MotorInfo

Nový SEAT Leon CUPRA je již u prvních zákazníků

24.2.2017 11:32
Nový SEAT Leon CUPRA je již u prvních zákazníků

Nový Leon CUPRA disponuje nejvyspělejší technikou v oblastech bezpečnosti, konektivity a multimediálních funkcí, motor 2.0 TSI pak je s 300 k nejvýkonnější pohonnou jednotkou v historii řady CUPRA.

Při každé prezentaci nového modelu SEAT se opakuje stále stejná situace. První otázka obvykle zní: „Bude verze CUPRA?“ Zkratka ze slov „CUP RACER“ znamená v současnosti mnohem víc než jen další verzi v produktové řadě značky SEAT. O modely CUPRA je velký zájem, jsou vrcholným vyjádřením sportovních tradicí v kombinaci s vyspělou technikou, praktickou funkčností a mimořádnou spolehlivostí. Jinými slovy je CUPRA nejlepším příkladem dokonalé rovnováhy mezi emocemi a rozumem.

Leon CUPRA vždy vynikal svými výkony a výbavou, aniž by to bylo na úkor jeho designu a vynikajícího poměru cena/kvalita. Přestože je CUPRA již úspěšným modelem, nyní přichází v ještě dokonalejší podobě.

Úspěch modelu SEAT Leon CUPRA je nepopiratelný, což dokládá 9 000 vozů prodaných v roce 2016 na celém světě, z nichž 8 300 nalezlo své nové majitele na evropském trhu. S těmito prodejními výsledky se nejsportovnější model značky SEAT řadí do Top 5 nejprodávanějších modelů ve svém tržním segmentu v Evropě. Tento sportovní vůz poskytuje suverénní výkony, maximální potěšení z jízdy a nejvyspělejší techniku. Tím jsou definovány zážitky z řízení modelu Leon CUPRA, zatímco řidiči ostatních verzí modelové řady Leon upřednostňují především bezpečnost, spolehlivost, eleganci a funkčnost. Nový Leon CUPRA nyní po zahrnutí nejvyspělejších systémů v oblastech bezpečnosti, konektivity a multimédií může nabídnout všechny současné inovace bez kompromisů intenzity zážitků. Leon CUPRA se vyznačuje všestranností díky nabídce tří různých druhů karoserie: pětidveřového hatchbacku, tří dveřového SC a rodinného kombi ST. Pětidveřový hatchback obohatí každodenní život o ještě intenzivnější zážitky z jízdy, SC ztělesňuje design a sportovní výkony v nejryzejší podobě a ST dokonalým způsobem kombinuje praktičnost a dynamiku.

Nový Leon CUPRA je díky motoru 2.0 TSI, který poskytuje nejvyšší výkon 300 k, nejen vrcholnou verzí modelové řady Leon, ale také nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem v historii značky SEAT. Výkonové parametry motoru zasluhují zvláštní pozornost. Výkon vzrostl o 10 k z 290 na 300 k, ale mnohem důležitější je zvýšení maximálního točivého momentu z 350 N.m na 380 N.m. Tato hodnota je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1 800 do 5 500 1/min. Výsledkem jsou působivé a pohotové reakce motoru ve všech provozních situacích, od oblasti otáček jen mírně nad úrovní volnoběhu až po nejvyšší otáčky. K velmi sportovní charakteristice přispívá mimo jiné proměnné časování ventilů natáčením vačkového hřídele a kombinace přímého i nepřímého vstřikování paliva. Oba systémy optimalizují výkonové parametry motoru, zaručující výjimečné potěšení z jízdy.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h bez ohledu na zvolenou převodovku, která může být buď mechanická, nebo dvouspojková s automatizovaným řazením. V obou případech se jedná o šestistupňové převodovky. Vysoké úrovně jízdních výkonů je dosahováno s hospodárností, což dokládají hodnoty emisí CO2 od 153 do 164 g/km v závislosti na verzi. Průměrná spotřeba paliva verze SC s převodovkou DSG je 6,7 l/100 km, pětidveřová verze spotřebuje 6,8 l/100 km. CUPRA ST DSG 4Drive má průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km.

SEAT Leon CUPRA v rodinné verzi ST bude navíc vybaven pohonem všech kol v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. Fanoušci si jistě vzpomenou, že již v roce 2000 měla první generace modelu Leon CUPRA pohon všech kol. Leon CUPRA ST DSG 4Drive s dokonalou trakcí pohonu všech kol 4Drive a nejmodernějšími asistenčními systémy bude skutečným etalonem z hlediska sportovních výkonů, bezpečnosti a praktičnosti.

Leon CUPRA je vybaven specifickými elektronicky řízenými tlumiči, které umožňují vytěžit maximum z mimořádných schopností tohoto vozu. Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) kombinuje nejvyšší účinnost tlumení a ovladatelnosti s velmi dobrým jízdním komfortem, protože se během milisekund dokáže přizpůsobit stavu vozovky i jízdnímu stylu řidiče. Vůz je samozřejmě sériově vybaven progresivním řízením. Tento systém ještě více usnadňuje řízení, zvyšuje jízdní dynamiku v náročných provozních podmínkách, podporuje stabilitu při rychlé jízdě a umožňuje parkování s menším rozsahem otáčení volantu. Díky tomu je řízení ještě komfortnější.

Dalším důležitým prvkem je samosvorný diferenciál Haldex VAQ s elektronickým řízením a hydraulickým ovládáním. Jeho funkce není tak pasivní jako u ostatních systémů, které využívají senzory ESP ke zpomalení vnitřního kola při průjezdu zatáčkou a k přenosu vyššího točivého momentu na vnější kolo. V tomto případě, na základě analýzy adheze každé pneumatiky, jsou lamely spojky Haldex ovládány tak, aby bylo možné přenášet až 100 % točivého momentu na jediné kolo. Funkce tohoto systému je samozřejmě dokonale koordinována s ostatními elektronicky řízenými asistenčními funkcemi. Citlivou regulací točivého momentu, přenášeného na jednotlivá kola, je optimalizována plynulost jízdy a stabilita při akceleraci na výjezdu ze zatáčky. Díky tomu není nutné používat brzdy tak často, čímž dochází k méně častému přerušování přenosu hnací síly. Řidič vše vnímá jako naprostou absenci nedotáčivosti s možností využívat vysokého výkonu motoru v jakékoli situaci.

Dynamické kvality vozu si může řidič přizpůsobit vlastnímu vkusu díky voliči jízdních režimů CUPRA Drive Profile. Na výběr je pět režimů – Comfort, Sport, Eco, Individual a CUPRA. V režimu CUPRA se pedál plynu, převodovka, DCC, progresivní řízení a samosvorný diferenciál vyznačují ještě sportovnější charakteristikou.

Elektronicky řízený stabilizační systém ESC lze přizpůsobit požadavkům řidiče ve třech režimech. Po spuštění motoru je systém ESC v plném rozsahu aktivní a umožňuje sportovní jízdu při zachování vysoké úrovně bezpečnosti. Pro mnohem náročnější, dynamičtější jízdu, například na závodním okruhu, lze ESC deaktivovat ve dvou krocích. První úroveň vypne protiprokluzový systém při zachování stabilizačních funkcí ESC. Druhá úroveň jde ještě o krok dál a deaktivuje ESC kompletně.

Stejně jako ostatní verze nové modelové řady Leon disponuje i CUPRA rozsáhlou výbavou nejmodernějšími technickými a funkčními prvky. Kromě rozsáhlé výbavy dosavadního modelu CUPRA 290, která zahrnuje mimo jiné Media System Plus, adaptivní tempomat nebo Front Assist, se může nový SEAT Leon CUPRA pochlubit například novými vylepšenými světlomety v podobě předních světlometů LED. Ukazatele směru jsou nyní integrovány do světlometů LED pro denní svícení, diodami LED jsou vybaveny rovněž mlhové světlomety i ukazatele směru vzadu, které jsou navíc větší.

V interiéru jsou na středové konzole umístěny ovládací prvky elektronicky ovládané parkovací brzdy a bezklíčového přístupového systému, bezdrátová nabíječka telefonů a 8“ barevný dotykový displej společně s další technicky vyspělou vnitřní výbavou. Rovněž osvětlení interiéru používá techniku LED s výběrem 8 různých barev světla a nastavitelnou intenzitou světla k vytvoření vhodné atmosféry pro jakoukoli náladu.

Nový Leon CUPRA je navíc vybaven nejvyspělejšími asistenčními systémy, multimediálními systémy a funkcemi v oblasti konektivity. Systém pro ochranu chodců a asistent pro stav nouze používají vylepšené kamerové a radarové senzory, které nabízejí ještě vyšší preciznost také pro systém rozpoznávání dopravních značek. Asistent pro jízdu v dopravní koloně je k dispozici pro verze s převodovkou DSG. Výsledkem je ještě vyšší úroveň komfortu v nepříjemných dopravních zácpách.

Dalším aspektem, díky němuž vyčnívá nový SEAT Leon CUPRA z davu, je jeho vytříbený charakter, který vychází z designu nového modelu Leon. SEAT exkluzivně navrhl pro verzi CUPRA nové přední světlomety LED, včetně mlhových světlometů vpředu, černé střešní sloupky B a C a nové nárazníky vpředu i vzadu. CUPRA má také větší otvory pro přívod vzduchu na přídi, chromované dvojité koncovky výfukové soustavy, červené brzdové třmeny s logem CUPRA, hliníkové prahové lišty s logem CUPRA vpředu, exkluzivní zadní spoiler pro verzi CUPRA a tmavě tónovaná skla oken. Pro nový SEAT Leon CUPRA je k dispozici také paket Performance, který nabízí ještě vyšší úroveň sportovních výkonů díky leskle černým nebo oranžovým 19“ kolům z lehké slitiny, obložením bočních prahů sladěným s barvou karoserie a červeným nebo černým brzdovým třmenům Brembo.

V interiéru je nepřehlédnutelné logo CUPRA na volantu, obšitém kůží s bílým prošíváním. Výplně dveří zdobí čalounění materiálem Alcantara s detaily v karbonovém designu, které nalézají uplatnění také na sportovních sedadlech. I ta jsou čalouněná materiálem Alcantara s perforovanou kůží a logem CUPRA na opěradle. Na přání se dodávají anatomická sportovní sedadla čalouněná materiálem Alcantara. Pedály a opěrka pro levou nohu mají hliníkové kryty. Nabídka barev karoserie byla rozšířena o dva nové metalické laky v odstínech modrá Mystery a červená Desire.

 

Foto:Seat