Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
SEAT vstupuje na náš trh s třetí generací modelové řady Leon, která je od základu zcela nově vyvinutým automobilem.
Nová generace vozu má kromě jiného zacílit i na zákazníky s rodinami. České zastoupení automobilky SEAT předpokládá prodej 620 kusů Leonu v letošním roce, v roce 2014 vy pak prodeje měly narůst až na 1 200 prodaných vozů. O modelovou řadu začíná být u nás zájem, o čemž svědčí 62 prodaných kusů Leonu za měsíc leden (v roce 2012 to v lednu bylo jen 13 ks), tedy za období, kdy vůz ještě nebyl oficiálně uveden na trh. Ceny modelové řady Leon začínají na 299 900 Kč.
Stejně jako předchozí generace je i nový SEAT Leon vyráběn v závodě Martorell nedaleko Barcelony ve Španělsku. Od premiéry první generace Leonu v roce 1999 prodal SEAT 1,2 milionu vozů této řady.
Pětidveřový vůz nabízí pokrokové technologie v oblasti informačních a zábavních systémů, asistenčních systémů, podvozku a poháněcího ústrojí. Skvělým příkladem jsou na přání dodávané přední LED světlomety pro všechny osvětlovací funkce, které zaujmou nejen svým elegantním designem, ale i vynikajícím osvětlením vozovky při minimální spotřebě energie a extrémně dlouhé životnosti.
Moderní motory TDI a TSI nabízejí výborné hodnoty spotřeby paliva a emisí ve své třídě. Rekordmanem v tomto ohledu je Leon 1.6 TDI se systémem start/stop, jehož průměrná spotřeba paliva je 3,8 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 99 g/km.
Mezi největší přednosti nového Leonu patří nízká hmotnost, která se v porovnání s předchůdcem snížila až o 90 kilogramů. Základní verze nového Leonu váží díky tomu 1 113 kilogramů. Přesto se podařilo zvýšit tuhost karoserie o 15 % a vytvořit odolnou strukturu, která nabízí cestujícím ochranu v případě nehody, jak dokládá pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti v testech nezávislé organizace Euro NCAP.
Nový SEAT Leon je inspirovaný koncepčními vozy IBE, IBL a IBX. Vyznačuje se dobře vyváženými proporcemi. Vizuální těžiště prostoru pro cestující bylo posunuto mírně nad zadní kola. Přední blatníky plynule přecházejí do oblasti prostoru pro cestující. Důmyslně zpracované plochy zesilují hru světla a stínu, která podporuje trojrozměrný efekt.
Dynamicky tvarovaná zadní partie nového Leonu nese nové velké logo SEAT, které slouží k otvírání zadního výklopného víka. Mírně klínovité zadní svítilny podtrhují šířku vozu a na přání se dodávají s diodami LED (sériově ve výbavě FR). Leon FR dále zdůrazňuje svůj sportovní charakter osobitým difuzorem a dvojitou chromovanou koncovkou výfuku. Leon je s délkou 4,24 metru o pět centimetrů kratší než jeho předchůdce, avšak rozvor byl prodloužen o téměř šest centimetrů. Tato změna prospívá společně s krátkými převisy karoserie celkovým proporcím. Navzdory kratší délce se podařilo důmyslným využitím obestavěného prostoru vylepšit nabídku místa v interiéru i zavazadlovém prostoru. Pro nový designérský styl značky jsou typické hranaté linie světlometů, které jsou dobře integrovány do tvarů Leonu. Poprvé v kompaktní třídě jsou nabízeny přední LED světlomety pro všechny osvětlovací funkce. LED světlomety osvětlují vozovku světlem, které nezpůsobuje prakticky žádnou únavu očí, zatímco inteligentní senzory zabraňují oslňování protijedoucích řidičů. Nové pokrokové světlomety nevyžadují údržbu a propůjčují Leonu nezaměnitelný vzhled, zejména díky osobitým LED světlům pro denní svícení.
Sportovní design nové generace modelu SEAT Leon nalézá své pokračování v interiéru. Vybrané materiály mají prémiový vzhled. Protože je rozvor o 58 milimetrů delší než u předchůdce, nabízí nový Leon ještě více prostoru pro řidiče, spolujezdce a zavazadla. Některé verze nového Leonu jsou vybaveny prémiovým vícebarevným osvětlením interiéru. Ve verzi FR zdůrazňují diody LED ve výplních dveří obrysy vnitřního designu a dodávají interiéru ještě více stylu a elegance. Vícebarevné osvětlení umožňuje cestujícím také ještě lepší orientaci a vytváří příjemnější atmosféru.
Klíčovým prvkem interiéru je široká středová konzola s jasnou orientací na řidiče. Detaily zdůrazňují vysokou úroveň řemeslného zpracování nového Leonu – patří mezi ně například velké výdechy ventilační soustavy, snadno srozumitelné ovládací prvky klimatizace a trojrozměrné ozdobné prvky. Všechny plochy mají měkkou povrchovou úpravu a v některých verzích je atmosféra dále umocněna chromovanými a koženými ozdobnými prvky. Všechny spínače, tlačítka a ovládací prvky v nové generaci modelu Leon jsou umístěny přesně tam, kde je řidič očekává. Velké stupnice přístrojů jsou snadno čitelné a všechny verze jsou vybaveny informačním systémem řidiče. Volant se dodává alternativně s multifunkčními ovládacími prvky. Displej palubního počítače je umístěn mezi dvěma analogovými přístroji, přímo v zorném poli řidiče, a poskytuje informace o průměrné spotřebě paliva, dojezdu a rychlosti jízdy. V závislosti na výbavě ukazuje rovněž data navigačního systému, asistenčních systémů a mobilního telefonu připojeného prostřednictvím Bluetooth.
Sedadla a zavazadlový prostor
Nově vyvinutá sportovní sedadla jsou umístěna v nízké poloze. Již v sériové výbavě jsou výškově nastavitelná a jsou pohodlná pro osoby všech postav. Během dynamické jízdy poskytují nejlepší možné vedení a velmi pohodlně se v nich cestuje na dlouhé vzdálenosti. Této charakteristiky bylo dosaženo ergonomickými tvary polštářů ze studené pěny a dalším zlepšením jejich charakteristiky odpružení a tlumení. Velký výběr prémiových tkanin, kůže a Alcantary vyhoví jakýmkoli přáním zákazníků. Nový Leon nabízí dostatečný prostor pro ramena, kolena a hlavu také v zadní části interiéru. Zadní lavice je vybavena třemi opěrkami hlavy. V zájmu nejmenších cestujících zahrnuje sériová výbava úchyty Isofix a Top Tether pro dětské sedačky. Díky systematicky lehké konstrukci jsou opěradla zadních sedadel přibližně o 15 procent lehčí než v předchozím modelu. Zavazadlový prostor nového Leonu má objem 380 litrů, což je o 39 litrů více než v předchozím modelu. Opěradlo zadních sedadel se snadno sklápí a od výbavové linie Reference je dělené v poměru 60:40 %. Takto prodloužená ložná plocha je téměř zcela rovná a v podélném směru měří 1 558 mm.
Karoserie – lehká a tuhá
Mezi největší přednosti nového Leonu patří jeho nízká hmotnost, která se v porovnání s předchůdcem snížila až o 90 kilogramů. Základní verze nového Leonu váží díky tomu 113 kilogramů. Karoserie, která nabízí optimální bezpečnost a nejlepší možný komfort, musí být tuhá. Inteligentní struktura zaručuje zároveň nízkou hmotnost a hospodárnost provozu. Vzhledem k požadavku na poměr cena/výkon se museli konstruktéři zříci nákladných materiálů, jako je hořčík nebo kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny. Místo nich nalézají ve struktuře karoserie široké uplatnění vysokopevnostní a ultravysokopevnostní oceli. Jen samotné technicky vyspělé oceli tvářené za tepla včetně tvrzení snižují hmotnost o 18 kilogramů a zároveň zvyšují tuhost skeletu prostoru pro cestující. Surová karoserie nového Leonu je celkově o 25 kilogramů lehčí. Tuhost karoserie je nezbytným předpokladem pro kvalitu výroby, precizní ovladatelnost a tichý interiér. Díky pečlivé izolaci je interiér nového modelu Leon stejně tichý jako ve vozech o třídu vyšších. Mezi aerodynamická vylepšení patří zakrytí spodní strany vozidla a řízené proudění vzduchu motorovým prostorem.
Pohon
SEAT vysílá nový Leon do boje o zákazníky s výkonnými a úspornými motory TDI a TSI se zdvihovým objemem 1,2 až 2,0 litru. Všechny motory jsou vybaveny přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Navíc byly optimalizovány pro nízké vnitřní tření a rychlé zahřátí na provozní teplotu. Nová generace motorů v modelech Leon se odlišuje sportovním výkonem a hospodárností. V porovnání s předchozími modely klesla spotřeba paliva až o 22 procent.
Nový Leon se na český trh dodává se třemi vznětovými motory. Turbodiesel 1.6 TDI je k dispozici ve dvou výkonových variantách, které poskytují ze zdvihového objemu 1 598 cm3 nejvyšší výkon 66 kW/90 k, resp. 77 kW/105 k a maximální točivý moment 230 N.m, resp. 250 N.m. Výkonnější verze vybavená systémem start/stop a rekuperací kinetické energie spotřebuje v průměru pouhých 3,8 litru na 100 km, což odpovídá emisím CO2 99 g/km. Jen o málo žíznivější je suverénní turbodiesel 2.0 TDI, který si se systémem start/stop řekne průměrně o 4,1 litru na 100 kilometrů, přestože s výkonem 110 kW/150 k a točivým momentem 320 N.m ze zdvihového objemu 1 968 cm3 poskytuje řidiči nového Leonu působivou dynamiku.
Nabídka zážehových motorů pro nový Leon začíná přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI dodávaným ve dvou výkonových variantách 63 kW/86 k a 77 kW/105 k. V obou případech činí průměrná spotřeba benzinu 5,2 l/100 km a tato hodnota klesne dokonce až na 4,8 l/100 km v kombinaci výkonnější verze se sedmistupňovou převodovkou DSG. O stupeň výš stojí další moderní jednotka 1.4 TSI pracující s přímým vstřikováním benzinu, vyladěná na výkon 90 kW/122 k a točivý moment 200 N.m. I s tímto motorem spotřebuje Leon průměrně jen 5,2 l/100 km. Zdrojem vrcholné dynamiky a ukázkou příkladné účinnosti je motor 1.8 TSI poskytující nejvyšší výkon 132 kW/180 k a maximální točivý moment 250 N.m při průměrné spotřebě paliva 5,7 l/100 km. Zvláštním technickým řešením u jednotky 1.8 TSI je kombinace přímého a nepřímého vstřikování benzinu.
Převodovky
V závislosti na zvoleném motoru je hnací síla přenášena na přední kola prostřednictvím pětistupňové nebo šestistupňové mechanické převodovky. Alternativou, resp. u motoru 1.8 TSI jedinou volbou, je kompaktní a lehká dvouspojková převodovka DSG s šesti nebo sedmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Její řazení probíhá během milisekund. Některé verze DSG jsou vybaveny funkcí setrvačné jízdy, která dále snižuje spotřebu paliva v reálném provozu.
Podvozek
Podvozek nové generace modelu Leon má sportovní a agilní charakter. Odpružení vyrovnává nerovnosti povrchu, zatímco řízení reaguje přesně a citlivě s jemnou zpětnou vazbou. Leon používá zcela novou koncernovou platformu MQB. Motory jsou skloněny o 12° dozadu, což společně s kompaktní konstrukcí motorů umožnilo posunout přední nápravu o 40 mm dopředu. Výsledkem je delší rozvor a vyváženější rozložení hmotnosti mezi nápravy – to jsou faktory, které pozitivně ovlivňují komfort a sportovní jízdní vlastnosti nového Leonu. Přední náprava se vzpěrami McPherson je uložena v pomocném rámu. Kompaktní pětidveřový hatchback je vybaven novým řízením s elektromechanickým posilovačem závislým na rychlosti jízdy, které se vyznačuje sportovní a přímou charakteristikou. Zároveň významně přispívá k hospodárnosti nového Leonu, protože během jízdy přímým směrem neodebírá žádnou energii. Průměr otáčení je pouhých 10,2 metru.
Leon je ve variantách poháněných motory o výkonu až 110 kW/150 k vybaven klikovou zadní nápravou s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Výkonnější varianty používají víceprvkové zavěšení, které zachycuje podélné a příčné síly nezávisle na sobě. Tlumiče a vinuté pružiny jsou v zájmu mimořádně citlivé reakce uloženy samostatně. Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS jemně přibrzďuje odlehčené vnitřní přední kolo, aby byla ovladatelnost vozu na limitu přilnavosti ještě bezpečnější a průjezd zatáčkou plynulejší. Elektronický stabilizační systém ESP byl dokonale přizpůsoben.
SEAT Drive Profile
Charakter nového Leonu FR lze individuálně upravovat podle aktuální nálady a situace. Volič jízdních režimů SEAT Drive Profile umožňuje řidiči měnit charakteristiku posilovače řízení, reakce motoru a převodovky DSG ve čtyřech stupních – eco, comfort, sport a individual. SEAT Drive Profile v Leonu FR ovlivní rovněž zvuk motoru (pouze s motory 1.8 TSI/180 k a 2.0 TDI/184 k) a vícebarevné osvětlení interiéru – v závislosti na jízdním stylu svítí diody LED ve dveřích bíle (comfort, eco a individual) nebo červeně (sport).
Technologie
Nový Leon přináší celou řadu inovací. Kombinuje dynamický design s nejmodernějšími technologiemi. Na přání dodávané LED světlomety jsou absolutní novinkou v kompaktní třídě, zatímco nejnovější ovládací systém SEAT Easy Connect pracuje s dotykovým displejem s úhlopříčkou až 5,8 palce. Poprvé nabízí v kompaktní třídě inovativní LED světlomety pro všechny osvětlovací funkce. Kromě osobitého designu mají LED světlomety celou řadu dalších předností. Například osvětlují vozovku světlem s barevnou teplotou 5 500 Kelvinů, které je velmi příjemné pro oči, protože se velmi podobá dennímu světlu. A co se týče hospodárnosti, vydávají diody LED intenzivní světlo s minimální spotřebou energie – potkávací světla mají na každé straně příkon pouhých 20 W.
SEAT nabízí pro nový Leon široký výběr moderních informačních a zábavních systémů. Jejich základem je systém SEAT Easy Connect, který umožňuje ovládat zábavné a komunikační funkce společně s celou řadou funkcí spojených s vozidlem prostřednictvím dotykového displeje s úhlopříčkou až 5,8 palce. Dotykový displej a příslušná tlačítka a otočné ovládací prvky jsou umístěny v praktické poloze mezi centrálními výdechy ventilační soustavy, kde jsou snadno čitelné a dosažitelné jak pro řidiče, tak pro spolujezdce vpředu. Poprvé se zde používá dotykový displej se senzorem přiblížení (verze s úhlopříčkou 5,8“). Jakmile se prst řidiče nebo spolujezdce vpředu přiblíží k povrchu dotykového displeje, systém automaticky přepne zobrazení do ovládacího režimu. V něm jsou prvky, které lze aktivovat, zvýrazněny, aby bylo intuitivní ovládání ještě snadnější. Na druhé straně zobrazovací režim se odlišuje extrémně čistým a přehledným vzhledem.
Asistenční systémy
Široká nabídka pokrokových asistenčních systémů v novém Leonu umožnila citelné zvýšení komfortu a bezpečnosti navzdory snížení provozní hmotnosti až o 90 kilogramů.
Sledování únavy: Systém analyzuje charakteristické ovládání volantu a průběžně vyhodnocuje signály, jako je úhel nebo rychlost otáčení volantu. Jakmile systém sledování únavy zaznamená klesající pozornost řidiče, vydá akustický výstražný signál doplněný grafickým symbolem na displeji, který řidiči doporučí udělat si přestávku k odpočinku. Upozornění se opakuje, pokud řidič nezastaví během následujících 15 minut. Nezávisle na tom je řidič upozorněn vždy po čtyřech hodinách nepřetržité jízdy.
Asistent dálkových světel: Kamerový systém integrovaný do paty vnitřního zpětného zrcátka umožňuje od rychlosti jízdy 60 km/h automaticky přepínat mezi dálkovými a tlumenými světly. Kamera rozpoznává vpředu jedoucí a protijedoucí vozidla a osvětlené obydlené zóny, aby bylo zajištěno, že dálková světla nebudou oslňovat ostatní účastníky silničního provozu.
Asistent pro jízdu v jízdním pruhu: Kamerový asistent pro jízdu v jízdním pruhu dává pokyn elektromechanickému řízení k drobným úpravám směru jízdy, pokud hrozí vyjetí z jízdního pruhu vymezeného podélnými čárami.
Výbava
Nový Leon je na českém trhu k dispozici s rozsáhlou výbavou za ceny začínající od 299 900 Kč. Nabídka zahrnuje čtyři výbavové linie Basis, Reference, Style a FR. Široká paleta prvků výbavy na přání umožňuje další individualizaci vozu v oblasti bezpečnosti, komfortu a sportovního charakteru. Seznam výbavy na přání zahrnuje mimo jiné LED světlomety pro všechny osvětlovací funkce, loketní opěrky vpředu, elektricky ovládané panoramatické střešní okno, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, dešťový a světelný senzor, SEAT Sound systém a navigační systém.
Leon Basis
Všechny verze modelové řady SEAT Leon jsou vybaveny sedmi airbagy a stabilizačním systémem ESP. Sériová výbava navíc zahrnuje elektrické ovládání oken vpředu, palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a úchyty Isofix a Top-Tether pro dětské sedačky na zadních sedadlech. Maska chladiče má chromovaný rámeček, zatímco kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou lakovány v barvě vozu. Vstupní Leon Basis jezdí na 15“ kolech.
Leon Reference
Leon Reference nabízí navíc několik dalších komfortních prvků. Rozsáhlá sériová výbava je doplněna manuální klimatizací, rádiem Entry s 5“ dotykovým displejem, USB, čtečkou paměťových karet SD a 4 reproduktory, dále multifunkčním volantem, vyhřívanými vnějšími zpětnými zrcátky, dělenými a sklopnými zadními sedadly, středovou konzolou s integrovanou schránkou.
Leon Style
Leon Style je vybaven 16“ koly z lehké slitiny, automatickou dvouzónovou klimatizací Climatronic, rádiem Entry Plus s 5“ barevným dotykovým displejem, vstupy USB/AUX-in, čtečkou pro paměťové karty SD, handsfree Bluetooth a 6 reproduktory, dále elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS, asistentem rozjezdu do kopce, předními mlhovkami s integrovanou funkcí odbočovacích světel, elektricky ovládanými okny vpředu i vzadu, tempomatem, koženým multifunkčním volantem, hlavicí řadicí páky a madlem ruční brzdy v kůži, výškově nastavitelnými předními sedadly, nastavitelnou bederní opěrkou řidiče a větším počtem odkládacích prostorů v interiéru. Interiér může být černý, černý a šedý nebo béžový. Ve stejných odstínech se dodává také kožené čalounění nebo čalounění Alcantarou.
Leon FR
Sportovní varianty vozů SEAT nesou tradičně označení FR. Leon FR se na první pohled odlišuje 17“ koly z lehké slitiny, předními mlhovkami s integrovanou funkcí odbočovacích světel, sportovními nárazníky, sportovním podvozkem FR, tmavými okny od B sloupku, elektricky ovládanými a sklopnými zpětnými zrcátky včetně parkovací funkce, dvojitou chromovanou koncovkou výfuku a zadními světly s diodami LED. Uvnitř vytváří sportovní atmosféru hliníkové prahové lišty s logem FR, sportovní volant FR, specifický černý interiér FR, rádio Entry Plus s 8 reproduktory, vícebarevné osvětlení interiéru, generátor ještě sportovnějšího zvuku (1.8 TSI), sportovní sedadla vpředu čalouněná kombinací tkaniny včetně nastavitelné bederní opěrky. Prostřednictvím voliče jízdních režimů SEAT Drive Profile (individuální nastavení odezvy řízení a plynového pedálu) si může řidič přizpůsobit nastavení vozidla dle svých aktuálních preferencí. Na přání dodávané čalounění interiéru zahrnuje černou kůži nebo Alcantaru.