MotorInfo

Od nadvlády v F1 po vítězství v Le Mans

18.5.2023 20:30
Od nadvlády v F1 po vítězství v Le Mans

Goodyear slaví 125. výročí úspěchů v motoristickém sportu.

Značka Goodyear má na svém kontě více vítězství ve Velkých cenách F1 než jakýkoli jiný výrobce pneumatik a desetiletí úspěchů v závodech národní americké asociace pro závody upravených sériových vozidel NASCAR i závodů endurance. V roce 125. výročí založení společnosti si Goodyear připomíná i svou slavnou historii v závodě Le Mans.

Závod 24 hodin Le Mans přinesl koncernovým značkám společnosti Goodyear mnoho zlatých okamžiků, Goodyear, Dunlop a Avon v něm zaznamenaly rekordních celkem 49 vítězství. Letošní sté výročí klasického vytrvalostního závodu se shoduje s dalším významným milníkem: 125. výročím založení společnosti Goodyear. Ať už šlo o závody trucků, NASCAR, Formuli 1 nebo Le Mans, Goodyear se větší část celé této doby aktivně angažoval ve světovém motoristickém sportu, což dokládá jak větší počet jeho vítězství ve Formuli 1 než vítězství kteréhokoli jiného výrobce pneumatik, tak i působivá série absolutních vítězství v Le Mans a rekordně dlouhá spolupráce s NASCAR.

Sláva v Le Mans

Hollywoodským kouzlem se nedávno na velké plátno přenesl souboj „Ford vs. Ferrari“ z roku 1966. Strhující příběh přibližuje touhu vedení Fordu porazit značku Ferrari a vítězství Bruce McLarena a Chrise Amona v závodě, jenž pak značku Ford na mapu světového motoristického sportu skutečně vepsal. Skutečnost, že Ford v průběhu závodu přešel na pneumatiky Goodyear, vnesla do příběhu další zajímavý prvek a poukázala na to, jak zásadní jsou v Le Mans kvality pneumatik.

Ale již o rok dříve Goodyear získal své první vítězství v Le Mans, a to na voze Ferrari. Tým North American Racing Team (NART), vedený americkým importérem Ferrari a trojnásobným vítězem Le Mans Luigim Chinettim, se rozhodl pro americké pneumatiky Goodyear, a to se na jeho konečném výsledku významně podepsalo. Přestože Masten Gregory a Jochen Rindt ztratili kvůli problémům s elektrickým vedením hodinu v boxech, díky své rychlosti stoupali výš a výš. Bylo to první vítězství soukromého jezdce od roku 1957 a první vítězství pneumatik Goodyear v Le Mans, a to shodou okolností hned vroce, kdy Goodyear do Formule 1 poprvé vstoupil.

1965 Technologie pneumatik

Pneumatiky Goodyear měly v tomto období výrazný dezén. Nesloužil jen k dobré výkonnosti pneumatik za každého počasí, ale dával řidičům v době, kdy měly vozy nižší aerodynamický přítlak a mohly volněji driftovat, progresivnější zpětnou vazbu.

Po vítězstvích s Ferrari a Fordem sehrál Goodyear o čtyři roky později důležitou roli také při prvním vítězství Porsche v Le Mans. Legendární německá značka získala první vítězství v Le Mans v roce 1970, kdy její štíhlý vůz 917K zvítězil s náskokem pěti kol. Za volantem obávaného vozu Porsche, který v závodě s neustále se měnícím počasím zkrotily na míru navržené pneumatiky Goodyear, byli Hans Herrmann a Dickie Attwood.

1970 Technologie pneumatik

Diagonální pneumatiky měly pro závodní potřeby přirozenou výhodu v podobě snadného ovládání vozu na hranici přilnavosti. Doladění těchto pneumatik Goodyear pro vůz 917K znamenalo začátek těsné spolupráce společností Porsche a Goodyear v další éře vytrvalostních závodů.

Goodyear se poté stal dominantní značkou pneumatik na Le Mans a v následujícím desetiletí získal celkem osm vítězství. Matra Simca se na pneumatikách Goodyear v závodech proslavila celkem třikrát a využila Le Mans k tomu, aby na domácí půdě ukázala sílu francouzského automobilového průmyslu. Jedno z těchto vítězství bylo pro Grahama Hilla obzvláště výjimečné. Mistr světa Formule 1 z let 1962 a 1968 byl stále pravidelným účastníkem Grand Prix, ale měl ještě jiný ambiciózní cíl. Jeho pět vítězství v Monaku a vítězství v Indy v roce 1966 znamenalo, že měl na dosah ikonickou „trojitou korunu motorsportu“, pokud dokáže zvítězit i na Le Mans. A při svém desátém a posledním pokusu na 24 hodin pak ve spolupráci s legendou Le Mans Henrim Pescarolem s Matrou na pneumatikách Goodyear vítězství skutečně získal. Velká cena Monaka, 24 hodin Le Mans a Indianapolis 500. Tři z největších sportovních událostí světa. Vyhrát všechny tři svědčí o obrovské všestrannosti jezdce a Hill byl zatím také jediný, komu se trojitou korunu podařilo získat. Pokud jde o pneumatiky, vyhrály všechny tři ikonické závody mnohokrát závodníci na pneumatikách Goodyear, což jen podtrhuje roli, kterou značka v historii světového motoristického sportu sehrála.

Legendou Le Mans je Jacky Ickx. Jeho prvnívítězství s Mirage v roce 1975 a začátek jeho vítězné série s Porsche o rok později bylrovněž na pneumatikách Goodyear.

Technologie pneumatik 70. let 20. století

U sportovních vozů pro závody F1 objevili inženýři kouzlo zvané přítlak. Inovace z leteckého průmyslu umožnily další zvyšování rychlosti, i díky principu obrácených křídel, která tlačí pneumatiky vozu k zemi a dramaticky tak zlepšují přilnavost v zatáčkách. Tyto síly se nepodobaly ničemu, s čím se výrobci závodních pneumatik do té doby setkali, ale Goodyear na ně rychle zareagoval. Hladké pneumatiky „slick“ nahradil pneumatikami s dezénem, aby jejich styčná plocha odpovídala hodnotě přítlaku.

V osmdesátých letech byly zavedeny formule Skupiny C. Obrovské tunely pod vozidlem vytvářely díky „Venturiho efektu“ podtlak a dále zvyšovaly přítlak. Ikonické vozy jako Porsche 956 a 962 vítězily na pneumatikách Goodyear v soutěžích sportovních vozů po celém světě a rok 1990 přinesl vítězství v Le Mans vozu Jaguar. Mimořádný sedmilitrový dvanáctiválec poháněl Jaguar rychlostí 368 km/h (229 mph), což ve spojení s přítlakemna F1 dalo společnosti Goodyear nové příležitosti pro zavádění technologie, která se jí již osvědčila na silničních pneumatikách.

Technologie pneumatik 80. let 20. století

V závodních pneumatikách Goodyear byla použita radiální konstrukce. Přechod na větší průměr kol ve vytrvalostních závodech odrážel trend silničních supersportovních vozů a obrovský přítlak vyžadoval neuvěřitelně přesné ovládání pneumatik, které musely odolávat obrovským silám vznikajícím při rychlém průjezdu zatáček.

Úspěšná spolupráce společností Goodyear a Porsche pokračovala až do devadesátých let, kdy zaznamenaly další tři vítězství, včetně prvního vítězství nové legendy, Toma Kristensena, v roce 1997. Potom se Goodyear zaměřil na americký NASCAR a další kategorie závodů, než se k vytrvalostním závodům vrátil v roce 2020 v kategorii LMP2.

Současná technologie pneumatik

Již v roce 1997 vytvořil Goodyear speciální pneumatiky pro kvalifikace a řadu různých závodních podmínek. Ukázal, co vše je možné inovovat a zlepšit. Loni Jota vyhrála v Le Mans třídu LMP2 s nižším výkonem než celkový vítěz z roku 1997 a použila přitom jedinou specifikaci pneumatik Goodyear pro jízdu na suchu, která nabízí všestranné užitné vlastnosti za všech teplot. Za 24 hodin vůz překonal o 108 kilometrů delší vzdálenost než celkový vítěz z roku 1997, potřeboval přitom méně paliva a méně pneumatik. To je důkazem, že LMP2 je udržitelnější forma závodů, proto ji Goodyear pro sebe považuje za tak důležitý úkol. 

Za hranice Le Mans

Již od počátků motoristického sportu byl Goodyear přesvědčen o tom, že motoristický sport mu dává příležitost se dále učit a rozvíjet. To platí dodnes a představuje to jádro filozofie společnosti Goodyear Racing. Poprvé Goodyear vstoupil do závodů a připsal si první vítězství, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž v roce 1901 vyhrál závod Detroit Driving Clubu.

V závodě Indianapolis 500 v roce 1919 překonal Howdy Wilcox rychlostní hranici 100 mil za hodinu, když si se svým Peugeotem na pneumatikách Goodyear dojel pro vítězství. Také dalších osm z prvních deseti závodníků v cíli využilo pneumatiky z Akronu. A dva z jezdců absolvovali 500 mil na jediné sadě pneumatik Goodyear, což je dobrým důkazem úsilí o maximální výkonnost a životnost pneumatik, která je jednou ze základních zásad společnosti Goodyear.

Z NASCAR do světa

V 50. letech 20. století Goodyear vtrhl na pole automobilových závodů a stál u obrovského rozvoje šampionátu, který je nyní znám jako NASCAR. První vítězství v Daytona 500 si Goodyear zapsal v roce 1960 a do roku 1962 si pak pneumatiky Goodyear vybralo více vítězů v závodech NASCAR než pneumatiky kterékoli jiné značky.

Vítězstvím ve Formuli 1 Richie Ginther zapsal jméno Goodyear do knihy rekordů ve stejném roce jako Gregory a Rindt vítězstvím v Le Mans. V dalším období mezi sebou výrobci pneumatik soupeřili o další pocty a vývoj pneumatik se pro úspěch závodníků stal stejně klíčový jako technologie motorů a podvozků. V letech 1971 a 1973 Jackie Stewart a Tyrrell těsně spolupracovali se společností Goodyear, aby si v této dramatické době dokázali udržet vedení. Stewart na konci roku 1973 odešel do důchodu, ale ještě mnoho let poté spolupracoval se společností Goodyear na vývoji silničních pneumatik.

V letech 1973 až 1977, v období otevřené konkurence pneumatik, vyhráli všechny Velké ceny vozy na pneumatikách Goodyear. Do síně slávy vítězů světových šampionátů značky Goodyear vstoupili Emerson Fittipaldi, Niki Lauda a James Hunt. V osmdesátých letech, v éře prudkého nárůstu výkonu a tvrdé rivality jezdců byli hlavními hvězdami Goodyearu Nigel Mansell, Alain Prost a Ayrton Senna. V devadesátých letech byl šampiónem Michael Schumacher, který získal své první dva mistrovské tituly s Benettonem na pneumatikách Goodyear, dokud vítězný tým Williams nezavršil tři desetiletí nadvlády Goodyearu v F1 tituly Damona Hilla a Jacquese Villeneuva. 

V letech 1965 až 1998 nasbíral Goodyear ve Velkých cenách Formule 1 celkem 368 vítězství, což představuje dosud platný rekord. Aktuálně se Goodyear účastní řady velmi tvrdých mezinárodních šampionátů, od FIA Mistrovství světa endurance, zahrnujícího i 24 hodin Le Mans, až po FIA Mistrovství Evropy v závodech tahačů. Spolupráce s NASCAR je nadále jedním z nejdéle trvajících partnerství v celé historii motoristického sportu a Goodyear je jeho spolehlivou součástí již téměř sedm desetiletí. Na závodě 24 hodin Le Mans v roce 2023 propojí světy NASCAR a Le Mans inovativní projekt Garage 56 společnosti Goodyear.

Goodyear: nejslavnější okamžiky sportovní historie

1901 První vstup společnosti Goodyear do závodů a její první vítězství přišlo, když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž vyhrál závod Detroit Driving Clubu.

1913 Charlie Stutz využil experimentální pneumatiky Goodyear, aby se umístil na stupních vítězů v závodě Indianapolis 500.

1919 Hranici 100 mil za hodinu překonal v Indianapolis Howdy Wilcox, když se svým vozem Peugeot zvítězil na pneumatikách Goodyear.

1954 Goodyear začíná závodit s NASCAR.

1960 První vítězství na Daytona 500 na pneumatikách Goodyear.

1960 Goodyear vyhrál se Stirlingem Mossem a Maserati svůj první mezinárodní závod sportovních vozů na Velké ceně Kuby.

1965 Goodyear vstupuje do Formule 1 a vítězí v Velké ceně Mexika s Richiem Gintherem a vozem Honda.

1965 První vítězství Goodyearu v Le Mans s Ferrari.

1965 Vůz Craiga Breedlova s raketovým pohonem Goodyear se stává prvním pozemním vozidlem, které překonává rychlost 600 km/h.

1966 Goodyear získává s Jackem Brabhamem první titul mistra světa Formule 1.

1966 Ikonický Ford GT40 vítězí s pneumatikami Goodyear v Le Mans '66.

1970 Porsche vyhrává poprvé Le Mans s legendárním vozem 917 a pneumatikami Goodyear.

1970 Goodyear poprvé vítězí na Nürburgring Nordschleife, když Vic Elford a Kurt Ahrens vítězí za Porsche.

1973 Každou Velkou cenu Formule 1 vyhrávají vozy na pneumatikách Goodyear.

1976 Goodyear a NASCAR závodí v Le Mans.

1987 Gerhard Berger získává 200. vítězství značky Goodyear ve Velké ceně F1, když vítězí v Adelaide.

1991 Ayrton Senna a McLaren vítězí na Interlagosu a získávají 250. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1.

1994 Damon Hill a Williams získávají 300. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně.

1997 Jacques Villeneuve získává 350. vítězství Goodyearu ve Velké ceně F1 v Barceloně.

2020 Goodyear se stává partnerem britského a světového šampionátu cestovních vozů jako dodavatel pneumatik.

2022 Vrcholem závodů tahačů se stává FIA Goodyear European Truck Racing Championship.

2023 NASCAR poprvé od roku 1976 závodí v Le Mans s pneumatikami Goodyear.

2023 Goodyear je od roku 2024 vybrán jako dodavatel LMGT3 pro FIA Světové mistrovství endurance a evropský seriál závodů Le Mans Series.

 

Foto :Goodyear