MotorInfo

Nový úsek svodidel více chrání motorkáře

7.11.2014 09:33
Nový úsek svodidel více chrání motorkáře

Po testovacím úseku Šebrov v okrese Blansko bylo nainstalováno nových 1 600 metrů speciálního svodidla z ArcelorMittal Ostrava, které mají za úkol více ochránit motorkáře na českých silnicích.

ArcelorMittal Ostrava vyrobila a umístila na české silnice 1 600 metrů speciálního svodidla s označením JSAM-M/H1. Jeho specialitou je spodní pásnice, která lépe ochrání motorkáře v případě nehody. Po testovacím úseku Šebrov v okrese Blansko se tak toto svodidlo začíná instalovat na české silnice. Nový úsek byl na počátku listopadu nainstalován mezi Ústím nad Orlicí a odbočkou Andrlův Chlum v Pardubickém kraji. Jedná se tak o zatím nejdelší úsek v České republice, kde je toto schválené svodidlo s ochranou proti podjetí motorkářů v ČR nainstalováno.

Instalaci svodidla provádí ostravská huť ve spolupráci se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje. Zadavatelem zakázky je Pardubický kraj a realizátorem společnost Značky Morava. „Výroba a instalace motorkářského svodidla ArcelorMittal Ostrava znamená pokrok v zajištění bezpečnosti na českých silnicích. U Ústí nad Orlicí se jedná o první instalaci prvního schváleného motorkářského svodidla v České republice. Věříme, že bezpečnějších záchytných systémů u nás bude jen přibývat,“ říká místopředseda představenstva Značky Morava Tavandzis Georgios.

Nové svodidlo se spodní pásnicí v případě nehody zabrání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní negativní účinky nárazu člověka do sloupku svodidla. Huť ArcelorMittal Ostrava při výrobě svodidla JSAM-M/H1 uplatnila dlouholeté zkušenosti s vývojem svodidel – více než 70 % silničních záchytných systémů instalovaných na českých silnicích bylo vyrobeno právě v ostravské huti. Ke klasickému svodidlu navrhla společnost vhodné tvary spodních pásnic a distančních prvků, které se podrobily počítačové simulaci nárazu motocyklisty do svodidla.

„Speciální motorkářské svodidlo se nyní postupně dostává na české silnice. Je krokem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a naplňování Vize nula. Svodidlo, na jehož vývoji jsme pracovali od roku 2008, pomůže zmírnit či dokonce eliminovat následky nehod motocyklistů, kterými bývají vážná či smrtelná zranění,“ říká Richard Toman, vedoucí oddělení důlních výztuží a svodidel v ArcelorMittal Ostrava.

Po vývoji a výrobě svodidla následovala úspěšná bariérová zkouška, certifikace a schválení systému Ministerstvem dopravy ČR pro použití na českých pozemních komunikacích. V Ústí nad Orlicí se jedná o zatím nejdelší úsek komunikace osazený motorkářským svodidlem v České republice.

V listopadu 2013 se záchytný systém nainstaloval na 142 metrů dlouhý testovací úsek Šebrov v okrese Blansko. Již dnes má Policie ČR potvrzeno, že dvěma motorkářům, kteří v testovacím úseku Šebrov havarovali, motorkářské svodidlo zachránilo život či předešlo těžkým zraněním. Díky spodní pásnici oba motorkáři – muž a žena – naštěstí vyvázli pouze s lehkými zraněními. Děkovat mohou mimo jiné všem motorkářům, kteří se zúčastnili akce Policie ČR „Nežij vteřinou“. Během ní huť ArcelorMittal Ostrava totiž slíbila testovací úsek v Šebrově postavit.

Z ostravské huti, kde se záchytné systémy vyrábějí už od roku 1969, pochází většina svodidel na českých silnicích. Tehdejší Nová huť Klementa Gottwalda, nyní ArcelorMittal Ostrava, je již několik desetiletí jediným českým výrobcem svodidel. Nejrozšířenější svodidlo na našich silnicích, typ NH4, nese zkratku původního názvu podniku. Od počátku výroby svodidel jich ostravská huť vyrobila téměř 45 000 kilometrů. S rezervou by se jimi obtočila Země kolem rovníku (40 000 kilometrů).

 

Foto:ArcelorMittal