MotorInfo

Nový Ford Focus RS

5.2.2015 10:00
Nový Ford Focus RS

Ford odhalil nový Focus RS, sportovní model s inovativním systémem pohonu všech kol a motorem 2.3 EcoBoost naladěným na výkon více než 235 kW (320 koní).

Focus RS je součástí nové vlny sportovních modelů Ford Performance, jichž Ford uvede na trh do roku 2020 nejméně dvanáct.

Na vývoji nového Focusu RS pracoval malý tým specialistů Ford Performance v Evropě i ve Spojených státech. Jedná se již o třetí generaci vozu s tímto označením. (Předchozí dvě byly uvedeny na trh v letech 2002 a 2009.) Zároveň to bude již 30. model Ford RS. K jeho předchůdcům patří mimo jiné Escort RS 1600 z roku 1970, přeplňovaná Sierra RS Cosworth z roku 1985 nebo Escort RS Cosworth z roku 1992. S novým Focusem RS přicházejí do řady sportovních modelů Ford RS nové technologie jako například komunikační a zábavní systém Ford SYNC.

Focus RS bude první model s tímto označením prodávaný po celém světě. Vyrábět se bude v německém Saarlouis, a to již od letošního roku.

V roli konzultanta se do vývoje nového Focusu RS zapojil i profesionální závodník a představitel série Gymkhana Ken Block. Ten se spolu s lidmi z Ford Performance zúčastnil také předpremiéry nového Focusu RS v německém Kolíně nad Rýnem, kde řada RS započala v roce 1968 svoji historii modelem Ford 15M RS.

Inovativní pohon všech kol Ford Performance All-Wheel-Drive

Nový Focus RS disponuje novým systémem pohonu všech kol Ford Performance All-Wheel-Drive s dynamickým vektorováním točivého momentu. Inteligentní technika dokáže spojit mimořádnou trakci a přilnavost s agilitou v zatáčkách. Systém je založen na dvojici elektronicky řízených lamelových spojek, jejichž prostřednictvím dokáže distribuovat hnací moment nejen v podélném, ale i v příčném směru – mezi levým a pravým zadním kolem. Výsledkem je tzv. vektorování točivého momentu, které má dramatický dopad na ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách. Řídicí jednotka systému nepřetržitě upravuje rozdělení točivého momentu podle aktuálních provozních podmínek. Vychází přitom z údajů od několika senzorů, jejichž informace vyhodnocuje stokrát za sekundu. Jedná se mimo jiné o snímače úhlu natočení volantu, příčného zrychlení, rychlosti stáčení okolo svislé osy a aktuální rychlosti jízdy. Na zadní nápravu lze nasměrovat až 70 procent točivého momentu, přičemž až 100 procent točivého momentu aktuálně dostupného na zadní nápravě lze poslat na jedno kolo. V zatáčce systém preventivně nasměruje část hnací síly na vnější zadní kolo. Tím vznikne síla, která „vtáhne“ auto do zatáčky a prakticky úplně eliminuje nedotáčivost. Ford naladil systém tak, aby zajišťoval vynikající přilnavost a umožňoval vozu dosáhnout enormní rychlosti při průjezdu zatáčkou i na výjezdu z ní. Maximální dosažitelné příčné zrychlení přesahuje 1 g. V kombinaci s nastavením podvozku umožňuje systém jízdu kontrolovaným přetáčivým smykem. V zájmu optimálního chování na silnici byl systém Ford Performance AWD kalibrován spolu s elektronickým stabilizačním systémem, jenž využívá k vektorování točivého momentu brzdovou soustavu a podporuje tím funkci pohonu všech kol.

Focus RS dostal také speciální sportovní podvozek. Jeho pružiny, uložení i stabilizátory jsou tužší než ve Focusu ST, zatímco tlumiče umožňují volbu dvou úrovní tuhosti. Tužší nastavení je vhodné zejména pro jízdu na závodním okruhu. Pečlivě naladěný elektrický posilovač řízení v kombinaci s pevnějšími předními těhlicemi a kratšími rameny je zárukou přesného a pohotového řízení s mimořádnou zpětnou vazbou.

Jízdní vlastnosti Focusu RS dotvářejí speciální sportovní pneumatiky 235/35 R19, na jejichž vývoji spolupracovali technici Fordu se společností Michelin. Namísto standardní specifikace Pilot Super Sport lze na přání dodat pneumatiky Pilot Sport Cup 2, které jsou vhodné pro nasazení na závodní dráze.

Přední i zadní spojler a zakrytování spodních partií vozu snižují vztlak ve vysokých rychlostech, což se pozitivně odráží na ovladatelnosti a stabilitě.

Speciální motor se zvýšeným výkonem

Stejně jako mnoho jiných současných modelů značky Ford je i nový Focus RS poháněn motorem z řady EcoBoost. V tomto případě se jedná o speciálně vyvinutou verzi celohliníkového čtyřválce 2.3 EcoBoost z nového Fordu Mustang. Pro nasazení ve Focusu RS však prodělala rozsáhlé změny. Parametry motoru budou konkretizovány po ukončení homologace, nejvyšší výkon by však měl přesáhnout hodnotu 235 kW (320 koní). Nové twin-scroll turbodmychadlo má větší kompresor, který umožňuje výrazně vyšší průtok vzduchu, a také mnohem větší mezichladič. Nové je i sání a sportovní výfuková soustava s elektronicky ovládaným ventilem, který přispívá k optimální rovnováze mezi zpětným tlakem a zvukem. Hlava válců je vyrobena z vylepšené hliníkové slitiny s vyšší tepelnou odolností a usazena na robustnějším těsnění. Blok válců dostal vysokopevnostní litinové vložky. Velkou pozornost věnoval Ford chlazení motoru. Konstruktéři vytvořili v přídi prostor pro mnohem rozměrnější chladič – největší, jaký byl kdy do Focusu namontován. Pečlivá kalibrace motoru se postarala o excelentní odezvu v nízkých otáčkách, silný zátah ve středním rozsahu a ochotu svižně se vytáčet až k omezovači v 6 800 1/min.

Ohromující výkon vyžaduje ohromující soundtrack. Technici Ford Performance proto naladili Focus RS tak, aby při sportovní jízdě hřměl, burácel a prskal způsobem typickým pro modely Ford RS.

Pro potřeby sportovně založeného řidiče byla optimalizována i šestistupňová manuální převodovka. Díky kratší páce nabízí rychlejší a přesnější řazení. Spojka i samotná převodovka byly zesíleny s ohledem na zvýšený točivý moment motoru.

Vysoce efektivní jednotka EcoBoost s přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a vyspělou přeplňovací soustavou se ovšem vyznačuje nejen vysokým výkonem, ale i hospodárností. Předběžné údaje naznačují, že spotřeba paliva a emise CO2 budou výrazně nižší než u předchozího Focusu RS. Částečně k tomu přispěje i sériově montovaný systém Stop-Start.

Sportovní design

Designéři spolupracovali s techniky Ford Performance na tom, aby výsledný návrh splňoval veškeré požadavky na funkčnost. Výsledkem je design, který zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu a zároveň pomáhá účinně chladit namáhané skupiny jako motor nebo brzdy. Vzhled karoserie vychází z nového Focusu. Pod výraznou horní lichoběžníkovou maskou se nachází masivní přední nárazník s rozměrnými otvory pro přívod vzduchu. Široký postoj vozu ještě zdůrazňují rozšířené blatníky s ventilačními otvory a vertikálně orientovanými mlhovými světly. Zadní části dominuje velký difuzor optimalizující proudění vzduchu pod vozem. Přímo do něj jsou integrované dvě koncovky sportovního výfuku a v případě evropských a asijských verzí také zadní mlhové světlo. Výrazný střešní spojler byl pečlivě zakomponován do siluety vozu prostřednictvím bočních panelů v barvě karoserie. Dynamický boční profil je zdůrazněn prostorově tvarovanými bočními nástavci prahů i širokými lemy blatníků, v nichž se ukrývají 19" kola RS z lehké slitiny. V nabídce bude několik typů včetně odlehčených kovaných, jež jsou pevnější a ušetří jeden kilogram neodpružené hmotnosti na každém kole. Sériově dodávané bixenonové výbojkové světlomety disponují adaptivním systémem, který upravuje úhel a intenzitu osvětlení podle rychlosti jízdy, úhlu natočení volantu a vzdálenosti od překážek. Zákazníci si mohou objednat rovněž nejmodernější systém prevence nárazu Active City Stop. Ten pracuje v rychlostech až do 50 km/h.

Sportovní charakter nového Focusu RS je jasně patrný také v interiéru. Tomu vévodí výrazně anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro s částečným koženým čalouněním. Evropským a asijským zákazníkům budou na přání k dispozici odlehčená skořepinová sedadla RS Recaro, potažená mikrovláknem. Palubní deska převzala uspořádání z modernizovaného Focusu. Vyznačuje se jednodušším a přehlednějším designem. Systém SYNC umožňuje ovládat audiosystém, navigaci, klimatizaci a připojený mobilní telefon prostřednictvím hlasových pokynů nebo osmipalcové dotykové obrazovky. Rozumí i víceslovným příkazům v běžné řeči, například „Find a race track“ (najdi závodní okruh). Na přání lze systém SYNC doplnit o zadní kameru nebo o prémiový audiosystém Sony s 10 reproduktory včetně subwooferu. Atmosféru na palubě dotváří sportovně tvarovaný kožený volant, hliníkové pedály a přístroje se speciální grafikou. Sada přídavných přístrojů v horní části palubní desky informuje řidiče o plnicím tlaku turbodmychadla a teplotě i tlaku oleje. Charakteristický modrý motiv RS je tvořen dekoračním prošíváním sedadel, volantu, koberců i vnitřních výplní, barevným schématem řazení na hlavici řadicí páky i samotnými logy RS. Ta se nacházejí na sedadlech, volantu a prahových lištách.

Zákazníci se budou rozhodovat mezi několika odstíny laku: černým Absolute, bílým Frozen, šedým Stealth a novým modrým odstínem Nitrous, určeným výhradně pro RS. Vůz představený v Kolíně nad Rýnem má speciální barvu Liquid Blue, která byla poprvé k vidění na novém Fordu GT.

Bohatá sportovní tradice

Již od prvních modelů s tímto označením patří vozy RS k základním stavebním prvkům DNA značky Ford. První modely Ford RS se pojí s úspěchy Fordu v soutěžním sportu. Již tehdy symbolizovaly vyspělou techniku a opojný zážitek z jízdy, což jsou vlastnosti charakterizující vozy Ford RS dodnes. Během let modely RS neúnavně prorážely cestu inovativním technickým řešením od výkonných motorů přes vyspělé aerodynamické prvky až po pokročilé konfigurace podvozku a hnacího řetězce. Byly mezi nimi i takové, které přispěly k rozšíření a popularizaci pohonu všech kol: Ford RS 200, homologační speciál skupiny B z roku 1984, Sierra RS Cosworth 4x4 z roku 1990, spektakulární Escort RS Cosworth a Escort RS 2000 4x4 z roku 1994. První Focus RS z roku 2002 byl poháněn přeplňovaným motorem 2,0 l o výkonu 158 kW (215 koní) a měl vyspělý samosvorný diferenciál. Model druhé generace dosahoval výkonu 224 kW (305 koní) a jeho podvozek se vyznačoval inovativním předním zavěšením RevoKnuckle.

Stejně jako nový Ford GT, představený minulý měsíc, je Focus RS součástí ofenzívy sportovních modelů, jichž Ford představí do roku 2020 nejméně dvanáct.

  Foto:Ford