Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Při zjišťování příčin, proč se situace v ČR nemění, provedl Svaz dovozců automobilů (SDA) analýzu vozového parku ve stáří do 25 let.
Tato hranice byla stanovena proto, že takto stará vozidla jsou ještě běžně provozována. Do roku 2009 převažoval dovoz ojetých osobních automobilů nad registracemi nových vozidel. Také počet vyřazených automobilů byl výrazně nižší než dovoz osobních aut ojetých. Zlom nastal v roce 2009, kdy v důsledku změny zákona o povinném smluvním pojištění došlo k vyřazení zhruba 247 tisíc osobních vozidel, a zároveň v období recese poklesl dovoz ojetých aut na cca 145 tisíc (o 86 tis. méně než v r. 2008). Vznikl tak předpoklad, že by tento trend mohl pokračovat. Následující dva roky ukazují, že tomu tak není. Počet vyřazených vozidel se snížil, množství dovezených ojetých osobních automobilů se sice výrazně nezměnilo, ale rostl podíl vozidel starších 10 let. Průměrné stáří této skupiny „pětadvacetiletých“ osobních automobilů se v letech 2010 a 2011 zvýšilo u všech vozidel v průměru o 0,3 roku . Pro zajímavost nárůst u některých značek: Škoda – 0,36, Ford – 0,22, VW – 0,49, Renault – 0,48, Peugeot – 0,55, Fiat – 0,72, Citroën – 0,57.
To, že přestárlý vozový park nadměrně zatěžuje ovzduší nebezpečnými emisemi (HC, NOx, částice) je všeobecně známo. Proto vyspělé země v zájmu svých občanů řešily výrazné zlepšení ovzduší motivací k vyřazování starých vozidel. Tato obnova vozového parku probíhala ve dvou etapách. První, plánovaná pro účely zlepšení ovzduší, byla dlouhodobá (3 – 10 let) a startovala v různých zemích v období let 1996 – 2000. Buď zároveň s tím, nebo následně, byla vozidla bez katalyzátorů a emisní úrovní Euro I zatížena výrazně vyšší silniční daní. Druhá etapa proběhla v rámci „šrotovného“, jehož prvořadým úkolem bylo zachování výroby, a tím zaměstnanosti v období krize. Toto krátkodobé opatření samozřejmě také přispělo k obnově vozového parku.
V České republice chybí koncepce v této oblasti a jakákoli motivace privátních vlastníků vozidel pořizovat si osobní automobily mladší 10 let. V této souvislosti je překvapující návrh „Státní politiky životního prostředí ČR do roku 2020“, který skutečnost nadměrného zatížení ovzduší nebezpečnými emisemi z přestárlého vozového parku sice konstatuje, ale její řešení omezí pouze na obnovu vozidel státní správy. Současný tlak na řešení emisí CO2 u nových vozidel je jistě žádoucí a nutný, nicméně vyřešení staré zátěže v důsledku nebezpečných emisí z provozu přestárlých vozidel si zaslouží přinejmenším stejnou, ne-li vyšší pozornost. Znečištění ovzduší je totiž v ČR 2x vyšší než v zemích, které uvedená opatření realizovaly, uvádí Svaz dovozců automobilů.