MotorInfo

Opel Ampera se zapíše do České knihy rekordů

7.9.2012 20:49
Opel Ampera se zapíše do České knihy rekordů

Projekt Ampera e-Motion 2012 dorazil do cíle v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.

Opel Ampera a především řidič - publicista a elektromobilní nadšenec Jakub Špaček – se snažili maximum cesty absolvovat na elektřinu. Najeli tak během své třináctidenní prezentační pouti po českých a slovenských dealerstvích značky Opel celkem 2 736 kilometrů, na kterých si vystačili pouze se 31,2 litry benzinu - průměrná spotřeba benzinu tedy činila jen 1,14 l/100 km!

Zaknihovaný rekord

„Mohu potvrdit, že před startem zapečetěná pětatřicetilitrová nádrž Opelu Ampera nebyla otevřena, takže do připravovaného vydání České knihy rekordů můžeme zapsat tento výkon jako český rekord v disciplíně „ujetá vzdálenost na jednu nádrž paliva“,“ potvrdil Miroslav Jonáš z pelhřimovské „rekordní“ agentury Dobrý den. Kromě agentury Dobrý den sledoval regulérnost celé jízdy i GPS monitoring.

„Ano, jsme soutěživí, a chtěli jsme názorně předvést, co Ampera dokáže,“ říká Pavel Šilha, generální ředitel českého a slovenského zastoupení značky Opel. „Na internetu lze nalézt řadu neoficiálních i oficiálních rekordů v dojezdu na jednu nádrž. Ten asi nejdelší se uskutečnil před časem v USA, kdy posádka s konvenčním vznětovým modelem s velkou palivovou nádrží ujela celkem 2 617 km. Našich 2 736 kilometrů ujetých s Amperou na jednu nádrž benzinu je tedy nejenom českým rekordem, ale zřejmě i aktuálně nejlepším světovým výkonem.“

Ampera nabízí výrazně nižší provozní náklady

Projekt Ampera e-Motion 2012 si kladl za cíl především seznamovat klienty dealerů Opel s novým elektromobilem, který patří do kategorie E-REV elektromobilů s tzv. prodlužovačem dojezdu. Pro určitý okruh zákazníků může být E-REV elektromobil Ampera ideálním vozem pro každodenní využívání: „Provozní náklady jsou v závislosti na odběrním tarifu elektřiny 2,5x až 5x nižší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. A dojezd Ampery na elektřinu vyhovuje životnímu stylu a potřebám výrazné většiny evropských řidičů. Určitě nejsilnější stránkou Ampery je ale její schopnost plynule pokračovat v jízdě i po vybití baterií – a právě to rekordní jízda skvěle prokázala,“ říká ředitel Šilha.

Kilometr za korunu

Při rekordní 2 736 km dlouhé jízdě spotřebovala Ampera 299,9 kWh elektřiny a 31,2 l benzinu. To při průměrné ceně elektřiny pro domácnost 4,54 Kč/kWh a průměrné ceně benzinu 38,20 Kč/l znamená náklady jen 0,93 Kč/km… běžný vůz třídy Ampery se podobně výkonným zážehovým motorem by tuto vzdálenost ujel s náklady přibližně 2,63 Kč/km, tedy téměř třikrát dráž! A to při výraznějším využití levnějšího tzv. nočního proudu pro nabíjení Ampery by byly její náklady na ujetý kilometr ještě zřetelně nižší…

Žádný strach z omezeného elektrického dojezdu

Podle stylu jízdy a aktuálních jízdních podmínek ujede Opel Ampera čistě jen na energii z akumulátorů 40 km až 80 km. Jakub Špaček ale dokázal v běžném provozu často „dávat“ 100 km i více – na rovinatých moravských silnicích zajel osobní rekord 127 km. „Ani při tomto nejdelším elektrickém přejezdu jsem samozřejmě neriskoval a nejel extrémně pomalu – rychlost jsem udržoval většinou mezi 60 a 70 km/h,“ přibližuje jízdou svoji taktiku řidič rekordní Ampery.

Průměrný denní nájezd „rekordní“ Ampery činil 210 km, což je mnohonásobně více, než ujede průměrný český řidič. I v tomto ohledu tedy Ampera prokázala bezproblémovou použitelnost v běžném každodenním provozu.

Deklarovaný akční rádius Ampery 40 km až 80 km zvolili konstruktéři automobilky Opel proto, že podle marketingových průzkumů asi 80 procent evropských řidičů neujede v pracovních dnech více než 60 km denně. Ampera je tedy ideálním vozem pro každodenní dojíždění do práce. Ani vybité akumulátory ji však nezastaví. Po vyčerpání baterií se totiž samočinně spustí palubní generátor, poháněný spalovacím motorem, který dál dodává energii trakčnímu elektromotoru. Tento unikátní systém prodlužovače dojezdu E-REV je považován za nejnadějnější řešení elektromobility ve střednědobém časovém horizontu, protože eliminuje největší slabinu konvenčních elektromobilů, totiž obavu z omezeného dojezdu, daného kapacitou akumulátorů.