Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Toyota nabízí svůj druhý přeplňovaný agregát v rámci řady nových motorů s výrazně lepší tepelnou účinností i spotřebou paliva. Řadový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním paliva a kódovým označením 8NR-FTS se bude nabízet jako další možná motorizace pro nový Auris.
Podobně jako u dalších zástupců nové řady motorů byl vývoj agregátu 8NR-FTS vyvrcholením práce konstruktérů Toyoty na hybridních i konvenčních pohonných jednotkách, včetně inovací na poli technologií spalování a snižování ztrát. Výsledkem těchto snah jsou příkladné jízdní schopnosti a akcelerace při zachování zajímavých parametrů spotřeby paliva a špičkové tepelné účinnosti. Motor používá jednokomorové turbodmychadlo a hlavu válců, do níž je začleněno sběrné výfukové potrubí chlazené vodou v zájmu optimální teploty výfukových plynů. Tímto způsobem lze podle potřeby upravovat chlazení na straně sání nezávisle na tepelném zatížení motoru. Výsledkem je akcelerace bez prodlevy a maximální točivý moment v širokém rozpětí otáček.
Toyota rovněž zlepšila rychlost spalování pomocí silnějšího rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále). Toto v kombinaci s vyspělou technologií D-4T*1 umožňuje produkovat ideální směs vzduchu a paliva. Dále díky permanentně proměnnému časování ventilů na straně sání (VVT-iW*2) může motor využívat Atkinsonův cyklus*3 tím, že upravuje časování ventilů podle momentálního zatížení. Uvedená vylepšení společně napomohla dosáhnout maximální tepelné účinnosti 36 procent*4, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů špičkovou hodnotou.
Toyota si i přes úspěchy hybridních jednotek uvědomuje, že vozy s tradičním způsobem pohonu stále představují většinu trhu. Neustálým vylepšováním ekologických parametrů celé své modelové řady sleduje Toyota cíl nabízet ucelené portfolio ekologicky šetrných vozidel schopných naplňovat různorodé potřeby a představy zákazníků.
Motor 8NR-FTS: hlavní technické specifikace
Zdvihový objem |
1 196 cm3 |
Vrtání/zdvih |
71,5 × 74,5 mm |
Kompresní poměr |
10,0 |
Nejvyšší výkon |
85 kW (116 k) při 5 200 až 5 600 1/min |
Nejvyšší točivý moment |
185 N.m při 1 500 až 4 000 1/min |
_____________________________________________________________________________________________
*1 Zkr. „Direct-injection 4 stroke gasoline engine with Turbo“ (tj. čtyřdobý přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva)
*2 Zkr. „Variable Valve Timing-intelligent Wide“ (tj. inteligentní proměnné časování ventilů v rozšířeném rozsahu)
*3 Cyklus spalování, při němž se tepelná účinnost zlepšuje díky vysokému expanznímu poměru, jenž je vyšší než kompresní poměr, čímž se v konečném důsledku snižuje spotřeba paliva
*4 Vlastní měření automobilky
Foto:Toyota