MotorInfo

Nový elektromobil na našem trhu

3.10.2014 12:06
Nový elektromobil na našem trhu

Další příspěvek do rodiny elektricky poháněných vozidel je tady. Jde o miniauto dodávané na český trh firmou Energy Emotion s.r.o. pod obchodní značkou E CITY.

Nový vůz doplňuje nabídku v současné době provozovaných Smart ED, Tazzari Zero a v neposlední řadě i Citroën Zero či Peugeot iOn. E CITY je dvoumístný malý vůz s homologací L7, k pohonu používá výhradně elektrickou energii. Je určen hlavně do městského a příměstského provozu, k čemu plně vyhovuje maximální rychlost 85 km/h.  Je předurčeno k použití v rozvážkových službách, rozvozech pizzy, jídla, zásilek, dopravy do zaměstnání či pravidelně se opakující jízdy. Pořizovací cena začíná na 300 000 Kč včetně DPH.

E CITY je 2 920 mm dlouhé, 1 550 mm široké, 1 500 mm vysoké s rozvorem kol 1 886 mm. Třídveřová ocelová karoserie typu hatchback, jednoduchý, neotřelý vzhled, dostatek místa za volantem. Zavazadlový prostor (u E CITY LI 350 litrů) umožňuje přepravu i větších objemů. Užitečné zatížení 225 kg umožňuje kromě dvou pasažérů ještě převoz celkem slušného zatížení.  Snadná ovladatelnost díky posilovači řízení, minimální poloměr zatáčení i velikost z tohoto vozidla dělají příjemného společníka do hustého městského provozu. Odraz ceny je však dán chudší, pouze základní výbavou. Motor o maximálním výkonu 20 kW poskytuje plně dostačujících 105 N.m točivého momentu a zajišťuje přímý pohon přední nápravy. Akumulátory jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru (lithiové E CITY LI), dále částečně v motorovém i zavazadlovém prostoru (gelové E CITY S).  Kapacita akumulátorů zajišťuje tabulkový dojezd 120 km, při dodávce s vyšší kapacitou je dojezd 150 km. E CITY jsou dodávány buď s olověnými gelovými akumulátory či lithiovými akumulátory, vybavenými energetickým management systémem. Výhodou je možnost dobíjení z jakékoli zásuvky na 220 V, jištěné 10 A, v porovnání s obdobnými vozidly, kde je požadována 16 A zásuvka a ne všechny garáže či parkovací místa jsou takto vybavena. Samozřejmě lze dodat i nabíječky na 16 či 25 A. Doba nabíjení je tímto dána na cca 7 hodin.

V E CITY S je 8 kusů olověných gelových akumulátorů, jsou umístěny pod podlahou kufru, v kufru a motorovém prostoru. Mají kapacitu 120 Ah, je možné dodat i s kapacitou 150 Ah. Jsou plně bezúdržbové, s garantovanou technologickou životností – to je, kolikrát jí můžeme vybít o 80 % kapacity a nabít a přitom zůstatek kapacity po této době bude 80 % původní- to je 96 Ah – 800 cyklů. Vlastní životnost akumulátoru je minimálně 8 let. Budeme-li auto využívat například k dennímu ježdění cca 50 km, pak využijeme vybíjení na 50% a počet cyklů se zdvojnásobí.

V E CITY LI je 30 kusů lithiových článků, jsou umístěny pod podlahou kufru. Mají kapacitu 120 Ah, je možné dodat i s kapacitou 150 Ah. Jsou plně bezúdržbové, s garantovanou technologickou životností – to je, kolikrát jí můžeme vybít o 80 % a nabít a přitom zůstatek kapacity po této době bude 80 % původní- to je 96 Ah – 2 000 cyklů. Vlastní životnost akumulátoru je minimálně 8 let. Budeme-li auto využívat například k dennímu ježdění cca 50 km, pak využijeme vybíjení na 50% a počet cyklů se zdvojnásobí.

Zkušenost s provozními náklady na energii je dobrá, měření čerpané energie ze zásuvky vykazuje spotřebu kolem 12 kW na 100 km (po ujetí cca 4 000 km), což při sazbě pro občany D27 činí nějakých 23 Kč na 100 km. U firemní klientely se sazbou C27 je situace podobná. Díky nižší pořizovací ceně je ekonomika provozu ve srovnání s provozními náklady nových vozidel s pořizovací cenou cca 200 tisíc Kč už zajímavá, například E CITY S je výhodnější od najetí necelých 40 tisíc km. U cenově dražších motorových vozidel je ekonomika ještě zajímavější, ovšem za cenu akceptace nižší úrovně - základní výbavy elektrického vozidla.

 

Foto:Energy Emotion