MotorInfo

Opel Handy Cyklo Maraton v cíli

7.8.2013 12:30
Opel Handy Cyklo Maraton v cíli

Čtyři dny non-stop napříč ČR a SR šlapalo na kolech (a točilo pákami handy-biků) šest týmů, které se přihlásily do prvního ročníku extrémního závodu Opel Handy Cyklo Maraton.

Tým českého a slovenského zastoupení značky Opel se nakonec radoval nejvíce. Po 63 hodinách dorazil do cíle bezmála 2 tisíce km dlouhého závodu jako první.

„Všichni jsme určitě si hrábli na samé dno sil, ale nadšení z vítězství vše přebíjí,“ prohlásil v cíli Pavel Šilha, ředitel českého a slovenského zastoupení automobilky Opel a zároveň kapitán vítězného týmu. „Jsme nadšeni, že jsme mohli podpořit dobrou věc. A možná se nám také podařilo dokázat, že Opel má opravdu sportovního ducha – vždyť kdo by od nás - „kancelářských krys“ - čekal, že předvedeme takový výkon!“

Pravidla Opel Handy Cykolo Maratonu, jehož „otcem“ je známý handbiker Heřman Volf, byla jednoduchá: Postavte si tým složený ze čtyř nebo osmi cyklistů, z nich nejméně jeden bude hendikepovaný, a projeďte co nejrychleji (limit byl stanovený na 111 hodin) osm povinných průjezdních bodů na trati dlouhé přibližně dva tisíce kilometrů. Vše ostatní je už na vás - zvolte si vlastní taktiku střídání, najděte si nejpříhodnější cestu, sežeňte si doprovody… Hlavním partnerem maratonu se stalo české a slovenské zastoupení automobilky Opel, které před několika měsíci rozjelo projekt komplexní podpory zdravotně postižených občanů Opel HANDYCARS a má tedy k této problematice velmi blízko.

Zdraví s hendikepovanými jeli „pro“ další postižené

Opel Handy Cyklo Maraton nebyl ale jenom o adrenalinu a trhání rekordů. Každý ze závodních týmů byl patronem jednoho člověka krátce po usednutí na invalidní vozík. „Z vlastní zkušenosti vím, že nejtěžší pro čerstvého vozíčkáře je první rok a návrat do normálního života. My, kteří jsme se už s hendikepem naučili žít, budeme bojovat za ty, kteří se to teprve učí. Jde v první řadě o morální podporu a motivaci, co všechno se na vozíku dá zvládnout. V září se pak všichni sejdeme na Slapech. Pro své „svěřence“ jsme připravili zážitkový víkend v přírodě, kde je naučíme orientaci a pohybu v terénu, vyzkoušíme si nejrůznější sporty, ale hlavně si ukážeme, jak důležité je kamarádství a pozitivní myšlení,“ říká Heřman Volf.

Vlna nadšení a solidarity

Do stanoveného limitu 111 hodin se nakonec vešly všechny týmy, které vydržely až dokonce. Rozdíl mezi prvním a posledním týmem byl ale celých 24 hodin. Cílovou pásku jako první protnul tým Opel CS, který od prvního dne závodu nasadil vysoké tempo a zvolil asi nejefektivnější taktiku střídání čtveřic po osmihodinových směnách. Ke zdolání 1 848 km z nejzápadnějšího výběžku ČR na samý východ SR a zpět do Prahy mu stačilo pouhých třiašedesát hodin (přesně 63:03“).

„Byl to závod, ale o umístění ani tolik nešlo. Když mi v cíli lidé na vozíku říkali, že nic tak intenzivního a úžasného ještě nezažili, když jsem viděl přátelství, která během cesty vznikla mezi zdravými a hendikepovanými cyklisty, podporu a solidaritu mezi týmy a záplavu ohlasů z řad veřejnosti, kteří nás ve dne v noci sledovali třeba přes internet, uvědomil jsem si, že to mělo smysl,“ říká Heřman Volf, který s myšlenkou na uspořádání extrémního závodu přišel. „Nejeli jsme pro sebe, ale pro druhé – a tím je náš závod unikátní. Chtěli jsme lidem na vozíku i široké veřejnosti ukázat, že život s hendikepem nekončí, pokud vám nechybí odhodlání a máte kolem sebe dobré kamarády!“

Štafetovým kolíkem, který mapoval trasu jednotlivých týmů, byl GPS lokátor velikosti krabičky od sirek. Díky jemu mohl kdokoli v reálném čase sledovat na stránkách www.111hodin.cz jak se závod vyvíjí. „V prvních hodinách nám dokonce spadl server a museli jsme navyšovat jeho kapacitu. Během čtyř dnů navštívilo stránku s on-line mapou závodu více než 30 tisíc lidí,“ prozradil producent projektu Miloslav Doležal.

Že závod nebude nedělním výletem, to se ukázalo již druhý den ráno, kdy odstoupil čtyřčlenný tým TK Vyšehrad. Nelehké rozhodnutí učinili poté, co v mikrospánku téměř havarovali se svým doprovodným vozem. Všechny také vyděsila zpráva o nehodě nejstaršího účastníka, pětasedmdesátiletého Heřmana Volfa staršího. Čtvrtý den závodu mu poblíž Olomouce praskla přední vidlice a po pádu musel být převezen do nemocnice se zraněním hlavy. Po sedmi hodinách byl Volf starší z nemocnice propuštěn a handbiker Heřman Volf mladší spolu se svým bratrem Michalem a nejmladší účastnicí maratonu, osmnáctiletou Markétou, dokázali závod dokončit ve třech.