Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Divize nákladních vozidel Mercedes-Benz kompletuje svůj vrcholový tým. K termínu zahájení platnosti emisní normy Euro VI doplňují kompletně modernizovanou nabídku modelů Actros, Arocs, Antos a Atego nové těžké tahače SLT.
OM 473 je k dispozici ve třech výkonových stupních:
Výkon |
Točivý moment |
380 kW (517 k) při 1 600 1/min |
2 600 N.m při 1 100 1/min |
425 kW (578 k) při 1 600 1/min |
2 800 N.m při 1 100 1/min |
460 kW (625 k) při 1 600 1/min |
3 000 N.m při 1 100 1/min |
Technická lahůdka - turbokompoudní technika
Mezi konstrukční lahůdky motoru patří turbokompoudní technika, která stojí za mimořádnou výkonovou charakteristikou motoru. U turbokompoudního řešení se za výfukovým turbodmychadlem nalézá druhá turbína, která využívá zbývající energii výfukových plynů po průchodu výfukovým turbodmychadlem k dalšímu zvýšení účinnosti. Získaný točivý moment je přenášen prostřednictvím hřídele a hydrodynamické spojky ozubenými koly do motoru, přímo na klikový hřídel. Řidič cítí přínosy turbokompoudní techniky bezprostředně v ještě spontánnější reakci motoru již při nízkých otáčkách. Zároveň se při vysokém zatížení, které je typické pro provoz tahačů těžkých nákladů, snižuje spotřeba paliva.
Robustní konstrukce s dlouhou životností
Motor OM 473 se svou neobvyklou robustností a dlouhou životností perfektně hodí k vysokým nárokům v přepravě těžkých nákladů. Blok motoru z patentované šedé litiny je díky žebrování velmi tuhý. Jednodílné písty jsou ocelové. Mokré vložky válců zajišťují optimální chlazení motoru. Jednodílná hlava válců motoru z šedé litiny s vermikulárním grafitem je velmi stabilní a koncipována pro zapalovací tlaky více než 200 barů. Kompaktní a tuhý pohon soustavou ozubených kol na výstupní straně motoru pohání mimo jiné dvojici skládaných vačkových hřídelů, uložených v hlavě válců.
X-Pulse - vstřikování se zvyšováním tlaku
Vstřikování paliva zajišťuje flexibilní systém common rail se zvyšováním tlaku X-Pulse. Maximální tlak 900 barů ve společném potrubí je v jednotlivých vstřikovačích zvyšován až na 2 100 barů. Vstřikovací systém X-Pulse, používaný exkluzivně značkou Mercedes-Benz, přizpůsobuje vstřikování průběžně a individuálně pro každý válec zvlášť aktuálním provozním podmínkám motoru. Variabilní jsou okamžiky vstřikování, vstřikované množství paliva, počet vstřiků a vstřikovací tlak. Možné je rovněž modulování vstřikovacího tlaku. Tím je vytvořen předpoklad nejen pro velmi kultivovaný běh, ale i pro nízkou spotřebu paliva. To přináší další výhody majitelům nového SLT, i když spotřeba paliva dosahuje v tomto segmentu dimenzí, které jsou s běžnými vozidly neporovnatelné. Intervaly údržby a výměny oleje závisí u tahačů pro těžké náklady na individuálním zatížení. Blížící se potřeba servisu je oznámena na displeji na přístrojové desce.
Extrémně výkonná dekompresní motorová brzda
Při přepravě těžkých nákladů je mimořádně důležitá velmi výkonná přeplňovaná dekompresní motorová brzda „High Performance Engine Brake“ motoru OM 473. Řidič ji aktivuje ve dvou stupních páčkou na pravé straně sloupku volantu. Motorová brzda reaguje velmi rychle. Pozoruhodný výkon motorové brzdy dosahuje hodnoty až 475 kW (646 k). Díky tomu může řidič tahače SLT držet těžké náklady na uzdě bezpečně a bez opotřebení i v klesáních.
Efektivní čištění výfukových plynů podle emisní normy Euro VI
Díky téměř dokonalému spalování a recirkulaci ochlazovaných výfukových plynů má motor velmi nízké emise. Výfukové plyny navíc procházejí systémem důkladného a maximálně účinného dodatečného čištění, který je založen na technologii Mercedes-Benz BlueTec s katalyzátorem SCR a vstřikováním AdBlue do výfukových plynů. V katalyzátoru SCR jsou škodlivé oxidy dusíku přeměňovány na dusík a vodu, neškodné součásti vzduchu. K systému patří také filtr pevných částic.
Jediný tahač těžkých nákladů s 16 převodovými stupni
Přenos hnací síly zajišťuje převodovka Mercedes G 280-16 s automatizovaným řazením PowerShift – jediná automatizovaná převodovka s 16 převodovými stupni v segmentu tahačů těžkých nákladů. Pro nasazení v SLT vývojáři převodovku ještě vyztužili. Převodovka přenáší maximální točivý moment motoru 3 000 N.m. Šestnáct těsně odstupňovaných převodových stupňů je zárukou, že řidič bude mít vždy k dispozici vhodný rychlostní stupeň. Z převodového poměru 11,7 u prvního stupně a 0,69 u nejvyššího stupně plyne velké rozpětí převodů 16,96.
SLT těží z nejnovější generace převodovky Mercedes PowerShift 3 s maximálně snadným ovládáním prostřednictvím páčky na sloupku řízení. Automatizované řazení pracuje neobvykle rychle a precizně – celý proces řazení je až o 20 procent rychlejší než u předchozího modelu. Tahač těžkých nákladů SLT dokáže tuto přednost využít ještě lépe než všechna ostatní nákladní vozidla s hvězdou. Přechod do optimální oblasti otáček, zejména ve stoupáních s velkým nákladem, zajišťuje rychlé řazení vyššího převodového stupně. PowerShift 3 rozpozná i jízdu setrvačností v klesání a udržuje v něm zařazený převodový stupeň ve prospěch maximálního brzdného výkonu motoru a turbo spojky retardéru. Funkce plazivé jízdy převodovky PowerShift 3 s integrovaným režimem manévrování umožňuje snadný rozjezd a citlivé manévrování s přesností na centimetry. SLT to svému řidiči velmi usnadňuje. Řidič může režim manévrování pohotově opustit sešlápnutím pedálu plynu až k aktivaci spínače „kickdown“.
Mimořádně rychlý jízdní režim převodovky „Heavy“ pro SLT
Různé jízdní programy a režimy jsou koncipovány přesně pro provozní podmínky SLT. Zákazníci si mohou vybrat mezi jízdním programem „Power“ nebo „Heavy“. V rámci příslušného jízdního programu jsou k dispozici různé jízdní režimy.
Jízdní režim „Standard“ umožňuje mimořádně hospodárný styl jízdy, například při jízdě bez nákladu nebo při malém zatížení. Ale i tento jízdní režim je přizpůsoben vysoké hmotnosti tahače těžkých nákladů. V jízdním režimu „Manuell“ může řidič sám volit převodové stupně. V jízdním režimu „Power“ řadí převodovka ve vyšších otáčkách.
Speciálně pro SLT vyvinul Mercedes-Benz jízdní režim „Heavy“. V něm jsou okamžiky řazení posunuty ještě výš, řazení probíhá mimořádně rychle v souladu s aktuální potřebou točivého momentu a převodové stupně nejsou zpravidla přeskakovány. SLT díky tomu suverénně zvládne i ty nejobtížnější jízdní situace, například rozjezd soupravy s celkovou hmotností 250 t v 10% stoupání.
Aby bylo možné udržet rychlost jízdy s těžkým nákladem v bezpečných mezích i při kopcovité a hornaté topografii, může řidič vypnout u převodovky standardní funkci EcoRoll. V režimech „Power“ a „Heavy“ je kompletně deaktivována. Řidič rovněž může ovlivnit řazení převodovky prostřednictvím spínače „kickdown“.
Turbo spojka retardér - systém pro rozjezd vozidla a brzdění
Mezi mimořádné prvky vozidel Mercedes-Benz Actros a Arocs SLT patří turbo spojka retardér, který kombinuje do jednoho konstrukčního celku hydrodynamickou spojku pro rozjezd a retardér. Konstrukce turbo spojky retardéru je v porovnání s jinými systémy pro rozjezd kompaktnější, lehčí a zároveň slouží jako mimořádně výkonný retardér. Turbo spojka retardér umožňuje jak citlivý rozjezd bez opotřebení, tak i manévrování při nejnižších rychlostech – oba aspekty mají pro tahač těžkých nákladů mimořádný význam. V turbo spojce retardéru proti sobě stojí bez kontaktu lopatkové kolo čerpadla a oběžné kolo turbíny. Pohyblivé lopatkové kolo čerpadla je umístěno na straně motoru, oběžné kolo turbíny na straně převodovky. Přenos hnací síly mezi oběma koly zajišťuje bez opotřebení olej pro samočinné převodovky (ATF).
Rozjezd bez opotřebení s maximem točivého momentu
Rozjezd s plným zatížením vyžaduje u tahače těžkých nákladů otáčky mezi cca 1 100 a 1 300 1/min. Při sešlápnutí pedálu plynu je pomocí stlačeného vzduchu načerpán olej do turbo spojky retardéru, čímž se vytvoří silový styk mezi motorem a vstupním hřídelem převodovky. Výhodou tohoto přenosu hnací síly je rychlejší a zároveň měkčí navázání silového styku při menším opotřebení s vysokým prokluzem při maximálním točivém momentu motoru až 3 000 N.m. Regulací množství oleje je přizpůsobován přenos točivého momentu individuální jízdní situaci a požadavku řidiče na výkon. Bezprostředně po rozjezdu je turbo spojka retardér přemostěna a olej je odstředivou silou odčerpán ze skříně – přenos hnací síly mezi motorem a převodovkou probíhá nyní konvenčním způsobem a s nejvyšší účinností prostřednictvím běžné třecí spojky. V závislosti na zatížení, stoupání a zvoleném programu jede naložený tahač těžkých nákladů v této situaci na první nebo druhý převodový stupeň. Protože odpadá rozjezd s prokluzující spojkou, má SLT jednokotoučovou suchou spojku. U verze Semi-SLT bez turbo spojky retardéru se používá dvoukotoučová suchá spojka.
Zvýšená dynamika, rychlejší nárůst točivého momentu
V novém SLT nalézá uplatnění druhá generace turbo spojky retardéru, která disponuje ještě vyšší úrovní dynamiky a odolnosti. Výrazně kratší doba vyprázdnění oleje z turbo spojky retardéru vede k rychlejšímu následnému řazení a rychlejší akceleraci naložené soupravy. Rychlý nárůst točivého momentu zabraňuje nechtěnému pohybu vozidla nazpět při rozjezdu ve stoupání. Ve výsledku znamená kombinace silného motoru OM 473 a turbo spojky retardéru druhé generace velmi spontánní a dynamický rozjezd a rychlé reakce na povely pedálu plynu dokonce i při vysoké celkové hmotnosti soupravy. SLT se zároveň díky této technice a charakteristice motoru neuvěřitelně snadno řídí, a to dokonce i při plném zatížení.
Rafinované řízení pro mimořádné situace
Turbo spojka retardér disponuje kromě toho rafinovaným řízením. V závislosti na situaci je skříň hydrodynamické spojky preventivně naplňována olejem, například u stojícího vozidla při zařazeném převodovém stupni na rovině, aby byl zajištěn dynamický rozjezd. Ve stoupáních se zařazeným převodovým stupněm pro jízdu vpřed může naložená souprava díky preventivnímu naplnění spojky olejem záměrně pomalu sjíždět dolů – intenzita tohoto pohybu je regulována pedálem plynu. Toto tzv. slaňování umožňuje kontrolované couvání dolů bez ovládání brzdy, a tím bez potřeby stlačeného vzduchu. SLT se zároveň dokáže opět rychle rozjet směrem vpřed.
Funkce výkonné brzdy u turbo spojky retardéru
Při brzdění je oběžné kolo turbíny zastaveno a do skříně je znovu načerpán olej – turbo spojka retardér přebírá v tomto případě funkci výkonného primárního retardéru. Při hmotnosti soupravy až 250 tun je v mnoha jízdních situacích brzdný výkon beztak důležitější než obrovský výkon motoru. SLT v tomto ohledu profituje nejprve z enormního brzdného výkonu svého motoru až 475 kW (646 k) díky funkci vysokovýkonné motorové brzdy (High Performance Engine Brake). Rovněž do turbo spojky retardéru integrovaný primární retardér přispívá ke zpomalení, a to maximálním brzdným výkonem 350 kW (476 k). V zájmu ochrany převodovky je systémový brzdný výkon obou vysokovýkonných brzd tahače SLT omezen na 720 kW (979 k). Tento výkon není však k dispozici pouze při jmenovitých otáčkách, nýbrž v širokém pásmu otáček, jako záruka nejvyšší úrovně bezpečnosti a maximálního šetření provozních brzd, dokonce i při jízdě s největším nákladem v klesání. V praxi se může řidič spolehnout na vysoký trvalý brzdný výkon vozidla, protože chladicí soustava instalovaná v chladicí věži za kabinou, ve spojení se standardní chladicí soustavou pod kabinou, suverénně odvádí vznikající teplo. Chlazení se nedostane na hranice svých možností ani při venkovních teplotách 50 °C během pomalé jízdy s využíváním nejvyššího výkonu motoru.
Chladicí věž
V elegantně obložené zadní chladicí věži za kabinou je uložena speciální technika vozidel pro přepravu těžkých nákladů. Chladicí soustava kombinuje chlazení motoru a turbo spojky retardéru do jediného kapalinového okruhu. Toto řešení zvyšuje výkon chlazení, a tím i výkonnost tahače SLT. Obráceně je díky společnému okruhu při brzdění používán chladič motoru. Řízení chladicí soustavy probíhá prostřednictvím systému datových sběrnic CAN. U chlazení se znovu ukazuje výhoda vývoje „z jedné ruky“: chladič a ventilátor jsou komponenty z autobusů Mercedes-Benz, vodní čerpadlo a vyrovnávací nádrž pocházejí z oblasti nákladních vozidel. Tím se snižuje počet nezbytných speciálních dílů a zjednodušuje se i zásobování náhradními díly. Pro optimální provoz chladicí soustavy je nasávání chladicího vzduchu integrováno na pravé straně do bočního obložení. Díky tomu je i při pomalé jízdě zajištěno nasávání vzduchu s okolní teplotou, a nikoli třeba odpadního tepla od vlastních agregátů.
Hydraulická soustava se samostatnými okruhy pro tahač a návěs
V chladicí věži je kromě toho umístěna hydraulická soustava, která je poháněna přídavným výstupem z motoru. Okruhy hydraulického oleje tahače (přídavné vodní čerpadlo, pohon ventilátoru) a návěsu jsou u nového SLT vzájemně oddělené. Toto řešení zabraňuje, aby se do okruhu tahače dostal neznámý nebo dokonce znečištěný olej návěsu. Zároveň je tím zajištěno, aby mohly být oba okruhy plně zatíženy nezávisle na sobě. Stav kapaliny ukazují tři průzory.
Velký dojezd díky palivové nádrži o objemu 900 litrů
Ve spodní úrovni chladicí věže je uložena hliníková palivová nádrž o objemu 900 litrů, která zajišťuje dlouhý dojezd – koneckonců těžká souprava s nadměrnými rozměry nemůže jen tak beze všeho přijet na čerpací stanici. Zadání bylo jednoduché - souprava musí být schopna jet celou noc bez zastávky k načerpání paliva. Také nádrž se stlačeným vzduchem, chladič paliva a chladič hydraulické soustavy mají v tomto prostoru své místo. Tři pracovní světlomety v horní části chladicí věže osvětlují záď v noci.
Poháněné nápravy - technicky přípustné zatížení nápravy po 16 t
V případě poháněných náprav tahače SLT se jedná o extrémně robustní nápravy s planetovým převodem v kolech vlastní výroby Mercedes-Benz. Jejich technika se milionkrát osvědčila v nejobtížnějších podmínkách. Standardní stálý převod nápravy je i=5,333. Při použitém rozměru pneumatik 315/80 R 22,5 a rychlosti jízdy 80 km/h dosahuje motor 1 490 otáček za minutu. Díky tomu je SLT koncipován pro vysokou tažnou sílu. Další hodnoty stálého převodu náprav v rozpětí od i=4,833 do i=6,0 umožňují precizní přizpůsobení tahače SLT přáním příslušného zákazníka a jeho provozním podmínkám. Poháněné nápravy jsou konstruovány pro technicky přípustné zatížení každé nápravy až 16 tun.
Zadní nápravy modelu Actros SLT mají standardně vzduchové odpružení, a to ve verzi se čtyřmi vzduchovými pružinami, známé z Actrosu. Toto odpružení zajišťuje ve spojení s širokým rámem dobré jízdní vlastnosti, usnadňuje nakládání a vykládání, snižuje hlučnost u nezatíženého vozidla a v neposlední řadě zvyšuje jízdní komfort. Arocs SLT je zásadně vybaven parabolickými pružinami na všech nápravách. V závislosti na druhu provozu se dodávají různé sady pružin.
Přední náprava se třemi stupni zatížení a řízením Servotwin
Přední náprava je u vozidel Actros SLT a Arocs SLT (6x4 a 8x4) identická a bez výjimky vybavena parabolickými pružinami a kotoučovými brzdami (kromě varianty s pohonem všech kol). Tato náprava je dodávána pro Actros a Arocs ve třech různých stupních nosnosti 7,5 t, 8,0 t nebo 9,0 t.
Mezi technické zvláštnosti verze SLT 8x8 patří nové elektrohydraulické řízení Servotwin pro čtyřnápravová vozidla, jehož posilovač řízení pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a disponuje aktivním zpětným vracením volantu do středové polohy. To znamená dosud nevídaný komfort a nejvyšší preciznost řízení. Kromě toho lze i u stojícího SLT bez omezení otáčet volantem pro perfektní manévrování.
Tlačená náprava - řízená a se vzduchovým odpružením
Mezi další zvláštnosti nového SLT patří elektrohydraulicky řízená a vzduchem odpružená tlačená náprava pro čtyřnápravové modely z vlastní výroby. Tato náprava, včetně zavěšení, vychází z přední nápravy z výrobního programu nákladních vozidel. Její nejvyšší přípustné zatížení je až 8,0 t. Krátkodobé odstranění zátěže zvýší trakci. Jak přední náprava, tak i tlačená náprava může být přímo z výroby osazena koly s pneumatikami rozměru 385/65 R 22,5. Rozvory třínápravových a čtyřnápravových vozidel jsou ve prospěch obratnosti velmi krátké. Jejich hodnota je limitována pouze potřebným prostorem pro systém čištění výfukových plynů podle emisní normy Euro VI.
Intenzivní testy na zkušebních stolicích, zkušebním polygonu a v praktickém provozu
Vývoj nového SLT byl zahájen začátkem roku 2010. Před zavedením SLT na trh absolvovalo toto nákladní vozidlo rozsáhlé testy. Nejen v počítačových simulacích, ale i v intenzivních testech na zkušebních stolicích, kde byla například prověřována chladicí soustava. Prototypy byly důkladně prověřeny rovněž při interních zkušebních jízdách. Celý rok si například vyžádalo jen sladění hnacího řetězce, včetně turbo spojky retardéru a chladicí soustavy. Jeden příklad realizovaných testů - tahači SLT s návěsem s nízkou ložnou plochou bylo na uzavřeném silničním testovacím okruhu postupně zvyšováno zatížení po 20 tunách v podobě betonových bloků až na hranici maximálního zatížení.
Nároky na SLT jsou vysoké. Ve všech konfiguracích musí absolvovat pět rozjezdů za sebou v desetiprocentním stoupání s nejvyšší přípustnou hmotností soupravy. To platí i pro individuálně schválené modely Semi-SLT.
Nový SLT se již skvěle osvědčil i v praxi. Společnosti pro přepravu těžkých nákladů v Německu a ve Švýcarsku intenzivně zkoušely SLT déle než rok v reálném provozu. První jízda tahače SLT, s lokomotivou na návěsu s nízkou ložnou plochou, při celkové hmotnosti soupravy 220 tun, vedla z Mnichova do Mannheimu. Při dalších jízdách byl přepravován například kolový nakladač s nadměrnými rozměry nebo plynojem.