MotorInfo

Opel Astra se představil na Autoshow v Praze

30.9.2015 20:02
Opel Astra se představil na Autoshow v Praze

Opel Astra nové generace se po světové premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představil i v ČR na výstavě Autoshow Praha.

Nová Astra je až o 200 kilogramů, v každém případě však minimálně o 120 kilogramů, lehčí než předchůdce. Rozhodující roli při tom sehrává zcela nová architektura vozidla. U každé konstrukční skupiny se jmenovitě dbalo na kompaktní rozměry a lehké materiály. Hmotnost samotné karosérie je nižší o 77 kilogramů (více než 20 procent), zatímco konstrukční opatření na podvozku přinesla úsporu dalších 50 kilogramů. K tomuto výsledku přispělo použití komponentů z oceli ultra vysoké pevnosti, kompaktnější pomocné rámy, stejně jako i snížení hmotnosti prvků přední i zadní nápravy. Kromě toho se konstruktéři rozhodli nepoužít úplný kryt podlahy vozidla k další optimalizaci aerodynamiky a namísto toho aerodynamicky optimalizovali přímo komponenty podvozku a prvky pohonného ústrojí. Dalším příkladem optimalizace rozměrů a hmotnosti je kratší přední i zadní převis karosérie, nebo o 25 procent lehčí výfuková soustava. Výsledkem této odtučňovací kúry je zvýšení agility i komfortu jízdy. Astra nyní poskytuje zkrátka víc radosti z jízdy než kdykoli předtím

I přes menší vnější rozměry nabízí nová Astra více vnitřního prostoru. S celkovou délkou 4,37 metru je o téměř 50 milimetrů kratší než předchůdkyně, šířka se zmenšila o 5 milimetrů na 1,81 metru (bez vnějších zpětných zrcátek), s výškou 1,48 metru je o 2,5 cm nižší než předchůdce. Rozvor se zkrátil o 2 centimetry, ale vnitřní prostor kabiny vzrostl: Pasažéři v zadní části kabiny mají nyní o 35 milimetrů větší prostor pro nohy, což zlepšuje pohodlí při jízdě i pocit vnitřního prostoru. Na předních sedadlech je vnitřní výška větší o 22 milimetrů. Astra nové generace má průměrný koeficient aerodynamického odporu pod hranicí 0,30. Aerodynamicky nejlepší verze má hodnotu 0,285, což je o 0,04 bodu pod nejaerodynamičtějším předchůdcem a vynikající hodnota pro kompaktní automobil s karosérií hatchback.

Pod kapotou nového modelu Astra najdete výhradně agregáty z kompletně nového portfolia pohonných jednotek s výkonovým rozpětím od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Benzinové i naftové motory s objemy od 1,0 do 1,6 litru mají tři společné charakteristiky: Kombinují nejvyšší možnou účinnost s nejlepší reakcí a s vysokou kulturou chodu. Základní verze má celohliníkový benzinový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 74 kW (100 k). Dále je v nabídce tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 77 kW (105 k). V kombinaci s pětistupňovou automatizovanou převodovkou Easytronic 3.0 má normovanou spotřebu pouze 4,2 litru benzinu na 100 kilometrů v kombinovaném cyklu a nízké emise CO2, čímž je Astra nové generace po stránce spotřeby paliva a šetrnosti k životnímu prostředí jedním z nejlepších vozů kompaktní třídy s benzinovým motorem.

V nové modelové řadě Astra debutuje i zcela nový čtyřválcový motor 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo. Agregát je nabízen s výkonem 92 kW (125 k) nebo 110 kW (150 k) a v obou případech poskytuje největší točivý moment 245 N.m. Konstrukčně patří do jedné řady jako menší tříválec a díky celohliníkové konstrukci má nižší hmotnost než předcházející turbodmychadlem přeplňovaný motor stejného objemu. Nejúspornější verze má spotřebu 4,9 litru na 100 kilometrů (emise CO2 114 g/km).

Nejvýkonnější zážehovou pohonnou jednotkou v modelové řadě Astra bude motor 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 147 kW (200 k) a s působivým točivým momentem 300 N.m (s funkcí overboost). Zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň s ním trvá 7,5 vteřiny a nejvyšší rychlost je 235 km/h (předběžné údaje).

Na příznivce vznětových motorů čeká turbodiesel 1.6 CDTI, který je k dispozici ve třech výkonových stupních od 70 kW (95 k) do 100 kW (136 k) - ve všech případech poskytuje nejvyšší točivý moment 320 N.m. V kombinaci se standardní šestistupňovou manuální převodovkou leží emise CO2 pro každou verzi pod hranicí 100 gramů na kilometr. Aktuálním šampiónem v účinnosti nové modelové řady Astra je verze 1.6 CDTI s výkonem 81 kW (110 k), která má spotřebu jen 3,4 litru nafty na 100 kilometrů a emise CO2 na kilometr jízdy jen 90 gramů.

Pro nový model Astra jsou na výběr tři typy převodovek: Pětistupňová a šestistupňová manuální převodovka, automatizovaná pětistupňová manuální převodovka Easytronic 3.0 a šestistupňová automatická převodovka. Automat se dá objednat v kombinaci s motory 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 110 kW (150 k) a 1.6 CDTI s výkonem 100 kW (136 k).

Astra nové generace je prvním modelem Opel, který bude od začátku k dispozici se systémem Opel OnStar. Osobní servisní asistenční systém je strážný anděl, který je 365 dní v roce jednoduše dostupný stisknutím tlačítka. Jestliže dojde k aktivaci airbagů, Opel OnStar dostane automaticky informaci o poloze vozidla a dispečink vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby. Kromě toho OnStar změní nový Opel Astra na mobilní Wi-Fi hotspot 4G LTE. Současně k němu může být připojeno až 7 mobilních koncových zařízení od smartfonů přes tablety až po laptopy. V modelové řade Astra bude debutovat i systém infotainmentu IntelliLink nové generace ve dvou odlišných verzích. Poprvé IntelliLink umožní připojení smartfonů prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Každý systém optimálně navazuje na funkce nejčastěji používaných operačních systémů pro chytré telefony.

Absolutní novinkou a významným bezpečnostním prvkem v nové modelové řadě Astra je inteligentní osvětlovací systém na bázi světelných diod IntelliLux LED. Inovativní soustava reflektorů LED matrix nové generace umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly bez rizika oslnění ostatních účastníků silničního provozu a Astra ho poprvé přináší do kompaktní třídy. Systém tvoří 16 segmentů ze světelných diod LED (po 8 na každé straně vozidla), které automaticky a kontinuálně adaptují dosah a rozdělení světelných paprsků podle momentální situace v provozu. Jakmile kamera zaregistruje reflektory protijedoucích vozidel nebo koncová světla vozů jedoucích vpředu, individuálně deaktivuje LED osvětlující příslušnou zónu. Přitom je zbylá část vozovky a krajnice stále jasně osvětlená. Svou přesností a adaptabilitou posouvají světlomety LED matrix osvětlovací technologii na zcela novou úroveň.

Kromě systému Opel OnStar a reflektorů IntelliLux LED si majitelé nového modelu Astra mohou užívat širokou škálu bezpečnostních, asistenčních a komfortních systémů, které byly dosud běžné jen ve vyšších segmentech. Kamera Opel Eye nové generace, která má premiéru v nové modelové řadě Astra, přináší výrazné zlepšení. Systém rozeznávání dopravních značek Traffic Sign Assist  nyní pro přesnější pokyny kombinuje obrazy kamery a informace z navigačního systému. Asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Departure Warning je doplněný funkcí Lane Keep Assist s automatickou korekcí řízení pro případ, že vozidlo neúmyslně opouští jízdní pruh. Zdokonalené byly i funkce na dodržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Forward Collision Alert nyní upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí i pomocí LED světla odráženého čelním sklem jako doplňkem k akustickému signálu a vyskakovací ikony (pop-up) ve sdruženém přístroji. Jestliže není reakce řidiče na výstrahu dostatečná, systém nyní podpoří brzdění (Integrated Brake Assist) nebo automaticky zabrzdí vozidlo (Autonomous Emergency Braking), čímž pomáhá předcházet kolizím anebo snižovat intenzitu nárazu při nízkých rychlostech (od 8 km/h do 80 km/h). Při rychlosti 40 km/h dokáže systém autonomně zabrzdit vozidlo plnou intenzitou. Další výstražný systém zvyšující bezpečnost Side Blind Spot Alert pomocí ultrazvukových senzorů monitoruje prostor za vozidlem, kam řidič nemůže vidět ve zpětných zrcátkách. Na rozeznané vozidlo upozorňuje řidiče ikonami LED a akustickým signálem.

Správnou rychlost hlídá tempomat s omezovačem rychlosti. Komfort jízdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist, který se dá aktivovat stisknutím tlačítka a vozidlo ovládáním řízení samo automaticky zaparkuje na vhodné místo. Při zařazení zpátečky se aktivuje couvací kamera, přenášející obraz na monitor systému infotainmentu.

Nová přední sedadla s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.; Akce za zdravá záda) představují špičkovou třídu. Navazují na tradici oceněných ergonomických sedadel Opel a přinášejí nové komfortní prvky. Sedadlo řidiče se dá nastavovat v 18 směrech, obě dvě sedadla AGR pak mají masážní funkci, ventilaci a elektropneumatické nastavování bočních částí sedáku i opěradla, což je v kompaktní třídě jedinečná kombinace. I pasažéři vzadu se mohou těšit z většího pohodlí – kromě většího prostoru mohou být na přání obě vnější zadní místa vyhřívaná.

 

Astra NG Cenik CZ.pdf

 

Foto:Opel