteristický „břit“ na boku, táhnoucí se směrem dozadu a vzhůru, nový model jasně identifikují jako nastupujícího člena rodiny Opel. Na přední části karoserie přechází nová, dvojitá chromovaná lišta masky do ostře řezaných segmentovaných světlometů LED Matrix. Nejnápadnějším prvkem designu karoserie je vizuálně přerušený zadní sloupek karoserie, který vytváří efekt levitující střechy. Hru světla a stínů umocňuje příčná hrana na zadní části, která prochází horizontálně nad logem automobilky a spojuje zadní skupinová světla. Astra nové generace působí kompaktněji, než předchůdkyně – a je taková i ve skutečnosti - s celkovou délkou 4,37 m je o téměř 5 centimetrů kratší než předchozí model, výška je menší o 2,6 cm (celkem 1,46 m). Změněné rozměry prospívají aerodynamice a tím i celkové účinnosti. Nový Opel Astra má koeficient aerodynamického odporu menší než 0,30.

Konstruktéři automobilky Opel zkrátili rozvor o 2 centimetry, ale vnitřní prostor se přesto zvětšil. V kombinaci s nově tvarovanými sedadly mají pasažéři na zadních sedadlech nyní o 35 milimetrů více prostoru pro nohy. Současně se zvětšil odstup mezi první a druhou řadou sedadel, což zvyšuje komfort vnitřního prostoru. Designu interiéru se vyznačuje jasným členěním, malým počtem knoflíků a tlačítek a velkým barevným dotykovým monitorem na středové konzoli. 

 

Astra nové generace bude prvním modelem značky Opel, který bude vybavený online asistenčním a servisním systémem Opel OnStar. Opel OnStar poskytuje zákazníkům širokou škálu bezpečnostních a komfortních služeb. Pokud se například při nehodě nafoukne airbag, systém Opel OnStar automaticky vyšle nouzový signál. Operátor v záchranném dispečinku se spojí s posádkou vozu, aby zjistil, jakou pomoc potřebují. Pokud posádka na volání neodpovídá, dispečink okamžitě vyšle k vozu záchranáře. Operátoři systému Opel OnStar jsou k dispozici 24 hodin denně po 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Je jedno, zda řidič potřebuje cestovatelskou radu či jinou asistenční službu - školený pracovník mu vždy pomůže. Kromě toho se nová Astra díky systému Opel OnStar stává výkonným mobilním hotspotem WiFi 4G/LTE. K němu lze současně připojit až 7 mobilních koncových zařízení - od smartfonu po laptop.

V nové modelové řadě Astra bude mít premiéru také nová generace infotainmentu  IntelliLink. Ten umožní připojení smartfonů prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay. Jednotlivé systémy jsou navrženy tak, aby reprodukovaly nejčastěji využívané funkce smartfonů. U aplikace Android Auto jsou středobodem Google Maps, Google Now a možnost telefonování přes Google a také rostoucí nabídka aplikací pro audio a messaging. WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify a Podcast-Player… Kompletní seznam podporovaných aplikací je k dispozici na Android.com/auto. Apple CarPlay umožňuje snadný přístup k funkcím iPhone během jízdy a zobrazuje je na monitoru infotainmentu. Díky tomu může řidič pomocí dotykového monitoru nebo hlasovým ovládáním Siri uskutečňovat telefonické hovory, posílat a přijímat textové zprávy nebo přehrávat hudbu. Apple CarPlay podporuje aplikace jako např. Phone, Messages, Maps, Music a kompatibilní aplikace třetích stran. Kompletní seznam podporovaných aplikací je k dispozici na Apple.com/ios/carplay. Jednotlivé funkce lze ovládat prostřednictvím velkého barevného dotykového monitoru s úhlopříčkou 8 palců (20,3 cm) na středové konzoli, multifunkčního volantu (hlasitost) nebo hlasového ovládání.

 

Absolutní novinku a významným bezpečnostním prvkem v nové Astře bude inteligentní osvětlovací systém na bázi světelných diod IntelliLux LED. Inovativní systém segmentovaných světlometů LED Matrix nové generace, patentovaný značkou Opel, umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by byli oslňováni jiní účastníci provozu. Nový světelný systém tvoří celkem 16 segmentů ze světelných diod LED – po 8 na každé straně vozu – které automaticky a kontinuálně adaptují intenzitu resp. dosah a rozdělení světelného paprsku podle momentální dopravní situace. Systém využívá kameru Opel Eye pro monitorování pohybu jiných vozidel. Jakmile vůz opustí obec, automaticky se aktivují dálková světla – a zůstanou trvale zapnutá. V rychlosti 80 km/h zaregistruje řidič objekty u kraje silnice o 30 až 40 metrů dříve, než ve voze s konvenčními halogenovými nebo xenonovými tlumenými světly. Díky tomu může řidič reagovat asi o 1,5 sekundy dříve. Když kamera zaregistruje světla protijedoucího vozu nebo koncová světla vpředu jedoucího vozu, jednotlivé LED diody osvětlují přesně definované partie silnice, jiné diody se zase deaktivují. Svojí přesností a adaptabilitou posouvají světlomety LED Matrix osvětlovací technologie automobilů na zcela novou úroveň. Další předností je, že reflektory LED Matrix nejenom jasněji osvětlují cestu a její okolí než konvenční světlomety, ale mají i výrazně delší životnost než světlomety s halogenovými nebo xenonovými výbojkami. Další výhodou je, že systém LED Matrix nepotřebuje žádný pohyblivý mechanismus – individuální segmenty LED diod se zapínají a vypínají podle aktuální situace, což přispívá k celkově delší životnosti celého systému.

Kromě systému Opel OnStar a reflektorů IntelliLux LED jsou pro novou Astru k dispozici další bezpečnostní, asistenční a komfortní systémy. Systém čtení dopravních značek Traffic Sign Assistant a asistenční systém pro jízdu v jízdních pruzích Lane Keep Assist přispívají k bezpečnějšímu cestování, stejně jako systém indikace odstupu Distance Indication a výstraha před kolizí s automatickým nouzovým brzděním Forward Collision Alert a Collision Imminent Braking. Správnou rychlost udržuje tempomat s omezovačem rychlosti. Komfort jízdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist, který se aktivuje stlačením knoflíku. Při zařazení zpátečky se aktivuje couvací kamera, která přenáší obraz na monitor infotainmentu. A asistenční systém Side Blind Spot Alert registruje automobily v prostoru v okruhu 3 metrů kolem vozu, kam nevidí zpětná zrcátka.

Také nová sedadla s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) představují špičku ve třídě. AGR sedadla navazují na tradici oceněných ergonomických sedadel Opel. Sedadlo řidiče v nové Astře lze nastavovat v 18 směrech a parametrech, obě AGR sedadla mají i masážní funkci, ventilaci a elektropneumatické nastavování bočních částí sedáku a opěradla. Na vyšší komfort se mohou těšit i pasažéři na zadních sedadlech – kromě většího prostoru mohou být obě krajní sedadla vzadu na přání vyhřívaná.

 

Foto:Opel