Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nový start/stop systém od firmy Bosch zastaví motor, když se vozidlo pohybuje dostatečnou rychlostí, a tak pomáhá snížit spotřebu paliva až o 10 procent.
Pamětníci si vzpomenou na dnes již historická vozidla, která při své jízdě využívala volnoběžky, jež v určitém jízdním režimu odpojila motor, který tak byl v režimu běhu naprázdno a vůz jel dále setrvačností díky kinetické energii. V současnosti přichází Bosch s novým sofistikovaným systémem, který využívá obdobného principu. Díky nové funkci jízdy setrvačností systému start/stop umožňuje řidičům vozidel se spalovacími motory jet většinu cesty v nehlučném prostředí s nulovými emisemi. Nová technologie umožňuje zastavení motoru, pokud je vozidlo v pohybu. Vůz tak v tomto režimu nespotřebovává žádné palivo. Kdykoli si může vozidlo udržet svoji rychlost jednoduše jen díky setrvačnosti – například na mírném svahu – motor je zastaven. Jakmile řidič sešlápne plyn nebo brzdový pedál, motor znovu naskočí.
Testy provedené společností Bosch ukázaly, že spalovací motory běží zbytečně asi 30 % času. To znamená, že třetina každé jízdy může být jízda setrvačností. Ačkoliv tato fáze jízdy není brána v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) v úvahu, v reálných provozních podmínkách nová funkce ušetří řidičům vozidel zhruba 10 procent paliva. „Funkce jízda setrvačností systému start/stop je cenově dostupná, lze ji kombinovat s jakýmkoliv typem spalovacího motoru a podstatně snižuje spotřebu paliva,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.
Hodně z toho, co dělá systém inovativní, je jeho vylepšený software a využití existujících dat ze senzorů. Mimoto byl start/stop spouštěč nakonfigurován tak, aby se vyrovnal s větší zátěží a byl schopen rychlých opakovaných startů. Jinak systém vyžaduje několik dalších komponentů a může být integrován do téměř každého vozidla na světě. Vhodný je pro vozy se vznětovým motorem v Evropě, se zážehovým motorem v Severní Americe i CNG vozidla v Asii. Snížení spotřeby paliva znamená také snížení emisí CO2, což se příznivě projeví i na životním prostředí. V roce 2012 bylo v Německu prodáno na tři miliony nových vozidel. Podle statistik je průměrná ujetá vzdálenost kolem 11 500 kilometrů. Pokud by byl každý nový vůz vybaven systémem na jízdu setrvačností a díky tomu snížil emise CO2 jen o 10 gramů na kilometr, dostalo by se teoretické snížení emisí CO2 na 30 000 tun.
Setrvačností budeme jezdit již brzy
Již dnes díky převodovkám s dvojitou spojkou mají některá vozidla jakousi jednoduchou verzi systému jízdy setrvačností. Jakmile řidič sundá nohu z plynového pedálu, přepne systém motor do režimu volnoběhu. I když to znamená, že vozidlo nedělá nic jiného, než využívá zbylou kinetickou energii, stále spotřebovává palivo, aby udrželo motor v chodu. Nový systém start/stop od firmy Bosch zastaví motor úplně. První generace systému, kterou dnes již běžně známe z vozidel, vypne motor pouze tehdy, když vůzo zcela zastaví. Zdokonalený start/stop systém vypíná motor, jakmile automobil začne zpomalovat ještě před zastavením – například při dojezdu k semaforům. U vozidel vybavených novou funkcí start/stop systému jízda setrvačností vypne motor i za jízdy a ušetří mnohem více paliva. A protože je motor zcela odpojen, může vozidlo setrvačností jet mnohem déle než například v režimu brzdění motorem.
„Bosch je přesvědčen, že start/stop jízda setrvačností se stane běžnou součástí aut, stejně jako klimatizace,“ říká Bulander. Společnost Bosch využívá funkce úspory paliva u mnoha svých inovativních produktů. Jedním z příkladů je eClutch, díky níž je snadné nabídnout funkci jízda setrvačností i ve vozidlech s manuální převodovkou. Jakmile je možné jet setrvačností, eClutch se automaticky odpojí a motor se zastaví. Jízda setrvačností je také k dispozici jako doplněk k základní verzi hybridu od společnosti Bosch, rekuperačnímu systému, aby se mohlo ušetřit ještě více paliva. Díky silnějšímu generátoru a kompaktnímu lithium-iontovému akumulátoru ušetří osmačtyřicetivoltový hybrid kolem 15 % paliva jen díky samotné elektrifikaci. V reálných provozních podmínkách dokáže hybrid vybavený funkcí jízda setrvačností, která vypne motor, ušetřit dalších 10 procent – celkově 25 procent. Nově vyvinutá úsporná funkce jízdy setrvačností dokáže pracovat s jakýmkoliv spalovacím nebo hybridním motorem a tudíž má širokou škálu uplatnění. To je jeden z důvodu, proč byla zvolena jako „Nejinovativnější technologie“ v „Zelené“ kategorii během akce „Večeře pro vítěze“ pořádané německým automobilovým časopisem Automobil Produktion.