Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Na blížícím se autosalonu v Ženevě bude mít premiéru Opel ADAM s novým tříválcovým zážehovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo
Malý tříválec se vyznačuje velkým točivým momentem v nízkých otáčkách, vysokou účinností a mimořádnou kulturou běhu. Motor nové generace se bude montovat se šestistupňovou manuální převodovkou nové generace. Kromě toho nové barvy a prvky vnitřního vybavení dále rozšíří skoro nekonečnou škálu možností personalizace modelu ADAM.
ADAM je prvním modelem ve výrobním programu značky Opel, který dostane nový celohliníkový zážehový tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, vyvinutý v Mezinárodním technickém vývojovém centru ITDC v německém Rüsselsheimu. Malý pohonný agregát se bude vyrábět ve dvou výkonových verzích: 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Obě se vyznačují maximálním točivým momentem 166 N.m při otáčkách jen 1 800 1/min. Stejně, jako dva motory nové generace o objemu 1,6 l, které Opel zavedl v uplynulých měsících (zážehový čtyřválec 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo a turbodiesel 1.6 CDTI), také motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo představuje nový etalon při hodnocení kultury běhu mezi tříválcovými agregáty – nízkými vibracemi i tichým chodem překonává nový tříválec i řadu čtyřválcových motorů. Tříválec nové generace je standardně propojený s novou šestistupňovou manuální převodovkou a má systém Start/Stop. ADAM poháněný tříválcem o výkonu 66 kW (90 k) má v kombinovaném cyklu spotřebu 4,3 l/100 km a emise CO2 činí 99 g/km (předběžné údaje podle testovací metodiky NEDC). Konstrukční opatření pro zvýšení účinnosti zahrnují přímé vstřikování benzinu, variabilní časování ventilů, lehký hliníkový blok motoru a vypínatelné vodní čerpadlo.
Výroba Opelu ADAM s motory 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo se rozběhne v létě. Kromě nových motorů dostane ADAM i nové barvy karoserie. Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září minulého roku Opel naznačil další možnosti individualizace modelu ADAM – a ty nyní přicházejí do výroby. V Ženevě budou mít premiéru nové barvy, dekorace interiéru a verze výbavy.
Nový motor
Blok motoru z vysokotlakového hliníkového odlitku je konstruovaný tak, aby snižoval vyzařovaný i konstrukčně podmíněný hluk motoru a současně byla nízká i jeho hmotnost. Vysokotlaké vedení paliva a injektory jsou strukturálně izolovány od hlavy válců proto, aby se minimalizoval přenos pulzací. Palivové čerpadlo i potrubí mají akustické kryty. Dalším významným prvkem, který přispívá ke kultuře běhu, je řetězem poháněný vyvažovací hřídel umístěný v olejové vaně motoru. Vyvažovací hřídel se otáčí stejnými otáčkami jako klikový hřídel, točí se ale opačným směrem. Hřídel je pečlivě hmotnostně optimalizovaný, tak, aby eliminoval přirozené vibrace tříválcového motoru. Další konstrukční opatření ke snížení hlučnosti zahrnují: Akusticky optimalizovaná víka hlavy válců a předního čela bloku motoru, nasávací potrubí a uložení vačkových hřídelí; izolaci klikového hřídele litinovými vložkami hlavních ložisek; pohon vačkových hřídelí řetězem; turbodmychadlo s nízkou úrovní syčivého zvuku a ocelovou olejovou vanu.
Díky všem těmto prvkům „akustického inženýringu“ je nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo nejenom kultivovanější než jiné tříválcové motory, ale je i tišší než mnohé čtyřválcové motory. Například při porovnávacím testování s naplno otevřenou škrticí klapkou má nový motor nižší hladinu hluku v celém rozsahu otáček než obdobně výkonné zážehové motory s objemem 1,6 l s přirozeným plněním.
Nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo vyniká svými výkony. Jeho výkonová charakteristika dává zapravdu filozofii downsizingu, protože poskytuje vyšší točivý moment než čtyřválec o objemu 1,6 l s atmosférickým sáním. V modelové řadě ADAM dosahuje motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo maximálního točivého momentu 166 N.m už při otáčkách 1 800 1/min. To je téměř o 30 procent více než činí točivý moment ve stejných otáčkách čtyřválec o objemu 1,6 litru s atmosférickým sáním. Verze o výkonu 85 kW (115 k) poskytuje maximální točivý moment v širším pásmu otáček až do 4 700 1/min. Maximálně precizní konstrukce byla podmínkou při integraci sběrného výfukového potrubí do hliníkové hlavy válců, ke kterému je přímo připojené malé, kapalinou chlazené turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Tato kompaktní instalace přispívá k rychlému nárůstu plnicího tlaku, který malému motoru zaručuje vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.
Šestiotvorové injektory systému přímého vstřikování benzinu jsou umístěny centrálně v ose válců, aby bylo zaručeno účinné spalování. Variabilní časování nasávacích a výfukových ventilů, zařízené pootáčením vačkových hřídelů, optimalizuje výměnu plynů. Ke snížení spotřeby paliva přispívá i dvojstupňové olejové čerpadlo a vypínatelné vodní čerpadlo, které zkracuje čas náběhu studeného motoru na provozní teplotu.
Motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s novou šestistupňovou manuální převodovkou doplňuje v modelové řadě ADAM dosavadní čtyřválcové zážehové motory s atmosférickým plněním a kombinované s pětistupňovou manuální převodovkou: 1.2 16V/51 kW s točivým momentem 115 N.m a dvě verze o objemu 1.4 l (výkony 64 kW a 74 kW), obě s maximálním točivým momentem 130 N.m.
Nová lehká převodovka
Nový tříválec se v modelové řadě ADAM kombinuje s úplně novou šestistupňovou manuální převodovkou. S kompaktní konstrukcí a suchou hmotností jen 37 kilogramů je přibližně o 30 procent lehčí než předchozí převodovka. Nová převodovka, která vyniká kvalitou řazení s krátkými dráhami páky a malými ovládacími silami, využívá řadu konstrukčních vylepšení nedávno zavedených v převodovkách Opel nové generace. Patří k nim ozubená kola se širokým asymetrickým ozubením zubové spojky, tříkuželová synchronizace pro první/druhý rychlostní stupeň a dvojkuželová synchronizace pro třetí/čtvrtý stupeň. A synchronizovaná je i zpátečka. Po modelové řadě ADAM bude nová převodovka postupně zavedena i do dalších modelů Opel.
Individualista
ADAM jako šampion v individualizaci značky Opel poskytuje stále více možností. V nejbližších týdnech Opel rozšíří paletu dvoubarevných verzí, v průběhu několika měsíců přibudou další barvy. Přidáním sedmi dalších barev karoserie a čtyř nových barev střechy se celková paleta barev karoserie rozšíří na 18 plus 6 barev střechy. A na jaře bude doplněno pět nových barev: Elegantní stříbrná “Silverwalker”, sytě tmavě hnědá “Mr. Darkside”, a intenzivní modrá “Let it Blue”, svěže zelená “Dancing Green” a jemně teplá šedá “Pink-Kong”. Soupis dalších možností individualizace pro model ADAM se dále rozšiřuje a nyní zahrnuje tři nové potahové látky sedadel, pět nových dekorů interiéru, dvě nové barvy interiéru, dvě nové barvy vnitřního zpětného zrcátka a tři nové dekorační polepy krytů vnějších zpětných zrcátek. Na ženevském autosalonu budou představeny další nové barvy karoserie a čalounění interiéru kabiny. Se všemi těmito novými možnostmi je potenciál individualizace modelové řady ADAM téměř nekonečný, takže každý zákazník si může vytvořit svůj automobil.
ADAM může být na přání vybaven sofistikovaným systémem infotainmentu Opel IntelliLink, poskytujícím nejlepší konektivitu a možnost využívat nejrůznější aplikace. Tento systém infotainmentu je plně kompatibilní s nejmodernějšími smartfony, které využívají operační systémy ANDROID a Apple iOS. K systému vybavenému dotykovým monitorem s úhlopříčkou 7 palců (17,8 cm) a sedmi reproduktory se dají připojit externí média přes USB. Integrovaný modul Bluetooth umožňuje připojení mobilního telefonu i audio streaming. Systém Opel IntelliLink v modelové řadě ADAM zaručuje navádění k cíli s využitím aplikace BringGo a příjem podcastingu a rozhlasového vysílání z internetu přes aplikace Stitcher a TuneIn. Při integraci přístrojů Apple s operačním systémem iOS je k dispozici i hlasové ovládání SIRI EYES FREE. Umožňuje například čtení příchozích textových zpráv SMS syntetickým hlasem nebo diktování SMS bez nutnosti spouštět ruce z volantu. Bezpečná a snadno použitelná technologie IntelliLink je přitom dostupná za překvapivě výhodnou cenu, což z modelu ADAM dělá malý automobil s nejlepší konektivitou.