Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Styling velkého kupé, vynikající prostornost a příkladná bezpečnost – jak se patří na vlajkovou loď značky – tak se profiluje nový Opel Insignia Sports Tourer.
Insignia druhé generace přesvědčuje designem, zavazadlovým prostorem maximálního objemu 1 640 litrů (to je o 100 litrů více, než u Insignie předchozí generace) a mnoha hi-tech prvky (od inovativních světlometů Opel IntelliLux LED a moderních asistenčních systémů až po head-up displej). Kromě toho nová Insignia poskytuje tradičně prvotřídní konektivitu díky dokonalé integraci smartfonů a nabídne i nové funkce telematického systému Opel OnStar, například možnost rezervace hotelu nebo vyhledání volného parkoviště. Nová vlajková loď Opelu je zároveň prvním modelem vyráběným v hlavním závodě Opel v Rüsselsheimu s osmistupňovou automatickou převodovkou, prostorovým kamerovým systémem se záběrem 360° nebo s inteligentním pohonem všech kol s funkcí aktivního rozdělování točivého momentu (tzv. vektorování točivého momentu). Nový Opel Insignia Sports Tourer se ve světové premiéře představí na blížícím se autosalonu v Ženevě (7. března).
Opel Insignia Sports Tourer je (v závislosti na motorizací a výbavě) až o 200 kg lehčí než předchozí verze. K této úspoře hmotnosti nejvíce přispělo využití lehkých materiálů a efektivní prostorové uspořádání komponent (tzv. packaging). Nižší hmotnost v kombinaci vylepšuje jízdní dynamiku – ještě nikdy nebylo žádné velké kombi z Rüsselsheimu tak agilní.
„Naše nová vlajková loď je doslova nabitá hi-tech prvky a cenově dostupnými technologiemi zvyšujícími bezpečnost a komfort jízdy. A k tomu přidává mimořádný vnitřní prostor. Ať už bude vůz využíván pro práci či volný čas, nová Insignia Sports Tourer splní každý požadavek majitele. A poskytne navíc i výborný pocit z dynamické jízdy, protože nový model je mnohem lehčí než jeho předchůdce a má podvozek FlexRide nejnovější generace,” říká Dr. Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva značky Opel.
Opel Insignia Sports Tourer vyjíždí s nejmodernějšími technologiemi, mezi kterými vynikají zejména adaptivní světlomety Opel IntelliLux LED, které pracují ještě rychleji a precizněji než dosud. Bezpečnost jízdy zvyšuje asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Keep Assist s automatickými korekcemi do řízení. Nová Insignia je prvním modelem značky Opel s tzv. aktivní kapotou: V případě kolize s chodcem se kapota během několika milisekund nadzvedne, čímž se zvýší prostor mezi kapotou a pevnými částmi motoru, což výrazně snižuje riziko poranění chodce.
Nejvyšší komfort garantují příplatková ergonomická sedadla s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken e. V. – kampaň za zdravá záda) vybavená i masážní funkcí, ventilací a pamětí na nastavení. U AGR sedadel lze nastavovat i šířku bočních opěr sedáku a opěradla. Kromě toho mohou byt vnější zadní sedadla i vyhřívaná a elektricky vyhřívané je i sklo čelního okna.
Dokonalý kontakt s okolím vylepšuje i na přání montované rozměrné panoramatické střešní okno. Opel dbá i na pohodlné nakládání zavazadel, a proto lze dveře zavazadelníku kombi modelu Insignia Sports Tourer ovládat i bezdotykově – senzory, které zachytí kývnutí nohy pod zadním nárazníkem.
Jak základní liftback Opel Insignia Grand Sport, tak i kombi Insignia Sports Tourer netají mnohé rysy ceněné studie Monza Concept. I když délka nového kombi 4 986 milimetrů je nepatrně větší oproti předchůdci, nový model působí atletičtějším a agilnějším dojmem. K tomu výrazně přispívá o 11 mm širší rozchod kol, prominentní maska chladiče a světlomety inspirované studií Monza Concept. Celkové proporce vozu ale určuje především rozvor, který se prodloužil o výrazných 92 mm na 2 829 milimetrů, a o 30 mm zkrácený přední převis karoserie. Charakteristický břit v bočních dveřích se zdvíhá směrem dozadu, chromovaná nadokenní lišta přechází do koncových skupinových světel z LED diod a dodává jen 1 483 mm vysokému kombi Insignia Sports Tourer ještě atletičtější vzhled.
Opel Insignia Sports Tourer nové generace působí jako vysoce elegantní a sportovní vůz, je ale také mimořádně praktický. Nakládání usnadňuje nízko položený práh zavazadlového prostoru, zvětšila šířka ložné plochy mezi podběhy zadních kol a o 97 vzrostla i délka ložné plochy na celkových 2 005 mm při sklopených opěradlech zadních sedadel. Zavazadlový prostor nového Opelu Insignia Sports Tourer má maximální objem 1 640 litrů, což je o 100 litrů více než v případě předchůdce. Manipulaci se zavazadly hodně usnadňují i elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru řízené pohybovým senzorem. V kombinaci se systémem bezklíčového odemykání a startování „Keyless Open“ tak stačí jen malý pohyb nohy pod zadním nárazníkem a dveře zavazadlového prostoru se bez dotyku ruky otvírají či zavírají. Inteligentní systém navíc registruje překážky a hrozí-li kolize, dokáže zastavit pohyb dveří. Výšku vyklopení dveří zavazadelníku lze naprogramovat např. podle výšky stropu garáže. Samozřejmě, že dveře zavazadlového prostoru lze otvírat a zavírat také tlačítkem ve výplni řidičových dveří nebo dálkovým ovládáním na klíči k vozu. Variabilitu zavazadlového prostoru nového Opelu Insignia Sports Tourer zvyšuje na přání dodávané zadní sedadlo dělené na tři části v poměru 40/20/40. Rovněž na přání se dodává sada FlexOrganizer obsahující lišty v bocích a podlaze, do kterých se upínají nejrůznější dělicí sítě a příčky, takže každý náklad lze bezpečně uchytit proti nežádoucímu pohybu.
Výška stropu se zvýšila o 31 milimetrů, šířka v úrovni ramen o 25 milimetrů a šířka v úrovni boků o 27 milimetrů. Dojem velkého prostoru umocňuje i příplatkové panoramatické střešní okno velikosti 1 400 x 860 milimetrů, které sahá dozadu až nad hlavy zadních pasažérů. V nové Insignii Opel vůbec poprvé nabízí vyhřívaní zadních krajních sedadel.
Čisté linie a povrchy přístrojové desky nové Insignie Sports Tourer přispívají k elegantnímu vzhledu interiéru. Dotykový bezrámový displej systému IntelliLink dodává přístrojovému panelu prémiový charakter. Kromě dotykového displeje lze funkce vozu intuitivně ovládat tlačítky, uspořádanými do třech linií. Horní řada pod displejem je vyhrazena systému infotainmentu, střední linie ovládá vytápěním ventilaci a klimatizaci a spodní řada před řadicí pákou je určena pro ovládání asistenčních systémů. Zábavu i spojení s okolím poskytují nejmodernější systémy IntelliLink kompatibilní s aplikacemi Apple CarPlay i Android Auto. Pokud je smartfon řidiče optimálně integrovaný do infotainmentu vozu, může se pohodlně dobíjet i bez kabelu. Součástí standardní výbavy je i revoluční telematický systém Opel OnStar s mnoha bezpečnostními a asistenčními funkcemi – od automatického přivolání pomoci v případě nehody až po lokalizaci odcizeného vozu. Nyní si prostřednictvím dispečinku služby OnStar může řidič také např. vybrat a rezervovat hotel nebo najít volné parkoviště. OnStar funguje i jako výkonný hotspot 4G LTE Wi-Fi, který dovoluje připojení několika koncových zařízení k internetu.
Jedním z opravdu výjimečných prvků nové Insignie jsou adaptivní světlomety IntelliLux LED druhé generace. Nové světlomety Opel IntelliLux LED mají nyní po 16 segmentech z LED diod. Vyšší počet LED segmentů umožňuje přesnější a rychlejší rozložení světelných paprsků podle podmínek v provozu. V zájmu lepšího osvětlení zatáček při jízdě na dálková světla přidali konstruktéři novým IntelliLux LED světlometům další funkci: Intenzita vnitřních LED segmentů se mění s natočením volantu. Každý IntelliLux LED světlomet obsahuje i bodové dálkové světlo, které zvyšuje dosah dálkových světel až na 400 metrů, takže řidič má mnohem lepší výhled.
K dalším významný asistenčním systémům patří:
Head-up displej: Informace o rychlosti jízdy, rozpoznané dopravní značky, nastavená rychlost tempomatu nebo omezovače rychlosti a navigační piktogramy se promítají přímo na sklo čelního okna v bezprostředním zorném poli řidiče.
Kamerový systém se záběrem 360° je tvořen čtyřmi kamerami umístěnými vpředu, vzadu a na každé straně vozu. Zpracovaný obraz tohoto systému kamer dává řidiči „ptačí“ přehled o situaci kolem vozu v okruhu 360 stupňů.
Adaptivní tempomat ACC měří pomocí radaru odstup od vpředu jedoucího vozu a podle toho přizpůsobuje rychlost jízdy v rámci přednastavené hodnoty. Pokud se odstup nebezpečně zmenší, aktivuje adaptivní tempomat ACC automatické nouzové brzdění.
Zařízení proti nechtěnému vyjetí z pruhu Lane Keep Assist s automatickou korekcí řízení. Asistenční systém pro udržování jízdního pruhu sám zasahuje do řízení, tak, aby opravil směr jízdy, takže dokáže zabránit nehodám způsobeným neúmyslným vybočením z jízdního pruhu.
Rear Cross Traffic Alert. Asistenční systém pro vyparkování vozu využívá při couvání radarová čidla v zadním nárazníku s dosahem až 20 metrů pro monitorování jiných vozidel a objektů přibližujících se z boků v úhlu 90 stupňů.
Dokonalý požitek z jízdy a bezpečnost za všech podmínek zaručuje nový inteligentní pohon všech kol s funkcí vektorování točivého momentu. Dvě elektricky ovládané multilamelové spojky nahrazují tradiční diferenciál zadní nápravy a zabezpečují přesné individuální rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola zadní nápravy bez ohledu na povrch silnice – štěrk, vodu, sníh či led. Tato koncepce umožňuje tzv. „torque vectoring“ – aktivní přerozdělování točivého momentu na jednotlivá kola. Například při jízdě v zatáčce se vyšší točivý moment pošle k vnějšímu zadnímu kolu, což redukuje nedotáčivost a umožní přesnější ovládání vozu. Systém reaguje ve zlomcích sekund na změny polohy pedálu plynu, takže vůz zůstává stabilní a snadno ovladatelný v každé situaci.
Zdokonalený podvozek FlexRide je základem vynikajících jízdních vlastností za každé situace. Podvozek FlexRide přizpůsobuje charakteristiky tlumičů pérování, posilovače řízení, elektronického pedálu plynu a případně i automatické převodovky (body pro přeřazení) buď samočinně, nebo podle řidičem zvoleného režimu (‘Standard’, ‘Sport’, ‘Tour’).
Opel Insignia Sports Tourer bude k dispozici s širokou škálou turbodmychadlem přeplňovaných zážehových i vznětových motorů s přímým vstřikováním paliva spolu s nejmodernějšími převodovkami. Absolutní novinkou u značky Opel je efektivní osmistupňová automatická převodovka. Ta zpočátku bude k dispozici jen pro verze s pohonem všech kol.
Foto:Opel