Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Po měsících příprav a čtyřech napínavých dnech závodění dospěl jubilejní 30. ročník Shell Eco-marathon Europe ke svému závěru. Letos byly stanoveny tři nové traťové rekordy, dva z nich jsou přitom nejlepšími výkony v celé historii soutěže.
Shell Eco-marathon vyzývá studenty vysokých i středních škol z celého světa, aby navrhli, postavili vlastní, úsporné vozidlo, a následně s ním soutěžili ve schopnosti ujet co nejdelší vzdálenost na 1 litr benzinu nebo jeho energetický ekvivalent. Do soutěže se letos zapojilo 197 týmů z 26 zemí, které přijeli do holandského Rotterdamu, aby poměřili své síly ve dvou různých kategoriích – v kategorii futuristických Prototypů a v kategorii UrbanConcept – s možností volby sedmi různých typů energie.
Vítězné vozidlo z úvodního ročníku soutěže by bylo v roce 1985 schopné na pouhý jeden litr paliva urazit vzdálenost z Rotterdamu do Londýna. Nyní, o 30 let později, by tým Microjoule-La Joliverie na stejné množství paliva překonal vzdálenost z Rotterdamu do Moskvy. Jejich výkon 2 551,8 km/l v kategorii prototypů poháněných CNG je nejlepším výsledkem letošního ročníku Shell Eco-marathonu Europe.
Norman Koch, Globální technický ředitel Shell Eco-marathonu k tomu řekl: „Letos to byl výjimečný ročník. Oslavili jsme třicáté výročí Shell Eco-marathonu a nyní, ve chvíli kdy děkujeme a loučíme se s Rotterdamem, hrdě předáváme štafetu do Londýna, který je hostitelským městem pro rok 2016. Byly stanoveny tři nové traťové rekordy a zlepšení jsme zaznamenali především v kategorii UrbanConcept. Celkově týmy předvedly lepší konstrukci a inovace v softwaru pro kontrolu jízdy, jak dokládá vítěz ceny za nejlepší technickou inovaci Vector Ecoteam.“
Vector Ecoteam soutěžil v kategorii Prototypů s vozidlem poháněným elektrickými bateriemi a osazeným systémem, který za pomoci počítače jemně upravuje rychlost jízdy tak, aby zaručil nejnižší spotřebu energie. Francouzský tým TED dosáhl v kategorii Prototypů s benzinovým pohonem 2 308,3 km/l a studenti IUT GPM Valenciennes stanovili nový traťový rekord 1 323,1 km/l s vozidlem poháněným naftou.
V kategorii UrbanConcept tým Lycee Louis Delage z Francie s benzinovým motorem dosáhl historicky nejlepšího výsledku a traťového rekordu 517,3 km/l, dánský tým DTU Roadrunners dosáhl historicky nejlepšího výsledku a traťového rekordu 665 km/l s vozidlem jezdícím na etanol.
Během čtyř dnů soutěžení dorazilo do Rotterdamu okolo 50 000 diváků, kteří zažili atmosféru Shell Eco-marathonu a navštívili interaktivní výstavu Shell Energy Lab, která rodinám s dětmi nabídla seznámení s různými druhy energií. Město Rotterdam hostil soutěž Shell Eco-marathon Europe naposledy a příští ročník se v roce 2016 přesouvá do Londýna.
Vítězové Shell Eco-marathonu Europe 2015
Start. číslo |
Kategorie prototypů |
Vítězný tým |
Výsledek |
6 |
Shell FuelSave Gasoline Prize |
TED – AIRBUS HELICOPTERS Centre de Formation Technique (FRA) |
2 308,3 km/l |
161 |
Shell FuelSave Diesel Prize |
IUT GMP Valenciennes – I.U.T Valenciennes (FRA) |
1 323,1 km/l |
129 |
Alternative Fuel Prize |
Equip UMH – Universitat Miguel Hernandez D’elx (ESP) |
1 496,4 km/l |
101 |
CNG |
Microjoule-La Joliverie – Lycee Saint-Joseph La Joliverie (FRA) |
2 551,8 km/l |
327 |
Battery-electric Prize |
TUfast Eco Team – Technische Universitaet Muenchen (GER) |
8 63,1 km/kWh |
202 |
Hydrogen Fuel Cell Prize |
Eco-Runner Team Delft – Delft University Of Technology (HOL) |
1 227,5 km/m3 |
Start. číslo |
Kategorie UrbanConcept |
Vítězný tým |
Výsledek |
502 |
Shell FuelSave Gasoline Prize |
Lycee Louis Delage – Lycee Louis Delage (FRA) |
517,3 km/l |
503 |
Shell FuelSave Diesel Prize |
Schluckspecht – University Of Applied Sciences Offenburg (GER) |
312,9 km/l |
501 |
Alternative Fuel Prize |
DTU Roadrunners – Technical University Of Denmark (DEN) |
665,0 km/l |
719 |
Battery-electric Prize |
ISEN Toulon / SCS – ISEN Toulon (FRA) |
308,5 km/kWh |
601 |
Hydrogen Fuel Cell Prize |
La Joliverie Polytech Nantes – Polytech Nantes (FRA) |
372,6 km/m3 |
Ocenění Shell Eco-marathonu Europe 2015
Úspěch vychází ze snahy na trati, ale také z nadšení, týmové práce a inovací v měsících před samotnou soutěží. Nikde to neplatí více než v oceněních, jež obdrží týmy, které vynikají na poli technických inovací, konstrukce vozidla a komunikace. Speciální cena je rovněž určena týmu, který nejlépe reprezentuje ducha soutěže.
Start. číslo |
Ocenění |
Vítězný tým |
614 |
Cena za komunikaci týmu |
Green Team Twente – University of Twente (NED) |
327 |
Cena za design |
TUfast Eco Team – Technische Universitaet Muenchen (GER) |
324 |
Cena za technickou inovaci |
Vector Ecoteam – MINES ParisTech & Lycées Louis Armand (FRA) |
353 |
Cena za bezpečnostní řešení |
AE2 PROJECT TEAM – Yildiz Technical University (TUR) |
515 |
Cena za nejlepší týmový duch soutěže |
Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire (FRA) |
Foto:Shell