MotorInfo

Ogier slaví triumf v první rallye sezony

25.1.2016 13:42
Ogier slaví triumf v první rallye sezony

Volkswagen slaví potřetí v řadě vítězství na Rallye Monte Carlo. V první soutěži letošního ročníku mistrovství světa v rallye triumfovala posádka Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) s vozem Polo R WRC a na druhém místě se umístili jejich týmoví kolegové Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N).

Pro Polo R WRC to bylo 35. vítězství v 40. absolvované soutěži, pro posádku Ogier/Ingrassia 33. úspěch v kariéře a pro Mikkelsena 15. umístění na stupních vítězů. Jeho nový spolujezdec Anders Jæger slavil navíc hned při svém premiérovém startu ve vrcholné kategorii mistrovství světa v rallye své první umístění na stupních vítězů. Tím se nemůže pochlubit žádný jiný spolujezdec v aktuální startovní listině seriálu WRC.

Sandro Munari to dokázal s Lancií, Walter Röhrl s Opelem, Lancií a Audi, Tommi Mäkinen s Mitsubishi a Sébastien Loeb s Citroënem. Mezi tyto skutečné legendy světových rallye se nyní zařadil Sébastien Ogier, který jako teprve pátý jezdec v historii mistrovství světa v rallye vyhrál Rallye Monte Carlo třikrát v řadě: v letech 2014, 2015 a 2016 s Volkswagenem. Polo R WRC o výkonu 318 koní je po vozech Porsche 911, Lancia Stratos, Lancia Delta, Mitsubishi Lancer a Citroën Xsara šestým modelem, který má na svém kontě tři vítězství na „Monte“. S 35 vítězstvími ve 40 soutěžích je Polo R WRC navíc celkově nejúspěšnějším vozidlem historie automobilových soutěží, s pozoruhodnou úspěšností 87,5 procenta.

Byla to typická „Monte“. Zatímco jedna rychlostní zkouška se jela na suchém povrchu nebo na mokrém asfaltu, ležel na trati následující rychlostní zkoušky sníh a led. A někdy se i na několikakilometrovém úseku neustále střídaly všechny uvedené podmínky. Rallye Monte Carlo je v tomto ohledu jedinečným podnikem v kalendáři mistrovství světa v rallye. Také v ročníku 2016 dostála své pověsti a nabídla nepředvídatelnost za každou zatáčkou. Jezdci tak museli mít šťastnou ruku při volbě pneumatik pro 16 rychlostních zkoušek o celkové délce 377,59 kilometru. Trojice posádek týmu Volkswagen se přitom mohla spolehnout na tzv. „Route Note Cars“, tedy vozy, získávající informace o trase. „Ledovým špionem“ vítěze Sébastiena Ogiera byl Simon Jean Joseph, Andreas Mikkelsen spoléhal na Bernta Kollevolda a Jari-Matti Latvala na Toniho Gardemeistera. Jejich informace pomohly jezdcům Volkswagenu k chytrým rozhodnutím – například když Andreas Mikkelsen v sobotu vsadil jako jediný na další pneumatiky s hroty, čímž si polepšil v porovnání s přímými konkurenty.

Speciální rychlostní zkouška Powerstage, v níž jsou třem nejrychlejším posádkám udělovány bonusové body, je odjakživa doménou Volkswagenu. Na Rallye Monte Carlo přispěli Sébastien Ogier/Julien Ingrassia svým 26. vítězstvím v této rychlostní zkoušce na konto Volkswagenu body s pořadovým číslem 151 až 153, Andreas Mikkelsen přidal 154. bod za třetí místo.

Pro posádku Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) skončila Rallye Monte Carlo již v sobotu. Na deváté rychlostní zkoušce sjela tato dvojice z vozovky do příkopu, odkud pokračovala v jízdě až na louku. Přitom došlo k lehkému kontaktu s jedním divákem, který však naštěstí nebyl zraněn. Latvala/Anttila se kvůli poškození vozidla nedostali včas ke kontrolnímu stanovišti následující rychlostní zkoušky, čímž pro ně rallye skončila. Finskému duu byla později udělena peněžní pokuta, protože nezastavili podle předpisů na místě nehody. Sportovní komisaři navíc uložili posádce Latvala/Anttila podmínečný trest zákazu startu v jedné rallye, který bude aplikován pouze v případě dalšího porušení pravidel. Jezdec, spolujezdec i tým tyto postihy akceptovali.

Sezona mistrovství světa v rallye začala v hodnocení konstruktérů stejným počtem 25 bodů pro Volkswagen a Hyundai. Sébastien Ogier se postaral o tento bodový zisk svým vítězstvím, tým Hyundai získal uvedený počet bodů součtem třetího místa, které obsadil Thierry Neuville, a v hodnocení konstruktérů pátého místa Daniho Sordy. 

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Monte Carlo – konečné výsledky 

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3:49.53,1 h

02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 1.54,5 min

03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3.17,9 min

04. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford + 4.47,7 min

05. Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën + 7.35,6 min

06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 10.35,5 min

07. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 11.39,9 min

08. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford + 18.30,8 min

09. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda + 20.41,0 min

10. Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda + 20.43,9 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Monte Carlo – výsledky Powerstage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 8.09,6 min

02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 1,4 s

03. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 5,9 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)

Hodnocení jezdců

1. Sébastien Ogier, 28 bodů; 2. Andreas Mikkelsen, 19; 3. Thierry Neuville, 15; 4. Mads Østberg, 12; 5. Stéphane Lefebvre, 10; 6. Dani Sordo, 10; 7. Ott Tänak, 6; 8. Elfyn Evans, 4; 9. Esapekka Lappi, 2;
10. Armin Kremer, 1.

Hodnocení spolujezdců

1. Julien Ingrassia, 28 bodů; 2. Anders Jæger, 19; 3. Nicolas Gilsoul, 15; 4. Ola Fløene, 12; 5. Gabin Moreau, 10; 6. Marc Martí, 10; 7. Raigo Mõlder, 6; 8. Craig Parry, 4; 9. Janne Ferm, 2; 10. Pirmin Winklhofer, 1.

Hodnocení konstruktérů

1 - 2.  Volkswagen Motorsport, 25 bodů; Hyundai Motorsport, 25;
3. M-Sport, 20; 4. Volkswagen Motorsport II, 18; 5. Hyundai Motorsport N, 6.

 

Foto:Volkswagen