MotorInfo

Nový přeplňovaný zážehový motor od Toyoty

20.5.2015 08:06
Nový přeplňovaný zážehový motor od Toyoty

Toyota nabízí svůj druhý přeplňovaný agregát v rámci řady nových motorů s výrazně lepší tepelnou účinností i spotřebou paliva. Řadový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním paliva a kódovým označením 8NR-FTS se bude nabízet jako další možná motorizace pro nový Auris.

Podobně jako u dalších zástupců nové řady motorů byl vývoj agregátu 8NR-FTS vyvrcholením práce konstruktérů Toyoty na hybridních i konvenčních pohonných jednotkách, včetně inovací na poli technologií spalování a snižování ztrát. Výsledkem těchto snah jsou příkladné jízdní schopnosti a akcelerace při zachování zajímavých parametrů spotřeby paliva a špičkové tepelné účinnosti. Motor používá jednokomorové turbodmychadlo a hlavu válců, do níž je začleněno sběrné výfukové potrubí chlazené vodou v zájmu optimální teploty výfukových plynů. Tímto způsobem lze podle potřeby upravovat chlazení na straně sání nezávisle na tepelném zatížení motoru. Výsledkem je akcelerace bez prodlevy a maximální točivý moment v širokém rozpětí otáček.

Toyota rovněž zlepšila rychlost spalování pomocí silnějšího rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále). Toto v kombinaci s vyspělou technologií D-4T*1 umožňuje produkovat ideální směs vzduchu a paliva. Dále díky permanentně proměnnému časování ventilů na straně sání (VVT-iW*2) může motor využívat Atkinsonův cyklus*3 tím, že upravuje časování ventilů podle momentálního zatížení. Uvedená vylepšení společně napomohla dosáhnout maximální tepelné účinnosti 36 procent*4, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů špičkovou hodnotou. 

Toyota si i přes úspěchy hybridních jednotek uvědomuje, že vozy s tradičním způsobem pohonu stále představují většinu trhu. Neustálým vylepšováním ekologických parametrů celé své modelové řady sleduje Toyota cíl nabízet ucelené portfolio ekologicky šetrných vozidel schopných naplňovat různorodé potřeby a představy zákazníků.

Motor 8NR-FTS: hlavní technické specifikace 

Zdvihový objem

1 196 cm3

Vrtání/zdvih

71,5 × 74,5 mm

Kompresní poměr

10,0

Nejvyšší výkon

85 kW (116 k) při 5 200 až 5 600 1/min

Nejvyšší točivý moment

185 N.m při 1 500 až 4 000 1/min

 _____________________________________________________________________________________________

*1 Zkr. „Direct-injection 4 stroke gasoline engine with Turbo“ (tj. čtyřdobý přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva)

*2 Zkr. „Variable Valve Timing-intelligent Wide“ (tj. inteligentní proměnné časování ventilů v rozšířeném rozsahu)

*3 Cyklus spalování, při němž se tepelná účinnost zlepšuje díky vysokému expanznímu poměru, jenž je vyšší než kompresní poměr, čímž se v konečném důsledku snižuje spotřeba paliva

*4 Vlastní měření automobilky

 

Foto:Toyota