MotorInfo

Ocenění pro efektivní kogenerační jednotku

6.10.2013 11:20
Ocenění pro efektivní kogenerační jednotku

Nová kogenerační jednotka v závodě společnosti Škoda Auto v Kvasinách byla v České republice oceněna jako "Podnikatelský projekt roku".

Mimořádně efektivní zařízení v soutěži zvítězilo v kategorii ‚Eko-Energie/Úspory energie’. České ministerstvo průmyslu a obchodu a agentura CzechInvest ocenili tímto vyznamenáním podstatnou úsporu energie v novém zařízení v závodě společnosti Škoda Auto. Po zprovoznění nové kogenerační jednotky v Kvasinách v červenci 2013 klesly emise CO2 v tomto východočeském závodě o deset procent, což představuje 8 000 tun CO2 ročně. Toto množství CO2 vznikne například spálením zhruba 300 vagonů hnědého uhlí. Nová kogenerační jednotka je důležitou součástí strategie trvale udržitelného rozvoje ‚GreenFuture’.

„Vyznamenání potvrzuje naši jasnou strategii dosáhnout u závodů značky Škoda špičkového ekologického standardu,“ říká Pavel Vacek, pověřenec značky pro životní prostředí a energie. Vrámci Růstové strategie 2018 chce být česká automobilka do roku 2018 ještě zelenější. Důležitou roli hraje zejména šetrné nakládání se zdroji v podniku. „Do roku 2018 chceme - v přepočtu na jeden vyrobený vůz - vyrábět automobily o 25 procent šetrněji k životnímu prostředí než vroce 2010. Nová kogenerační jednotka kt omu významným způsobem přispěje,“ dodáváVacek.

V kogenerační jednotce se vyrábí elektřina a teplo současně při jednorázovém výdeji energie. V porovnání se separátní výrobou tento postup podstatně snižuje spotřebu energie a tím i emise CO2. Obě kogenerační jednotky v teplárně v Kvasinách produkují ročně 22 500 megawatthodin (MWh) elektrické energie a k tomu ještě stejné množství tepelné energie. Investice do výstavby zařízení činily zhruba tři miliony euro. Dvě třetiny této částky financovala společnost Škoda Auto, jedna třetina byla hrazena ze strukturálních fondů Evropské unie.

Využíváním technologie kogenerace ve svých závodech automobilka realizuje další důležitý krok vrámci ekologické strategie ‚GreenFuture‘. Cílem je zlepšení hospodářských výsledků při nižší ekologické zátěži. ‚GreenFuture‘ stojí na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Zatímco na efektivitu vozů se soustředí Green Product, cílem GreenFactory je zejména snížení spotřeby energie a vody o 25 procent a snížení emisí při výrobě. Třetí pilíř GreenRetail se zaměřuje na trvale udržitelný rozvoj prodejní sítě značky a zvýšení podílu recyklace v servisních dílnách.

V rámci strategie GreenProduct rozšiřuje česká automobilka svou nabídku šetrných modelů GreenLine s nízkými hodnotami emisí. Nejnovějším příkladem je verze Octavia GreenLine, představená na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Tento model se spokojí se 3,3 litry nafty na 100 km a emituje 87 g CO2/km. Varianta GreenLine je tak nyní kdispozici pro šest z celkových sedmi modelových řad české automobilky. V nabídce je také městský vůz Citigo spohonem na zemní plyn, emitující 79 g CO2/km.