MotorInfo

OCTAVIA nabrala na síle

20.12.2016 11:12
OCTAVIA nabrala na síle

 ŠKODA OCTAVIA RS je nejsilnější OCTAVIA všech dob, pod kapotou nyní najdeme i benzinový motor 2,0 TSI s výkonem 169 kW (230 k), provedení s motorem 2,0 TDI je také s pohonem 4×4.

Několik týdnů pro představení modernizovaného modelu ŠKODA OCTAVIA odhaluje česká automobilka nové špičkové provedení této modelové řady, model ŠKODA OCTAVIA RS. Dynamický charakter zvýrazňuje nová příď, modifikovaná záď a sportovně laděný interiér s Ambientním osvětlením. Modernizovaná OCTAVIA RS je v nabídce v provedení liftback a kombi. Pro obě karosářské verze jsou k dispozici dva čtyřválcové agregáty. Zatímco vznětový motor 2,0 TDI má stejně jako dosud výkon 135 kW (184 k), výkon zážehového motoru 2,0 TSI vzrostl o 7 kW (10 k) na 169 kW (230 k). Tím se OCTAVIA RS stává nejsilnějším a nejrychlejším sériovým modelem v historii řady OCTAVIA. Nové špičkové technologie infotainmentu, konektivity a asistenčních systémů dále zvýrazňují tento kompaktní, sportovně laděný vůz.

Sportovní a emocionální vzhled nového provedení modelu OCTAVIA RS vychází z výrazně přepracovaného designu této modelové řady. Příď vozu se širší maskou chladiče, vizuálně rozšířenou o pár světlometů v krystalickém designu, působí maskulinním a dynamickým dojmem, mj. i díky nově tvarovanému nárazníku se širšími vstupy pro chladicí vzduch s výplní se strukturou včelí plástve. Také čtyři Full-LED adaptivní světlomety (AFS) a do nárazníku integrované mlhové světlomety LED dotvářejí vzhled nové přídě.

Zádi dominuje výrazný černý difuzor a charakteristický červený reflexní pás odrazové plochy, tedy prvky charakterizující model OCTAVIA RS. Osvětlení registrační značky sériově využívá světelné diody. LED prvky, tvořící typické písmeno C, jsou také v nově uspořádaných koncových svítilnách. Na zádi je nepřehlédnutelné také přítlačné křídlo na hraně výklopné zádi u liftbacku, resp. střešní spoiler u kombi.

Také černé provedení interiéru vyzařuje sportovní charakter modelu. Sportovní sedadla RS nabízí díky zvýšeným bokům a integrovaným hlavovým opěrkám výborné boční vedení těla cestujících. Vedle provedení sportovních sedadel s látkovým potahem s prvky z Alcantary jsou nově v nabídce na přání dodávaná sportovní sedadla potažená Alcantarou. Multifunkční sportovní volant (u vozů s převodovkou DSG s páčkami pro řazení) má věnec potažený perforovanou kůží. Součástí sériové výbavy je působivé Ambientní osvětlení. Odkládací prostory a vnitřní dveřní kliky jsou osvětlené, pedály září v hliníkovém lesku a prahové lišty jsou opatřeny logem RS. Pro vozy značky ŠKODA typická řešení Simply Clever jsou zastoupena mj. deštníkem umístěným pod sedadlem spolujezdce nebo vyjímatelnou LED-svítilnou v zavazadlovém prostoru verze kombi.

Podvozek, technika, motory

O 15 mm snížený podvozek a ve srovnání s předchůdcem o 30 mm širší rozchod kol vzadu zvýrazňují dynamický charakter nového vozu OCTAVIA RS, stejně jako červené brzdové třmeny. Sériově se na vůz montují 17" kola, volitelně jsou v nabídce kola 18" a 19". Elektromechanické řízení s variabilním převodem, volba jízdního profilu Performance Mode Select a Performance Sound Generator (volitelně), stabilizační program ESC s funkcí XDS+ nebo adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) dále přispívají k intenzivnímu požitku z jízdy.

Nový motor 2,0 TSI má nejvyšší výkon 169 kW (230 k) a maximální točivý moment 350 N.m v rozsahu od 1500 do 4 600 1/min. Sportovně laděný vůz s pohonem předních kol z 0 na 100 km/h sprintuje za 6,7 s. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h, kombinovaná spotřeba 6,5 l na 100 km (149 g CO2/km; všechny hodnoty: liftback s manuální převodovkou). Sériově je OCTAVIA RS 2,0 TSI vybavena manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je vůz dodáván se šestistupňovou převodovou DSG.

OCTAVIA RS 2,0 TDI se vznětovým motorem o výkonu 135 kW (184 k) a maximálním točivém momentu 380 N.m od 1 750 1/min akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosahuje maximální rychlosti 232 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 4,5 l/100 km (119 g CO2/km; všechny hodnoty: liftback s manuální převodovkou). Vůz je volitelně k dispozici s pohonem předních kol (manuální převodovka nebo šestistupňová DSG) nebo s pohonem 4×4 a šestistupňovou převodovkou DSG.

Infotainment a ŠKODA Connect

Jako všechny varianty modelové řady disponuje také aktuální OCTAVIA RS systémy infotainmentu nové generace. Kapacitní dotykové obrazovky jsou provedeny ve skleněném designu (kromě sériového systému Swing). Špičkovou verzí je navigační systém Columbus s 9,2" monitorem, WLAN-hotspotem a volitelným modulem LTE.

Asistenční systémy

K novinkám patří asistent pro couvání s přívěsem, Blind Spot Detect, varující před vozidly v mrtvém úhlu, a Rear Traffic Alert, který mimo jiné při couvání z parkovacího místa sleduje provoz za vozidlem a vedle něj. Crew Protect Assist při hrozící nehodě zavře okna a střešní okno, předepne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce a spolupracuje s vylepšeným systémem Front Assist s funkcí nouzové brzdy City a prediktivní ochranou chodců. Rozšířeny byly funkce parkovacího asistentu.

Zkratka RS byla ve spojení s vozy ŠKODA poprvé použita v roce 1974 v motoristickém sportu, od roku 2000 se s ní označují špičkové sportovní verze v modelové paletě značky. Dosud bylo na celém světě prodáno více než 200 000 vozů ŠKODA OCTAVIA RS, z toho téměř 100 000 vozů třetí generace, uvedené na trh v roce 2013.

 

Foto:ŠKODA AUTO