MotorInfo

Nový Passat se představuje

1.10.2010 12:50
Nový Passat se představuje

Volkswagen Passat se zapsal do automobilové historie mimořádně úspěšnou kariérou, během níž se dosud prodalo více než 15 milionů těchto vozů.

Passat byl poprvé představen v roce 1973 a v současnosti se prodává ve více než 100 zemích. Volkswagen v rámci pařížského autosalonu představil ve světové premiéře zcela novou generaci modelu Passat, a to současně v obou tradičních karosářských provedeních Limuzína a Variant. Sedmá generace VW Passat se na českém trhu objeví koncem listopadu tohoto roku. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.

Vůz střední třídy s elegancí vyšší třídy

Již ve své páté a šesté generaci opustil Passat konvenční hranice svého segmentu a svou vysokou kvalitou a mimořádnou technickou úrovní překlenul propast k vyšší třídě. V tomto trendu pokračuje i sedmý Passat. Zcela nový design se v případě přední partie podobá modernizovanému modelu Phaeton, který byl představen v polovině letošního roku, zároveň však přináší novou interpretaci charakteristických rysů modelové řady Passat, která míří cíleně do budoucnosti. Mnoha vylepšeními v oblastech komfortu, kvality a bezpečnosti a použitím inovativních asistenčních systémů se Passat ještě více přiblížil nejvyšším segmentům automobilového trhu, aniž by cenově opustil rámec střední třídy. Passat nabízený ve výbavových liniích Trendline, Comfortline a Highline nabízí nyní díky optimalizované výbavě dokonce ještě výhodnější poměr výkon/cena. K sériové výbavě již základních verzí Trendline poháněných vznětovým motorem patří například systém Start-Stop a systém rekuperace kinetické energie. Také všechny zážehové motory spalující benzin nebo zemní plyn jsou vybaveny rekuperačním systémem. V případě nejmenšího zážehového motoru je jak systém rekuperace, tak i systém Start-Stop k dispozici na přání.

Až o 19 procent nižší spotřeba

Jak je u značky Volkswagen obvyklé, stanovuje i nový Passat nová měřítka v oblastech ochrany životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje. Všech deset nabízených motorů (77 kW / 105 k až 220 kW / 300 k) vykazuje nižší spotřebu paliva, a to až o 19 procent. „Nejmenší" a přesto výkonný turbodiesel (1.6 TDI se 77 kW / 105 k a 250 N.m) spotřebuje pouhých 4,2* l/100 km, což odpovídá emisím CO2 109* g/km. Downsizing a technické inovace například v podobě systému Start-Stop zajišťují i u zážehových motorů mimořádně nízké hodnoty spotřeby. Skvělým příkladem je 1.4 TSI (90 kW / 122 k), který ve verzi BlueMotion Technology vystačí průměrně s 5,8 l/100 km. Odpovídající hodnota emisí CO2 je 138 g/km.

Nové bezpečnostní prvky: Dalšího významného pokroku dosáhl Volkswagen v oblasti bezpečnosti. Již předchozí generace Passatu se mohla pochlubit suverénním pětihvězdičkovým hodnocením v nárazových testech EuroNCAP. Nová generace k tomu přidává inovativní bezpečnostní prvky, mezi něž patří například automatická funkce nouzového brzdění v městském provozu nebo systém rozpoznávání únavy řidiče, který se montuje sériově od linie Comfortline. Funkce nouzového brzdění, součást na přání dodávaného adaptivního tempomatu ACC, automaticky reaguje při rychlostech do 30 km/h na nebezpečné situace, aby pomohla zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Trvale aktivní je u značky Volkswagen i v této třídě poprvé použitý systém rozpoznávání únavy řidiče, který zaznamená klesající pozornost řidiče a následně jej upozorní akustickým signálem a optickým doporučením na přístrojové desce, aby si udělal přestávku k odpočinku. Další novinkou ve výbavě modelu Passat je také asistent dálkových světlometů s označením Dynamic Light Assist, který byl poprvé představen v novém Touaregu. Na přání dodávaný asistenční systém Dynamic Light Assist umožňuje ve spojení s bi-xenonovými světlomety jízdu s trvale zapnutými dálkovými světlomety. Systém rozpoznává prostřednictvím kamery protijedoucí a vpředu jedoucí vozidla a automaticky odcloňuje pouze příslušné oblasti. Výsledkem je v téměř všech situacích lepší osvětlení vozovky. Passat je prvním vozem ve své třídě s tímto systémem. Pro vozidla s konvenčními halogenovými světlomety je k dispozici jednodušší varianta asistenta dálkových světlometů Light Assist. I v tomto případě rozpoznává kamera například protijedoucí vozidla, avšak systém následně přepne kompletně dálková světla na potkávací. Pokud se již před vozem nenacházejí žádná vozidla, dojde opět k aktivaci dálkových světlometů. Trakci v zatáčkách zlepšuje elektronická uzávěrka diferenciálu XDS představená poprvé pro Golf GTI. Již v předchozí generaci si mohli majitelé Passatu zvolit asistenční systém Lane Assist pro udržování vozu v jízdním pruhu a kromě něj je nyní k dispozici také takzvaný Side Assist, asistent pro změnu jízdního pruhu, který prostřednictvím blikajících LED diod ve vnějších zpětných zrcátkách upozorňuje řidiče na vozidla v tzv. slepém úhlu, případně na vzdálenější vozidla přibližující se zezadu vysokou rychlostí. Nový systém kontroly tlaku v pneumatikách založený na metodě přímého měření signalizuje případnou ztrátu tlaku speciálně pro každé kolo zvlášť. Ve sdruženém přístroji si může řidič navíc vyvolat údaj tlaku vzduchu ve všech pneumatikách.

Inovativní komfortní systémy

Další nové asistenční systémy jsou zaměřeny výhradně na zvýšení komfortu a výrazně usnadňují řidiči každodenní provoz. Příkladem je funkce Easy Open: Je-li nový model Passat Limuzína vybaven bezklíčovým přístupovým systémem Keyless Access (automatické zamykání a spouštění motoru tlačítkem), stačí cílený pohyb nohy za vozidlem k tomu, aby se automaticky otevřelo víko zavazadlového prostoru. Kdo někdy stál před svým vozem s plnýma rukama, ten dokáže funkci Easy Open zajisté ocenit. Passat otevře svůj zavazadlový prostor samozřejmě jen tomu, kdo má u sebe odpovídající klíček s dálkovým ovládáním. Rozhraním mezi člověkem a strojem je v tomto případě senzor v oblasti nárazníku. Další novinkou v modelové řadě Passat jsou zadní sedadla, která lze odjistit a složit ze zavazadlového prostoru, elektricky ovládané tažné zařízení a boční okna z akusticky izolujícího vrstveného bezpečnostního skla. Stejně jako nový Sharan bude nyní i Passat nabízen s parkovacím asistentem II, který dokáže automaticky zaparkovat vůz na parkovací místa umístěná jak rovnoběžně, tak i kolmo k vozovce. V neposlední řadě rozpoznává navigační systém RNS 510 ve vozech Passat dopravní značky omezující rychlost jízdy prostřednictvím kamery a značky zobrazuje na dotykovém displeji ve středové konzole.

Exteriér: design a rozměry

Volkswagen dává ještě intenzivněji najevo kvalitu a preciznost konstrukce nové modelové řady Passat. Design sedmé generace se vyznačuje rovnými liniemi, jasně strukturovanými plochami a dynamickými proporcemi. Design bestselleru zaznamenal přitom velký skok kupředu, čímž byly znovu zpochybněny zavedené hranice mezi konvenčními segmenty.

Přední partie

Po limuzíně Phaeton představené v létě 2010 přináší Volkswagen s novým Passatem druhý model, jehož přední partie je utvářena maskou chladiče se čtyřmi horizontálními příčkami. Výška masky chladiče odpovídá přibližně výšce světlometů. Zatímco u modelů pod Passatem a Phaetonem a u víceúčelových vozů určuje styl relativně nízká maska chladiče se dvěma horizontálními příčkami, rozhodli se šéfdesignéři Walter de Silva (koncern) a Klaus Bischoff (značka Volkswagen) u vozidel vyšších segmentů pro tuto diferenciaci prostřednictvím masky chladiče, aby bylo na první pohled patrné postavení jednotlivých modelů. Díky kompletně novému designu přídě získal nyní 1 820 mm široký a 4 769 (Variant: 4 771) mm dlouhý Passat ještě více na suverenitě. Přestože vůz není širší, působí reprezentativněji a mnohem dynamičtěji. Ani výška obou variant karoserií se nezměnila (Limuzína: 1 474 / Variant: 1 519 mm). Suverénní výraz Passatu je zesílen novými dvojitými světlomety dodávanými na přání v bi-xenonovém provedení včetně denních světlometů LED, které jsou tvořeny 15 elektroluminiscenčními diodami LED. Pod rovinou světlometů a masky chladiče je nárazník lakovaný v barvě vozu. O stupeň níž následuje další vstup vzduchu, který je po stranách vymezen chromovanými „křidélky", což jsou stylistické prvky připomínající špičky křídel dopravních letadel. Zde jsou integrovány mlhové světlomety. Ještě jedna chromovaná lišta uprostřed vstupu vzduchu tvoří u výbavové linie Highline spojnici mezi „křidélky". Nejníže nad zemí je přední spoiler, který má podobný tvar a funkci jako u závodních vozů. Od výbavové linie Comfortline je i na spoileru umístěna chromovaná lišta.

Silueta

Příď přechází do bočního profilu přes postranní konturu kapoty motoru, která má ve stylu Phaetonu tvar písmene V, a výraznou linii blatníků. Nápadná je v této oblasti výrazně přiostřená spodní a nová horní charakterová linie. Obě linie člení výšku karoserie tak, že Passat působí nižším, širším a dynamičtějším dojmem. Horní charakterová linie spojuje nepřehlédnutelným tahem nejvyšší hranu předního světlometu s linií bočních oken a pokračuje až ke sloupku C. Pod ní následuje druhá charakterová linie, která spojuje postranní výběžky předních a zadních světlometů zasahující do siluety. Boční plochy v oblasti prahů zušlechťuje černá (Trendline), resp. chromovaná lišta (Comfortline a Highline) mezi zvýrazněnými podběhy kol. Tato lišta má své optické pokračování i na přídi a zádi. Silueta s nově tvarovanými vnějšími zpětnými zrcátky je navíc charakterizována velmi plynulým přechodem střechy do zádě.

Zadní partie

Díky v porovnání s předchůdcem výrazně redukovanému klínovitému tvaru bylo možné vytvořit opticky mnohem lehčí a elegantnější záď. Zadní partie Limuzíny působí nižším dojmem a zakončení obou karosářských variant je širší. Nápadné jsou zadní světlomety protažené nyní až do blatníků. Od verze Comfortline je spodní část zádě ohraničena chromovanou lištou probíhající po celém obvodu vozu. Verze Variant mají lištu celistvou, zatímco u Limuzíny je lišta přerušena prohlubní pro umístění registrační značky.

Interiér: design, barvy a materiály

Analogicky k exteriéru se nový Passat vyznačuje dokonale provedeným interiérem. Kompletně nová jsou sedadla s vertikálně i horizontálně nastavitelnými opěrkami hlavy jako ve vozech Touareg a také výplně dveří, které mohou mít ušlechtilé luxusní osvětlení. V závislosti na výbavové linii jsou použity různé druhy ozdobných lišt ve výplních dveří. Kromě toho jsou součástí výbavy na přání nová klimatizovaná sedadla s aktivní ventilací a masážní funkcí pro řidiče a spolujezdce. V novém provedení se do značné míry prezentují také povrchy a detaily přístrojové desky a středové konzoly s přehlednými ovládacími prvky. Výdechy ventilační soustavy nyní zdobí elegantní chromované rámečky. Volkswagen zároveň zvýšil kvalitu použitých materiálů, které by se nyní neztratily ani v automobilech vyššího segmentu. Uprostřed přístrojové desky jsou ve stylu luxusních vozů umístěny analogové hodiny. Kompletně novou strukturu má rozmístění tlačítek ve spodní části středové konzoly, tedy kolem řadicí páky, resp. páky voliče šestistupňové nebo sedmistupňové převodovky. Zde je nyní umístěn také ovladač elektronické parkovací brzdy a u modelů se systémem Keyless Access tlačítko pro spuštění motoru. Zákazníci si mohou dopřát interiér zalitý světlem, pokud si objednají nové panoramatické posuvné okno vyvinuté pro Passat Variant. Passat je nabízen v různých barvách interiéru. Klasická „černá" barva přitom podtrhuje sportovní charakter novinky značky Volkswagen. „Přírodní hnědá" vytváří elegantně útulný interiér. Třetí barevný odstín „pouštní béžová" je inspirovaná přírodou a ještě suverénněji v ní vynikne velkorysý vnitřní prostor vozů Passat. Na přání jsou k dispozici dvoubarevné vzorky látek v barevných kombinacích „přírodní hnědá / pouštní béžová" (Highline) nebo, jako součást sportovního paketu, „lanýžová / černá" (Comfortline a Highline). Kůže v modelech Passat Exclusive má ušlechtilý odstín „čokoládová hnědá" s barevně odlišeným stehováním a kédry (paspule) v „pepřově béžové" barvě.

Hospodárnost: motory a převodovky

Volkswagen nabízí nový Passat s osmi motory, které jsou vesměs vybaveny čtyřventilovým rozvodem a přímým vstřikováním paliva. Čtyři z nich jsou technicky vyspělé zážehové jednotky, které dosahují nejvyššího výkonu 90 kW / 122 k (1.4 TSI), 118 kW / 160 k (1.8 TSI), 155 kW / 211 k (2.0 TSI) a 220 kW / 300 k (V6). Vrcholné provedení sází na šest válců, všechny ostatní zážehové motory jsou přeplňované čtyřválce. Rovněž přeplňovaný je motor na zemní plyn o výkonu 110 kW / 150 k (1.4 TSI EcoFuel). Turbodiesely jsou k dispozici ve třech výkonových stupních. Čtyřválce dosahují výkonu 77 kW / 105 k (1.6 TDI), 103 kW / 140 k (2.0 TDI) a 125 kW / 170 k (2.0 TDI). S výjimkou TDI o výkonu 77 kW / 105 k lze všechny motory nového Passatu kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. V případě motoru 3.6 V6 je tato automatizovaná převodovka součástí sériové výbavy.

Tři čtyřválce TSI a jeden motor V6 na benzin

Spotřeba paliva je mimořádně nízká. Nejhospodárnějším zážehovým modelem je Passat 1.4 TSI s paketem BlueMotion Technology dodávaným na přání, který dosahuje nejvyššího výkonu 90 kW / 122 k a průměrně spotřebuje 5,8 l/100 km (emise CO2 138 g/km). Zatímco v tomto případě dosahoval téměř identicky nízké spotřeby paliva již příkladně dobrý předchůdce, jsou u silnějších motorů dosažená snížení spotřeby paliva mnohem výraznější. Příkladem je Passat 1.8 TSI o výkonu 118 kW / 160 k, u něhož vývojový tým snížil průměrnou spotřebu paliva ze 7,4 na 6,9* l/100 km, čímž bylo dosaženo hodnoty emisí CO2 160 g/km. Neméně významné je snížení spotřeby u motoru 2.0 TSI, který je nyní vyladěn na výkon 155 kW / 211 k místo dosavadních 147 kW / 200 k. V tomto případě spotřebuje Passat průměrně 7,2* l/100 km, což je o 0,6 litru méně než u předchůdce. Příslušně klesla také hodnota emisí CO2 ze 183 na 169* g/km. Nižší je i průměrná spotřeba vrcholné verze Passat V6 o výkonu 220 kW / 300 k s pohonem všech kol, který si řekne o 9,2* l/100 km (dosud 9,8 l/100 km). Nový údaj o emisích CO2 zní 215* g/km.

Motor EcoFuel na zemní plyn

Jedním z nejčistějších modelů ve střední třídě je Passat EcoFuel, který v nové verzi spálí průměrně 6,6 m3 zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 jen 117 g/km a snížení spotřeby o 0,4 m3. Passat EcoFuel je jedním z nejsportovnějších vozů na zemní plyn na světě díky dvojitému přeplňování turbodmychadlem a kompresorem (Twincharger).

Tři motory TDI na naftu

Nejúspornější verzí nového Passatu je 1.6 TDI BlueMotion o výkonu 77 kW / 105 k. Již v předchůdci si tento motor získal skvělou pověst mimořádně nízkými hodnotami spotřeby. Díky aerodynamicky zdokonalené karoserii, dalšímu vylepšení konstrukce motoru a novým technologiím, jako je například systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie poklesla spotřeba paliva v případě nového modelu Passat BlueMotion (Limuzína) na 4,2* l/100 km, což odpovídá hodnotě emisí CO2 109* g/km. Pro porovnání: u předchůdce to bylo 4,4 l/100 km a 114 g/km. Téměř na úroveň modelu BlueMotion předchozí generace (77 kW / 105 k) klesla spotřeba modelu Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology o výkonu 103 kW / 140 k, u něhož stojí v tabulce technických údajů průměrná hodnota 4,5 l/100 km (119 g CO2/km). Extrémního pokroku bylo dosaženo u verze Passat 2.0 TDI o výkonu 125 kW / 170 k. Tato novinka má průměrnou spotřebu nafty 4,7* l/100 km (123* g/km) - o 0,9 litru (19 procent) méně než u předchůdce. Odpovídající hodnoty pro verze Variant - a to platí pro všechny motory modelové řady Passat - se pohybují na stejné bezkonkurenční úrovni jako u Limuzíny s minimálními odchylkami +/- 0,1 litru.

______________________________________________________________

* = předběžné hodnoty, stav k září 2010