MotorInfo

Opel Astra GTC přijede na podzim

8.6.2011 14:48
Opel Astra GTC přijede na podzim

Opel Astra GTC bude mít světovou výstavní premiéru na 64. autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Výrobce již ale v těchto dnech uvolnil první informace.

Automobilku Opel čeká letos rušný podzim, a to kvůli premiérám hned tří nových zásadních modelů - revolučního elektromobilu s prodlouženým dojezdem Ampera, MPV nové generace Zafira Tourer a třídveřového kompaktního sportovně pojatého modelu Astra GTC. Opel Astra GTC bude mít světovou výstavní premiéru na 64. autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, který se koná ve dnech 15. až 25. září 2011.

Karoserie nového modelu Opel Astra GTC je modelována ostrými hranami, dodávajícími dramatické akcenty čistým, splývajícím liniím modelu kupé. Po technické stránce všechny verze modelů Astra GTC profitují z nové konstrukce přední nápravy HiPerStrut, která ideálně doplňuje inovativní zadní nápravu patentované konstrukce s Wattovým přímovodem, která garantuje dokonalou stabilitu a vynikající ovladatelnost.

Výrobce předpokládá, že Astra GTC bude tvořit 15 až 20 % z celkových prodejů modelů Astra a že přispěje k dalšímu zvýšení atraktivity úspěšných kompaktních modelů značky Opel, jejíž tržní podíl v Evropě vzrostl z 8,3 % v roce 2009 na 11,4 % v roce 2010.

Atletický design karoserie s ostrými šlachovitými liniemi

Sériový model Astra GTC je výrazně inspirovaný studií Opel GTC Paris Concept, která se představila na podzim roku 2010 na autosalonu Mondial de l’Automobile v Paříži. Kompaktní pětimístné kupé má jedinečný design. Ani jeden vnější díl karoserie není shodný s jinými verzemi řady Astra – výjimkou jsou jen vnější zpětná zrcátka a střešní anténa. Šest ze sedmi kol z lehkých slitin velikosti od 17“ do 20“ je vyhrazeno exkluzivně pro model Astra GTC.

V profilu vozu designeři umocnili jeho dramatičnost omezením počtu linií. Pouze tři linie vytvářej napětí a modelují tvar karoserie modelu Astra GTC. Prvou je jemná linie, klesající dolů od předních dveří ke spodní části zadního blatníku, jež dodává energii bočním partiím vozu – typická „čepeľ“ je obdobná, jako u modelu Insignia. Druhá linie, která vychází z vnější dveřní kliky a táhne se až do zadní části vozu, zvýrazňuje dramatický image rozdělením boční časti karoserie na dvě výrazné plochy. Třetí linie, která sleduje čistou, sportovní siluetu střechy kabiny, má leskle černou povrchovou úpravu – tím zvýrazňuje grafiku bočních oken a vede mimoděk pohled k integrovanému zadnímu spojleru.

Stylisticky čistou přední část karoserie charakterizuje pro automobily Opel typická podélná ostruha na kapotě motoru a  úzké světlomety ve tvaru orlích očí s denními světly v profilu křídla. Reflektory navazují na chromovanou lištu s logem a dělenou maskou chladiče lichoběžníkového tvaru v nárazníku, což umocňuje sportovní charakter vozu.

Nejdramatičtější oblastí karoserie modelu Astra GTC je přechod mezi boky karoserie a kabinou. Široká „ramena“ zadních vyklenutých blatníků dodávají karoserii impozantní proporce a energický postoj. Zadní sloupek karoserie navazuje na zadní spojler, rafinovaně integrovaný do prodloužené linie střechy. Na přání dodávané LED diody zvýrazňují motiv křídla v grafice podélných koncových skupinových světel.

Speciální konstrukce přední nápravy zlepšuje ovladatelnost

Mechatronický podvozek modelu Astra GTC má přední nápravu konstrukčně blízkou nápravě modelu Insignia OPC, která zlepšuje jízdní vlastnosti a garantuje bezprostřední reakce vozu, což od sportovních vozů očekávají jejich nároční řidiči. Oproti pětidveřové verzi má Astra GTC o 15 mm nižší světlou výšku, přičemž základní proporce podvozku se mírně zvětšily. Díky prodlouženým ramenům zadní nápravy vzrostl rozvor o 10 mm ze 2 685 mm na 2 695 mm. Také rozchod obou náprav je zvětšený na 1 584 mm (+ 40 mm) vpředu a  1 588 mm (+ 30 mm) vzadu. To umožnilo použití kol většího průměru se sportovními nízkoprofilovými pneumatikami, které zlepšují stabilitu a dodávají vozu výrazný vizuální akcent.

Ta nejvýznamnější změna ale není na první pohled viditelná: Všechny verze řady Astra GTC (bez ohledu na použitý motor a stupeň výbavy), mají novou přední nápravu HiPerStrut (High Performance Strut). Oproti běžné nápravě s kombinovanými tlumičovými vzpěrami McPherson, použité u pětidveřových modelů řady Astra, má náprava HiPerStrut pozměněnou geometrii – především zmenšený odklon osy čepu řízení. Tím se zlepšuje vedení kol, redukuje se přenos sil od hnacích předních kol do řízení a zvyšuje se přesnost ovládání. Díky nové přední nápravě má Astra GTC vitální a sportovní jízdní vlastnosti, lepší ovladatelnost a řízení garantuje zřetelnější zpětnou vazbu.

Konstrukce zadní nápravy kombinuje vlečená ramena, propojená torzně poddajnou příčkou, a Wattův přímovod. Tato konstrukce, patentovaná značkou Opel, prokázala své výhody už v předchozích verzích modelové řady Astra. Je lehčí a kompaktnější než složité víceprvkové závěsy zadních kol, přičemž ale poskytuje stejně vysoký jízdní komfort, vynikající izolaci od přenosu vibrací, resp. hluku a zaručuje výbornou stabilitu.

Konstrukce podvozku FlexRide modelu Astra GTC dokonale integruje systém tlumičů pérování s plně adaptivní regulací. Tento systém zvyšuje dynamickou stabilitu vozu, zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a optimalizuje reakci vozu na impulzy řízení tím, že automaticky přizpůsobuje charakteristiky tlumičů pérování stavu vozovky, rychlosti jízdy a individuálnímu stylu řízení konkrétního řidiče. Lepší stabilita a ovladatelnost přispívají ke zvýšení aktivní bezpečnosti vozu v kritických situacích. Systém FlexRide navíc dovoluje řidiči měnit pouhým stisknutím knoflíku celkové nastavení podvozku ve třech režimech - na výběr je vyvážený režim „Standard“, komfortně orientovaný „Tour“ nebo aktivní režim „Sport”.

Čtyři motory na začátku, zanedlouho sportovní verze

Opel Astra GTC bude od začátku prodeje k dispozici se čtyřmi motory – jedním vznětovým a třemi zážehovými. Vylepšený turbodiesel 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva „common-rail“ má výkon zvýšený na 121 kW (165 k) a standardně je vybavený filtrem pevných částic ve výfukových plynech. Tento agregát je propojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Součástí standardní výbavy je i nový systém Start/Stop, snižující spotřebu paliva v městském provozu. Motor 2.0 CDTI spojuje vynikající výkonové parametry s vysokou účinností. Díky funkci overboost dává agregát největší točivý moment 380 N.m a modelu Astra GTC uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy. Maximální rychlost s tímto motorem je 210 km/h. Kombinovaná normovaná spotřeba paliva činí jen 4,9 l nafty na 100 km a emise CO2 činí jen 129 g/km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 56 litrů ujede Astra GTC 2.0 CDTI přes 1 100 km.

Systém Start/Stop se standardně montuje i do obou turbodmychadlem přeplňovaných zážehových čtyřválců 1.4 Turbo o výkonech 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba tyto agregáty se kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou, dosahují shodného točivého momentu až 200 N.m a mají stejnou i průměrnou normovanou spotřebu paliva 5,9 l na 100 km a emise (139 g/km CO2 na km). Vrchol nabídky zážehových motorů představuje motor 1.6 Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou o výkonu 132 kW (180 k), s nímž Astra GTC jede až 220 km/h.

Po premiéře na frankfurtském autosalonu IAA přibudou další motory. Nejsportovnější verze, včetně mimořádně výkonného modelu OPC, vyjedou v roce 2012.

Inovativní technologie zvyšují požitek z jízdy i bezpečnost

Všechny motorizace Astry GTC zaručují díky sofistikovanému podvozku mimořádný požitek z jízdy. Ten může dále umocňovat celá škála inovativních systémů. Druhá generace kamerového systému Opel Eye profituje z rozšířené funkčnosti. Funkce  Traffic Sign Recognition (TSR) dokáže identifikovat více dopravních značek než doposud a informace jsou doplňovány daty z navigačního systému. Kromě známé funkce Lane Departure Warning (LDW), která varuje před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu, systém LDW nyní podporuje i novou funkci Following Distance Indication (FDI), díky níž je řidič vizuálně informován o odstupu od vpředu jedoucího vozu. Astra GTC si přináší v pořadí již čtvrtou generaci bi-xenonových adaptivních světlometů Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Kromě dosud známých devíti funkcí dosavadního systému AFL+ (mj. asistenční systém dálkových světel, který samočinně přepíná dálková a tlumená světla v závislosti na okolním provozu) mohou být světlomety Astry GTC doplněny funkcí Intelligent Light Ranging (ILR). Tato funkce využívá kamery systému Opel Eye pro měření vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho nastavuje dosah tlumených světel. Díky těmto deseti funkcím lze o Astře GTC hovořit jako o voze s nejlepšími světlomety ve své třídě.

Elegantní a funkční design

Na rozdíl od většiny konkurentů v případě Astry GTC neovlivňuje její design a´la kupé funkčnost tohoto automobilu. V interiéru je místo pro pět osob, variabilní zavazadlový prostor má využitelný objem od 370 l do 1 235 l, což je až o 200 l více, než u většiny konkurence. Objem odkládacích schránek a prostorů v interiéru se oproti předcházející generaci Astra GTC zvětšil o 50 %. Přispěla k tomu i elektricky ovládaná parkovací brzda, která uvolnila prostor na středové konzoli, tedy přesně v nejlépe přístupné oblasti.

Design interiéru modelu Astra GTC se vyznačuje vysokou kvalitou. Kombinuje výrazně modelované plochy a dynamické linie, elegantní sportovní charakter umocňují nové potahové látky, barvy a dekorační obklady. K dispozici je i nové kožené čalounění, kombinující umělou kůži Alcantara a kůži Nappa. Osobitný charakter modelu Astra GTC umocňuje i standardně dodávaný sportovní volant s ergonomicky tvarovaným věncem.  Za příplatek se dodávají ergonomická přední sedadla AGR s osmisměrným nastavováním, čtyřsměrně nastavitelnou bederní opěrkou a podélně nastavitelnou opěrkou stehen. Sedadla AGR (Aktion Gesunder Rücken – Akce za zdravá záda) mají atest asociace zdravotnických expertů.

Opel Astra GTC byl navržen a zkonstruovaný v Mezinárodním technickém a vývojovém centru značky Opel v německém Rüsselsheimu, vyrábět se bude v závodě Opel v polských Gliwicích.