Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Poté, co značka Peugeot obnovila svou nabídku v segmentech B a C, nyní představuje nový městský vůz.
Novinka existuje ve dvou verzích karoserie - jako hatchback Peugeot 108 a jako vůz s otevřenou střechou Peugeot 108 TOP!
Nový Peugeot 108 nabízí celou řadu individualizací, můžeme jej spatřit například ve verzi pětidveřového hatchbacku v odstínu červená Purple s motivy ve tvaru diamantu, které si pohrávají se světlem. Jiný vůz zase může být ve třídveřovém provedení s překvapujícími dvěma odstíny karoserie – červená Purple se spojuje s šedým odstínem Gallium v horní části. Další vůz je třídveřový v elegantním bílém odstínu Lipizan pokrytém jasně vykreslenými květy. Díky složenému plátnu střechy v červené Purple je viditelný interiér vozu. Lišta palubní desky ve verzi Aïkinite obepíná černě lesklý středový panel s velkým dotykovým displejem, sedadla mají kožené čalounění. Uvedené příklady vozů nastiňují několik z mnoha možných podob nového Peugeotu 108.
Peugeot 108 je určen pro městský provoz, v němž se pohybuje velmi elegantně. Čelní strana svou robustností navozuje pocit klidu. Je strukturována maskou chladiče, středovým nosníkem a spodním přívodem vzduchu. Přední světlomety jsou pevně zabudovány do karoserie. Technologické projektory, které jsou stejné pro všechny stupně výbavy, dodávají svou kombinací černé barvy a chromu vozu pronikavý pohled. V horní části je do nich vsazena LED dioda. Tato technologie se používá také pro denní svícení, diody jsou zabudovány do robustní lišty kolem mlhových světel ve tvaru písmene C.
Lišta mřížky chladiče má přesně zkosený okraj a vypadá, jako by byla vyrobená z jednoho kusu. Nahoře nad ní je umístěné logo značky, zasazené mezi dvěma záhyby podsadité kapoty, jejíž linie plynule navazují na čelní sklo. Při pohledu z boku je kompaktnost zvýrazněna převisy, které jsou na maximum zkrácené. Dveře, které zasahují téměř od jednoho kola k druhému, umožňují velmi snadné nastupování do vozu. Dynamika je zdůrazněna chromovanou lištou, která se vynořuje z předních blatníků a obepíná spodní okraj oken.
Navázání na zadní stranu zajišťují světla, jež vyrůstají z boků a zahrnují v sobě všechny funkce včetně zpětných světel a mlhovek. Díky 3D efektu vystupuje z karoserie světelný podpis se třemi „vrypy lvích drápů“, který je typickým znakem značky. Horizontální linie nárazníku přispívají ke stabilitě vozu.
Velké zadní výklopné prosklené dveře, které se vyznačují praktičností, sahají od spojleru, v němž jsou zasazeny závěsy, až po práh. Ve spodní části je sklo chráněno neprůhledným sítotiskovým rastrem, který zakrývá pohled do zavazadlového prostoru.
I přes velice kompaktní vnější rozměry vozu se v interiéru skrývá pohodlná kabina. Interiér je určen pro intuitivní použití, každé oblasti je přiřazena jedna funkce. Řidič přímo před sebou nalezne komplexní do jednoho místa sdružené informace, které si tak může rychle přečíst. Přístrojová deska je spojená s výškově nastavitelným sloupkem řízení a je krytá clonou, aby se zajistila čitelnost údajů za všech podmínek. Přístrojovou desku tvoří soustředně umístěný analogový tachometr a LCD displej. Z obou stran je na rozšířeních umístěný otáčkoměr a ukazatel řazení rychlostních stupňů (Gear Shift Indicator). Řidič usazený ve výškově nastavitelném sedadle má pohodlný přístup k jednotlivým ovladačům. Jedinou rukou ovládá příslušenství seskupené na středovém panelu: velký sedmipalcový dotykový displej, tlačítko startéru spojené se systémem bezklíčového odemykání a startování, automatická klimatizace. Za volantem řidič nalezne ovladač omezovače rychlosti, zatímco otevírání víčka palivové nádrže a seřizování elektricky ovládaných vyhřívaných zpětných zrcátek je snadno dostupné na palubní desce. Ovladače obou předních oken jsou seskupené na dveřním panelu na straně řidiče. Na klenbě stropu je pak elektrické ovládání plátěné střechy s volným prostorem o šířce 80 cm a délce 76 cm. Kromě toho má řidič možnost nastavit otevření střechy do libovolné polohy: jen nad předními sedadly, nad všemi 4 sedadly atd. Po otevření střechy se automaticky vysune aero-akustický spojler omezující proudění vzduchu v kabině.
Osobní úpravy na míru
Vůz nabízí mnoho možností úprav dle přání a vkusu zákazníka. Ten, který se rozhodne pro Peugeot 108 TOP!, má možnost zvolit si odstín plátna střechy. Černá, šedá, červená Purple. Může se rozhodnout podle zvolené barvy karoserie. V nabídce je osm možností, dvě jsou zcela nové - zlatavě měděná Aïkinite a červená Purple. Dvoubarevné provedení je vyhrazeno výlučně pro třídveřový hatchback a je dispozici ve dvou verzích: červená Purple a šedá Gallium nebo bílá Lipizan a Aïkinite. Po tomto prvním kroku může zákazník jít ještě dále a vytvořit si svou vlastní "stoosmičku" pomocí sedmi témat osobních úprav a tří verzí interiéru. Témata zahrnují polepy určené na karoserii, vnější zpětná zrcátka, polepy určené do kabiny, koberečky, ovladače otevírání (mechanické, systém „plip“ nebo karta pro bezklíčové odemykání a startování), zatímco tři verze interiéru určují vzhled lišt palubní desky a středového panelu.Ze sedmi témat osobních úprav se tři vracejí k textilní klasice. Téma Dressy je reinterpretací nadčasového vzoru „kohoutí stopa“ s 3D efektem vytvořeným kontrastem mezi přesně vyrýsovanými motivy. Téma Dual reprodukuje vzor plátna pro výšivky. Exkluzivní dvoubarevný vůz pak nabízí na karoserii prolínání dvou odstínů. Téma Kilt představuje tartanovou látku s vyšrafovanými pruhy. Elegantní téma Diamond si pohrává s matností a jasem čtyř stran hranolů. Vytváří tak efekt objemu a pohybu a jakoby vystupuje z karoserie. Čárové kódy moderního tématu Barcode si pohrávají s barvami. Prvky tvořící téma Sport vytvářejí sportovní vizi městského auta. Kapota a zadní blatníky nesou motiv postupně odstiňované šachovnice. Vnitřní černě lakované zpětné zrcátko je zdobeno červenou lištou. Interiér doplňují specifické koberečky. Téma Tattoo nabízí přesně ohraničené květy z imitace kovu. Jsou načrtnuté jedním energickým tahem, výraz jim dodávají i vyšrafované okvětní plátky.
Kabina je nabízena ve třech verzích: Porcelaine, s matně bílými lištami palubní desky a středového panelu, Aïkinite spojující odstín Aïkinite na palubní desce s černě lesklým středovým panelem a Porcelaine Aïkinite s matně bílou palubní deskou a středovým panelem ve verzi zlatavé mědi Aïkinite.
Na výběr je také z nabídky několika verzí čalounění. Látka Curitiba je exkluzivně v nabídce úrovně Access. U úrovní Active a Allure jde o tartanovou látku Carolight v novém provedení. 108 TOP! s otevírací střechou nabízí látku Rayura Aïkinite. Kožené čalounění, které je exkluzivně součástí úrovně Allure, je nabízeno u obou verzí karoserie.
Připojení k smartphonu zákazníka
S modelem 108 vstupuje městský automobil do nové éry, a to díky velkému dotykovému displeji umístěnému uprostřed palubní desky. Tento sedmipalcový displej je součástí příplatkové výbavy u verze Active a sériové výbavy u verze Allure. Jde o rozhraní umožňující používat rádio, palubní počítač a nastavovat parametry vozu. A v ovládání funkcí jde ještě dál! Umožňuje připojit chytrý telefon, jenž je nyní možné používat i ve voze. Uživatel může svůj smartphone připojit dvěma způsoby: pomocí Bluetooth především pro funkci telefonu a hudebního přehrávače, nebo pomocí funkce Mirror Screen, která funguje na bázi technologie MirrorLinkpro telefony s operačními systémy Android, RIM a Windows, a AppInCar pro telefony se systémem iOS.
Díky funkci Mirror Screen se z dotykového displeje vozu stává zrcadlo připojeného kompatibilního telefonu. Řidič pak smartphone ovládá na dotykovém displeji vozu. V závislosti na připojeném telefonu jsou aplikace rovněž ovladatelné hlasovými příkazy s využitím systému rozpoznávání hlasu. Je-li vůz v pohybu, je z bezpečnostních důvodů omezen přístup k některým aplikacím. Při jízdě může řidič používat aplikace užitečné pro řízení, jako je například navigace a dále funkce, jaké nabízí například Peugeot Music, internetové rádio značky, jehož provoz byl zahájen při této příležitosti.
Pro každodenní radost
S délkou 347 cm a šířkou 162 cm je Peugeot 108 velmi kompaktní, což se cení při jízdě ve městě. Díky zkráceným převisům a poloměru otáčení jen 480 cm překonává vůz překážky s obdivuhodnou lehkostí. Tato architektura rovněž umožnila přesunout místo řidiče co nejvíc dopředu, díky čemuž se zlepšil výhled z vozu.
Při nakládání věcí do zavazadlového prostoru odhaluje nová 108 jednu ze svých předností. Karta pro bezklíčové otvírání a startování umožňuje jediným stisknutím tlačítka odemknout dveře a zadní výklopné dveře, které se navíc pootevřou. Při otevření zadních výklopných dveří se automaticky sklopí odkládací deska k oknu a objeví se zavazadlový prostoro o objemu 196 litrů se sadou na opravu pneumatik (180 litrů s rezervním kolem). Díky nízkému prahu - 77 cm a 1 m širokému prostoru mezi podběhy kol je nakládání vozu snadné. Počáteční objem může být zvýšen na 750 litrů sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 50:50. Stačí jednoduše zatáhnout za jednu z páček dostupných zvenčí. Uvnitř jsou pak další úložné prostory. Schránka před spolujezdcem je uzavřená a vejde se do ní litrová láhev, do kapes ve dveřích je možné uložit půllitrovou láhev.
Díky nastavitelné výšce sloupku řízení a sedadla je velmi snadné najít pohodlnou polohu pro řízení. Startování je usnadněno použitím karty pro bezklíčové odemykání a startování, stačí stisknout tlačítko umístěné na středovém panelu. Řidič se díky omezovači rychlosti a automatickému spouštění světel může soustředit na jízdu. Po zařazení zpětného chodu zobrazí kamera na barevném dotykovém displeji prostor za vozidlem.
Posádka je chráněna sériově montovanými šesti airbagy: dva čelní (airbag spolujezdce lze vypnout), dva boční vepředu a dva hlavové chránící přední i zadní sedadla. Pro bezpečnost dětí jsou dvě zadní sedadla vybavena úchyty Isofix.
Motory
Pohonné jednotky tvoří čtyři tříválcové motory:
1.0 e-VTi68 k, pětistupňová manuální převodovka, 88 g CO2/km,
1.0 VTi 68 k, pětistupňová manuální převodovka, 95 g CO2/km,
1.0 VTi68 k, pětistupňová robotizovaná převodovka ETG5, 97 CO2/km,
nový motor PureTech 1.2 VTi 82 k, pětistupňová manuální převodovka, 99 g CO2/km.
Motory využívají lehkosti nvého Peugeotu, jehož hmotnost začíná na 840 kilogramech, a poskytují posádce velmi dobrou jízdní stabilitu i komfort. Podvozek za tímto účelem využívá přední nápravu typu Pseudo McPherson a zadní deformovatelnou příčku z tvarované trubky. Ve srovnání s dílem z lisované oceli má toto řešení tu výhodu, že zlepšuje vedení a snižuje hmotnost.
K snadné ovladatelnosti přispívá nízká hmotnost (od 840 kg), elektrický posilovač řízení a kvalita podvozku. Rozchod je 1 425 mm vpředu a 1 420 mm vzadu. K dispozici jsou dva rozměry pneumatik, 165/65 R14 nebo 165/60 R15, jejichž velmi nízký valivý odpor přispívá k celkové účinnosti vozu. Tlak v pneumatikách je průběžně monitorován nepřímým systémem sledování podhuštění (Indirect Tyre Under-Inflation Detection systém). Brzdový systém zahrnuje v rámci sériové výbavy ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku, systém brzdové podpory v kritických situacích a odpojitelný elektronický systém kontroly stability (ESP). Systém je vpředu doplněn o vzduchem chlazené brzdové kotouče o průměru 247 mm a vzadu o bubnové brzdy o průměru 200 mm. Všechny motorizace jsou vybaveny asistentem pro rozjezd do svahu.