Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Citroën představil oficiální fotografie nového Citroënu C4 Picasso, který se objeví na francouzském trhu v červnu 2013.
Na letošním autosalonu v Ženevě se představil koncept vozu Citroën Technospace, který byl již prakticky hotovým modelem nové verze C4 Picasso. V současnosti tak Citroën nabídl nejen fotografie, ale i technická dtat nového modelu.
Nový Citroën C4 Picasso přináší výrazný a expresivní design s dynamickými liniemi a technologickými světlomety, které doplňují zadní sdružená světla s 3D efektem, jež se inspirovaly u předchozích koncepčních vozů značky. Interiér je zpracovaný v duchu loftu s čistými a světlými liniemi a kvalitními materiály; nový Citroën C4 Picasso nabízí cestování jako v první třídě, včetně sedadla Relax s větším místem pro nohy. Objebuje se zde celá řada technologií přispívajících k pohodě při řízení, jako je 100% dotykové rozhraní s 12" panoramatickým displejem s vysokým rozlišením a také další inovace pro snadné řízení s výbavou Vision 360°, Park Assist nebo aktivním tempomatem a aktivními bezpečnostními pásy.
Nový Citroën C4 Picasso je postavený na nové platformě skupiny PSA Peugeot Citroën EMP2 (Efficient Modular Platform 2), znamená rovněž generační skok. Nabízí zcela nové rozměry, v nichž se snoubí kompaktnost (délka: 443 cm / šířka: 183 cm / výška: 161 cm), prostornost a velký objem zavazadlového prostoru (537 litrů VDA); hmotnost je nižší o 140 kg oproti předchozí generaci, aerodynamické zpracování nabízí hodnoty SCx 0,71 a najdemem zde i optimalizovanou řada motorů, včetně verze s emisemi 98 g CO2/km. Nový Citroën C4 Picasso bude rovněž prvním modelem značky s motorem BlueHDi, který splňuje normu Euro 6 a využívá modul SCR (selective catalytic reduction). Rovnováhu mezi komfortem a jízdními vlastnostmi zajišťuje také elektrický posilovač řízení a optimalizovaný nápravový systém.
Design
U nového CitroënU C4 Picasso upoutá především design, který se vydal díky nové platformě EMP2 novými cestami stylového vyjádření. Došlo ke zkrácení převisu (-70 mm vepředu), ke snížení bloku motoru a podlahy (-40 až -50 mm u motoru a -20 mm u podlahy) a rozšíření rozchodu (+82 mm vepředu, +31 mm vzadu), výsledkem je dynamický, energický styl. Boční strana nového Citroënu C4 Picasso získala svou osobitost ihned, jakmile designér Frédéric Soubirou poprvé načrtnul boční chromovaný podpis ve tvaru písmene C, zdůrazňující prostor pro posádku. Z tohoto bočního pohledu s výraznými blatníky vyzařuje energie a plynulost. Čelní strana prošla faceliftem, s přiznaným blokem motoru a novými stylizovanými šípy představujícími logo značky, které jsou protažené a vozu dodávají "technický výraz". Útlá denní světla s LED diodami prodlužují masku chladiče a těsně pod nimi jsou uložené elegantní světlomety. Tento originální světelný podpis doplňují mlhové světlomety. Zadní světla s LED diodami, která se inspirovala u konceptů Tubik, Survolt a Revolte, dodávají vozu hluboký a futuristický 3D efekt. Zadní část získala dynamiku i díky tvaru víka zavazadlového prostoru, který prozrazuje prostornost a robustnost. Po otevření víka je do zavazadlového prostoru snadný a široký přístup. Pro zdůraznění svých stylových předností nabízí Citroën C4 Picasso širokou škálu osmi odstínů od elegantní šedé Shark a Aluminium, přes hnědou Hickory a černou Onyx po jasně červenou Rubi, modrou Teles a modrou Kyanos. Barvy karoserie doplňují tři litá kola o rozměrech 16’’, 17’’a 18’’ s novým designem.
Interiér
Linie interiéru nového Citroën C4 Picasso jsou čisté a zpracované v duchu loftu. Tento dojem posiluje i panoramatické čelní sklo a velká prosklená střecha, které novému vozu dodávají velké množství přirozeného světla. C4 Picasso nabízí stejně jako jeho předchozí generace příkladnou prosklenou plochu (5,30 m2). Cestování se stává příležitostí pro odpočinek a uvolnění díky exkluzivnímu paketu Lounge, který zahrnuje přední sedadla s masážní funkcí, sedadlo Relax vpravo vepředu s větším místem pro nohy a pro všechny opěrky Relax pro podporu šíje. Ve voze Citroën C4 Picasso cestuje řidič i posádka jako v první třídě. Palubní deska asymetrického tvaru v sobě spojuje různé barvy a materiály. Na straně řidiče dominuje černé technologické provedení, které se opakuje na straně spolujezdce ve světlejším, třpytivém odstínu (Ardoise nebo Champagne podle zvoleného odstínu interiéru). Celek doplňují lišty z lesklého chromu a leskle černé vkládané prvky. Velká péče byla věnována i dveřním panelům: do madel byl laserem vypálen zcela nový motiv. Čalounění sedadel je graficky zpracováno tak, že přední sedadla mají zajímavý vzhled. Nový Citroën C4 Picasso může nabídnout čalounění ve světlé kůži Nappa, jejíž zpracování se inspiruje od designu celého interiéru.
Nový Citroën C4 Picasso nabízí 100% digitální rozhraní pro řidiče, které je intuitivní. Elegantní palubní deska nabízí dva displeje umístěné v centrální části: sedmipalcový dotykový tablet a panoramatický dvanáctipalcový displej HD. Sedmipalcový dotykový displej se 7 tlačítky umožňuje ovládat veškeré funkce vozu: dvouzónovou klimatizaci, navigaci, audio systém, telefon, podpůrné prvky řízení, webové služby,… Všechny ovladače jsou na dosah prstů. Dvanáctipalcový panoramatický displej HD umožňuje zobrazovat informace, které jsou důležité pro řízení, a řidič si je může kdykoliv nakonfigurovat podle přání. Podle vlastních potřeb si zvolí informace z navigace nebo informace týkající se podpůrných prvků řízení. Řidič si tu dokonce může jako pozadí displeje nastavit velmi jednoduše svou soukromou fotografii uloženou na flash disku USB. Sedmipalcový dotykový displej také nabízí přístup k nejrůznějším aplikacím na portále CITROËN Multicity Connect, aby byla posádka vozu neustále v obraze. Tyto aplikace, přizpůsobené pro využití v autě, usnadňují život řidiče i cestujících. Umožní nalézt nejbližší čerpací stanici, hotel nebo restauraci, nabídnou předpověď počasí nebo upozorní na oblasti s nebezpečným provozem.
Pohodové a snadné řízení
Kromě užitečných funkcí, jako je hands free přístup a startování, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru nebo kamera pro snadné couvání, nabízí Citroën C4 Picasso další inovace pro snadné a pohodové řízeni. Systém VISION 360°: díky čtyřem kamerám rozmístěným kolem vozu má řidič na výběr pohled na vůz z ptačí perspektivy, zadní pohled nebo přední panoramatický výhled, který ocení při vyjíždění z garáže! Má tak dokonalý přehled o nejbližším okolí kolem vozu. Výhled je širší a manévry snadnější. Systém PARK ASSIST: tento parkovací asistent řidiči pomůže při hledání místa a po jeho nalezení provede automatické zaparkování jak do řady, tak podélně. Řidič se stará jen o akceleraci a brzdění.
Technologie pro vyšší bezpečnost
Nové C4 Picasso v sobě koncentruje technologie zlepšující předjímání rizik a poskytující pomoc pro stále bezpečnější a klidnější řízení: aktivní systém regulace rychlosti, používající radar umístěný v předním nárazníku, který odhalí a upozorní na každé zpomalení vozidla vepředu a udržuje stálý odstup pomocí akcelerátoru a brzdění motoru, v mezích plus/mínus 25 km/hod. Jakmile se cesta uvolní, auto se vrátí automaticky k předem zvolené rychlosti; aktivní bezpečnostní pásy na předních sedadlech jsou vybaveny motorkem, který pás automaticky v případě nebezpečí napne pro maximální ochranu. Řidič je navíc díky systému varujícímu před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu spojenému s kamerou upozorněn pomocí vibrace v bezpečnostním pásu; díky zpracování záběrů z miniaturní kamery zabudované do vnitřního zpětného zrcátka se podle okolního osvětlení a provozu automaticky přepínají dálková světla. Díky tomuto zařízení může vůz rovněž nabídnout novou, prediktivnější generaci systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu spojeného s kamerou; ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu informuje řidiče o přítomnosti vozidla v mrtvých úhlech kolem vozu pomocí oranžové diody v rohu zpětného zrcátka. Systém využívající čtyři čidla umístěná v předním a zadním nárazníku je aktivní v rychlosti od 12 do 140 km/hod. Kontroluje oblast vymezenou vepředu vnějším zpětným zrcátkem a sahající cca 5 m za zadní nárazník a 3,5 m kolem vozu; služba CITROËN eTouch, která mimo jiné zahrnuje služby nouzového a asistenčního volání s lokalizací vozu (v závislosti na dané zemi), dvě bezplatné služby, které fungují nepřetržitě, 24 hodin denně. Systém využívá zabudovanou SIM kartu a v případě nehody nebo poruchy zajistí přesnou lokalizaci vozu a rychlý zásah záchranných složek.
Optimalizovaná stavba vozu
Nový Citroën C4 Picasso nastavuje novou laťku z hlediska architektury. Modulární platforma EMP2 umožnila prodloužit rozvor, čímž se zvětšila prostornost. Oproti předchozí generaci je nový Citroën C4 Picasso kompaktnější zvenku a současně nabízí více prostoru uvnitř: 40 mm méně na délku pro větší kompaktnost; o 55 mm větší rozvor (2 785 mm u nového CitroënU C4 Picasso) pro příkladnou prostornost; 40 litrů navíc v zavazadlovém prostoru, který nabízí 537 litrů VDA (až 630 litrů při posunutí sedadel ve 2. řadě dopředu). Díky těmto optimalizovaným rozměrům (d: 443 cm / š: 183 cm / v: 161 cm), elektrickému posilovači řízení a poloměru otáčení 10,8 m si nový Citroën C4 Picasso poradí ve všech situacích.
Nový Citroën C4 Picasso nabízí i další modularitu: po sklopení opěradla sedadla spolujezdce v 1. řadě se zvětší délka nákladového prostoru (více než 2,5 m) nebo se zlepší výhled cestujícím vzadu; všechna 3 sedadla ve 2. řadě mají stejnou šířku, lze je sklopit do roviny, naklonit pro větší komfort a podélně nastavit pro větší flexibilitu. Prostor ve výši kolen má hodnotu 159 mm.
Nový Citroën C4 Picasso nabízí řadu důmyslných a praktických odkládacích přihrádek, které jsou rozmístěné po celé kabině. Příkladem je osvětlená odkládací přihrádka uprostřed palubní desky se zásuvkou typu jack, USB přípojkou a zásuvkou 220 V, do které lze připojit smartphone nebo tablet, aniž by byly vidět zvenku. Dále je to u verzí s pilotovanou manuální převodovkou odnímatelná konzole mezi sedadlem řidiče a spolujezdce, určená pro osobní věci, které tak zůstávají na dosah ruky. Dále jsou zde pochopitelně odkládací přihrádky pod sedadly vepředu a ve dveřních panelech, odkládací síťky, stolky v zadní části opěradel sedadel v 1. řadě s LED lampičkami a praktické schránky v podlaze ve 2. řadě.
Aby nový Citroën C4 Picasso dostál výzvě ke snížení emisí CO2, byl odlehčen o 140 kg oproti předchozí generaci. Podařilo se to díky nové platformě EMP2, která ušetřila 70 kg. Platforma používá u některých dílů hliník a ocel THLE (velmi vysokopevnostní ocel), podlaha v zadní části je z kompozitního materiálu. Dále se snížila hmotnost i díky tvaru karoserie, kde se ušetřilo dalších 70 kg. Došlo k optimalizaci vnějších rozměrů a byly použity nové materiály, jako je například hliníková kapota a víko zavazadlového prostoru z kompozitního materiálu. Výsledkem je pravá odtučňovací kúra pro nový Citroën C4 Picasso, který je stejně lehký jako Citroën C3 Picasso. Díky této snížené hmotnosti, důkladnému aerodynamickému zpracování (SCx 0,71) a optimalizované řadě motorů došlo k výraznému snížení emisí a spotřeby: průměrně jde o 30 gramů a více než 1 litru na 100 km oproti předchozí generaci.
Nový Citroën C4 Picasso je krom toho prvním kompaktním MPV se spalovacím motorem s emisemi do 100 g CO2/km. Motor 1.6 e-HDi 90 Airdream s novou generací šestistupňových převodovek ETG6, vykazuje 98 g CO2/km a spotřebu ve smíšeném režimu 3,8 l/100 km.
Motory používané u nového CitroënU C4 Picasso mají navíc další přednosti: technologie Stop & Start se používá u všech dieselových motorů (mimo 1.6 HDi 90 s manuální převodovkou); základní motor 1.6 e-HDi 115 vykazuje emise 104 gramů CO2 s převodovkou ETG6 (105 gramů CO2 s manuální převodovkou) a spotřebu ve smíšeném režimu 4 l /100 km; nový Citroën C4 Picasso bude první model značky s motorem BlueHDi, který splňuje normu Euro 6: 2.0 BlueHDi 150, emise 110 g CO2/km s modulem SCR (selective catalytic reduction), což je účinná technologie pro odstranění oxidů dusíku (NOx) (- 90 %) a pro snižování emisí CO2.
Šestistupňovou manuální převodovku, která je k dispozici u všech naftových motorů (kromě 1.6 HDi 90), doplňuje nová šestistupňová pilotovaná převodovka vykazující vylepšené vlastnosti: ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds), která je k dispozici u motorů 1.6 e-HDi 90 a 1.6 e-HDi 115. Řidiči nabízí možnost přecházet podle chuti a okolností z manuálního do automatického režimu a zpět. Tato převodovka nabízí funkci postupného zabírání a optimálního mapování pedálu umožňující lepší dávkovatelnost pro hladké rozjíždění a příjemnější řízení. Dále nabízí zřetelnější modulaci řazení rychlostí podle pokynů řidiče pro více dynamiky a komfortu. Je konečně také účinnější díky optimalizovanému řazení rychlostí. Tuto nabídku převodovek doplní v prvním pololetí 2014 automatická šestistupňová převodovka.
Komfort a jízdní stabilita
Silnou stránkou Citroënu C4 Picasso je řízení. Snížení hmotnosti a snížení těžiště zajišťují lepší rovnováhu mezi komfortem a jízdní stabilitou pro snazší řízení, větší bezpečnost a komfort odpružení díky: vertikálně zabudovaným tlumičům; uchycení nápravy nad středem kola. Akustického komfortu pak byli dosaženo pomocí elektrického posilovače řízení pro lepší filtraci nerovností vozovky ve svislém směru ke sloupku řízení; zmírnění hluku z odvalování kol s odfiltrováním nápravnice vepředu; nové akustické rozpěrky tvořené ze dvou materiálů na zadní nápravě. Většina z těchto novinek souvisí s použitím nové platformy EMP2.
A konečně je nový Citroën C4 Picasso vybaven inteligentní kontrolou pohonu, elektronickým systémem, který zlepšuje pohyblivost na povrchu s nízkou přilnavostí. Výsledkem je lepší komfort a jízdní stabilita za všech okolností, i v těch nejextrémnějších podmínkách.